RallyBaron  Samppasport

850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma

  • 7 Vastauksia
  • 4425 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« : 22.03.2011, 19:09:30 »
Terve ! Pientä ihmetystä menneen talven aikana on aiheuttanut vollen mittaripaneeliin syttyvä keltainen merkkivalo jonka pitäisi varoittaa viallisesta polttimosta. Se on syttynyt aina käynnistettäessä ja on sammunut heti kun on kevyesti koskettanut jarrupoljinta. Vaan tänäänpä ei sitten enää sammunutkaan, ja samalla todettiin ettei jarruvalotkaan syty. Pienen tutkiskelun ja päänraapimisen jälkeen totesin että taas syttyy jarruvalot mutta vasta melkoisen kovalla polkaisulla, siitä sitten päättelemään että painekytkinhän se vinoilee, no jarrupääsylinteristä löytyikin painekytkin josta irroitin pistokkeen ja ohitin kytkimen johdonpätkällä ajatellen että nythän sitten pitäisi palaa kokoajan, vaan ne eivät syttyneet ollenkaan. Pistokkeelle tuli kyllä jännite. Se on ilmeisesti väärä painekytkin koska  jarruvalot  syttyivät polkaisemalla sittenkin, vaikka pistoke oli irti. Mikäköhän tuo pääsylinterin painekytkin on ja missähän sitten sijaitsee se joka sytytti valot vaikka pääsylinterin piuha oli irti ?. Tutkiskelin alfa merin kirjaa ja ei siinä kyllä ollut kuin yksi jarruvalokytkin josta lähtee johdotus lamppujen vikavaroittimen kautta jarruvalopolttimoille. Välillä valot toimivat normaalisti ja sitten taas vain voimakkaalla polkaisulla. Oon nyt vähän pihalla tuon ongelman alla. 

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« Vastaus #1 : 22.03.2011, 22:37:07 »
eli sieltä polkimessa olevaa kytkintä koitit hypyttää yli?
Sieltä ainakin jarruvalot saa sen ohjausvirran/päävirran en nyt muista kumman. jos se oli ohjausvirta niin rele voi olla sökö.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 22:38:59 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« Vastaus #2 : 23.03.2011, 00:25:31 »
Tuo kytkinhän sijaitsee jarrupolkimessa. Nyt ollut väärä kytkin kyseessä.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« Vastaus #3 : 23.03.2011, 06:55:42 »
Eikö jarrusylinterin painekytkin oo sitä varten että tietää siellä olevan painetta kun polkaisee jarrua?
eli oot tosiaan väärää painikekytkintä roplannut.

Ja se kytkin joka on polkimessa toimii seuraavasti.
Poljin ylhäällä: Kytkin pohjassa (ei yhdistä), valot eivät pala.
Poljin alhaalla: Kytkin vapautunut auki (yhdistää), valot palavat.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« Vastaus #4 : 23.03.2011, 07:09:16 »
Siis Jarru pääsylinterissä ei jarrusylinterissä on paine tai rajakytkin.   Siis siinä sylinterissä joka on suoraan nestesäilion alla. Tutkiskelin illalla vähän opuksia, se taitaa liittyä ABS tekniikkaan jotenkin jarrupolkimen asentoa  haistelemassa, miksi sitä en tiedä? Koitin kyllä ensin tähystellä polkimeltakin mikrokytkintä mutta en pikaisella silmäyksellä huomannut.  Pitää ryömiä peremmälle hyvän valon kanssa.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« Vastaus #5 : 23.03.2011, 11:11:49 »
Siis Jarru pääsylinterissä ei jarrusylinterissä on paine tai rajakytkin.   Siis siinä sylinterissä joka on suoraan nestesäilion alla. Tutkiskelin illalla vähän opuksia, se taitaa liittyä ABS tekniikkaan jotenkin jarrupolkimen asentoa  haistelemassa, miksi sitä en tiedä? Koitin kyllä ensin tähystellä polkimeltakin mikrokytkintä mutta en pikaisella silmäyksellä huomannut.  Pitää ryömiä peremmälle hyvän valon kanssa.

ABS-systeemihän perustuu renkaiden pyörimisen ja jarrupaineiden keskinäisillä suhteilla pelaamiseen.

Poissa Grahik

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • Hyvä siitä tulee kun sen maalaa.. vai paalaa?
Vs: 850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« Vastaus #6 : 23.03.2011, 11:49:07 »
Konehuoneen puolella jarrutehostimessa on jarrupolkimen asentotunnistin, joka liittyy abs-jarrujen toimintaan.
Lainaus
Control module also receives a brake pedal position signal
from pedal sensor (in master cylinder) during braking. This
information is used to control hydraulic modulator so it does not
affect brake pedal position.
Jarrupolkimen varresta pitäisi löytyä jarruvalokatkaisija, ainakin -96 asti löytyy. Näkyy kun irrottaa kuskin jalkotilasta sen muovipaneelin.
850 GLT '92
Chrysler Sebring 2.7 Autostick '02
Chrysler 300M 3.5 Autostick '99
V70 2.5T GearTronic Classic '08

Poissa raimom

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2,5L Vm-97 jarruvalo ongelma
« Vastaus #7 : 24.03.2011, 07:21:44 »
Polkimeltahan se rajakytkin sitten löytyikin verhoilupaneelin alta. Ja kävi vielä niinkin hyvin että kytkimessä on 2 samoin päin toimivaa kärkiparia, toinen pari vapaana, joten riittää kun pistokkeesta vaihtaa johtojen paikan niin käytöstä vapaana ollut kärkipari tulee käyttöön palaneiden tilalle. Pistokkeen purkaminen oli hiukan hankalaa pää polkimien välissä josta seurasi että toinen liitin katkesi , mutta sen pistokkeen voi korvata ihan hyvin pienillä abiko liittimillä. Nyt pelaa varmasti romuttamoon asti. Kiitoksia vaan vastanneille, ja pohditaan lisää toisia asioita myöhemmin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo