Alapalloniveltä vaihtaessa ahtaassa autotallissa tapahtui sitten eilen onnettomuus ja vetäisin kuskinpuolen vetoakselin sisemmän nivelen irti. Eli vetoakseli ei tainnut lähteä vaihdelaatikosta, vaan ihan nivelestä. Suojakumista havaitsin, että liian pitkälle vedin ja vetoakseli irtosi sisemmästä nivelestä siten, että akseli ei ottanut kiinni enää.
Sain laitettua akselin kerran paikalleen koko etupyörän "asetelmaa" vääntelemällä, mutta en sitä sellaisena uskaltanut kootta ja lähteä ajamaan. Kai siellä sisemmässäkin "piituusjoustokohdassa" on jonkinlainen lukkosokka?
Mahtoikohan tuossa tee-se-itse mies nyt hajoittaa sisemmän akselin, vai riittääkö, että revin napamutterin irti, alapallonivelen irti, jarrussatulan irti, abs yms johdot ja kaapelit irti, koiranluun toisenpään irti ja koetan irroittaa vetoakselin pyöränpuolelta kokonaan pois.
Ja sitten käsin painamalla varmistaa, että akseli uppoaa sisempään niveleen, jonne se ei nyt tuntunut enää uppoavan. (no, klo 01:30 ja työpäivä tänään, niin loppui sinni viimeyöltä korjata)
Eli kannattaako haaveilla kohtuu helposta korjauksesta vai todeta, että hinattava ammattihoitoon...
Jos tuohon nyt joutuu vetoakselia uusimaan tai korjaamolla käyttämään, niin halvemmaksi varmaan olisi tullut viedä korjaamolle vaihdettavaksi alapallonivel, joka nyt sinäänsä ei ole mikään iso homma ja ennenkin tullut tuohon tehtyä... Mutta vahinkoja aina joskus sattuu, kun voimalla pitää vääntää alatukivartta alas ja samanaikaisesti vääntää alapallonivelen pulttia paikoilleen. --> lipsahdus ja sorkkaraudalla saavutettavat voimat pelissä johtaa tällaiseen...
Niin ja nyt tiedän jälkikäteen, miten se alatukivarsi kannattaa rautakankea ja ruuvipuristinta/kettinkiä tjsp. apuna käyttäen vain kammeta/painaa alas, jonka jälkeen alapallonivelen pultti on huomattavasti helpompi asettaa paikalleen. Hyvähän nämä on näin jälkikäteen oppia.