Proturbo  Autodiagnoosi

S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma

  • 7 Vastauksia
  • 6258 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dee viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« : 12.08.2013, 21:56:35 »
eli auto vm 05 D5. 
antaa vikakoodit:
CCM    0090
CCM    0064
CCM    0060
CCM    0040
CCM    0063

ja vikana sellainen että kun laittaa huurteen poiston tuulilasille niin ilmaa tulee miltei enempi jalkotilan suuttimista! eli läpät vissiin vähän sekaisin. sen verran kattelin niitä läppä moottoreita että ainakin tuntuivat vivut liikkuvan kun sääteli eri painikkeista.  oisko vain käytävä kalibroimassa nuo uudelleen vai mikä olis hyvä neuvo?  voiko nuo muuten muuttua itsekseen eri asentoihin jos vaikka joku katkos on moottoreissa käynyt  eli eivät osaa mennä takaisin vanhalle paikalle?

Putte

  • Vieras
Vs: S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« Vastaus #1 : 17.08.2013, 15:24:53 »
Joku läppämoottoreista on viallinen. Vikakoodien luku jossakin Vidalla tmv. ja sitten vaan vaihtamaan moottoria.

Ainakin omassa C70 -00 Volvossa koko systeemi on vähän sekaisin, kun yksi moottori on viallinen.

Biliaan ei kannata viedä vika-analyysiin, ne purkaa siellä puoli kojelautaa ja laskuttaa +300 euroa. Analyysina on se, että kannattaa vaihtaa kaikki moottorit ja ohjainyksikkö. Minkä olis voinu sanoa siinä huoltotiskillä ilman että autoa edes ajaa huoltohalliin.

Vidalla ja ainakin Boschin testerillä näkee mistä moottorista tulee vikakoodia ja sitten vaan vaihtamaan.

Käytettyä osaa kannattaa hakea esim. täältä tai eBaystä. Suomalaisilla hajottamoilla on jostain syystä melko kalliit hinnat ja toimituskuluja tulee enemmän kuin DHL Saksasta.

Poissa dee viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« Vastaus #2 : 19.08.2013, 22:20:49 »
no perskule se tuulilasi puhallus rupesi toimimaan mutta antaa kylläkin vielä nuo vikakoodit, mut täytyy jättää asia pöydälle ja seurailla läppä moottoreita! josko sieltä selviäisi syy.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« Vastaus #3 : 21.08.2013, 06:47:47 »
Onko sulla tietoa, että onko CCM yksikkö päivitetty milloin viimeksi/jos koskaan esim. jos on tehty vaikkapa Essential tms. määräaikaishuolto merkkiliikkeessä?

Siitä minä lähtisin ensiksi liikkeelle. Ton laitteen diagnoosia on parannettu useaan kertaan sitten vuoden 2005
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Putte

  • Vieras
Vs: S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« Vastaus #4 : 23.08.2013, 08:50:11 »
no perskule se tuulilasi puhallus rupesi toimimaan mutta antaa kylläkin vielä nuo vikakoodit, mut täytyy jättää asia pöydälle ja seurailla läppä moottoreita! josko sieltä selviäisi syy.

Noin se mullakin toimii. Talviaamuna vaan alkaa pipo kiristymään, kun ilmaa ei sitten tulekaan muualta kuin kojelaudan "naamasuuttimista". ;) Eli välillä toimii, välillä ei. Ja yleensä kun tosissaan pitäis toimia, niin sillon just ei toimi.

Mutta tänään tuli juuri paketti Saksasta ja huomenna pääsee vaihtamaan uutta moottoria. Toimituskuluineen osa tuli maksamaan 29 euroa. Ja tuli kotiovelle. :)

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« Vastaus #5 : 23.08.2013, 16:50:34 »
Uusi läppämoottori pitäisi kalibroida/synkata testerillä vaihdon jälkeen. Eli saapi nähdä lähteekö ollenkaan toimimaan vielä vaihdon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2013, 16:53:42 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Putte

  • Vieras
Vs: S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« Vastaus #6 : 04.09.2013, 06:44:22 »
Uusi läppämoottori pitäisi kalibroida/synkata testerillä vaihdon jälkeen. Eli saapi nähdä lähteekö ollenkaan toimimaan vielä vaihdon jälkeen.

Uudemmat kalibroivat läppiä itsekseenkin, mutta vanhemmat joutuu kyllä. Mutta löytyi myös yksi syy, miksi nuo moottorit reistaavat.
Läppämoottorin sisällä on sähkömoottori, muutama muoviratas ja piirilevy. Piirilevyllä on kosketuspinta, jossa on nuo moottorin liikkumista havaitsevat kosketuspinnat. Näihin pintoihin kertyy ajan myötä rasvaa hammaspyöristä, ja se aiheuttaa monessa tapauksessa sen, että moottori alkaa antaa vikakoodia.
Moottori itsessään on kolmella ruuvilla kiinni lämmityslaitteen kotelossa ja moottoreita on ainakin XX70 malleissa neljä kappaletta.

Poissa teemppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ilmanvaihto läppiin liittyvä ongelma
« Vastaus #7 : 16.09.2013, 21:02:49 »
Moro! Mulla on tollanen C70 -99 automaatti ilmastoinnilla ja siinä on vähän samantyylinen ongelma. Mulla vaan ei yksikään säätömoottori liiku ollenkaan ja lämmityksen säätökään ei toimi. Voimakkuutta pystyy säätämään onneks :) se antaa yhden vikakoodin: ilmansekoitusläpän asentoanturi, impulssi liian alhainen.. Vika alkoi kun tein bosch testerillä puhallinlaitteen perussäädön.. Sitä ei saanu tehtyy loppuun ja sit alkoi vilkkumaan ac ja sisäkierron valot ainakun käynnistää auton :/ olisko siel yks moottoreist rikki vai koko ohjainyksikkö?

 

Carcom Oy  Elekma