Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 113001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #105 : 03.03.2014, 16:27:58 »
Tuota Du pontin maalia pitäs saada kaikilta automaalaimoilta jotka du pontin tuotteita käyttävät, joko linjastosta tai sitten tilaavat maahantuojalta.
Kyllä tuo tarttuu varmasti epoksin päälle kuhan pinnan karhentaa ennen maalausta.
6l luulisi riittävän tuohon autoon. eli sillä maalaisi konehuoneen, sisätilat peräkontin, ulkokuoren oven välit ynm. Pohjaan voisi sitten vetäistä sitä demaduria....
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #106 : 04.03.2014, 09:30:36 »
Nii joo sitä menee senkin verran :/ Tsekkailen jos jotain edullisempaa kuitenkin keksisi. Ite jos tollasta lähtee vetään niin kuitenkin paljon mahollista että se menee vielä pieleenkin. Voihan ne pintapellit halutessaan joskus maalata uudelleenkin, jos alkaa häiritä.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #107 : 04.03.2014, 22:42:51 »
No budjetti ratkaisuna maalaisin itse vain ulkopinnat korista tuolla Du pontilla ja sitten muualle sit demadur.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #108 : 11.03.2014, 21:05:30 »
Nyt on maalauksia aloteltu Temadurilla sen verran, että moottoritila, kontti, takaluukun alapuoli, sisätilat, ovien takapuolet ja reunat, etupään lukkopelti ja alapelti, lamppujen kiinnityspellit, saranat jne on maalattu. Lisäksi korista pienet kolot, ikkunanympärykset jne on maaleissa. Värinä on vissiin Ral 3005, en ole kyllä ihan varma, kun 3005 oli puhe, mutta kuitissa lukee 3004 ja mun mielestä toi näyttää enemmän 3005:selta... Pakko selvittää se koska toi eka purkki ei kyllä koko autoon riitä. Toi maalipinta silleen on kyl varmaan ihan riittävän okei mun tarkotuksiini, kun alunperin suunnittelin viel kehnommin tekeväni maalauksen  ::) Seuraavaks laitan varmaan ovet kiinni koriin ja lokasuojat. Kun nyt sais paklattua sen suoraks ja loput pintavärit vedettyä niin pääsisi vihdoin niputtamaan autoa.



Moottoritilassa on kuvassa leijaillutta maalin pölyä paksulti maalin päällä, niin se hämää väriä vaaleammaksi, oikeasti aika tumma ainakin sisävalaistuksessa. Väri on kyllä onneksi aikalailla sitä, mitä hainkin.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #109 : 04.05.2014, 12:01:09 »
Kittaus olikin aika toivotonta puuhaa ja sitä oli myös riittävästi. En pysynyt enää laskuissa paljonko kittiä tuohon meni ja täydellinen ei ole vieläkään, mutta läpäisi harvan seulani. Hommaa oli vähän joka paikassa: Kyljet ja katto oli pahimmat, mutta lokareihin takapäähän ja helmoihinkin sitä tuli laitettua. Katosta ei harmi kyllä tullut muistettua ottaa kuvia.









Kittien päälle laitoin vielä uudelleen pohjamaalia, koska peltiä oli tullut paikoitellen näkyviin ja peittää tietty maalikin sitten tasaisemmin. Oikea pintamaalin värikoodikin selkis ihan purkin kyljestä ja RAL3005 se oli. Kuvissa noi maalaukset näyttää ihan kohtuullisilta, mutta on niissä virhettä joka puolella. Ensi alkuun taisin ohentaa vähän niukasti ja ei tasottunut ihan niin hyvin ja jossain kohtaa ruisku pääsi vähän räkimään, mutta kaikenkaikkiaan kelpaa kyllä mulle tällaseen raaser käyttöön :)





















Takatukivarret koteloin myös samalla kun ne tuli muuten fiksattua, ruiskin oikein korinvärit pintaan kun jäi joku ruiskun pohjat jäljelle maalia.


Seuraavaksi tarvisi laittaa alustamassat pohjaan ja koota akselistot. Mietin, mitä puslien kanssa tekisi. Takaylätukivarsien puslat on sököt, tai no koko tukivarret on aika entiset. Myös edestä meni muutama pusla rikki tukivarsia irroitettaessa. Mietin laittaisiko joidenkin tilalle polyuretaanipuslia. Rakentelutahtia häiritsee, kun menen nyt kesäksi hommiin eri paikkakunnalle, olihan tässä viikon verran lomaa välissä :D

Brick

  • Vieras
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #110 : 04.05.2014, 12:58:48 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Onse hienoa, että jotkut tekee viimisenpäälle näitä vehkeitä  O0

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #111 : 11.05.2014, 11:12:19 »
Nyt on kasailtu oviin tiivisteet, lukot, lasit jne. Oli aika kulunutta osaa mm lasinnostimissa, mutta varaosa 244:sta sopi melkein kaikki osat ja laitoinkin ne sitten, koska yllättävän priimakuntoista, vaikka silläkin on melkeen 450k mittarissa. Lukotkin vaihtui siitä, koska entisissä oli murtojälkiä ja samalla myös keskuslukitus kamat tuli laitettua sinne. Toimivuudesta ei ole tietoa, mutta johdot tuli laitettua ainakin kuntoon. Tehtiin rk:n vanhan omistajan kanssa vähän vaihtokauppoja ja sain varaosaoven, josta löytyi lasi, jossa on se alarauta ehjä, toisin kuin mulla oli tässä, niin sekin ongelma ratkesi helpolla.

Mites kun aattelin vaihtaa koneeseen laakereita, kiertokangille ja kampiakselille. Katselin Janicol Racingista, niin siellä on glycon ja muidenkin merkkien runkolaakereita kahta eri pakettia, mutta en hoksaa mikä ero niillä on kun hinta on toisessa melkein tuplat.

http://janicolracing.fi/tuote/glyco-runkolaakerit-volvo-b200-230-839

http://janicolracing.fi/tuote/glyco-runkolaakerit-volvo-b200-230-840

En tiedä onko noi kyllä edes vaihtokunnossa, mutta onhan koneella jo 300tkm takana, niin ei ne varmaan ihan uudenkarheat enää ole.

Männänrenkaat on jokatapauksessa hommattava, tuolla näkyi B230:lle kromi ja valurauta renkaita, varmaankin valurauta renkaat on ok?

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #112 : 12.05.2014, 21:21:43 »
Ovet tuli vielä soviteltua paikoilleen ja ne loppujen lopuksi onneksi istuivat ihan kohtuudella ja lukotkin pelaa. Vähän on istuvuus erilainen molemmin puolin helmaan nähen, mutta onneks niitä on paha vertailla ;) Etulokareista en ollut tajunnut ottaa kiinnitysrautoja irti aikanaan ja tottakai 3/4 pulteista poikki, kun koitin niitä säädellä. Ihme kyllä onnistu aika hyvin porata ne pois ja pyöritellä uudet kierteet sinne. Piti vähän sovitella takalamppujakin, vaikka ne pitää vielä ottaa pois varmaan monta kertaa.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #113 : 12.05.2014, 22:00:08 »
En tunnista tätä enää samaksi. Toisaaltas perinne jatkuu että erikoisena pysyy  ;)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #114 : 13.05.2014, 07:53:14 »
Ei ihmekään et ei tunnista kun ulkomuoto menee aikalailla uusiksi, mutta kyllä siitä varmaan kaikkia tuttuja yksityiskohtia huomaa kun lähemmin katselee :)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #115 : 26.05.2014, 19:08:20 »
Tilasin alustaan muutamaan paikkaan powerflexiä. Taakse ylätukivarsiin kaikki ja akselin isoihin pusliin sellaset vahvistukset. Eteen tuli tukivarsien etu- ja takapuslat, koska osa vakioista tuhoutui tukivarsia irroittaessa, koska olivat ruostuneet jumiin. Takaylätukivarsista oli menneet reiät ihan soikeiksi, kuten näissä on helpolla tapana, mutta ihme ja kumma ne sai naputeltua takasin muotoonsa. Metalli oli kyllä niin pehmeän oloista ja lisäksi kun tässä uudessa puslassa ei ole edes omaa holkkiaan lisäksi, niin tuli vähän sellainen olo, että pysyyköhän ne pyöreinä sitten kauaa vaikka oliskin uretaanipuslat sisällä. Ratkasin homman hitsaamalla niihin sopivan kokoisesta putkesta päälle melko järeät holkit, kuva tulee sitte vaikka asennusvaiheessa.

Etutukivarsien vahvistustakaan ei loppujen lopuks voinut vastustaa, kun ne nyt käsissä kerran oli, vaikka ei se varmaan kovin tarpeellista ollutkaan. Toivottavasti katsurit ei näihin kiinnitä negatiivista huomiota, kun eivät kovin silmiinpistäviä patentteja kuitenkaan ole, ellei ole 240 harrastaja ;) Alustan osia tarttis seuraavaksi maalailla, niin sais nekin asennusvalmiiksi.



Eilen illalla availin vielä noita volvon lämppäreitä. 242:sen oma toimi periaatteessa eli kaik vaihteet pelas mutta melu oli melkoinen. Tämä johtui siitä, että propelli oli moottorista joskus irroitettu ja hajonnut siinä, niin se ei enää keskittynyt kunnolla ja tärisi sen takia. Varaosa 244:n lämppäri taas oli täynnä kaikkea ylimääräistä ja moottori oli sen takia palanut käyttökelvottomaksi, mutta propelli oli ehjä. Koitan varmaankin laittaa sen tuohon toiseen moottoriin, jos vaikka se olisi kelvollinen yhdistelmä, tai sitten pitää hankkia uusi. Kennot pitää kans testailla, että ovat ehjiä.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #116 : 27.05.2014, 20:15:37 »
Joko tuo laakerihomma selvinny?

http://www.precisionintl.com/Stock.aspx?Code=EB6454M5000GY

http://www.precisionintl.com/Stock.aspx?Code=EB6455M5000GY

Nuiden mittojen mukaan ilmeisesti kalliimmat olis ne oikeat.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #117 : 27.05.2014, 22:46:56 »
Hyvä löytö noi tarkemmat tiedot, kyllä se toi kalleempi sitten on :) Tuli kans itelle mieleen jossain vaiheessa, et se johtuu noista "K-lohkon" isommista laakereista, mutta kun tuolla ei tosiaan ollut mitoista mainintaa.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #118 : 16.06.2014, 23:42:26 »
Etutukivarsi vahvistettuna, kuten myös noi takaylätukivarret, joissa siis noitten holkkien ympärille laitettu vähän lisää tavaraa, ettei hakkaa niin helpolla niitä soikeiksi, joka on tuntunut helpolla näissä tapahtuvan. Etutukivarren vahvistuksest tuskin kummepaa hyötyä on, mutta ei siitä paljoo haittaakaan ole, paitsi että tuolta sisältä on vaikeempi ruostesuojata. Pitää kotelosuojaa lykätä sinne vaan sitten jne. että ei ihan alttiina ole suolakuralle. Panhardiin tuli hitsattua jenkaa, en tiiä onko hyvä tai tarpeen, mutta onpahan nyt jengat siinä, eikä ollu vaikea tehä. Saa sitte akselin keskelle, jos se ei ole kun vähän tarttee alustaa kuitenkin saada matalammalle.



Myöhemmin osiin tuli vielä pintamaalit päälle, jotta kulutusta kestävät vähän paremmin. Autossa kiinni ollessaan ruiskutan vielä massaa niihin suojaksi luultavasti kiveniskuilta suojaamaan. Syntistä sillain kyllä pilata noi kauniiks laitettuja osia, mutta jos tällä on tarkotus ajaa muutakin kun kauniina kesäpäivinä kestopäällysteellä, niin luulen että ne ei kauaa pysy hyvinä muuten.





Powerflexit tuli lyötyä paikoilleen niihin paikkoihin, mihin niitä nyt tuli hommailtua. Vanhat oli aika piukassa, kuten pitääkin, mutta kyllä ne perinteisellä keinolla lähti sahaamalla ulkokehä poikki rautasahalla ja hakkaamalla se sitten pois väkivalloin. Kumiosa piti ekana tuhota rautahasalla, kuviosahalla ja etutukivarsien etumaiset polttamalla, koska edellämainitut työkalut ei sinne sopineet.

Osat alkavat olla vihdoin pulttausvalmiina!  :) Veikkaan, että se homma sujuukin suhteellisen rivakkaasti nyt, kun nuo on jo valmisteltu sen verran perusteellisesti. Pohjan sain myös viikonloppuna massailtua valmiiksi ja kotelosuojat laitettua. Massaa on nyt rutkasti, voisi kuvitella jonkun aikaa kestävän, kun vielä olen pyrkinyt poistamaan ruosteherkkiä rakenteita mm. etujalkatiloista.



Satuin saamaan käsiini tällaiset upeat vanhan malliset roiskeläpät:

Alkuperäiset vanhat kun ovat, niin on onhan ne elämää nähneen näköiset, mutta tällaisilla saavutetaan sitä pussihousu-racing lookkia. Takaläpille on nyt tekeillä alumiiniset telineet, aika vaikeaa saada kyllä järkevän näköisesti niitä sopimaan sinne, varsinkin, kun ei ole enää munapussejakaan ::)

Olin vähän sähkölaseista haaveillut jo pitkän aikaa, olisihan sellaiset härskit, varsinkin, kun rakenne on volvotyylisen karu! Ne löytyikin yllättävän kivasti, hissit tuli asenneltua ja sähköjen osalta toiminta selviteltyä. Siinä touhussa pääsi kyllä apukuskin puolen lasi hajoamaan, mutta onni onnettomuudessa oli toinen vielä varalle. Siitä oli vain se alaosan kiinnikerauta hajalla, mutta sain sen vaihdettua hajonneesta lasista tilalle. Tarkkaa puuhaa sekin, koska ne on suhteellisen tiukasti kiinni kuitenkin ja lasiin ei tosiaan varsinkaan vääntöä parane kohdistaa liikoja.



Nappulat on tällaista vanhan kunnon -tyylistä volvotyylistä järeää mallia ja ne asennetaan keskikonsoliin.


Lukon asentelua perään tuli myös tutkittua, mutta paikallensa sitä ei vielä kerennyt laittamaan. Pitää koittaa napata ison rattaan puoleinen poskilaakeri irti, että rattaan saa irroitettua, koska ristitappi ei näköjään mahdu ulos muuten. Paikalle tulee siis räikkämallinen lukko. Samalla koitan napata yhdestä hajonneetsa kemppiläisestä perästä nopeusanturin kiekon tähän. Suoraan se ei passaa, koska tässä perässä ei ole koneistettu paikkaa sille, kun on aikakaudelta ennen sähköisiä nopeusmittareita, mutta helpoin voisi olla leikata siitä ylimääräiset osat irti ja koittaa hitsata se kiinni suurinpiirtein suoraan. Sitten kokeilla sopiiko pikkuperän anturillinen koppa tähän vai tartteeko se anturi modata tähän koppaan tai hommata 1031:sen anturilline koppa :idiot2:

Moottorin hyväksi ei ole tehty vielä mitään, mutta alkaisi senkin aika jo olemaan. Tarttisi purkaa loppuun ja viedä koneistajalle että kattoisi dekin varmasti suoraksi, hommata laakerit kietareihi ja kampuralle, männänrenkaat, ja tiivisteitä. Meinasin, että jospa 13mm kanget kestäis tässä masiinassa vielä?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #119 : 17.06.2014, 06:30:27 »
On oltu ahkeraa taas  :) Oli tuossa aikanaan nuo volvon alkuperäiset jättietukuraläpät mutta vaihdoin ne keveämpiin. Nyt muuten ne kromikaaret olis nätit tuossa, ainoo vaan että hyvii kaarii kannata hauduttaa. Ja kun oot päässy vauhtiin ni kokeilis tehä sen säädön noihin ylätukivarsiin (oma lehmä ojassa)  :D

 

Elekma  Autoracing