Jep. Hyviä pointteja tuli.
Ei tuota imuputkea ole tarkoitus sen enemmän hipostella, mutta kun joutuu uuden tekemään, niin koittaa tehdä semmoisen joka olisi hyvä.
Mulla on tuolla putsarin sisällä "torvi/suppilo", virtauksen kannalta oli havaittava vaikutus tällä verrattuna että suppiloa ei olisi. (+samalla tavalla oon mittaillut miten muut erilaiset ratkaisut vaikuttaa. tein imun lehtipuhaltimella kaasuläpästä moottorin puolelta ja kattonu/mitannut mikä vastustaa vähiten). Tilan puutteen takia on kartiosuodatin ja tuohon ei oikein muuta saa järkevästi. Vakiokotelo ahdistaa kun mennään reilusti yli 350hp ja esim. M5:ssä on vastaava putsari tuplana.
Oon eristänyt tuon putsarin "lokeron" aika tiiviiksi moottoriin päin ja imuilma on käytännössä suoraan ulkoa tulevaa.
Moottori on juurikin tuo m62, mutta on tu-malli, eli imunokkien ajoitus muuttuu kierrosten/kuormituksen mukaan.
Tilavuutta on 4,6l ja nokissa asteita 275/10,8mm(240 1-1mm). Vakiomoottorin nokat nostaa vaan 9mm ja asteita reilusti vähemmän.
Kansille ei tehty sen kummempia, kun tekijän mukaan virtaa vakiona jo hyvin, perinteinen siistiminen, yms kansityöt kuitenkin tuli tehdyksi.
Tavoitetta ei nyt varsinaisesti ole/ollut. Ajan kanssa jotain koittanut väkertää. Homma lähti kun ostin entisen auton takasi muutamien uudempien kokeilujen jälkeen ja kun ikää oli nyt autolla sen verran että jakopään tyyppivika kolkutteli mielessä, eli laahaimet/ketju pitäis laittaa kuntoon, joten nakkasin moottorin/laatikon talveksi pois keulilta. Samalla huomasin 4,6is moottorin ebaysssä sopivalla hinnalla ja ostin sen. Tuon ebay-ostoksen aukaisin ihan levälleen, hoonaus("läppäys") /renkaat, uudet laakerit, jakopää, yms ja laitoin nippuun (toki osaksi joutui käyttämään autossa olleen moottorin osia, kuten ö-pohja/pumppu yms). Peltisarjat, yms perusjutut.
Jos samassa penkissä lähtee enemmän tehoa kuin vakio, kunnossa olevasta M5:stä, niin olkoon se tavoite.
Jos ois suoraan ostanut taas sen ämmän, niin helpommalla olisi päässyt, mutta tuskin olisi enää sama auto ollut ajossa. Nyt tämä ollut omalla mittakaavalla suht pitkään. Kun jotain uutta puuhaa hiljalleen, niin ei ole tullut laitettua nettiautoon tarjolle.
Pari kesää tuli ajettua etänä muokatulla vakio-ohjelmalla ja nyt tänä syksynä sitten penkissä koetettiin ajaa säätöjä. Jäi vielä keväälle hommaa, kun rajoitin piti jättää tasan 6k, maf mittausalue loppuu kesken. Sitä ennen loppu suuttimet, jotka vaihdettiin isompiin. Tuossa on kuva minkä muotoiset käyrät tulee nyt, ennen oli rajoitin 7k ja silloin meni vielä tasaisena sinne asti. Luulen että nykyisillä säädöillä vaikka maf:fin saisi riittämään pitempään ja rajoittimen sinne 7k, niin käyrä ei tuosta nouse ehkä yhtään. Mutta mukavampi olisi jos saisi sen tuhat kierrosta lisää hyvään vetoalueeseen.
https://aijaa.com/wEGRu1Peltisarjojen primäärit aika ohuet ja mitoitushuippu taisi olla alle 5k, mitä aikoinaan laskin jollain ohjelmalla. Butjetti kiinan sarjat joita muokattu vähän. Laatusarjat ois maksanu monta kertaa enemmän ja kotioloissa ei onnistu itse tekemään noita (ei hits.koneita, yms.).
Jo viime talvena pyörittelin noita läppärunkoja ajatuksen tasolla. Tarviisi adapterit, yms paljon soveltamista, niin mennään imusarjalla vielä.