Jep, autohommia tehty 40 vuotta, mutta nyt (vasta) on käsissä ensimmäinen Volvo. Tai no, kotona oli joskus -70 luvulla 142GL. Eli, ei mitään käsitystä volvo-slangista, eri mallisarjoista jne, joten armoa sen suhteen.
Ostin siis käyttöpeliksi -02 V70 2.4T, mittarissa jo päälle 400k, mutta sisältä kuin uusi, kopassa jotain pieniä muistoja menneistä taisteluista, ei mitään, mikä vaatisi heti jotain toimenpiteitä. Kaikki varusteet tuntuvat pelaavan, ilmastointi lykkää kylmää jne. Bueno.
Mutta, ostaessa oli jo tiedossa että myyjän mukaan "ahtopaineen säädin pitää vaihtaa". Missä tämä sijaitsee? En ole vielä käyttänyt vikakoodin lukijaa kiinni, joten en tiedä tuleeko tästä vikakoodia, vai mistä tuollainen käsitys on syntynyt. Vikavalo ei kuitenkaan pala. Kuulemma oirehtii vain niin, että kuumana pitää startata kaksi kertaa...

Ei vielä havaintoa tästä. Vetoja on kuulemma normaalisti, ei tästäkään muuta todistusta kuin myyjän sana.
Samaten tiedossa on, että ilmastoinnin kompura ääntää. Ainakin se siis. Kuuluu sisälle eräänlaisena kierroksista riippuvana vonkumisena noin 2000 rpm asti, sitten todnäk äänen taajuus ylittää meikäläisen kuuloalueen ja/tai peittyy muun alle. Pikatestinä ilmastointi off, niin ääni oli ainakin selvästi vaimeampi. Ehkä joku muukin pyörivä osa ääntää. Minkälainen operaatio vaihtaa ja löytyykö kompuraa sopuhintaan? Aineet lienee syytä otattaa pois ensin.
Automaatti on jotenkin vähän "äkkinäinen". Yleensähän näissä automaateissa vehje pyrkii ryömimään heti kun höllää jarrusta. Tämä ei, vaan pitää antaa kaasua, jolloin lähtö on vähän kulmikas ja tarkka ryömitys vaikka seinää vasten on hiukan hankalaa.
Kuinka rajusti jarrut lämpenevät näillä keleillä? Tämä on siis kuusi viikkoa sitten katsastettu ja sen jälkeen ollut ajamatta. Ajoin ostopaikasta kotiin, noin 40 km ja vanteisiin ei tehnyt mieli kättä laittaa, vähän eri lämpöisiä olivat, mutta kuumimpaan ei tosiaan kärsinyt juuri koskea. Kuulemma ainakin taakse on vaihdettu palat ja levyt hiljattain, uudet näköiset kyllä ovat. Äkkiseltään tuntuisi, että jarrut laahaa ja on siis varmaan sukua tuolle edelliselle ilmiölle.
Renkaissa on pintaa, mutta melutaso ei ole alhaisimmasta päästä, tai sitten joku laakeri tms ääntää myös.
Toiveena oli löytää puolihuoleton käyttöpeli, jää nähtäväksi

Edit: Ai niin, onko volvoihin jotain online-räjäytyskuvasysteemiä? Kuten esim tutumpaan BMW:hen löytyy.