Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S90:n sähköpenkki ei toimi/jumii

  • 2 Vastauksia
  • 2687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rojaltti88

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
S90:n sähköpenkki ei toimi/jumii
« : 15.03.2011, 23:41:39 »
Joo eli vm98 s90 kuskinpenkki ei liiku niin taakse kuin pitäisi ja penkin takareunan lasku/nostotoiminto ei myöskään toimi, etureunan kaltevuudensäätö toimii kuitenkin normaalisti. Olisiko tietoa mikä kuskin penkkiäni vaivaa (kolme muistipaikkaa,)? Apparinpenkki toimii moitteetta.

Niin, olisi jakohihnan vaihto tulossa kesällä, kannattaako hihnan ja kiristimien lisaksi vaihtaa/vaihdattaa muuta samalla (kolmas hihnanvaihto, ajettu 310tkm) siis esim. vesipumppu? Onko muuten kuin kova operaatio noin niinku hihnanvaihdoksi (tila, purkaminen ja erikoistyökalut)? Kannattaako ostaa motonetin/AD:n osat vaiko siniselle putsattavaksi?

On muuten ollu helekutin mukava peli ajella tää ässä (3,0i aut)!
« Viimeksi muokattu: 15.03.2011, 23:44:53 kirjoittanut rojaltti88 »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90:n sähköpenkki ei toimi/jumii
« Vastaus #1 : 17.03.2011, 15:52:56 »
Penkissä todennäköisesti vikana se että katkaisinpaneelin johtonipusta on johtoja katkennut aivan paneelin juuresta, näin ainakin oli omassa käynyt. Johdot ovat aivan ompelulankan paksuisia ja TODELLA herkkiä katkeamaan.

Eli penkki irti (4kpl 14mm kantaista pulttia, kaks edessä, kaks takana kiskoissa) ja "Ohjauspaneelia" irroittamaan ja katsomaan onko kaapelit poikki.

Hihnanvaihdossa riippuu siitä onko vesipumppu vaihdettu, jos ei ole koskaan vaihdettu, voisi alkaa olemaan aika vaihtaa se ihan varmuuden vuoksi.

Hihnanvaihto tässä on todella helppo, osaavalle aikaa menee alle 1h:
Syylarin flekti irti (2x torx TX25 yläreunassa) ja flekti nousee ylös ja sen voi laittaa vaikka akun päälle ni ei tartte sähkökaapelia irrottaa
Jakohihnakotelo irti, 1x10mm kantainen pultti siinä keskellä
Sytytyspuolien kansi irti (6x Torx TX35), ja sitten jakohihnakotelon yläreunan muovi (2x 10mm kantaiset pultit)
Kampiakselin hihnapyörän peltinen alasuoja irti, alapuolella 2x 10mm pultit (ei tartte irrottaa pohjamuovia, räikällä irtoaa pultit)
Kampiakselin merkki joka on jakohihnarattaassa olevassa "dampperin" kiinnikkeessä sojottamaan ylöspäin "viivaa" kohden joka on lohkossa/öljypumpussa ja nokkien merkit EIVÄT ole ylöspäin, vaan kohdistetaan siihen jakopään ylämuoviin oleviin 90º loviin, eli pakonokan merkki kl13.30 ja imunokan merkki kl. 22.30. Tuo on yleisin syy vaihtaa näissä sitten venttiilejä hihnan katkeamisen lisäksi, eli nakataan noi merkit ylöspäin (yhden sählätyn saanut korjata).
Kiristinmäntä irti (2x 12mm pultit) ja puristetaan H I T A A S T I riuuvipenkissä kasaan ja lukitaan 2,5mm poranterällä joka irrotetaan kun hihna ja kiristin on uudelleen paikallaan.
Nyt vaihdat hihnan ja kiristinrullan ja ohjainrullan, ja kasaat vastakkaisessa järjestyksessä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa rojaltti88

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S90:n sähköpenkki ei toimi/jumii
« Vastaus #2 : 17.03.2011, 19:48:43 »

kiitoksia tästä kattavasta vastauksesta!! :)


 

Futurez  Kulkukoira