RallyBaron  Samppasport

apua: V70 D5 v02 kuskinpuolen vetoakseli irtosi sisemmästä nivelestä

  • 31 Vastauksia
  • 42158 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Tein saman virheen ja kuulat tippuivat sisänivelestä. Laitoin sen uudelleen kasaan purkamisen jälkeen, nivel muuttui ihan jäykäksi mitä ihmettä??

Irti vaan ja käännät yhden "hampaan" verran akselia ja uudestaan kasaan. Minullekin kävi joskus näin.

Poissa postmanbat

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
... joo just huomasin 1/6 kierrosta pielessä >:(
pellet pois täältä jos ei oo tietoa :idiot2:

Jormalle Kiitos asiallisesta vastauksesta :)
« Viimeksi muokattu: 15.04.2013, 19:38:12 kirjoittanut postmanbat »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
... joo just huomasin 1/6 kierrosta pielessä >:(
pellet pois täältä jos ei oo tietoa :idiot2:

Jormalle Kiitos asiallisesta vastauksesta :)

Kyllä täällä saa myös ne olla ja keskustella, joilla ei tietoa ole.

Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Kävi tismalleen samat kun aiheen aloittajalla juuri äsken  :2funny:  Ja itse myös ihmettelin paketissa olevaa ylimääräistä pulttia   :D
Eipähän tule tylsä yö  :D
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 21:50:22 kirjoittanut volovo240 »

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Ja itse myös ihmettelin paketissa olevaa ylimääräistä pulttia   :D

JOo,

Itse vaihdon tukivarret viime kesänä ja en tuota nivelen päätä irrottanut ollenkaan, kun en arvannut mokomia pultteja hommata. Ilmeisesti sitten moukan tuurilla mitään ihmeempää ei tapahtunut.  :buck2:

Kesällä oli myös vara-auto käytössä, joten ehkä siinä selitys ettei pahin mahdollinen tapahtunut. :D

Jos ne kuulat sopivat tulemaan nivelestä pihalle niin vetoakseleista ei sitten vissiin suurella voimalla tartte kiskoa ?

Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vetoakselin irrotukseen ei tosiaan tarvinnut yhtään voimaa kun irroitti tukilaakerin. Apparin puoli siis kyseessä.
Mutta nyt tuli ongelma että en saa pakettia kasaan sitten millään! Akseli on pöydällä ruuvipenkissä. Kyseessä onko se ny tripod nivel. Oon tässä jo 4h yrittänyt sovitella eikä sitten millään,alkaa olemaan hermot kireällä  >:( Edessä ei ole sokkia tai mitään. Onko arvon herrasväellä apuja?

EDIT: Vähän kun viilasin "pesän" reunoja ni johan sujahti.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2014, 02:23:37 kirjoittanut volovo240 »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Se ahtaampi kohta lienee tehty estämään irtonaisen nivelen purkaantumista. Menee kyllä ahtaan paikan ohi kun käyttää hiukan vauhtia sen laittamiseen. Joku kuminuija myös auttaa.

On oikeastaan ihan hyvä että tuon tripod nivelen välillä avaa. Vanhemmissa on rasva saattanut kuivata ihan olemattomiin.

Poissa Heinämäki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Sama kävi myös täällä eilen, nyt kasassa ja paikallaan taivas alla kasasin.. On muuten rasvanen ja tosi ärsyttävä homma... Vaan sainpas.. Ens kerran jos käy niin pöyvälle puran. Tosin voi olla että muistan ens kerran varovaisempi tuon kans ni säästyy turhalta työltä..

Poissa malmikasa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Oli kyllä melkonen six balls from hell homma tuo kuulien sovitus.  :buck2:

Parhaiten kun tehtiin kahdestaan. Laitettiin ulkopää pöytää vasten ja toinen pujotteli kuulat huulille. Sitten alettiin pikkuhiljaa sorvata keppiä huulille, ihan pienillä liikkeillä ja mahdollisimman suorassa. Pienellä kumivasaralla on kätevä kalauttaa vaihdelaatikon puoleiseen päähän, varovasti tietenkin, mikäli tarvii kartion kulmaa muuttaa.


Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Teillä sentään tuo purkautui remontin yhteydessä mutta vanhakoppaisessa sain kuulat suojakumin pohjalle ihan ajamalla kotipihassa. Tarpeeksi kaasua sohjossa niin kone heilahti vissiin sen verran, että kiskaisi koko paketin levälleen. Liekkö tämä ainoa merkki missä nämä purkautuu näin helposti.

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Nostetaan hiukan ylös kun liippaa niin läheltä.

Alatukivarren remontissa huomasin että vetari luisunut pois paikoiltaan ja pyöri tyhjää kun jarrulevystä pyöritti, vaikka aski P:llä.
Tuuppasin vetarin vaan takas niveleensä sen suurempia empimättä.

Jos nämä kyseiset kuulat olisivat, tai edes yks olisi pudonnut pois kolostaan, pitäisikö tämä meteliä tai jotain jonka huomaisi ajossa?

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Nostetaan hiukan ylös kun liippaa niin läheltä.

Alatukivarren remontissa huomasin että vetari luisunut pois paikoiltaan ja pyöri tyhjää kun jarrulevystä pyöritti, vaikka aski P:llä.
Tuuppasin vetarin vaan takas niveleensä sen suurempia empimättä.

Jos nämä kyseiset kuulat olisivat, tai edes yks olisi pudonnut pois kolostaan, pitäisikö tämä meteliä tai jotain jonka huomaisi ajossa?
Tere.
Kyllä se toimii vaikka yksi kuula olisikin pudonnut sinne nivelen suojakumin sisään tai
mennyt sinne nivelen pohjalle.
Vaarana kuitenkin on,että irtokuula jossakin vaiheessa ajautuu paikkaan jossa se ei mahdu olemaan,seuraukset saatat arvata ja varmasti myös kuulla jos se vauhdissa tapahtuu.
Sinuna en ajaisi vaan tarkastaisin nivelen visuaalisesti, kumin irroittamalla ja samalla
rasvaamalla nivelen uudella vaseliinilla.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Alatukivarren remontissa huomasin että vetari luisunut pois paikoiltaan ja pyöri tyhjää kun jarrulevystä pyöritti, vaikka aski P:llä.
Tiedostithan, että jos molemmat renkaat ovat ilmassa, niin toinen rengas pyörii kyllä ihan vapaasti vaikka aski olisikin P:llä. Johtuu tasauspyörästöstä.
Eli pyörikö vetoakseli tyhjää, mutta askin päässä oleva osuus pysyi paikallaan, vai pyörikö laatikko samalla?

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Oli vaan tunkilla/pukilla ilmassa toiselta puolen, eli toinen rengas maassa. Ja nivelen suojakumi kiertyi kieroon, eli  sisempi nivel ei kiertynyt.

Meni kyllä niin helposti takaisin paikalleen, että vähän kummaksuttaa kun vilkaisin kuvasta rakennetta. Enkä ainakaan muutaman kymmenen kilometrin aikana ole mitään erikoista kuullut.

Poissa Dobberi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Lainaanpa tätä aihetta. Mistäs voisi päätellä pääsikö -04 D5 v70 apukuskin vetari käymään liian pihalla? Sieltä voi ilmeisesti päästä sisänivelestä kuulat karkuteille.

Eli vaihdoin alapallonivelen ja pyöränlaakerin. Otin ensiksi napapultin auki ja kopistelin puupalikalla 15mm vetaria sisälle päin. Sitten alatukivarsi kampeamalla irti tolpasta. Tässä kohtaa tolppa pääsi liikahtamaan ulospäin ja vetari siis navassa. Sain vetarin pois kun tolppaa taittoi hieman sivulle.

Pirullista hommaa, kun ei tiennyt tajuta tuota. Haynesin manuskan ohjeilla mentiin. Aikaa ei olisi yhtään nyt tutkia enempää

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo