Kulkukoira  Proturbo

Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?

  • 7 Vastauksia
  • 2503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« : 07.08.2013, 09:30:46 »
Volvo 2.5T vm 2004 automaattiaski on alkanut temppuilla. Ei vikakoodeja ja toimii muuten ok, mutta isommalla kuormalla tai ylämäessä kun painaa hitaasti kaasua (ei kick) niin alkaa kummallisesti paukkua (vähän kuin mukulakivillä ajaisi). Luulin ensin, että liittyisi menossa olevaan VVT:hen, mutta näin ei ilmeisesti ole. Volvon puhelintuessa epäilivät jotain painekammion kantta (mikä lienee) tai sitten hydrauliikkaa, siis puhelinkeskustelun perusteella. Kilometrejä on 280 000 ja vaihdelootan öljyt vaihdatettu aina huuhtelemalla n. 60-80 tuhannen välein. Ei vetokoukkua ja lähes pappamaista pitkänmatkan ajoa.

Ilmeisesti hydrauliikkaa on turha vaihtaa, koska hinta on puolet uuden lootan hinnasta (työ lähes sama). Tässä mielessä kyselenkin, että voiko tuon lootan napata vaikka Toyotasta tai Saabista, jotka käyttivät samaa laatikkoa? Vai onko niissä jotain eroa?

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« Vastaus #1 : 07.08.2013, 19:56:55 »
Enemmän tuo omaan korvaan kuulostaa sisäpään vetonivelen kulumiselta.

donnari

  • Vieras
Vs: Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« Vastaus #2 : 08.08.2013, 10:32:16 »
Eli tarkottaako tuo ettei loota älyä pudottaa lukkoa pois/vaihtaa pienempää?
Ja halvemmaksi tulee vaihdattaa tuo venttiilipöytä kerrasta kuin alkaa tunkemaan mitä sattuu laatikkoa...venttiilipöydän vaihtoaikahan on muistaakseni 1 1/2-2 tuntia.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2013, 10:35:10 kirjoittanut donnari »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« Vastaus #3 : 08.08.2013, 11:16:28 »
En kyllä usko että laatikosta kuuluu mitään pauketta ellei ole mekaanisesti rikki tai solenoidit ammu vaihteita päälle täysillä paineilla.

Kuvaus on vähän epämääräinen..

Vaihteisto vaihtaa kuitenkin normaalisti? Ylämäessa kun vedätät ja laitat enemmän kaasua niin vaihtaa pienempää / avaa lukon?

Vaihteistohan lukittuu vasta yli 80 vauhdissa, ja sitten tarvittaessa avaa lukitusta tai vaihtaa pienemmälle jos vääntö ei riitä. Jos tuo tulee vaan kevyellä vedätyksellä niin jotenkin vaikea uskoa että olisi askissa vikaa...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6620
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« Vastaus #4 : 08.08.2013, 14:49:02 »
On vika sitten laatikossa, tai jossain muualla, niin itse kysymykseen voin vastata, että nuo toiset laatikot ei sovi. Vaikka laatikot kulkevat samalla tyyppinumerolla, niin ovat ne sitä huolimatta tehty eri automallien mukaan. Kaavelin muoto, välitykset ja kiinnityspisteiden paikat ovat taatusti erilaisia.

Poissa Hilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« Vastaus #5 : 09.08.2013, 21:08:40 »
Auto menee Lohjalle ihmeteltäväksi parin viikon päästä. Samalla vaihdetaan rahisevat VVT-rattaat (650 euroa, kiitos). Ongelmaa selvittelin tänään hieman enemmän ja nämä ovat tarkemmat oireeet: kun lähtee esimerkiksi motarille kiihdyttämään "vedättämällä", auto tuppaa "nypyttämään" kiihdytettäessä. Ei kuitenkaan jos antaa kunnolla kenkää ja antaa kierrosten nousta reilusti. Sama kun lähtee rekkaa ohittamaan siten, että paina kick-downiin saakka kaasupoljinta, vaan vedättää.

Kaupunkiajossa vaihteet toimivat kuin unelma muuten paitsi paikallaan ollessa auto nytkähtää pari kertaa (vaikka neutral control pitäisi olla pois päältä), mutta yli 80 km/h nopeuksissa mielestäni myös "manuaaliasennon" 4-5 vaihteilla tuota "nypyttämistä" tapahtuu etenkin silloin kun turbiinin lukko pitäisi avautua. Laatikosta ei siis pauketta, mutta tuntuu kuin ajaisi mukulakivillä (auto tärisee). Mielestäni suuremmalla kuormalla ongelmaa on enemmän, mutta tänään oli yhdellä testikerralla myös sellainen ilmiö, että kun painoin kokeeksi Winter-asennon päälle, niin en saanut vikaa päälle millään. Tuon jälkeen myös normaali drive-asento toimi normaalisti.

Alunperin ongelmat alkoivat Volvon omassa huollossa jossa vaihdettiin laatikkoöljyt ja päivitettiin Service 2.0 mukaisesti softat. Luulin ensin, että kyse olisi vääristä öljyistä, koska öljynvaihtohinta oli poikkeavan halpa (yleensä ollut yli 300 euroa), mutta ilmeisesti öljyt ovat oikeat ja määrä oikea. Puhdasta öljy ainakin on.

Volvon teknikkojen mielestä rahiseva VVT ei voi olla tällainen ongelma. Sitten tuli mieleen kyllä sekin, että eräässä huollossa laittoivat rikkinäset sytytystylpat jolloin moottori pätki oikein kunnolla. Ehkä tässä voisi ollakin kyseessä jokin ihmeellinen sytytyspuolen ongelma, eikä vaihdelaatikko-ongelma? Mutta miksi vikakoodeja ei ole? Luulisi sylinterin pätkimisistä jäävän jotain vikamuistiinkin.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« Vastaus #6 : 09.08.2013, 22:03:19 »
Kato varmuudenvuoksi vetareitten suojakumien kunto ettei oo rikki ja rasvat päässy ulos.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Käykö Saabin tai Toyotan AW55 aski Volvoon?
« Vastaus #7 : 09.08.2013, 22:37:36 »
Kato varmuudenvuoksi vetareitten suojakumien kunto ettei oo rikki ja rasvat päässy ulos.

Tämä voikin olla oikea vastaus. Varsinkin oikean vetoakselin sisempi nivel voi aiheuttaa >80 vauhdissa vedossa nypytystä jos siinä ovat rasvat kuivuneet. Silloin laakerit saattavat jumiutua ja nivel kuluu nopeasti pilalle.

 

Autoracing  KL-varaosat