Ehkä joku viisaampi osaisi jopa laskea suurinpiirtein, millä voimalla se rengas painuu maata vasten
No minäpä yritän ...
Tosin jos saan viisastella, se voima jolla kumi painaa joustamatonta alustaa = renkaan ilman paine (+ seuraavassa laskettava pieni lisä rengasta pyöristävästä keskipakoisvoimasta). Mitä pienempi paine, sitä suurempi on kosketuspinta-ala. Renkaan rungon oma kimmomoduuli muuttaa tätä vain hiukan.
Keskipakoisvoima pyörivälle liikkeelle F = mv^2/r, nopeus m/s, massa kg ja säde r metreinä
http://fi.wikipedia.org/wiki/KeskipakoisvoimaAlkuoletukset:Jos oletamme renkaan halkaisijaksi 70 cm eli säde on 0,35m
ja renkaan kulutuspinnan painoksi 1,2 g/cm2, jolloin se olisi keskimäärin 12 mm paksuista kumia
Keskipakoisvoimaksi ja sitä vastaavaksi paineeksi saamme:50 km/h=(0,0012kg*13,9m/s*13,9m/s)/0,35m = 0,66 N (yhdelle cm2:lle)
100 km/h=(0,0012kg*27,8m/s*27,8m/s)/0,35m = 2,65 N (yhdelle cm2:lle)
200 km/h=(0,0012kg*55,6m/s*55,6m/s)/0,35m = 10,6 N (yhdelle cm2:lle)
Renkaan ilman paine on luokkaa 20 N/cm2 (2bar) - 30 N/cm2 (3bar), eli satasen vauhdissa tähän tulee 0,26 barin lisä keskipakoisvoimasta. Lisäksi väittäisin, että renkaan reunat aiheuttavat myös keskipakoisvoimaa renkaan sivuille ja sitä kautta kilpailevaa painetta reunoille. Kuluipa renkaat mistä tahansa, keskipakoisvoimat tuskin ovat syynä normaali nopeuksilla. Jos rengas olisi vähän paksumpaa ainetta, keskipakoisvoima lisääntyisi suoraan pinnan massan suhteessa mutta ei se taida juuri 15 mm ylittää ja uriakin siinä on.
Sitä vastoin lämpötila....Jos renkaan sisällä on 2,5 barin ylipaine eli sen sisällä on 3,5 bar (350 kPa) absoluuttinen paine
Tällöin 10 asteen poikkeama alkaen 0 °C nostaa painetta 10/273*350 kPa= 12,8 kPa eli 0,13 bar.
Eli ei ole ollenkaan samantekevää, missä lämpötilassa renkaat paineistaa.
40 asteen lämpötilaero voi muuttaa renkaan painetta noin 0,5 baarilla.