Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1492 Vastauksia
  • 696369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 on lähinnä seissyt pihassa 850:llä ajelun johdosta. Tänään vaihdoin uuden startin ja kone pyörähtää mukavan herkästi. Vanha hyppi vajaa -20 pakkasessa joten oli jo aikakin, vaikka kesähän tässä on tulossa :D

Lisää laittoakin toki samalla tuli esiin. Huohottimen kannen välistä on vuotanut öljyä ja tässäkin hikoilee alipainepumpun liitos tehostimelle. Kaipa voisi vaihtaa koko suodatinjalan seuraavan öljynvaihdon yhteydessä, vaikka huohottimen kansi näyttää irrotettavalta.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2024, 22:53:04 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5:ssä on hiljalleen jälleen lisääntynyt voimansiirron värinä kun veto on yhtään päällä. Niinhän oli takanivelen joka kupissa välystä ja rasvaamalla poistui ravistukset. Laitoin jämäkämpää niveltä tilaukseen.

Ensimmäinen maantielenkki ja enemmän työmatkaa tullut ajeltua suuttimenvaihdon ja ohjelmanpäivityksen jälkeen. Näyttäisi kulutus olevan entisissä lukemissa, kulku on hieman virkeämpää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ja niin on D5 voimansiirron värinät poistettu uudella takanivelellä. Eiköhän tuo kestä koska kestää valkeassakin :P
Uudet takaluukunpumput vaihdoin viikolla. Vanhoista oli hävinnyt teho täysin lyhyen seisonnan aikana.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2024, 23:04:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Eikös ristinivelten kupit pidäkin hakata jollakin raskaalla pehmeällä metallilla lukkorenkaita vasten?
Ja omassa P 1 farkussa takaluukun kuolleet pumput pitäisi myös vaihdella.Onko paha jopi?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Niveltä on hyvä kopauttaa tai hieman painaa kuppia kohti, jotta kuppi varmasti asettuu hyvin lukkorengasta vasten.

Ykköskoppasen takaluukunpumpuissa menee vähän pidempään kuin takavetojen, muttei ole paha jos vaan pumpuissa on oikeanpituiset päät eikä niitä tarvitse vaihdella vanhoista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Valkeaan menin ostamaan Lensulta loiskelevyn, valmistaja ruotsalainen Modig's Motorteknik. Kumiset läpät, jospa ne kestäisivät pidempääkin käyttöä.





245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 on raksuttanut menemään samalla kun muut autot vain seisoo. Kokeilin siihen alle kakkoskorisen ärrän pyöriä, mutta mieluummin ulkonäöllisesti laitan takavedon omat. Ja onhan alustakin sentin-kaksi liian korkea noille.


Valkean katsastusaika päättyy kuun lopussa, joten otin sen ajoon ja jätin D5:n toistaiseksi pois liikenteestä.

Ensimmäisenä hyvin pikainen pölyjen huuhtaisu päältä ja sen jälkeen tuulilasinvaihto alulle. Olisi ollut aikakin vaihtaa jo pari vuotta sitten :D Alkuperäinen lasi on vielä -92:ssakin butyylillä, eikä hyllyssä ollut enää tarpeeksi pitkää pätkää butyylinauhaa, joten ei muuta kuin poistoon vaan. Hommaa oli, mutta lähti ihan hyvin. Lasin alla oli hyvä maalipinta ilman ruostepilkkuja ja pyyhkäisin koriinkin primerin jotta butyyliä poistaessa mahdollisesti tulleet naarmut ei ihan niin herkästi lähtisi ruostumaan. Reunalistan ja kumihuulen siirsin vanhasta. Nurkista löytyi uusi listanpäiden välikappale, vanhasta oli alapuoli hävinnyt kokonaan.



245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Rakentelin valkeaan sunnuntaina toisen katin, koska vanhasta oli lähteny sisukset liikkeelle, ja mittasin päästöt. Tänään kävin konttorilla näytillä, eikä katsastaja löytänyt mitään moitittavaa. Toisaalta vuodessa tuli vain 1030km :idiot2:

Ajomäärään, jne. liittyen olenkin pyöritellyt jo aikani mitä valkealle tekee. Tämän hetken päätös on laittaa rullaavana myyntiin ja siirtää tekniikka takaisin Englantilaiseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Viikonlopulla liimasin viimeinkin valkean pleksit uusiksi primerin kera ja samalla putsasin pienet pintaruosteet joita oli muodostunut muutamaan nurkkaan. Osin ihan sen takia, koska korin muoto viettää sisäänpäin ja vesi jää seisomaan. Kiinnitysruuveja laitoin muutaman lisää joka pleksiin.




Takaluukussa oli pohjalla tehtaan butyylit, lähti aika hyvin sopivasti vetämällä suurimmasta osasta, vain ylös keskelle oli jäänyt niin vähän ettei siitä saanut kunnolla. Ne sekä muut jämät hinkkasin pois ja laitoin pelkän liiman.



Antenninreuhkan poistin takapilarista, putsasin ja maalasin pintapuolelta. Vielä etsittävä siihen sopiva ovaali/alkuperäinen koritulppa.

D5:een laitoin uudet kesäkumit Galaxyille ja etuvetovanteiden testauksen(eli spacerien) jäljiltä jääneet avoimet mutterit vaihtuivat jälleen kromisiin. Hankookien sijaan tällä kertaa kokeeksi Kumho Ecsta HS52 ja taakse välityssuhteen korjaamiseksi 205/60. Harva välitys on edelleen hyllyssä, mutta vähän epäilyttää saako siitä tähän laitteeseen omaan makuun riittävän hiljaista.

Ja Englantilainen kerää edelleen pölyä katoksessa :buck2:
« Viimeksi muokattu: 25.06.2024, 21:37:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Torstaina ja eilen pesin valkean ja D5:n sekä putsailin vähän muutenkin. D5 kokeilin vahaa pintaan ja totesin, ettei tuohon pintaan kannata tehdä mitään ilman kunnon myllytystä(maalausta :D) ensin. Katon ja konepellin jaksoin vahailla ja muuten pyyhäisin vain pikaisen pinnoitteen.

Tänään käytiin molemmin voimin kääntymässä Oldtimer Runissa.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 sai tänään osakseen perushuoltoa. Vaihdoin huohottimenkannen kalvoineen, moottoriöljyt ja suodattimen. Edellisestä vaihdosta ehti kulumaan noin 12tkm. Etusumpun tyhjennysroppu on odottanut uusintaa koneen asennuksesta asti, nyt jopa muistin hankkia sen ja uusin samalla molemmat. Öljynpaineanturi näyttäisi hikoilevan öljyä läpi eli uusiksi menee.

Perään vaihdoin pinjonin tiivisteen. Laipan tiivistepinnassa ei näy syytä miksi edellinen alkoi vuotamaan niin nopeasti. En edes muista milloin viimeksi tuli tarkastettua perän öljymäärä, muttei sinne tarvinnut lisätä kuin puoli desiä vaikka alapuoli on koko ajan kosteana. Laatikkoon on vaihdettava kardaanilaipan tiiviste, koska sen vuoto puolestaan pitää laatikon takapään kosteana vaikkei vuodakaan paljoa.

Vedin putsarilta tulevan imuputken ja ahtoputken yhteen, koska ahtoputki vapisee koneen käydessä huomattavasti ja yhdistäminen vaimensi hieman koneesta tulevaa ääntä. Moottorintukikumeille en vaivautunut vetämään alipainelinjoja ja nyt korjasin sen tilanteen. Olihan sekin "iso" homma :2funny: Käytin vasemman etutolpan auki, koska yläpään uniball takertelee hieman auton ollessa pyörillään. Käsin liikkui oikein herkästi. Kokeiltava uutta tilalle. Sillä osastolla ollessa kiristin pyöränlaakerista ylimääräiset tyhjät pois.

Kesämiittiä ajatellen kävin jarruttelemassa reilummin jotta tietää tarvitseeko jarrulevyjä vaihtaa ravistuksen takia. Ravistuksia ei ollut ja tulikin todettua etupalojen savuavan rutkasti jo satasesta tehdyn kovemman jarrutuksen jälkeen :D Voisi laittaa jotkut paremmat arkiajoakin varten.

Tekniikanvaihdoksen jälkeen 1,5 vuoteen on tullut mittariin noin 33tkm. Puoleen vuoteen ei ole tullut kuin 8tkm kun ollut muutakin kalustoa ajossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kaivoin hyllystä vuosia sitten ostamani uniballin(kääntölaakerin) ja vaihdoin sen D5:n vasempaan yläpäähän. Paljon nahkeampi käsin liikutellessa kuin vanha, muttei pykällä auton ollessa pyörillään. Ehtihän vanha olemaan jo aika monta vuotta Englantilaisessakin 12 vuotta sitten tehdyn asennuksen jälkeen ;D Kiva kun ainakin nuo vanhat Kaplhenken yläpäät on rosteria niin ei tarvitse taistella ruosteen kanssa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Sovitin 850 nelikon osien luovuttajasta etupenkit D5:een. Eteen tein vain poikittaisen latan johon kiskot pultataan kiinni. Taakse ulompaan korvalliseen tein palan joka kiinnittyy kiskoon ja korikiinnikkeseen, siihen heppasin poikittain kulmaraudan jonka toiseen päähän hitsattuun palikkaan puolestaan sisempi kulma kiinnittyy.


Penkit on väärän väriset muuhun sisustaan nähden, muttei ole ihan niin retkottavat kuin vanhat.


Poistin samalla paloiksi menneen keskikotelon jämät ja siihen olisi kaivettava ehjä. Ehjää etulattiamattoa saa tarjota, nykyinen on täysin auki vaihdekepin oikealta puolelta ja muutenkin huonossa kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2024, 10:33:11 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Tolla kiinnityksellä tuli varmaan jämäkkä kiinnitys. En enää muista kenen lanseeraama, tai mistä kopioitu pitkittäinen L- profiilista tehdyt muutosraudat heiluu varsinkin hitaissa heitoissa hieman, vaikka jakkara on säädetty melkein lattiaan. Keskikotelo saattaa olla vähän tiukka noilla penkeillä ja turvavyölukoilla. Omasta shimmailin penkit mahdollisimman ulos ja silti teki tiukkaa. B-pilarin muovista lähti pala ja kotelo murtui. Varmaan helpottaa kun malttaa pitää istuimet ylempänä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
On se ainakin jonkinlainen, normaalissa ajossa ei huomaa mitään erikoista. Ulompi takakiinnityspiste korissa on niin joustava, että se liikkuu ihan käsinkin. Sillä kohdalla kotelo ei ole kovin vahva.

D5 penkit ja lattiamaton pahimmat kohdat sai emännyksen toimesta tekstiilipesuria sekä osin höyryä. Likaa lähti reippaasti apparin penkistäkin vaikka se oli siivon näköinen ja muuttui vähän väri siinäkin.

Kun ei parempiakaan ollut, vaihdoin aikanaan ostamani orkkispalat eteen. Katsotaan miten ne savuaa Bremboihin verrattuna :P Jarrupääsylinterissä on ollut pieni ulkoinen vuoto jo jonkin aikaa, joten uusin sen ja vedin mustaksi jottei paista ihan niin pahasti. Konehuoneen maalissa näkyvä hilseily on jotain vanhanajan suojavahaa/tms.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo