Kattelin mätänetistä ettei nuo satulat kovin kalliita ole jos vaihtaisi koko asian. Mutta olisko suositeltava vaihtaa molemmille puolille heti, toinen kyllä toimii ainakin toistaiseksi?
Ja itse operaatiossa sinänsä ei epäselvää muuten kuin jarrujen ilmauksen osalta, periaate sinänsä selvillä mutta kun letkut päästää auki, tarviiko ilmaus suorittaa muutakuin takapään osalta vai koko järjestelmä läpi? Ja yrittääkö se tyhjätä letkun kautta kaikki nesteet ulos, ei siellä kyllä vissiin painetta pitäisi olla normaalitilassa? Ja tarviiko ilmauksessa mitään erikoistyökaluja?
Itse vaihtaisin vain rikkinäisen, turhaa vaihtaa toinenkin kun siinä ei välttämättä ole mitään vikaa. Itselläni alkoi vuosi sitten laahaamaan -04 s60 vasen takajarrusatula ja vaihdoin sen juurikin motonetin osaan. Toimii hyvin eikä ole oikea puoli alkanut oireilemaan.
Ilmaukseen riittää, kuten paku97 sanoi, käytännössä se, että teet vaihdon näin:
- letku irti satulasta (tai pikemminkin satula irti letkusta, ota satula ensin irti ja pyörittele irti letkusta)
- Uusi satula paikalleen
- Ilmausruuvi auki ja jarrunestesäiliön korkki pois
- Odottele kunnes ruuvista tulee pelkkää nestettä (itse olen vielä tässä kohti polkaissut kerran jarrua)
- Ilmaruuvi kiinni ja kamat kasaan.
Kun vaihdat satulaa, tulee letkusta jatkuvasti hiljalleen painovoiman vaikutuksesta nestettä pihalle. Kannattaa siis vaikka putsailla paikat kunnolla ensin ja sitten vaihtaa satula nopeasti uuteen. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita, ilmausnippaan voi laittaa letkun ja ohjata sillä nesteet vaikka johonkin kippoon sen sijaan, että ne valuisivat satulan päälle.