Elekma  Autoracing

S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?

  • 32 Vastauksia
  • 12741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #15 : 18.08.2013, 21:48:55 »
Pistäppä tähän faktaan liittyvää linkkiä  ;D itse sanon että 2.3 riittää. Se 3 kilon uskomus on huuhaata. :nohnoh

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #16 : 18.08.2013, 21:58:36 »
Pistäppä tähän faktaan liittyvää linkkiä  ;D itse sanon että 2.3 riittää. Se 3 kilon uskomus on huuhaata. :nohnoh

225/50 3bar. kuluvat tasaisesti. Mikäli pudottaisin 0,7 joku muutos tulisi aivan varmasti. Kokemusta 3:sta on jo vuodesta 2007.

E: Tänään kun katsoin niin keskinopeus oli 68km/h. Nollattu viimeksi helmikuussa.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013, 21:12:15 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #17 : 18.08.2013, 22:03:41 »
Kai se toinen eturengas hiukka joutuummin kuluu kun ei ole tasauspyörästön lukkoa ;)?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #18 : 18.08.2013, 23:30:19 »
Kai se toinen eturengas hiukka joutuummin kuluu kun ei ole tasauspyörästön lukkoa ;)?

Ehkä Volvolla on keksitty että parempi kun kuluvat yksi kerrallaan  ;D

Mutta joo, noihin paineisiin varmaan renkaan korkeus vaikuttaa aika tavalla. Matala rengas vajaana varmaan pohjaakin helposti. Itselläni 16" 60:t kun korkeammat eivät mahtuneet ja paineet valmistajan ohjeen mukaiset. Vaikuttaa ihan toimivalta kun noita lentokenttiä on matkalla kohtuu harvassa.

Sitä vaan en ymmärrä miksi ulkohalkaisijaltaan saman kokoinen rengas on matalaprofiilisena kalliimpi kuin korkeampi profiilisena. Onhan siinä kumiakin vähemmän.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #19 : 18.08.2013, 23:45:16 »
225/50 3bar. kuluvat tasaisesti. Mikäli pudottaisin 0,7 joku muutos tulisi aivan varmasti. Kokemusta 3:sta on jo vuodesta 2007.

Näin myös omissa autoissani. 2.8 - 3.0 bar on osoittautunut hyväksi rengaspaineeksi isommissa volvoissa. Aina rengasliikkeessä käynnin jälkeen on ne paineet pakko tarkistaa koska muuten on jotain 2.2 tai vastaavaa.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #20 : 19.08.2013, 14:44:42 »
Ei tarvita äänestystä koska faktat ovat faktoja.

Nimimerkki marko esitti asian juurikin niin kuin asia todellisuudessa on.
"Olisiko asia siten, että riittävän pienet paineet eivät jaksa pitää rengasta "ryhdissä" ja maantie nopeuksilla keskipakovoima alkaa taivuttamaan sitä keskiosa ulospäin ja siksi rengas kuluu keskeltä enemmän?"

Katsokaa autonne tietokoneesta pitemmän ajan keskinopeus. Se on jotain 50-65 km/h. Ei siinä vielä kovin kummoisia keskipakovoimia ole.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1697
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #21 : 19.08.2013, 15:32:45 »
Ei tästä vääntää tarvitse, mutta mä uskon omia silmiä (vaikka ne jo vanhat onkin), keskeltä kuluu jos liian vähän painetta.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #22 : 19.08.2013, 17:58:12 »
Katsokaa autonne tietokoneesta pitemmän ajan keskinopeus. Se on jotain 50-65 km/h. Ei siinä vielä kovin kummoisia keskipakovoimia ole.

Eikai tää ollu trolli.
50km/h nopeudessa esim. 205/40/17 rengas pyörii vajaa 7,5 kertaa sekunissa, koitappa pyörittää sitä keskipakovoiman esimerkkinä käytettävää vedellä täytettyä ämpäriä tuota vauhtia, voi jo ämpärin pohja ja kahvakin lentää kuuhun (kehän halkaisija n. 187cm).  Ehkä joku viisaampi osaisi jopa laskea suurinpiirtein, millä voimalla se rengas painuu maata vasten

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #23 : 19.08.2013, 18:28:10 »
Nopsaan heitän tässä kirjekuoreen laskien että normaalikiihtyvyydeksi a.n = 4*r*Pi^2*n^2 = ~666 m/s2 (oletten että renkaan halkaisija on ~60cm).

Ja 60 km/h keskinopeus koko vuodelle on kyl kova kans. Jos yhtään enempää ajelee kaupungissa, niin helposti menee jo alle 50.

edit. laskussa virhe....
Ja nyt korjattu. Tuli niin pirullinen kiihtyvyys että tarttee vähän vielä tarkistaa.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013, 18:33:32 kirjoittanut Itsok »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #24 : 19.08.2013, 19:00:06 »
Ehkä joku viisaampi osaisi jopa laskea suurinpiirtein, millä voimalla se rengas painuu maata vasten

No minäpä yritän ...
Tosin jos saan viisastella, se voima jolla kumi painaa joustamatonta alustaa = renkaan ilman paine (+ seuraavassa laskettava pieni lisä rengasta pyöristävästä keskipakoisvoimasta). Mitä pienempi paine, sitä suurempi on kosketuspinta-ala. Renkaan rungon oma kimmomoduuli muuttaa tätä vain hiukan.

Keskipakoisvoima pyörivälle liikkeelle F = mv^2/r, nopeus m/s, massa kg ja säde r metreinä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskipakoisvoima

Alkuoletukset:
Jos oletamme renkaan halkaisijaksi 70 cm eli säde on 0,35m
ja renkaan kulutuspinnan painoksi 1,2 g/cm2, jolloin se olisi keskimäärin 12 mm paksuista kumia

Keskipakoisvoimaksi ja sitä vastaavaksi paineeksi saamme:
50   km/h=(0,0012kg*13,9m/s*13,9m/s)/0,35m = 0,66 N (yhdelle cm2:lle)
100 km/h=(0,0012kg*27,8m/s*27,8m/s)/0,35m = 2,65 N (yhdelle cm2:lle)
200 km/h=(0,0012kg*55,6m/s*55,6m/s)/0,35m = 10,6 N (yhdelle cm2:lle)

Renkaan ilman paine on luokkaa 20 N/cm2 (2bar) - 30 N/cm2 (3bar), eli satasen vauhdissa tähän tulee 0,26 barin lisä keskipakoisvoimasta. Lisäksi väittäisin, että renkaan reunat aiheuttavat myös keskipakoisvoimaa renkaan sivuille ja sitä kautta kilpailevaa painetta reunoille. Kuluipa renkaat mistä tahansa, keskipakoisvoimat tuskin ovat syynä normaali nopeuksilla. Jos rengas olisi vähän paksumpaa ainetta, keskipakoisvoima lisääntyisi suoraan pinnan massan suhteessa mutta ei se taida juuri 15 mm ylittää ja uriakin siinä on.

Sitä vastoin lämpötila....
Jos renkaan sisällä on 2,5 barin ylipaine eli sen sisällä on 3,5 bar (350 kPa) absoluuttinen paine
Tällöin 10 asteen poikkeama alkaen 0 °C nostaa painetta 10/273*350 kPa= 12,8 kPa eli 0,13 bar.
Eli ei ole ollenkaan samantekevää, missä lämpötilassa renkaat paineistaa.
40 asteen lämpötilaero voi muuttaa renkaan painetta noin 0,5 baarilla.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2013, 19:11:10 kirjoittanut Vollemies »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #25 : 19.08.2013, 19:58:29 »
Voisin olettaa maalaisjärjellä, että suurempi massa on renkaan keskellä, kuin reunoissa, jolloin rengas siis painuisi suuremmalla voimalla maatavasten keskeltä, silloin kun rengas on löysä, eli painetta on liian vähän.
Se ajatus siitä ylipaineen aihuttamasta renkaan keskeltä kulumisesta johtunee siitä, että renkaan voisi ajatella muuttuvan palloksi, kun siihen laittaa enemmän painetta, mutta renkaan rakennehan pitää sen muodossa, eikä päästä sitä palloksi, normaalien paineiden rajoissa ja lisäksi auton paino painaa kosketuspintaa suoraksi.

Eikä sillä voimalla edes ole loppuviimein paljoakaan merkitystä, epätasaiseen kulumiseen riittää se, että voimissa on riittävästi eroa ja matka on riittävän pitkä.


Se renkaan keskeltä kuluminen liian pienellä paineella tuntuu kyllä itsestä ihan järkevältä

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #26 : 19.08.2013, 20:13:01 »
Täällä jo halkaistaan atomeita :)

" Muut kolme rengasta olivat kuluneet (vai pitäisikö sanoa menneet pilalle) samalla tavalla (eli keskeltä oli kulunut merkittävästi enemmän kuin reunoilta), mutta vasemmasta eturenkaasta oli pintaa kulunut kokonaisuudessaan enemmän kuin muista. "

...ja tuota vasenta etutassua ihmeteltiin :)
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #28 : 19.08.2013, 21:56:50 »
Se renkaan keskeltä kuluminen liian pienellä paineella tuntuu kyllä itsestä ihan järkevältä

Minun mielestäni ei ole mitenkään itsestään selvää, että rengas kuluisi siltä vyöhykkeeltä, mistä paine on suurin. Renkaan pyörimisnopeuden määrää se vyöhyke, joka painaa tietä voimakkaimmin. Se missä paine on pienin, joutuu luistamaan, jos muodostuu nopeusero. Eli kun se rengas alkaa kulua jostakin kohdasta, siihen kuluneeseen vyöhykkeeseen kohdistuu pienempi paine ja sen kuluneen vyöhykkeen ympärysmatka on pienempi kuin vähemmän kuluneen. Yhden % ero halkaisijassa tekee kilometrin 100 km kohti. Jos paripyörät ovat erikokoiset (kuluneisuus ero riittää mainiosti) se kuluneempi jatkaa kulumistaan kiihtyvään tahtiin, koska sen pintapaine jää pienemmäksi, lämpötila nousee korkeammaksi ja lopulta savu ja kuminriekaleet täyttävät tien.

Jo pelkästään tästä syystä olisi hyvä kierrättää niitä renkaita. Kun erot ympärysmitassa ylittävät kumin joustorajan, rengas alkaa kulua hyvin nopeasti ja epätasaisesti. Paljonko se kumi sitten jaksaa joustaa sitä minä en tiedä mutta mitä pehmeämpi rengas, kuvittelisin sietävän sitä paremmin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 : renkaan epänormaali kuluminen ja renkaiden suuntaus?
« Vastaus #29 : 19.08.2013, 23:34:09 »
Ehkä mä en puutu fysiikkaan enempää, kun en siitä mitään ymmärrä :D

 

Kulkukoira  Proturbo