Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #90 : 29.05.2014, 14:55:56 »
meneekö heti tappiin kun virrat päällä vai vasta käydessä?,lämpömittarin anturinjohto maissa?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #91 : 29.05.2014, 14:58:16 »
meneekö heti tappiin kun virrat päällä vai vasta käydessä?,lämpömittarin anturinjohto maissa?

Käynpä vielä tarkistamassa tuon. Virranjakaja on todella hankalassa paikassa koneen takana ja imusarjan rakenteiden alla ja kädet pitää työntää polttoaineletjujen ja sähköjohtojen välistä sinne.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #92 : 29.05.2014, 15:05:51 »
Käynpä vielä tarkistamassa tuon. Virranjakaja on todella hankalassa paikassa koneen takana ja imusarjan rakenteiden alla ja kädet pitää työntää polttoaineletjujen ja sähköjohtojen välistä sinne.
aivan näin.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #93 : 29.05.2014, 15:16:25 »
Joo, mittari loikkaa maksimiin heti kun virta-avaimesta vääntää virrat päälle  :-\
Nyt joutuu selvittämään missä sen mittarin johdot kulkevat.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #94 : 29.05.2014, 15:18:19 »
Joo, mittari loikkaa maksimiin heti kun virta-avaimesta vääntää virrat päälle  :-\
Nyt joutuu selvittämään missä sen mittarin johdot kulkevat.
jep,lähtenyt johto irti anturista ja nojaa nyt johonkin mistä saa maita ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #95 : 29.05.2014, 17:23:22 »
jep,lähtenyt johto irti anturista ja nojaa nyt johonkin mistä saa maita ;)

Kiitoksia vinkistä, asia on juuri näin  -H-. Ja syyllinen taitaakin lymytä juuri tässä tämä keltainen johto. Kytkentäkaavion mukaan anturi on vedetty keltaisella ja vasemmassa yläkulmassa näkyy se keltainen liittimessä. Sitten se menee sukan sisällä moottorille, jossa se on päässyt kosketuksiin koneen runkoon ja pinta on rikkoutunut. Kun vääntelin tulppien johtoja paikoilleen niin johto liikahti takaisin runkoon kiinni ja mittari lakkasi toimimasta. Taidanpa korjata siten, että katkaisen johdon sieltä sukan päästä, vedän kokonaan pois sukasta ja liitän liittimen luona suoraan sensorin johtoon. Uuteen liitoseen oma pienempi sukka tietysti päälle ja siteellä kiinni sopivaan kohtaan ettei roikalehda tuolla tavalla.

« Viimeksi muokattu: 29.05.2014, 17:29:24 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #96 : 29.05.2014, 18:06:46 »
 -H-
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #97 : 02.06.2014, 15:10:38 »
Tein taas pientä terapeuttista näpräystä aurinkoisen sunnuntain ratoksi. Kunnostin nämä 1970-80-lukujen vaihteen huippuvarusteet: turvavyön valon ja tuhkakupin vihreän "tunnelmavalon" takapenkkiläiselle ;). Tuhkisvalo löytyy sulakerasian alimmasta pinnistä. Keskikonsolin beige väri on toteutettu tehtaalla varsin mielenkiintoisesti maalaamalla musta osa vinyylimaalilla. Se on vähän elähtänyt ja voisi olla helposti siistittävissä uudella maalilla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Tai sitten se alkuperäinen on mennyt päreiksi, kuten nuo beiget yleensä menee. Jostainsyystä beigenväriset sisusmuovit ovat järjettömän hauraita.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #98 : 22.06.2014, 23:57:49 »
Vietin suurinpiirtein työpäivän verran aikaa valonpesimien parissa. Vaihdoin uudet moottorit entisten tilalle mutta en keksinyt vielä kuinka sähköt kytketään. Pystyn kyllä kytkemään siten, että aina kun pumppu antaa vettä pesimille niin pyyhkimet vemputtaa. Mutta se voi jäädä päällekytkennän jälkeen mihin kohtaa hyvänsä. Minulla on 1980-vuosimallin kytkentäkaaviokirja. 1981-mallissa pyyhkijät on siirretty lyhtyjen sivulta alemmaksi ja johdotuksetkin ovat voineet muuttua. Lisäksi tästä autosta on aiemmin vahidettu toinen pyyhkijä ja johdotuksia muokattu ja liittimiä vaikuttaisi olevan kadoksissa. Mm. pesuainepumpusta menee musta johto suoraan maihin, vaikka tämän kytkentäkaavion mukaan pitäisi jatkaa pumpuille, jotka on siellä perässä rinnan. Pitää jatkaa pähkäilyä toisena päivänä.







EDIT - yritin aamulla käydä öljypisteellä ilmastoinnin täyttöhuollossa. Täyttönippa on kuulemma nk. vanhaa mallia, eikä onnistu nykyaikaisilla vehkeillä. Pitää käydä jossain kylmäliikkeessä konsultaatiokäynnillä...  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 23.06.2014, 13:44:05 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa ravolta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #99 : 23.06.2014, 12:00:50 »
eiköhän siihen kylmäkoneen täyttöliittimeen löydy adapteri. ite kun -80 mallista käytin niin kylmäkoneäijä vaa penko laatikosta adapterin ja eiku litkut sisään, alkaa viileneen,  vaikkaki enempi joutunu lämpöä nyt piteleen ohjaamosa
ram 12v cummins manual 4x4
940 gl
240 turbo

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #100 : 23.06.2014, 16:02:39 »
Kyllä noiden lampunpyyhkijöisten sähköinen toiminta on samanlainen vuosimallista riippumatta.

Tai onhan se tietysti mahdollsita että jotain jodhotuksen järjestystä on muutettu jonkunverran, mutta siis se miten se käytännössä toimii on aina samanlainen.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #101 : 23.06.2014, 17:44:59 »
Kyllä noiden lampunpyyhkijöisten sähköinen toiminta on samanlainen vuosimallista riippumatta.

Tai onhan se tietysti mahdollsita että jotain jodhotuksen järjestystä on muutettu jonkunverran, mutta siis se miten se käytännössä toimii on aina samanlainen.

Joo, johdotusta on purettu pois ja liittimiä heitetty pois. Pyyhkimien naaraspuoliset johdot 2kpl punainen+musta / pyyhkijä oli pantu nippuun tällaisella osalla ja ne olivat siellä vapaana.



Johtosarjassa on yksi urospuolinen liitin, johon tuo pari käy. Mutta jos pyykimen kytkee siihen niin pyyhkiminen alkaa jo starttauksessa. Johtosarjassa pesuainesäiliön luo tulee valojohtojen lisäksi musta+punainen (irrallaan yhdessä urosliittimessä, irroitettu jostain) ja kelta-musta(kuvassa BL-Y)+punainen kytketty pumpulle yhdessä mustan (!) kanssa (vrt kytkentäkaavio, tässä kohtaa ihan selkeästi kaavion mukainen). Kaapelisarjasta tulee vielä musta, joka on viety suoraan maahan (!). Sen merkitystä en pysty ymmärtämään, ei liity varmaan lainkaan tähän piiriin.

Kokeilin: pyyhkijässä on musta+punainen ja maajohto. Kun punaiseen kytkee virran niin vemputtaa jatkuvasti. Pelkästä mustasta ei kuitenkaan tapahtunut mitään. Kytkentäkaavion mukaan pitäisi ilmeisestikin saada virta sekä punaiseen että mustaan ja kun kytketään pesu pois niin pelkkään mustaan.

Ehkäpä minun pitää katsoa jostain toisesta autosta millaisilla liittimillä ne on kytketty. Monesta 240:sta nuo pesimet on heitetty jo menemään, joten ne liittimet saattaisivat löytyä jonkun tallista tai sieltä autosta. Niin ja voihan se ohjausrelekin olla rikki. Monien johtojen eristeet olivat aivan finaalissa, loputkin murenivat siinä lankoja käännellessä.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2014, 18:06:01 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #102 : 25.06.2014, 23:05:11 »
Jostainsyystä beigenväriset sisusmuovit ovat järjettömän hauraita.

Niin on. Esimerkiksi hattuhyllyn venttiilit olivat sellaiset, että ne joutuu ositain imuroimaan sieltä takaikkunalta pois. Onneksi löysin uudet varaosat, eivätkä olleet edes kalliit.



Muuan palstalainen myi keväällä ylellisen entisten aikojen huippuvarusteen eli ulkolämpömittarin, jonka sain suhrattua eilen paikoilleen. Asennus on muutoin varsin selkeä homma, mutta valojohdon yhdistäminen konsolin alla lymyilevään ruskeaan konsolivalon johtoon on hankala homma. Kaapelissa on yksi maajohto, jota ei esiinny kytkentäkaaviossa ja jota ei näköjään käytännössäkään tarvitse kytkeä minnekään. Suojasin pään teipillä ja jätin sinne sellaisenaan.



Kävin aamulla vielä kylmälaitehuollossa täyttämässä ilmastoinnin kylmäaineen ja tehot parani kummasti. Seosta meni noin 300 grammaa.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2014, 10:27:29 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #103 : 27.06.2014, 19:57:11 »
Joo, johdotusta on purettu pois ja liittimiä heitetty pois. Pyyhkimien naaraspuoliset johdot 2kpl punainen+musta / pyyhkijä oli pantu nippuun tällaisella osalla ja ne olivat siellä vapaana.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Johtosarjassa on yksi urospuolinen liitin, johon tuo pari käy. Mutta jos pyykimen kytkee siihen niin pyyhkiminen alkaa jo starttauksessa. Johtosarjassa pesuainesäiliön luo tulee valojohtojen lisäksi musta+punainen (irrallaan yhdessä urosliittimessä, irroitettu jostain) ja kelta-musta(kuvassa BL-Y)+punainen kytketty pumpulle yhdessä mustan (!) kanssa (vrt kytkentäkaavio, tässä kohtaa ihan selkeästi kaavion mukainen). Kaapelisarjasta tulee vielä musta, joka on viety suoraan maahan (!). Sen merkitystä en pysty ymmärtämään, ei liity varmaan lainkaan tähän piiriin.

Kokeilin: pyyhkijässä on musta+punainen ja maajohto. Kun punaiseen kytkee virran niin vemputtaa jatkuvasti. Pelkästä mustasta ei kuitenkaan tapahtunut mitään. Kytkentäkaavion mukaan pitäisi ilmeisestikin saada virta sekä punaiseen että mustaan ja kun kytketään pesu pois niin pelkkään mustaan.

Ehkäpä minun pitää katsoa jostain toisesta autosta millaisilla liittimillä ne on kytketty. Monesta 240:sta nuo pesimet on heitetty jo menemään, joten ne liittimet saattaisivat löytyä jonkun tallista tai sieltä autosta. Niin ja voihan se ohjausrelekin olla rikki. Monien johtojen eristeet olivat aivan finaalissa, loputkin murenivat siinä lankoja käännellessä.

Siis, mustaan johtoon jatkuva virta (aina kun avain on vähintään I asennossa). Punaiseen tulee sähköä niin pitkään kun pesimen viiksestä vetää. Kun viiksen päästää irti sen pitäisi mustan johdon sähköllä palauttaa pesin perusasentoon. Voit kokeilla myykijän moottorin toiminnan niin että kytket akkuun suoraan maan miinukseen ja mustan plussaan ja kytket punaisen pieneksi hetkeksi plussaan. Sen pitäisi omin nokkineen palauttaa pesin takaisin perusasentoon. Jos ei palauta, niin siellä on todennäköisesti palauttimessa kärjet putsausta/säätöä vailla.

Tuossa järjestelmässä ei ole mitään erillistä ohjausrelettä (paitti tietysti tihkurele pyyhkijäille), vaan sähkö lasinpyyhkimelle tulee pissapojanpumpun kautta, jos vettä tulee lasille niin sähköä tulee. Ainoa mikä sun pitää etsiä sieltä johtosarjasta on se musta johon tulee virta kun avain on I asennossa.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262 Coupé anno 1981
« Vastaus #104 : 09.07.2014, 02:13:44 »
Kuten on tullutkin jo todettua, niin keskuslukitus, oikean puolen sähköikkuna ja vasemman puolen ovikaiutin ei toimi.

Sain purettua oikean etuoven. Bertonen oven alaosassa ei ole mitään ruuveja normaalin 200-sarjan ovesta poiketen. Poistetaan lukituksen nuppi, kahvan kromikehys, kahvan tulpat ja niiden alta löytyvät ruuvit. Sitten kammetaan varovasti esim. muovisella tikulla reunojen kiinnikkeet.



Kaiutin on vähän elähtänyt 33 vuodessa.



Alla olisi tilaa n. 40 mm tai vähän vajaa jos niitä kajareita käy uusimaan.



Heti löytyi syy sähköikkunan toimimattomuuteen. Mikähän nuokin on katkaissut? Kolvasin kiinni ja laitoin sukat ympärille.




Nostin toimii nyt erinomaisesti, mitä nyt vähän hitaanlaisesti.

Oveen on alunperin asennettu äänieristeet, jotka on lähinnä sulaneet mikä minnekin.



Mitä mieltä olette, pitäisikö tuota sisustaa vähän maalata vai laittaa pelkästään kotelosuojaa (ajattelin lähinnä vernissa/pellavaöljypohjaista seosta)?

Keskuslukituksen moottori tuntuisi toimivan erinomaisesti, kun kytkee akusta virran suoraan kaapeleihin. Näin ollen keskuslukituksen vikaa täytyy hakea muualta, johdotuksista ja järjestelmään liittyvistä releistä. En edes tiedä vielä, missä ne mahtavat sijaita 1981 mallissa. 1980 ne olivat vielä keskellä kellon oikealla puolella.

 

Futurez  Kulkukoira