Tarkoitus olisi päivitellä hieman isompaan autoon perheen lisäyksen johdosta ja kiikarissa XC90 D5:lla, budjettiin sopivia tällä hetkellä vuosimallilla 2007-2012. Todella paljon on tuontiautoja, etenkin Ruotsista ja Saksasta. Suurin osa on "merkkiliikkeen huoltohistorialla", mutta ilmeisesti on vain leimat huoltovihkosessa ja tarkempia työerittelyjä huolloista ei ole.
Onko Saksassa tai Ruotsissa kuulunut huolto-ohjelmaan automaattivaihteiston öljyn vaihto ja Haldexin komponenttien öljynvaihto? Lauantaina menossa koeajamaan ja vääntämään kauppaa, tarjolla pari eri tuontiautoa. Mistä seikoista huomaa automaattivaihteiston ja nelivedon huollon tarpeen helpoimmin koeajolla, kuinka todeta niiden kunto?
Eilinen meni autokaupoilla. Katoin liikkeiden tarjoamia autoja ja kävin neljän XC90:n luona. Neljästä vaihtoehdosta halvimmalla hintapyynnillä ja enimmillä kilometreillä ollut yksilö vaikutti kaikin puolin parhaalta. Tuli ostettua siis -08 XC90, kilometrejä nyt 309 tkm. Oli ainut "suomi-auto" näistä ja kattavalla huoltohistorialla, kuitit joka huollosta 100tkm jälkeen mukana ja vaihteistoöljytkin vaihdettu aina 60-100 tkm välein. Nelivedolle ei oo paperien mukaan tehty mitään, mutta varasinkin Biliasta heti ajan vaihteistoöljyjen huuhteluvaihdolle ja nelivedon öljyjen vaihdolle (kulmavaihteen, Haldexin ja perän öljyt + suodatin Haldexille). Tuntuu auto olevan iskussaan ja kohtuu siistissä kunnossa ulkoa (muutama pikku naarmu puskureissa). 3 muuta vaihtoehtoa olikin tuontiautoja. Kallein näistä oli -10 ja 250 tkm jyrätty, mutta käytyäni autoliikkeen pihassa käännyin heti kannoillani, oli hiusnaarmuilla ja syviäkin naarmuja ympäri auton ja ulkoisesti tosi kauhtunut. Historian mukaan tuotu pari vuotta sitten Ruotsista ja ollut jollain vakuutusyhtiöllä, kilsoja oli tullut vuodessa 50 tkm. Toiseksi kallein oli tuotu Saksasta, ja auto oli lähtöisin Hollannista. -09 ja 210 tkm jyrätty lähes kaikilla mahdollisilla herkuilla. Pikaisella koeajolla ja huoltohistorian tsekkauksella päätin heti skipata. Moottori roksotti aika rajusti kylmäkäynnistyksessä, ja vaihteiden vaihto oli terävää ja kulmikasta. Jarrut vaikuttivat olevan aika loppu (paloja en nähnyt mutta levyt olivat todella kuluneet) ja näki auton seisseen pitkään jossain, takavalojen sivuissa oli vihreää sammalta ja konehuoneessa alumiiniosat olivat todella hapettuneet. Lisäksi syylärin edessä olevasta jäähdyttimestä oli runnoutunut rivat tosi lyttyyn, mihin en keksinyt et mistä ois johtunut, onko ollut suorassa sepelisateessa

Huoltohistorian mukaan oli huollettu viimeksi -15 ja sitten jobbari oli huoltanut nyt viime vuoden lopulla tuotuaan auton, oli venähtänyt huoltoväli melkein 40 tkm. Ei varmaan tykkää kauheasti D5 painella samoilla öljyillä tuon verta ja 4v. Kolmas tuonti auto oli -09 ja 250 tkm, mutta sekin oli ulkoisesti niin kauhtunut että käännyin kannoillani. Lisäksi omistajahistoria ei herättänyt luottamusta, oli mm. mitätöity joku katsastus jostain syystä ja ajoneuvoverot oli maksamati.
Summa summarum, jokainen auto noilla vuosilla ja kilsoilla on yksilö ja parhaiten kunto selviää koeajamalla ja tutkimalla auton historian omistajien ja huollon osalta. Tietenkään melkein 12 vuotta vanha ja reilu 300 tkm ajettu ei voi olla takuuvarma yksilö, mutta se ei pelaa joka pelkää

Toivon että olisi löytynyt nyt hyvä yksilö.