Samppasport  Futurez

Laajakaistalambdat -keskustelua

  • 247 Vastauksia
  • 78035 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 273
  • 242 '84 T5
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #240 : 20.09.2019, 13:29:24 »
Kyllä se anturi on todennäköisesti rikki. Tuntuvat hajoavan helpohkosti Innovatessa. Itsellä hajonnut 2kpl. Anturin asennuspaikalla on ainakin suuri merkitys. Sen lisäksi, että anturia ei saa asentaa putken alaosaan, Innovate ohjeistaa asentamaan sen 60 cm päähän turbosta, joka ei kyllä toteudu juuri kellään. Lambdan kierteen on hyvä olla 1" pituinen, jolloin anturi ei ole suoraan keskellä pakokaasuvirtaa. Se suojaa anturia ainakin jonkin verran kondenssivedeltä ja palamattomalta polttoaineelta sekä liialta lämmöltä.
Virrat mittarille voisi myös olla parempi ottaa bensapumpun releeltä tai ainakin muuten pitää mielessä, ettei pidä virtoja päällä pitkään, jolloin anturi lämpeää ja sen jälkeen laita kylmää konetta käymään. Palamaton polttoaine ja kondenssivesi voivat osuessaan kuumaan anturiin vaurioittaa sitä.

Poissa puppet

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1731
  • Näpräilijä
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #241 : 20.09.2019, 19:47:03 »
Kyllä se anturi on todennäköisesti rikki. Tuntuvat hajoavan helpohkosti Innovatessa. Itsellä hajonnut 2kpl. Anturin asennuspaikalla on ainakin suuri merkitys. Sen lisäksi, että anturia ei saa asentaa putken alaosaan, Innovate ohjeistaa asentamaan sen 60 cm päähän turbosta, joka ei kyllä toteudu juuri kellään. Lambdan kierteen on hyvä olla 1" pituinen, jolloin anturi ei ole suoraan keskellä pakokaasuvirtaa. Se suojaa anturia ainakin jonkin verran kondenssivedeltä ja palamattomalta polttoaineelta sekä liialta lämmöltä.
Virrat mittarille voisi myös olla parempi ottaa bensapumpun releeltä tai ainakin muuten pitää mielessä, ettei pidä virtoja päällä pitkään, jolloin anturi lämpeää ja sen jälkeen laita kylmää konetta käymään. Palamaton polttoaine ja kondenssivesi voivat osuessaan kuumaan anturiin vaurioittaa sitä.

Se jatkuva lämmittely on kyllä ärsyttävä piirre koko keksinnössä. Anturi on dp:n päällä, 70cm pakopesästä ja n. 13mm holkissa kiinni. Tänään tein vielä ulkoilma kalibroinnin ja tiivistin lambdan liitoksen tahnalla, mutta sama tulos.
Volvo 240 B230FT
Volvo V70 B5244T

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5064
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #242 : 20.09.2019, 19:55:27 »
Onkohan uudempi 4.9 anturi herkempi kuin vanha 4.2. Englantilaisessa ollu sama MTX-L kuus vuotta ja anturi on saanut kaks vai kolme kertaa nestehuuhtelun täyskaasulta. Etäisyys turbolta noin 20cm ja toimii vaan.
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #243 : 20.09.2019, 21:58:50 »
Mulla jeesuksenvanha anturi ja mittari. Sekoilee ja antaa tota e8 koodia. Rauhoittui kun viimeksi kalibroin rauhassa. Vissiin liian tarkat rajat koodille. Tappelin tuon kanssa aikani ennenkuin alkoi toimimaan.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 372
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #244 : 21.09.2019, 01:08:42 »
Onkohan uudempi 4.9 anturi herkempi kuin vanha 4.2. Englantilaisessa ollu sama MTX-L kuus vuotta ja anturi on saanut kaks vai kolme kertaa nestehuuhtelun täyskaasulta. Etäisyys turbolta noin 20cm ja toimii vaan.

dynossa oli ennen lc1 ja eikö siinä oo 4.2 anturi. ei siinä muistaakseni koskaa mennyt antureita vaihtoon. ohjaimia kylläkin hajos 2kpl

Poissa puppet

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1731
  • Näpräilijä
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #245 : 21.09.2019, 07:48:25 »
Haeskelin pinnijärjestystä mitatakseni lämmitysvastuksen kunnon, niin törmäsin tekstiin, jossa todettiin 4.9 ja 4.2 verrataessa 4.9 olevan ylivertainen mittaustarkkuutensa osalta verrattuna vanhoihin antureihin koko mittaus alueelta 4.2 anturin ollessa tarkka vain keskialueella.

Bosch LSU4.9 anturi on uuden sukupolven anturi, joka kehitettuun LSU 4.2 pohjalta. LSU 4.9 on ylivoimainen; Bosch käyttää nykyään yksinomaan LSU 4.9 anturia uusissa laajakaistaseosmittaussovelluksissaan sekä suosittelee sitä OEM valmistajille.



Appendix:LSU4.9 vs LSU4.2:




lambda alue: lsu 4.2: lambda = 0.65 ~ ∞ lsu4.9: lambda = 0.65 ~ ∞

Tarkkuus:
LSU 4.2 on tarkka vain keskialueella~~1 ja vähän rikkaalla(0.8.1.0lambda)

LSU4.9 on tarkka koko alueella (rikas ja laiha) sekä mittausalue on laajempi. Esim lambda -alue 1.5-3.0 on mahdollista mitata!

Vasteaika:Nopeampi
Ohuempi anturielementti tekee LSU 4.9 anturista tarkemman ja nopeamman dynaamisissa olosuhteissa.

Lämmitysteho: LSU4.2 10W,epäkeskeinen lämmitin, kun taas LSU 4.9:ssa 7.5W on keskitetty lämmitin, mikä parantaa tehoa ja hyötysuhdetta.

Kalibrointi: LSU4.2 Tarvitaan ilmalla.

LSU4.9 (Automaattinen tai manuaalinen)LSU4.2 on altis referenssihapen epäpuhtaisuuksille (characteristic shift down),tarvitsee kalibrointia. LSU4.9 käyttää referenssi "pumppusolua" referenssihapen sijaan. Ei tarvetta ilmakalibroinnille.
Nernst solun vastus vs. lämpötila 80Ω↔750℃ 300Ω↔790℃ LSU4.9:lla on suurempi resoluutio sisäisen vastuksen suhteessa lämpötilaan: tarkempi lämpötilamittaus ja lämmittimen ohjaus ->tarkempi mittaus.

Lämmitysaika:LSU 4.2 pitkä. LSU4.9 lyhyt.lämpenee nopeasti, lambdaohjaus voi olla toiminnallinen jo lämmitysvaiheessa!.

Luotettavuus:Parannettu luotettavuus LSU4.9 on ylivoimainen verrattuna LSU4.2 luotettavuuden ja käyttöajan suhteen
Bosch suosittelee LSU4.9 kaikille OEM valmistajille
Bosch käyttää LSU4.9 omissa laajakaista seosmittauslaitteissa

Lainattu saab clubin sivuilta

Edullisin 4.9 tais viimeksi löytyä FMI sivustolta 88€:lla.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2019, 07:55:40 kirjoittanut puppet »
Volvo 240 B230FT
Volvo V70 B5244T

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5064
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #246 : 21.09.2019, 10:35:13 »
dynossa oli ennen lc1 ja eikö siinä oo 4.2 anturi. ei siinä muistaakseni koskaa mennyt antureita vaihtoon. ohjaimia kylläkin hajos 2kpl
LC-1 on 4.2 anturi ja niin on vanhemmassa MTX-L:ssäkin. Tiiä missä vaiheessa vaihtui, mutta ainakin uudempi MTX-L Plus on 4.9 anturilla. Aikanaan Innovaten paketissa tuli matala kierreholkki anturille ja useamman vuoden se on ollut pitkä. Oisko sillä yritetty saada lisää kestoikää anturille. En muista, että itellä ois menny yhtään anturia rikki vaikka oon puolittanut kierreholkin.
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: Laajakaistalambdat -keskustelua
« Vastaus #247 : 25.09.2019, 22:58:06 »
LSU4.9 vain hyvää kokemusta, tommonen PLX SM-AFR DM-6 (Gen4) löytyy, käynnistyksen jälkeen ei montaa sekuntia mene, kun alkaa jo näyttämään seoksia, vapari ja anturi on pakoputkessa auton alla, ennen alkuperäistä lambdaa.
Vain halvin on kyllin hyvää.

 

Carwist  Race.fi