Valkean kanssa on tullut vähän turailtua taas.
Eilen poistin kuskinpenkistä kiskot ja tein 5mm latasta uudet kiinnikkeet. Jossain välissä tehtävä liite J:n mukaiset kiinnikkeet kuten Englantilaiseenkin, mutta tässä vaiheessa tuokin on jo huima parannus. Aiemmin laitoin Englantilaisesta sivuläpällisen kuskinpenkin ja paikallaan olleiden penkinjalkojen sekä vakiokiskojen kanssa penkki jää liian ylös ja hieman eteen. Ratin ja penkinreunan välistä joutuu jo hieman ujuttautumaan

Vaihdoin samalla alumiiniset penkinjalat, jotka on vähän erimalliset ja penkin sai riittävän taakse. Saa hyvän ajoasennon ja ratin ohi pääsee sujahtamaan helposti.


Ratti näyttää kyllä rujolta kuvissa, oiskohan aika putsata

Ostin paremman heräämisen toivossa 62,45mm kompurasiiven ja sille kotelon. Eli Lensun HX42 kompurapuoli. Vähän oli jynssäiltävä koteloa puhtaaksi hapettumista, koska se oli tehty käytetystä. Katkaisin painepuolen lähdöstä pätkän pois, hitsuutin pätkän putkea ja pyöräytin päähän huulloksen. Vaihdoin osat eilen paikalleen ilman turbon irrotusta. Toki yksi dp:n laipan pultti aukesi puoliväliin ja sen jälkeen kierre leikkasi kiinni joten nitkuttelemalla vaan poikki. Loput aukesi hyvin. Hyvinpä tuo tiivistyi viidelläkin pultilla. Kaiveltava se pois joskus kunhan on muukin syy irrottaa turbo.
Heräämisessä on eroa, mutta sen tarkemmin ei ole ehtinyt vielä testailemaan tai ottamaan logia. Samalla paineensäätimen asennolla antaa noin 0,2-0,3bar enemmän ahtoja.

Aamulla töihin lähtiessä tervehti selvä vuotoääni pakoputkesta ja matkalla pikkaisen kiusatessa ääni koventui. Viime vuonna tekniikkaa ja putkistoa vaihtaessa katselin vieläkö putkisto kestää ja nyt tuli raja vastaan. Sen siitä saa kun käyttää pintakäsittelemätöntä putkea, tosin kestihän se kohtuullisesti. Putkisto tuli tehtyä 8 vuotta sitten ja talven 14-15 Englantilainen oli ajossa, jonka jäljiltä putki oli jo kivasti pintaruosteessa.
Ensin meinasin paikata vain vuotokohdan.

Putkea irrotellessa ylitys rapistui käsiin.

En löytänyt nurkista kuin kaksi 3,5" mutkaa, joten muutin putken linjaa hieman ja niiden kanssa pärjäsi hyvin. Viimeisen mutkan päätin jättää siihen asti kunnes saan hommattua lisää rosteria.

Pakettia paikalleen laittaessa putki joutui sen verran painatukselle, että viimeinenkin mutka alkoi purkaantumaan. Halkaisin 4" putken neljään osaan ja pienensin sopivaksi jotta putkiston sai paikalleen ja pääsi kotiinkin


Takapätkässä ei ole väliliitoksia, joten akselin oikea puoli on tiputettava alas.
