Volvo S40 T5. Aut. 2004. Etuveto.
Madallettu Eibachin prokitillä "-25mm", alkoi tekemään erikoista "nykimisistä" n. 2000rpm kohdalla liikkelle lähdön yhteydessä ja esim. ylämäessä ja käännöksissä se nypyttäminen ja ns. ravistus tuntui kunnolla. Juurikin tuolla tietyllä kierros/vääntö alueella. Sitä mietittiin pitkään. Kokeiltiin vaihtaa normijouset takaisin - ei enää mitään?
No auto on niin hyvässä kunnossa ja melko vähän ajettukin, niin päädyin uusimaan molemmat vetarit (tarvike) ja pyörät suunnattiin uusiksi jne. Samalla laitettiin madallusjouset takaisin. Ei auttanut yhtään. Tekee samaa nykimis, vatkausravistelua ja uutena ongelmana tuli välillä kiihdytyksissä tärinä ja rallatusta mukana. Nostetiin koropaloilla keulaa -> 80% ongelmasta hävisi ja kiihdytyksissä ei enää tärisyttele. Eli siellä on joku osa väärässä asennossa kun keula on alhaalla? Vetoakselin pituus on toki yksi mitä on helppo syyttää, mutta autoon heitettiin Spidanin tarvikevetoakselit jotka loistavat uutuuttaan... voisi kuvitella että ongelma ei olisi enää niissä?
Been there done that...
Oli tiedossa madalluksen tuomat vetari ongelmat, mutta eihän ongelman pitänyt koskea kuin mallisarjan ensimmäisiä autoja vuosilta 2004-2006. No olin väärässä...
Eli asensin autooni V50 D5 2007, Supersportin 30mm madaltavat jouset, noin 10tkm meni ihan kivasti matalalla autolla ja sitten alkoivat yllä kuvatut ongelmat.
Ei siinä sitten mitään tarvike vetarit jenkeistä ja autoon paikalleen. Ei ollut yhtään mitään vaikutusta ongelmaan, saattoi jopa pahentua.
Seuraavaksi sitten vakiojouset alle ja oireet lähes katosivat, ilmeisesti tarvike vetarit on täyttä kuraa samoin kun V50/S40 alustageometriakin.
Nyt harkinnassa käytetyt orkkis vetarit jostain romuttamolta, uusia en osta 1100€ vaan on vähän liikaa vetareista.