Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kaukovalovilkussa vika, häiriö vai kenties ominaisuus...? (V70 -99 2.4)

  • 9 Vastauksia
  • 3337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Moro!

Näpräilin tuossa emännän 70:seen lisäpitkät. Noo, huomasimpa tuossa kaukovalovilkkua käytettyäni että joka toinen kerta kun vilkkua käyttää niin lyhyet valot jää umpioon palamaan.. Ja ne lyhyet sammuu tosiaan vasta sitten kun viiksestä on kerran vetäissyt silleen että kaukovalot vilahtaa..., ihme juttu..  :idiot2: Onkohan tämä ilmiö ihan normaalia vai "häiriintyköhän" tuo jostakin... kytkentä releessä: 30 akulta, 85 heräte pitkiltä, 86 akun miinus navassa ja 87 lampuille... enpä nyt muista että oliko sata varmasti tuo 85 ja 86 tuolla edellä mainitusti mutta oliko niitten järjestyksellä miten suuri merkitys...? enkä vielä tässä vaiheessa repinyt piuhoja irti ja kokeillut että olisiko "oire" poistunut....   
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Rami.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Periaatteessa releen + ja miinuksella ei ole väliä. Tosin tasavirralla voi jääädä rele vetäneeksi jos väärin päin.
Maadoitus kannattaa ottaa siitä oikeasta maadoituspisteestä eikä akusta. 86 on ohjaus + ja 85 sitten maihin. Jos kytkimen
laittaa niin miinus tuon kytkimen kautta.
Yhdessä kiinteistölaitteessa piti miinusta katkoa, muuten jäi rele aina vetäneeksi.
-Rami-

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Periaatteessa releen + ja miinuksella ei ole väliä. Tosin tasavirralla voi jääädä rele vetäneeksi jos väärin päin.
Maadoitus kannattaa ottaa siitä oikeasta maadoituspisteestä eikä akusta. 86 on ohjaus + ja 85 sitten maihin. Jos kytkimen
laittaa niin miinus tuon kytkimen kautta.
Yhdessä kiinteistölaitteessa piti miinusta katkoa, muuten jäi rele aina vetäneeksi.
Kytkimen olen yleensä laittanut juuri tuolle ns.miinuspuolelle. Täytyy vielä tarkastaa nuo 86 ja 85 navat ja muuttaa väliaikaisesti tuo miinus akulta pois... Tuo kytkin tulee aina laitettua vähä niinku jälkijunassa eli ensin varmistellaan että valot ylipäätänsä saadaan pelaamaan jonka jälkeen sitten hipistellään homma loppuun..  :)
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Periaatteessa releen + ja miinuksella ei ole väliä. Tosin tasavirralla voi jääädä rele vetäneeksi jos väärin päin.
Maadoitus kannattaa ottaa siitä oikeasta maadoituspisteestä eikä akusta. 86 on ohjaus + ja 85 sitten maihin. Jos kytkimen
laittaa niin miinus tuon kytkimen kautta.
Yhdessä kiinteistölaitteessa piti miinusta katkoa, muuten jäi rele aina vetäneeksi.

Autoreleissä ei ole mitään erityistä syytä laittaa miinuskatkottua ohjausta eli kumpi vaan käy, mutta toki tuo on helpompi tehdä noin päin, kun tuo ohjauksen lampulta releelle.
Kelan napaisuudellakaan ei ole väliä, mikäli siellä ei ole sisäistä suojadiodia!
Suosittelen laittamaan aina releen napoihin suojadiodin estosuunnassa. ->vältytään jännitepiikin siirtymiseltä muuhun auton sähköjärjestelmään. Parhaiten tuon piikin huomaa autoradiossa, kun releen kela päästää.
http://kompo2010.wikispaces.com/Suojadiodi

Jos oli tommonen rele joka jää päälle, niin se oli viallinen, tai sitten väärän tyyppinen.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2013, 06:53:16 kirjoittanut Justus »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Moro!

Näpräilin tuossa emännän 70:seen lisäpitkät. Noo, huomasimpa tuossa kaukovalovilkkua käytettyäni että joka toinen kerta kun vilkkua käyttää niin lyhyet valot jää umpioon palamaan.. Ja ne lyhyet sammuu tosiaan vasta sitten kun viiksestä on kerran vetäissyt silleen että kaukovalot vilahtaa..., ihme juttu..  :idiot2: Onkohan tämä ilmiö ihan normaalia vai "häiriintyköhän" tuo jostakin... kytkentä releessä: 30 akulta, 85 heräte pitkiltä, 86 akun miinus navassa ja 87 lampuille... enpä nyt muista että oliko sata varmasti tuo 85 ja 86 tuolla edellä mainitusti mutta oliko niitten järjestyksellä miten suuri merkitys...? enkä vielä tässä vaiheessa repinyt piuhoja irti ja kokeillut että olisiko "oire" poistunut....

Tämän vuotisissa lyhyet valot kuuluu jäädä pitkilläkin päälle.
Mutta tuo vilkautus toimii nyt kyllä jotenkin oudosti, jos ne tuoleen käyttäytyy.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Tämän vuotisissa lyhyet valot kuuluu jäädä pitkilläkin päälle.
Mutta tuo vilkautus toimii nyt kyllä jotenkin oudosti, jos ne tuoleen käyttäytyy.
Lyhyet kyllä pitkillä palaa, siinä ei mitään mutta tuo vilkautus on kyllä minustakin aika outo... auto lähtee reiluksi vuorokaudeksi reissuun enkä kerkee tarkastamaan noita napojen järjestystä eikä kerkee sitä maatto-pistettäkään muuttaa joten huomisiltana ihmettely jatkuu...  ???
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Lyhyet kyllä pitkillä palaa, siinä ei mitään mutta tuo vilkautus on kyllä minustakin aika outo... auto lähtee reiluksi vuorokaudeksi reissuun enkä kerkee tarkastamaan noita napojen järjestystä eikä kerkee sitä maatto-pistettäkään muuttaa joten huomisiltana ihmettely jatkuu...  ???

No onko tuosta sitten jotain haittaa?
Eikä tuo maadoituskaan siellä akulla mitään haittaa, yleensä niitä ei sinne vaan kerätä.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
No onko tuosta sitten jotain haittaa?
Eikä tuo maadoituskaan siellä akulla mitään haittaa, yleensä niitä ei sinne vaan kerätä.
Haittaa..? No jos ei se ole ominaisuus niin hieman kyllä meinaa kieltämättä ihmetyttää valojen moinen käyttäytyminen... Mutta taitaa käydä niin että valot saa elää omaa elämäänsä jos niille ei löydy kytköksistäni mitään isompaa "mokaa"...
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Siinä on "saattovalo"-toiminta: kun tulet pimeään pihaan niin saat valot päälle noin puoleksi minuutiksi kaukovilkulla...toimii vain jonkin aikaa pysäyttämisen jälkeen ja vain kun avain ei ole lukossa...niitä käyttöohjeita kannattais joskus lukea...

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 777
  • www.vrcf.fi
Siinä on "saattovalo"-toiminta: kun tulet pimeään pihaan niin saat valot päälle noin puoleksi minuutiksi kaukovilkulla...toimii vain jonkin aikaa pysäyttämisen jälkeen ja vain kun avain ei ole lukossa...niitä käyttöohjeita kannattais joskus lukea...
Myönnän että aikas huonosti tulee tuota ohjekirjaa luettua, pahoittelut sittä! Mutta siitä Kiitokset että mysteeri ratkesi!  :hello: Elikkäs tuolle toiminnalle on ihan selitys olemassa... Tämäpä oli tässä.
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

 

Kulkukoira  Proturbo