Autodiagnoosi  Carcom Oy

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut

  • 1154 Vastauksia
  • 369080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peetu

  • 829
  • Kunniajäsen
  • Grand Touring
  • *****
  • Viestejä: 1614
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #15 : 05.01.2011, 22:26:45 »
kommentti
Recycle Racing #06
Bmw X3 -13 & M3 Cab dkg -08

Poissa mortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #16 : 05.01.2011, 22:47:46 »
Mielenkiintoinen projekti, itsellä vähän saman suuntainen tekeillä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #17 : 05.01.2011, 22:52:49 »
... itsellä vähän saman suuntainen tekeillä.
Ihme tyyppi :idiot2:
Mutta sulla sentäs sutii varmaan öljytyillä/kastelluilla takarenkailla, tää voi olla vähän siinä ja tässä.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa mortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #18 : 05.01.2011, 23:04:59 »
Ihme tyyppi :idiot2:
Mutta sulla sentäs sutii varmaan öljytyillä/kastelluilla takarenkailla, tää voi olla vähän siinä ja tässä.

Laitat vaan samanlaiset sileet kesäkumit ku mulla niin varmaan sutii yhtälailla öljynpäällä ku mullakin.  :2funny:

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #19 : 07.01.2011, 00:53:40 »
Meinas laiskotus iskeä päälle, mutta sain kuitenkin jotain aikaiseksi eilen.
Irrotin rattiakselin, poljintelineen ja oikeanpuoleisen pellin rintapellistä. Kaksi pulttia oli sen verran ruosteessa, että vastamutterit irtosivat korista ja piti hepata ne paikoilleen. Vasemmalle puolelle "uutta" poljintelinettä mallaillessa joutui siitä poistamaan tavaraa jotta pyyhkijänmekanismi mahtuu pyörimään. Telineen yläpuolisille pulteille ei ole paikkoja, joten joutuu poraamaan reiät ja laittamaan vastakappaleet. Sen takia en vielä laittanut johtosarjaa tai kojelautaakaan paikoilleen. Onpahan paremmin tilaa puuhailla. Jätin poljintelineen sekä jarrutehostimen kiinni jotta rattiakseli on edes jossain kiinni ja auto hieman ohjattavissa kun sitä joutuu siirtelemään sisään ja ulos.

Virtalukon jouduin vaihtamaan, koska vanhassa ei rattilukko toiminut kuin kopauttamalla. Samalla meni sitten rattiakseli vaihtoon, vanhempi virtalukko ei sopinut uudempaan putken paksuuden takia. Hammastanko vaihtui vanhempaan jonka kaivelin nurkista esille. Nyt ois jouten vähän ajettu tehostettu akseli vaikka johonkin härveliprojektiin jossa kiinnityksen joutuu rakentamaan kuitenkin ;) Vasenta moottorintukea joutui pikkaisen muokkaamaan ja siirtämään kumin lähemmäs konetta, jotta ei ottanut hammastankoon kiinni.

Pakosarjaan hitsasin turbon laipan kiinni. Laitoin pakosarjan, turbon ja imusarjan valeeseen jotta sai vähän paremmin hahmotettua miltä konehuoneessa tulee näyttämään.

Kuvia ois taas täällä eilisellä päivämäärällä merkatun kuvan jälkeen.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Peetu

  • 829
  • Kunniajäsen
  • Grand Touring
  • *****
  • Viestejä: 1614
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #20 : 07.01.2011, 08:20:38 »
Rupee näyttämään tosi hyvältä, ootko asettanut mitään tehotavotteita / käynnistysaikataulua?
Recycle Racing #06
Bmw X3 -13 & M3 Cab dkg -08

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #21 : 07.01.2011, 22:38:26 »
Tehotavoite on olemassa, mutta taidan laittaa esille vasta kun ensimmäiset ajot ja penkitykset ovat takanapäin. Ei tällä sun lukemia olla hätyyttelemässä ;) Käynnistyksen suhteen riittää kunhan on ennen huhtikuun loppua tulilla. Eiköhän ennen sitä kuitenkin jotain tapahdu.

Tänään kävin hakemassa pari mutteriniittiä poljintelineen kiinnitykseen. Pihtien puutteessa piti tehdä patentti paikoilleen puristamiseen. Onpahan nyt tellinki kiinni ja pystyy irrottamaankin kun tarvii. Kytkinpolkimen linjausta joutuunee muuttamaan, pääsylinterin varsi tulee just polkimen nivelpisteen kohdalle.

Johtosarjaa aloin muokkaamaan hieman konehuoneen puolelta. Ei sen kummempaa kuin suojat pois oikealta puolen kiertävästä johtonipusta ja pari ylimääräistä pois. Piti purkaa senkin takia, että saa pyyhkijänmoottorin johdotuksen moottorille ilman väliliitoksia. Tarkoitus ois kierrättää oikeanpuolen johtonippu rintapellin läpi aivan oikeasta reunasta niin ei jää ikävästi näkyviin koneen päälle. Moottorinjohtosarjana käytän koneen omaa sähkökeskuksen liitokseen asti, siitä eteenpäin sitten uutta piuhaa. Mittaristolle tulevat johdotukset saattavat yltää juuri ja juuri ilman väliliitoksia.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #22 : 09.01.2011, 00:50:25 »
Eilen purin laturin, kasasin jakopään, laitoin huohotinpurkin paikoilleen, vaihdoin etulevyt ja -palat sekä näpräilin johtosarjan konehuoneenpuoleisen osan ja moottorinjohtosarjan kanssa. Nyt konehuoneessa oikealle puolelle menee enää valojen johdot ja läpivienti on oikealla puolella samassa kohdassa josta meni pissapojanletku takalasille. Aikalailla piilossa siis. Pissapojansäiliön siirrän vasemmalle, joten johdotkin kulkevat nyt sinne. Kaikki suojistaan poistetut johdot laitoin kulkemaan suojasukan sisään ja päihin kutistemuovit. Pyyhkijänmoottorin johtoa lyhensin jottei jää turhaa kieppiä mihinkään. Hommattava lisää suojaamattomia liittimiä että saa vanhaan runkoon uudet päät. Muuten johtosarja rehottaa vielä kabiinin puolella. Laturiin pitää vaihtaa ainakin toinen laakeri, liukurenkaat ja hiilet/jännitteensäädin.

Hetken harkitsin vasemmanpuoleisen johtonipun purkamista, mutta annoin sitten olla. Koska akku siirtyy konttiin, teen auton perussähköille jakopisteen kojelaudan sisälle ja aukaisen johtosarjan siellä sopivasta kohtaa. Konehuoneeseen tulee silti vanhaan jakopisteeseen suora virta esim. flektiä varten. Moottorinjohtosarjasta poistin koneen ja sähkökeskuksen välisestä osasta suojamuoveja. Saa tehtyä liitoskohdan rintapeltiin, johto yltäis vaikka sisälle.

Parit kuvat täällä.

4bar mappi pitää tilata. Jos sen Partcolta hommais ja tilais samalla liittimet moottorinjohtosarjaa varten yms.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2011, 01:55:49 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #23 : 19.01.2011, 00:49:56 »
Viime viikon maanantaina ruuvasin kojelaudan kiinni ja johtosarjan enimmiltä osin paikoilleen. Vielä vaihdettava etuovista johtosarjat sekä sähkölasien napit ja keskuslukon tunnistinkehä puolelta toiselle. Sen jälkeen vois laittaa niiden kojelaudanjohtosarjat paikoilleen. Alkaa näyttämään sisältäkin vaihteeksi autolta.

50mm kopiohukkiksen sain haltuun torstaina. Aukaisin sen ja kaikki näyttäis olevan kohillaan. Venttiilikin liikkuu vastuksettomasti. Tilasin mappianturin Protopartsilta, koska siellä oli huomattavasti halvempi kuin Partcolla.

Maanantaina katselin vähän hukkiksen sijoituspaikkaa ja aloitin putkituksen tekoa. Tein välilaipan johon hitsasin putkenpäät kiinni ja sorvari oikaisi pinnan. Samalla valmistuivat moottoritukien välilevyt. Portin sijoituspaikka on iskaritolpan ja rintapellin välimaastossa, muualle ei oikein saa fiksusti laitettua.

Eilen tein hukkaportin putket, maalasin moottorintukijalat ja laitoin tukijalkojen välilätkät paikoilleen. Nyt kun hukkaportin putket kulkevat ns. sopivalta kohtaa vaikeuttaen sarjan asennusta/poistoa, joutui tarjoamaan hieman lekaa iskaritolpalle pariin paikkaan.
Tästä eteenpäin kuvia vaihtelun vuoksi.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #24 : 31.01.2011, 00:05:44 »
Jotain on tapahtunut viime aikoina, vaikka tahti ei päätä huimaakaan.

Toissa torstaina kävin ostamassa enimmät sähköistystarpeet, 8m 50mm² kaapelia, muita pienempiä johtoja ja johtosuojaa, päävirtakytkimen sekä jakoblokin. Samalla vahingolla meni myös laturin laakerien ja liukurenkaiden vaihto-operaation maksu. 3,5" putkea tilasin dp:tä varten.

Toissa perjantaina niputin laturin ja tein päävirtojen johdotukset aika pitkälti valmiiksi. Päävirtakytkin löysi paikkansa ja virranjakoblokki tulee rattiakselin tuntumaan. Ovien johtosarjat vaihdoin sekä laitoin keskuslukon ja sähkölasien johdot kojelaudan sisuksiin, jätin kuskinoveen lukkomoottorin ja lisäsin moisen apukuskin oveen jos vaikka joskus laittaa hälyn ja voitelin ovien mekanismit. Lukkopesän asentotunnistimesta murenivat johtojen eristeet ihan juuresta kun sitä käsitteli, joten piti laittaa toinen.

Perjantaina kävin toisen sorvarin luona, koska "vakkarilla" on sen verran paljon puuhaa, ettei aikataulusta ole oikein tietoa näissä pikkuhommissa. V-band-laipan pitäisi valmistua lähiaikoina ja vauhtipyöräasiaa spekuloitiin. Tultiin siihen tulokseen, että parempi tehdä teräsvp niin ei mene hukkaan tuon vauhtipyörän koneistuksetkaan. Jätän jossain vaiheessa(varmaan ensi viikolla) nykyisen malliksi ja toimitan asetelmaa varten mitat.

Pakosarja kävi viikolla ulkoisessa hiekkapuhalluksessa ja maalasin sen hopealla uuninluukkumaalilla, saa nähdä kuinka pysyy. Sisäpuolen rassasin ketjun kanssa, jos sieltä herkimmin irtoavat nöölit lähtivät. Akkuteline on valmis, samalla hioin ruosteenalut pois oikean varapyöräkotelon sisäpuolelta ja maalasin molemmat. Jaksanut ruveta hipostelemaan telineen suhteen ja akku tulee pienellä räikkäliinalla kiinni :roll: Moottorinjohtosarjasta karsin ylimääräiset piuhat ja liittimet pois ja tein laturin virtajohdon valmiiksi. Imusarjalle tein tuen moottorintukijalkaan ja ruuvasin sarjan paikoilleen. Konehuoneesta hioin oikealta puolelta vähän ruosteita pois ja maalasin spray-sinkkipohjamaalilla. Samaa meni varapyöräkoteloon ja akkutelineeseen, aika huonoa tulemaan ulos vaikka kunnolla ravistaakin.
DP-putkea mallailin laatikontukipalkin ja korin väliin, hieman joutuu litistämään ettei ihan ole "iholla".
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #25 : 28.02.2011, 20:43:09 »
Eipä ihan ehtinyt kuukautta täyteen edellisestä päivityksestä. 6d:tä tullut laiteltua tässä välillä ja oltua jouten ::)

Perjantaina laittelin vähän johtoja valmiiksi ja laitoin moottorinjohtosarjaan liittimiä rintapellin läpiviennin liitosta varten. Eilen maalasin konehuoneen niiltä osin jotka olin sinkkispraylla maalannut. Mastonin sinkkispray oli kyllä aika turha ostos, ei oikein tule purkista ulos oli purkki kylmä tahi lämmin ja räkii miten sattuu vaikka kuinka ravistais. Lisäksi ylimaalausta varten täytyy odottaa pitkään(tunteja). Parempi vissiin pitäytyä Würthin sprayssa, se ainakin tuntuu toimivalta. Noh, pakosarjan käärin Bilteman lämpösuojanauhalla ja ruuvasin kiinni, suuttimet, puolat ja uudet tulpat ovat paikoillaan ja dp ois melkein valmis, en saanut supistusta tehtyä loppuun kun 3" putkea ei ollutkaan ja "katti" puuttuu. Värkkäsin johdotuksia lisää, yms. pientä ja aikaa vievää näperrystä.

Tänään ehdin sen verran, että hitsasin lambda-anturinpaikan dp:hen ja hioin fiiberilaikalla koko dp:n maalausta varten.

Tästä eteenpäin parit.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #26 : 04.03.2011, 23:59:00 »
En ehtinyt käydä ostamassa katkasulaikkoja ja läppäri jäi kotiin, joten dp:n teko loppuun ja sähköhommat olivat jäissä tänään.

Volvolta kävin kanteen tulevan vesiputken tiivisteen, koska yläpääntiivistesarjassa oli väärän kokoinen. Taitaa vanhemmissa olla pienempi kuten muistaakseni 10v vitosessa, 20v on isompi. Tilasin öljytikun ja varalle imusarjantiivisteen. Hukkaportin keskiosaa pyöräytin eri asentoon jottei nipan paikka sojota kohti dp:tä.

Laitoinpa coolerin paikoilleen ja ahtoputkiston saa aika pitkälti valmiiksi 242:ssa olleilla putkilla ja letkuilla. Paria putkea ei tarvinnut muokata ollenkaan vaikka kulkevat eri tavalla kuin 242:ssa. Kaksi hyllyssä ollutta 45(vai oliko 30)-asteista kulmaa sai käyttöön myös. Pitää huomenna käydä Varaosamaailmasta katsomassa jos ois hyllyssä 3->2,5" supistemutka jotta sais kaasuläpälle. Muutoin pitää laittaa suora supiste läpän päälle ja tehdä mutka putkella. Sen verran piti peltejä muokata, että tein turbolta tulevalle putkelle reiän oikean valontauspellin sivuun ja löin molempia tauspeltejä alareunasta lähemmäs palkkia jotta cooleri mahtuu. Syylärin, vesiletkut sille ja flektin laitoin myös paikoilleen, jää just sopivasti tilaa dampperin ja flektin väliin triggeripyörälle.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #27 : 07.03.2011, 01:04:31 »
Lauantaina kävin ostamassa termarin ja laitoin paikoilleen. Sorvautin triggeripyörälle korokeholkit, jotta sen saa irti dampperista ja triggeripyörän ulkokehä pyöräytettiin tasaiseksi polttojäljistä. Otin matkaan 5mm lattaa etutukivarsien vahvistamista varten ja 10mm paksua kapeampaa turbon laipoille.

Ahtoputket ovat valmiit ja kasasin putkiston paikoilleen jotta näkee vähän millainen systeemistä tulee. Turbolta lähtevään linjaan tein mutkan jotta ilmanputsarin kanssa ei tarvitse kikkailla niin paljoa. Varaosamaailmassa oli vain sinisiä supistemutkia, joten läpällä on suora supiste ja mutka on putkella. Jos alkaa putken linjaus enemmän silmää häiritsemään, niin hommaan mustan supistemutkan. Tukivarsia irrottaessa tuli ilmi, että taaemmat uretaanihelat ovat väljistyneet. Ovat löysiä pesään sekä holkkiin. Meinasin teettää 2mm suuremmalla ulkohalkaisijalla olevat holkit jos tilanteen sais sillä korjattua. Hukkaportin ruuvasin "lopullisesti" paikoilleen. Vahvistetut tukivarret laitoin kiinni.

Sähköhommat jäivät vähiin kun eilinen meni melkein muissa puuhissa. Sain jopa pari liitintä johtojen päihin ja näperreltyä jotain pientä. Tuli käytyä hakemassa -95 M90 vaihtolaatikoksi. Aukaisen sen, vahvikehitsaan ja laitan pätkään. Siihen lootaan puolestaan vaihdan nelosen synkrot ja kolmosen kytkentärenkaan sekä ehkä synkrot ja laitan tähän paikoilleen. Nyt kiinni oleva loota jää tulevaisuutta varten varalle.

Turbon ruuvasin paikoilleen, tein öljylinjojen laipat ja öljynpaluun. Taivuttelin putken ja lohkon päähän letkua. Aika kivasti sen sai kulkemaan pakosarjan välistä. Meinasin ensin hitsata samanlaisen letkukaran putkenpäähän kuin on lohkossakin ja ihmettelin että mikä on kun räiskyy vaan, se olikin messinkiä  Hitsasin sitten vain olakkeen letkua varten. Aika näyttää tuliko ehjä ja toimiva vai vain ehjä. Dp:n etuosan kanssa tuli hieman takapakkia, olin sitten hitsannut lambdanpaikan liian taakse ja anturinpää ottaa kiinni rintapellin vaakapokkaukseen. Pyöräytettävä lämpönauha pois ja siirrettävä paikkaa lähemmäs turboa.

Konehuoneesta muutama kuva 5.3. merkityn kuvan jälkeen.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #28 : 07.03.2011, 12:21:18 »
Näyttää tehdastekoisen siistiltä. Ihan kuin tuo kone olisi tuolla aina majaillutkin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4941
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #29 : 07.03.2011, 23:28:36 »
Mielellään konehuoneen perussiistinä pitää niin on mukavampi itekin katella :) Ei jaksa kuitenkaan vimpan päälle hinkkailla.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

 

Futurez  Proturbo