Autoracing  KL-varaosat

S80 2.4d -02 menohalut katosi, MAF vai jotain muuta?

  • 3 Vastauksia
  • 3665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jannne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Lauantainen Volvoilu päätyi tehojen katoamiseen. Ajelin mutkaista pikkutietä, eli 2-3 vaihteilla reippaita kiihdytyksiä toistensa perään, kunnes yhtäkkiä tuntui nykäisy ja tehot hävisi. Maltillisella kaasun annostelulla pystyi ajamaan kotiin normaalisti, mutta esim. risteyksissä lähtiessä puutuu heti jos antaa kaasua. Vetoja tuntui kuitenkin olevan reippaammin polkaistessa välillä miltei normaalisti, välillä ei ollenkaan. Savutusta en peilistä nähnyt.

Vikatilaan auto ei kuitenkaan mennyt, ottaa kierroksia tyhjäkäynnilläkin ihan ylös asti, mutta "Moottori huolla heti" tjsp. teksti vilahtelee samalla mittaristossa. BSR PPC antoi seuraavia vikakoodeja:

BCM-0103 Pedal position sensor. Faulty signal
ECM-940A Brake pedal position sensor. Communication fault / Faulty position or signal / Signal outside its permitted range
Nämä tuskin tähän vikaan vaikuttavat, kerran olleet ennenkin, jolloin cruise ei mennyt päälle. Nyt kuitenkin taisi toimia, eli nämä taitaa olla vanhoja koodeja

ECM-5340 Communication problems with the central electronic module. Communication fault
ECM-1300 Mass air flow (MAF) sensor.
ECM-4405 EGR control.

Autossa on Debilillä laitettu softa keväästä lähtien. Samalla pajalla on vaihdettu CEM ja turbolle tuleva imuletku vajaa 2 vuotta sitten. Mittarissa 346 tkm, joista tehdasuudellla vaihtokoneella 180tkm. Tietääkseni turbo ja suuttimet on kuitenkin alkuperäiset. PA-suodattimen vaihdoin viime syksynä @ 325 tkm, eli ei vielä vaihtoväli ole tullut täyteen. Tosin vaihtoon se menee meikäläisellä aina syksyisin, eli pitää hakea taas uusi.

Tarkistin että turbon imuletku ei mene lyttyyn polkaistaessa. Kokeilin alipainepumpulla ahtopaineensäätöventtiililtä turbolle tulevaa letkua ja VNT-säätö liikkui ok. Mielestäni n. 25 cm/Hg alipaineella saavutettiin jo täysi liikerata, tosin vaikea nähdä varmasti (Vida pyytää testaamaan 48 cm/Hg:llä). Moottorintukikumit ja niiden alipaineletkut eivät vuoda.

Turbolta imusarjalle tuleva ahtolinja ei vuoda, eli välijäähykin on ehjä, vajaalla 1 bar paineella testasin. Sen sijaan ilmansuodatinboksi-turbo -välillä paineet häviävät ilmeisesti koneen uumeniin ja tulevat avonaisesta öljykorkista pihalle. Olikos se imuletkulta ylöspäin lähtevä letku huohotusta varten? Liekö tämä normaalia, ainakaan vida ei ohjeista tukkimaan sitä painetestiä varten? On sen verran ahdas paikka etten lähtenyt vielä purkamaan enempiä.

EGR:n ympäristö näytti likaiselta ja sekoitinputkelta imusarjalle menevä letku oli hieman öljyinen/nokinen huolimatta n. 10 tkm sitten tehdystä puhdistuksesta. EGR:ää en ole putsannut vielä, ei ole motivaatio vielä ollut ihan kohdillaan mutta taitaa tuo olla edessä.

Mikä rooli mahtaa tuolla MAF vikakoodilla olla tässä yhteydessä? Kokeilin käyttää autoa MAF liitin irroitettuna -> limp moodi eikä kierrokset nouse. Kävi kyllä tyhjäkäyntiä nätisti, mielestäni paremmin kuin kiinni kytkettynä. N. vuosi sitten olen puhdistanut sen apteekin isopropanolissa kun näytti ulkoisesti likaiselta (ei vikakoodeja), olisiko siitä nyt vihdoin käyttötunnit täynnä?

« Viimeksi muokattu: 11.08.2013, 16:47:45 kirjoittanut jannne »

Poissa jannne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4d -02 menohalut katosi, MAF vai jotain muuta?
« Vastaus #1 : 13.08.2013, 17:05:06 »
Tulppasin EGR:n siinä toivossa että se olisi jumittunut auki, mutta ei ollut apua. Nämä vikakoodit palaavat nollauksen jälkeisellä koeajolla

ECM-4405 EGR control
ECM-1300 Mass air flow (MAF) sensor
ECM-5340 Communication problems with the central electronic module. Communication fault Olisikohan softauksen takia, vastaavanlainen koodi löytyy myös CEM-yksiköstä

Voisiko tuo nyt kuitenkin viitata VNT siipien jumittamiseen? Kun meno hyytyy heti kun maksimiahdot saavutetaan (mittaria ei ole eikä muutakaan välinettä millä lukea livedataa). Eikös noissa tapauksissa yleensä tule kuitenkin vikakoodi ahtopaineen säätöön liittyen, eli ECM-6805? Kun ei viitsisi suotta paria sataa laittaa uuteen MAFfiin jos vika ei olekaan siinä.

Unohdin muuten mainita että ilmansuodatin on puhtoinen. Turbossa ei tuntunut välyksiä.

Poissa jannne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4d -02 menohalut katosi, MAF vai jotain muuta?
« Vastaus #2 : 15.08.2013, 17:55:30 »
Päätetäänpä monologi toteamukseen, että uusi MAF palautti menohalut (ainakin toistaiseksi).

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.4d -02 menohalut katosi, MAF vai jotain muuta?
« Vastaus #3 : 05.11.2013, 17:38:30 »
Lainaan tätä topiccia vähän.

Eli auto on v70 2.4d -02. ( manuaali )

Autoa vaivaa ajoittainen tehojen häviäminen, joka häviää auton sammuttamisella.
Kun tämä vika ilmenee, niin kierrokset ei nouse vapaallakaan yli 3000rpm.

Käytin autoa testerin päässä, mutta mitään vikakoodeja ei ollut.

Olisiko mahdollista, että vika olisi myös maf-anturissa vaikka vikakoodeja ei ollut.

Auto on ihan vakio.

Polttoainesuodatin vaihdettu noin kuukausi sitten.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 19:27:44 kirjoittanut wptimppa »
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

 

Autoracing  KL-varaosat