Autodiagnoosi  Carcom Oy

780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.

  • 47 Vastauksia
  • 14526 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« : 17.03.2011, 20:00:26 »
Eli ongelmana vanha V6 bertone. Auto ei tahdo käynnistä. Tarkemmin sanottuna puolalta eteenpäin ei kulje virtaa.

Autoon on aikasemmin vaihettu uusi puola ja tehty muitakin korjaustoimenpiteitä mm. vaihdettu ohjainlaite ja kokeiltu uusia vastaavia tietokone boxeja.  Myös vauhtipyörän sensori on vaihdettu uuteen, toki se ei ilmeisesti ole ihan mollikohtainen mutta kuulemma täysin toimiva. Olen melkeen jo repinyt koko sisustan irti tarkistaakseni johdot mutta kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Sulakerasia keskikonsolin takana on myös ok. Eli sulakkeita ei ole palanut. Ja muutama mekaaninen rele mitkä tarkastin toimi myös. Olen jopa kokeillut saada kipinää aikaseksi vaihtamalla hiilikuitu johdon(virranjakajan ja puolan välistä) normaaliin eikä silti kipinää. Sähkökaavio olisi kovasti avuksi jottei tarvisi koko autoa purkaa :). Ja koska minulla ei sähkökaaviota ole en ole pystynyt paikantamaan vielä mitkä releet kuuluvat sytys järjestelmään.


Mikä avuksi, otetaan mielellään vinkkejä vastaan?
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #1 : 17.03.2011, 20:34:05 »
Sytkäkivi on hyvä veikkaus, olettaen että tuo laite tekee bensaa. Onko testattu siis suoraan puolaan kytkeä irtotulppa, ja todettu että ei kipinää?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #2 : 17.03.2011, 21:22:36 »
Irroitin puolasta virranjakajaan menevän hiilikuitujohdon, ja laitan "maan" lähelle ja kiinni mutta minkään laista kipinää ei tullut. Eli eikö tämän pitäisi iskeä kipinää ilman tulppaakin?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #3 : 17.03.2011, 21:50:08 »
Irroitin puolasta virranjakajaan menevän hiilikuitujohdon, ja laitan "maan" lähelle ja kiinni mutta minkään laista kipinää ei tullut. Eli eikö tämän pitäisi iskeä kipinää ilman tulppaakin?
Enpä ole tullut kokeilleeksi, mutta oletettavasti pitäisi.

Nykiikö kiekkamittari startatessa? Bensaa ilmeisesti tulee? Sytkäkivi olisi volvokoneisessa jossakin vasemman ajovalon takana, semmonen tulitikkuaskin kokonen rasia, jossa on melkein sen rasian kokoinen liitin kyljessä, tämä toimii puolaa maadottavana komponenttina ja on täysin mahdollinen vikakohde jos kierrosmittari nykii ja silti ei tule minkäänlaista kipinää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #4 : 17.03.2011, 22:13:13 »
En huomannut tarkistaa kierros mittaria.

Sytkäkivellä ilmeisesti tarkoitetaan ohjauslaitetta? kyseinen kapistus on vaihdettu uuteen Boschin malliseen minkä pitäisi olla kyseiseen autoon. Sitä kyllä ihmettelin että miten 7 reikäisestä liittimestä ei mennyt 2 johtoa myös virranjakajalle, eikö näin yleensä ole? Kyseisessä liittimessä oli 5 johtoa. Mutta siis komponentti on uusi ja pitäisi toimia myös.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #5 : 17.03.2011, 22:35:07 »
Sen palikan tehtävä on maadottaa puolan miinusnastaa oikeaan aikaan ja oikean ajan, puolaan tulee kova plussa virtalukon takaa, jotenka ei kuulu tulla kahta johtoa siitä pääteasteelta.

Jos kierrosmittari ei värähdäkään startatessa, niin moottorin asentoanturi olisi hyvä veikkaus.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9522
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #6 : 17.03.2011, 22:50:51 »
Sytkäkivi olisi volvokoneisessa jossakin vasemman ajovalon takana, semmonen tulitikkuaskin kokonen rasia, jossa on melkein sen rasian kokoinen liitin kyljessä, tämä toimii puolaa maadottavana komponenttina ja on täysin mahdollinen vikakohde jos kierrosmittari nykii ja silti ei tule minkäänlaista kipinää.

B28E:ssä on apukuskin puolella etutolpan etupuolella vaalea littana purkki, kämmenen kokoinen. Vai joko 1987 on B280-kone? Siitä en osaa sanoa.

Puolaan liittyviä johtoja seuraamalla sen kyllä pitäisi löytyä...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #7 : 17.03.2011, 22:54:46 »
Joo sama palikka, tarkistin asian kuvista. Anturi on uusi, mikäli tarkoitat anturia joka menee vauhtipyörän kohdalle, mutta ei ilmeisesti alkuperäistä mallia koska ei istu jalustaan tarpeeksi hyvin.


Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #8 : 17.03.2011, 23:12:00 »
Miten asentoanturin pystyy testaamaan?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #9 : 17.03.2011, 23:13:40 »
Siitä pystyy mittaaman vastuksen kahden navan väliltä josta näkee että suunnilleen saattaa olla kunnossa mutta oskilloskoopilla näkee sitten että lukeeko se asentoa ja antaako oikeaa tietoa.

Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #10 : 17.03.2011, 23:18:25 »
Täytyy huomenna kokeilla.
Eli oliko kyseinen asentoanturi juuri se sensori mikä on vauhtipyörän yläpuolella?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #11 : 17.03.2011, 23:19:12 »
Täytyy huomenna kokeilla.
Eli oliko kyseinen asentoanturi juuri se sensori mikä on vauhtipyörän yläpuolella?
Kyllä
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #12 : 17.03.2011, 23:23:08 »
Kiitoksia näistä, huomenna uutta yritystä :)

Poissa sol313

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #13 : 20.03.2011, 15:28:05 »

Melko ongelmaksi alkaa auto tulla, olen tehnyt seuraavat testit autoon.

Bensaa auto saa, ja tulpan kanssa on kipinän puuttuminen varmistettu.

Kierrosmittarissa tapahtuu eloa ainoastaan laittaessa virrat päälle, mutta ei mitään liikettä startatessa. Eli ilmeisesti tämän pitäisi viitata moottorin asentoanturin vikaan.

Irrotin moottorin asentoanturin liittimet ja niin sanotusti lavastin anturin toiminnan 1.5V patterilla, jolloin puolan suurjännitejohdon päässä olevan tulpan olisi pitänyt iskeä kipinää. Eli tämä taas viittaisi että ohjain/sytytyskivi olisi viallinen.

Kuitenkin kun sitten mittaan moottorinasentoanturin johdon päästä vastuksen, näyttää siltä ettei antrin kautta menisi ohmiakaan. Eli tämä taas viittaisi anturin vikaan.

Mutta niin puola, ku moottorinohjausdatabox ja anturi sekä sytytyskivi ovat kaikki uusia. Ainoastaan vauhtipyörän anturi ei ole malli kohtainen mutta pitäisi silti toimia.

Myöskin huomasin kun irroitin virranjakajan kannen että minkäänlaista hallanturia siellä ei ole. Joten impulssi katkomiseen tulee ilmeisesti tahdistimelta vauhtipyörän anturilta.

Mutta pikku hiljaa alkaa olla keinot vähissä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 780 Bertone Coupe 1987 käynnistys ongelma.
« Vastaus #14 : 20.03.2011, 16:12:57 »
Mikäs ruisku/sytkä näissä oikeen on? Jos se anturi on samanlainen kuin LH2.4 niin eihän sinne mene virtaa ollenkaan.. Ja tuosta kierroslukumittarista sehän ottaa tietonsa puolalta eli sinne asti ei tule tietoa, oliko se sytkäkivi varmasti käypänen?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Carcom Oy  Elekma