Kun tätä tuli viikonlopun aikana havainnoitua useaan kertaan, täytyy mainita, että auto on ilman muuta livenä vielä huomattavasti upeampi, kuin kuvissa. Ja se ilmastointi oli varmasti mukava eilispäivän aurinkoisissa kohdissa; olisi kelvannut minullekin, pelkkä ilmanvaihto ei oikein meinannut riittää.
Kiitokset. Osallistuimme siis Suur-Saimaan ympäriajoon ensimmäistä kertaa. Hyvinhän tuo pitkä matka meni: Joensuu-Lpr-Joensuu + Suur-Saimaan ympäriajo. Matkan aikana piti käydä tankkaamassa kolme kertaa, tosin viimeisen kerran jäljiltä tankki jäi melko täyteen. En havainnut moottorin öljyntason laskeneen yhtään, eikä öljyn väri ole vielä juurikaan tummunut. Lisäsin vaihdelaatikkoon kaiken varalta lurauksen ATF:ää jossain vaiheessa, vaikkei ulkoisia jälkiä vuodoista enää olekaan. Käyttöohjekirjassa kehotetaan muistaakseni tarkistamaan moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn taso jokaisen tankkauksen yhteydessä

.


Auto on parhaimmillaan pitkällä matkalla mukavien istuimien, ilmastoinnin, hiljaisen korin (äänieristys, nahkasisustus) ja vakionopeudensäätimen ansiosta. Borg-Warnerin vanhanaikainen vaihdelaatikko (BW-55) ei oikein sovi nopeampaan matka-ajoon ja hurruuttelimme koko matkan vakkarilla 80-90 km/h vauhtia. Vakkarin keskusyksikössä on säätöruuvi ohjauksen tarkkuutta varten ja se on nyt säädetty tappiin. Pitää säätää vähän alemmaksi, koska nyt ohjaus pyrkii seuraamaan vaijerilla ohjatun mittarin värinöitä vähän turhankin tarkasti.
Lopuksi täytyy vielä mainita, että erityisesti etappi Puumalasta Mikkeliin (menimme Heimariin) on yksi kauneimmista, joita olen Suomessa nähnyt. Esimerkiksi Pistohiekan jälkeen Mikkeliin päin kallioisten saarien läpi kiemurteleva reitti on häkellyttävä. Oli reitillä toki muitakin kauniita teitä, mieleen jäi vielä esimerkiksi Lappeenrannan pohjoispuolella reitti Savitaipale-Kirkkosaari-Lpr. Ensimmäisenä päivänä oli vietävän kuuma, ja autossa piti pyörittää ilmastointia täysillä jatkuvasti.
PS. Tuli vielä mieleen tuosta alemmasta kuvasta: kuvassa taka-alalla näkyvän BMW:n kuljettaja ajoi vahingossa erääseen hidasteeseen turhan kovaa. Jotkut hidasteet olivatkin todella teräviä tömpsyjä. Öljypohja oli tavoittanut maahan. Autokunta ajoi seuraavalle etapille aivan normaalisti, eikä kuljettaja huomannut öljyvalon syttyneen lainkaan. Öljypumpun imu piti ilmeisesti sopivaa alipainetta ajon aikana, koska öljyt valuivat sitten seuraavalle pysähdyspaikalle.