Volvo S40 T5. Aut. 2004. Etuveto.
Madallettu Eibachin prokitillä "-25mm", alkoi tekemään erikoista "nykimisistä" n. 2000rpm kohdalla liikkelle lähdön yhteydessä ja esim. ylämäessä ja käännöksissä se nypyttäminen ja ns. ravistus tuntui kunnolla. Juurikin tuolla tietyllä kierros/vääntö alueella. Sitä mietittiin pitkään. Kokeiltiin vaihtaa normijouset takaisin - ei enää mitään?
No auto on niin hyvässä kunnossa ja melko vähän ajettukin, niin päädyin uusimaan molemmat vetarit (tarvike) ja pyörät suunnattiin uusiksi jne. Samalla laitettiin madallusjouset takaisin. Ei auttanut yhtään. Tekee samaa nykimis, vatkausravistelua ja uutena ongelmana tuli välillä kiihdytyksissä tärinä ja rallatusta mukana. Nostetiin koropaloilla keulaa -> 80% ongelmasta hävisi ja kiihdytyksissä ei enää tärisyttele. Eli siellä on joku osa väärässä asennossa kun keula on alhaalla? Vetoakselin pituus on toki yksi mitä on helppo syyttää, mutta autoon heitettiin Spidanin tarvikevetoakselit jotka loistavat uutuuttaan... voisi kuvitella että ongelma ei olisi enää niissä?
Voiko joku muu keulan alustaosista aiheuttaa tuollaista, liikkelle 40-50 kmh / 2000rpm -+ alueella? Kun meno tasaantuu niin ei normiajossa mitään probleemaa, mutta jos menen vaikka 40 km h mutkaan ja annan pintakaasua niin tämä rasittava vatkaus/nykiminen ilmenee hieman tehostuneempana kuten myös jos on kyydissä on joku muu. Myös ylämäessä pintakaasulla nytkyttää kunnes on vauhtia tarpeeksi niin loppuu. Jos lähden normaalisti liikennevaloista ja pitoa on niin tekee myös... eli ilmenee koko ajan normaali ajossa, varsinkin pintakaasulla turbon tullessa mukaan, eli kun vääntöä alkaa kohdistumaan renkaille.
Mennyt jonkin verran rahaa tähän, mutta jos joku keksii vian - niin laitetaan vielä lisää rahaa menemään

Kiitos.