Valkealle en ole vielä tehnyt muuta kuin ajanut. Syyläri alkoi vuotamaan paikatusta kohdasta tai sen vierestä selvemmin. Jokaisen reilumman kiihdytyksen jälkeen haistoi nesteen kun sitä tulee sumuna pihalle. Korkkia löysälle ja pysyy nesteetkin sisällä. Laitettava jossain välissä uutta syyläriä tilaukseen.
Punaisen siirsin maanantaina lähemmäs nosturia, otin työn alle keskiviikkoiltana ja sitä on tullut työstettyä nyt urakalla. Ennen aloittamista piti maanantai- ja tiistai-iltana sekä keskiviikkona päivällä purkaa V70:stä vähän tarvittavia osia(ja koko auto enimmäkseen muutenkin). Tuli virallisesti loppu senkin liikkumiselle omin voimin.


En tiedä montako D5:ttä on sovitettu 240 keulalle, mutta josko tästä tulisi yksi

Ja onnistuu ilman poikkeuslupahakemusta, koska olen katsastanut viimeksi ennen uusien rakentelusääntöjen voimaantuloa ja siirtymäaika on ensi vuoden loppuun asti

Koska mustakoppasen korkeapainepumppu on sisäisen siirtopumpun takia 24mm korkeampi kuin uudempi, laitoin ennen koneen irrotusta kiinni uudemman pumpun. Tein tarvittavat letkumuutokset ja otin irtopumpulla kannusta ainetta jotta saa todettua toimiiko. Samalla sai kokeiltua että kone pelaa enimpien sähkölaitteiden irrotuksen jälkeenkin. Auton sisällä olevista sähköistä karsin enimmät pois jo purkuvaiheessa, konehuoneen johtosarja on vielä perkaamatta. Aika simppeliä toistaiseksi

Keskiviikkona vanhan tekniikan irrotuksen jälkeen aloitin koneen ja öljypohjan sovittamisen keulille. Pääsi toteamaan että ahdasta tulee ja öljypohjan sumpun muokkaaminen hiljalleen vaati aika monta koesovitusta. Naputtelin rintapeltiä ja rintapellin kanttia sisään sen verran kuin niitä "järkevästi" pystyi ja lopputuloksena väliä korkeapainepumppuun jää noin sentti. Sisäpuolelta etäisyyttä lämppärinkoteloon tutkaillessa huomasin että joku kotelon avannut ei ole laittanut etupuolen saumaan ollenkaan kiinnikkeitä ja siellä on iso rako

Öljypohjasta tuli kunnon palapeli. Koska 960 sumppua joutui lyhentämään reilusti, päätin käyttää koneen oman öljypohjan etuosaa ja tehdä tuplasumpullisen. Eilen hitsautin takasumpun ja pääsin alulle etusumpun kanssa. Tänään sain etusumpun tehtyä ja olisin saanut hitsautettuakin jollei hitsarilta olisi päässyt kaasu loppumaan. Saatiin sentään enimmät palikat paikalleen ja puolikkaat yhteen, maanantaina sitten loput. Ylimääräinen neliö pohjassa on reiän paikkaus, ei liity muutokseen.


Öljynpainelinja vaati vähän pähkäilyä koska dieselin öljynkierto menee eri tavalla kuin bensassa. Kulmamiehen avustuksella sain selville vähän tietopohjaa miten voisi olla hyvä tehdä. Dieselissä on kaksi paineenalennusventtiiliä. Pumpun varoventtiili aukeaa 8bar paineessa ja lämmönvaihtimen toisessa liitännässä oleva 5,5bar. Tinakutosen pumpun venttiili aukeaa 6,5bar paineessa. Lämmönvaihtimen liitännässä olevan venttiilin siirto muualle olisi ollut aika työläs operaatio, joten päätin yksinkertaistaa ja laitan tinakutosen pumpun tai sen venttiilin. Öljynpainelinjan teen lohkon ulkopuolelle(letku ja liittimet on jo), jolloin on mahdollista laittaa erillinen lämmönvaihdin tai jäähdytin jossa on kierto riittävän isoilla liittimillä. 200/700/900 syylärissähän liitännät on aika pienet, koska ne on tarkoitettu vaihteistoöljylle.
Tein pienet tulpat öljykanaviin jotka on nyt hitsattu umpeen. Toinen öljylinjan liitos tulee suoraan pumpun alapuolelle ja toinen öljypohjan vasemmalle sivulle.


Öljypohja melkein halaa etupalkkia ja etuvakaajaa. Pikkaisen siirrän konetta edemmäs kuin kuvassa.

Luonnollisesti etusumppuun tuli myös oma tyhjennysroppunsa.

Koneen ympärille jää kivasti tilaa. Kompurakotelosta käännän lähdön ylös ja saatan jättää vakion vesiputken lohkon kylkeen, koska nestelinjat saa vedettyä suht järkevästi senkin kanssa.

Öljypohja oli ehdottomasti työläin osuus

Seuraavaksi pyörittelemään millaiset moottorinkannakkeet pitää tehdä ja vaihteiston kiinnittämisen jälkeen voi alkaa katselemaan sähköjä paikalleen.
Mitä koppaan muuten tulee, se tarvitsee ylimaalauksen ainakin listoista alaspäin ja kevyen puhalluksen pohjaan. Takajarrut jumetti jo ennen viimeistä katsastusta ja sinne on tilalle hyvät satulat sekä muut osat. Eteen on uudet satulat sekä jarrukilvet, samalla tietysti laittaa loputkin vaihtoon. Vasen etutukivarsi on vähän rapea joten se menee vaihtoon. Alustaan on uretaaniheloja laatikollinen, Turbon jouset ja Bilsteinit joka nurkkaan. Sen verran saattaa mennä tuunauksen puolelle, että laitan hyllyssä olevat uniball-yläpäät eteen

Ajovaloihin ehdin ostamaan uudet heijastimet kohta kaks vuotta sitten ja purkuautosta jäi käsiin melkein uudet umpiot joten pitää katsoa kummat laittaa.