Terve Volvoilijat
Liki kuusi vuotta sitten sanoin silloisessa Volvolandiassa morjens ja vaihdoin merkkiä. Nyt edessä siintelee paluu Volvoihin hiljaisen, matka-ajossa miellyttävän pirssin toivossa
.
Asettamani hintahaarukan (6-8 te) puitteissa näyttää siltä, että D5:t jäävät vielä haaveeksi. Kysymykseni koskeekin enemmän autoja 2,5D -koneella ja eri vaihteistoilla, niitä kun näyttää saavan kohtuukilometreillä (~250 000). Tähtäimessä sedan, eli lähinnä S80, S60 näyttävät olevan syystä tai toisesta vielä arvokkaampia.
Ajovalo.netissä 2,5D konetta sanotaan vanhanaikaiseksi, olen kuullut polttoaineen kuluvan niin ikään huvemmassa, mutta mitä kokemuksia foorumilaisilla on, onko kone hyvä valinta, vai onko niin, että kannattaa ehdottomasti odottaa ja valita myöhemmin tuo D5?
Entä vaihteisto. 2,5D:ssä kuulemma on nelipykäläinen automaatti (ajovalo.netin mukaan edustaa mennyttä aikaa?), onko se kuinka miellyttävä ja toisaalta kestävä? Lisääkö loota paljon kulutusta verrattuna manuaaliin? Mikä on 2,5D ja automaatin kulutus maantiellä ylipäätään?
Tiedättekö, onko olemassa jotakin sivustoa, jossa voi vertailla eri automerkkien ylläpitokuluja mm. varaosien hintojen osalta? Suora vastauskin käy, onko Volvo edullinen/kallis esimerkiksi suhteessa mersuun tai bemariin?
Sitten vielä yksi kysymys: ruostuvatko S60- ja S80-Volvot? Auto on tulossa ajoon moneksi vuodeksi, joten olisi hyvä tietää, mitä on odotettavissa. Vaikka toisaalta kymmenen vuotta vanhat autot ovat ehkä jo alkaneet lahota, jos sellaista on odotettavissa.
Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastata! 
Kyllä se volkkarin 2.5 diesel hyvä kone on, huoltokustannukset siinä on himpun suuremmat, kuin D5:ssa, johtuen erillisestä pumpun remmistä joka vaihdetaan 60tkm välein ja sitten hieman vaativampi jakopäänhihnan vaihto, jonka vaihto tapahtuu 120tkm tai 4 vuoden välein. D5:ssa ei ole pumpunremmiä, vaan korkeapainepumppua pyörittää suoraan nokka-akseli.
S60:ä ei muuten ole 2.5 dieselillä vaan kaikki dieselit on volvon omia.
2.5Tdi konetta löytyy S80 malleista 1999-2001.
D5 on ehkäpä vähän sivistyneemmät äänet omaava, kuin tuo 2.5Tdi
Mutta molemmista moottorimalleista löytyy niitä autoyksilöitä jotka eivät ole kovin hyvää hoivaa saaneet, mitä enemmän auton myyjältä löytyy varaosa ja huolto kuitteja, niin sitä parempi.
Jos autolla on vain ajettu, eikä oikein ole huvittanut sitä korjailla, kun vikaa/kulumista esiintyy, niin auto voi tulla kalliiksikin, kuten tässä yhdessä keskustelussa muutama päivä sitten tälläisen auton ostaja kertoi laittaneensa heti muutaman tonnin rahaa palamaan ja ihan vain kuluvien osien uusintaan.. jarrut, jakopää, puslia, niveliä, iskareita jne jne kaikkea mikä normaalisti kuluessa uusitaan... jotku ei vaan niitä laita vaikka tarve olisikin.. sitten auto myydään ostaja toteaa, että ompas kalliita nämä volvot
Eli katsele auto, johon on ihan varmasti kuluvia osia uusittu riittävästi viimeaikoina, muuten voi tulla kallis paukku sen kuntoon laitosta.
Pelkästään se, että autolla on täydellinen huoltohistoria, ei kerro mitään, koska se että korjataanko huollossa huomattuja asioita riippuu täysin auton omistajasta, ei huoltoliikkeestä, koska ilman omistajan haluahan ei voi autoon uusia osia kiinni iskeä, oli ne puslat tai jarrupalat jo ihan loppu tai ei.