Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 945 GL vm. -93, B230FD 2.3 l, 8 V, 85 kW kampiakselin kiilahihnapyörä

  • 20 Vastauksia
  • 8545 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Mielessä kävi, että kiristinkö liikaa hihnoja silloin 1 v sitten, jolloin laakerit olisivat kuluneet vesipumpusta, laturista tai ohjaustehostimesta. Joku kirjoitti tuossa ketjussa vain 1 - 2 mm painumimisvaran olevan oikea esim. laturin hihnalle, kun hihnaa keskeltä painaa.  Itse löysin papereistani (joku eng.kielinen) tiedon että oikea painumisvara olisi 1/4" - 1/2" eli  6 mm - 13 mm. Vesipumpun hihna on pidempi, ja sen tiukkuusrajoista ei ole tietoa.
Kumivulkanoinnin tilasta ei ole vielä nyt tietoa, mutta uusi on hommattuna, kun sain sen edullisesti (66,45 €) Skruvat.fi:stä.
Vesipumppu kannattaa mielestäni näillä km:lla vaihtaa heti (yht. on ajettu 1 ja ainoalla pumpulla jo 322.000 km).
Noille hihnojen tiukkuuksille on kyllä virallisia arvojakin, olikohan pisimmältä sivulta x kg voimalla painettuna 5-10mm painuu.
Jos painat hihnaa ja se ei painu yhtään niin on kyllä liian tiukalla, ja laakerit voivat olla pilalla.

Mutta omasta mielestä paras tiukkuus on mahd. löysä niin että ei kuitenkaan luista. Silloin käy vähiten laakereiden päälle.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Korjaan alkuperäistä ongelmakuvausta hihnan pois  hyppäämiseen osalta.
Laitoin remmin luistoneston spraytä, koska sillä kuulemma saa estettyä hihnan äänet.
Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä "spray-kaupan" parkkipaikalla sumutin ainetta laturin remmiin.
Siihen sai helposti sumutettua remmispraytä.  Tulikohan sitä hieman liikaa.
Katsoin hetkeksi muualle, niin naapuriremmi eli  vesipumpun remmi oli mennyt kyljelleen.

Luulen, että ainetta oli mennyt liikaa laturin remmipyörän hihnaan ja osa siis pyörän uraan.

Näytettyäni eilen korjaamossa konetilaa moottorin käydessä, niin korjaaja sanoi että näyttää hyvältä paitsi
laturin remmmi vemputtaa pienen eli laturin kiilahihnapyörän kohdalla. Ilmeisesti liikaa "tervaa",
sen näköistä tuo aine  oli.  Hihnaäänet olivat kadonneet jo spray-kaupan pihalla.

Veikkaan että laturin hihnan vemputus oli nostanut vesipumpun hihnan pois kiilahihnapyörältä.
Syynä oli varmaan liika iso määrä sprayta laturin remmiin, jolloin osa siitä oli mennyt myös khp:n uraan.
Autonkorjaamon mies sanoi että kyllä se spray kuluu pois. Jos tähän luottaa, niin uskaltaa ajaa
laturin hihnan vemputuksesta huolimatta. En usko enää laakerivikoihin, koska sprayaamalla
laturin hihna sisäpuolelta  äänet hävisivät.
Joku kuitenkin aiheutti melkein aina kuuluvan äänen remmien lähettyviltä jo 1 v 1 kk sitten.
Taitaa olla paras että spraytä ei käytä ollenkaan. Vesipumpun remmiin en sitä vaihtotyön yhteydessä enää
uskaltanut laittaa. Kiinni asennettuna on nyt vielä viime vuonna vaihdettu, silloin jo 4 v vanha vesipumpun remmi.

Alkuperäinen syy hihnan 1 vuoden kestäneelle  ääntelylle jäi vielä vähän hämäräksi. Autolle on tullut mittariin viikossa yli 300 km
siitä kun laitoin 5 v vanhan vesipumpun hihnan uudelleen autoon kiinni.

Ehkä voisi putsata laturin kiilahihnapyörän uran ja katsoa mitä se vaikuttaa. Tai sitten toivoa että spray kuluu
pois urasta, kyllä sitä sielläkin on, eikä pelkästään remmissä.



 

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Korjaan alkuperäistä ongelmakuvausta hihnan pois  hyppäämiseen osalta.
Laitoin remmin luistoneston spraytä, koska sillä kuulemma saa estettyä hihnan äänet.
Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä "spray-kaupan" parkkipaikalla sumutin ainetta laturin remmiin.
Siihen sai helposti sumutettua remmispraytä.  Tulikohan sitä hieman liikaa.
Katsoin hetkeksi muualle, niin naapuriremmi eli  vesipumpun remmi oli mennyt kyljelleen.

Luulen, että ainetta oli mennyt liikaa laturin remmipyörän hihnaan ja osa siis pyörän uraan.

Näytettyäni eilen korjaamossa konetilaa moottorin käydessä, niin korjaaja sanoi että näyttää hyvältä paitsi
laturin remmmi vemputtaa pienen eli laturin kiilahihnapyörän kohdalla. Ilmeisesti liikaa "tervaa",
sen näköistä tuo aine  oli.  Hihnaäänet olivat kadonneet jo spray-kaupan pihalla.

Veikkaan että laturin hihnan vemputus oli nostanut vesipumpun hihnan pois kiilahihnapyörältä.
Syynä oli varmaan liika iso määrä sprayta laturin remmiin, jolloin osa siitä oli mennyt myös khp:n uraan.
Autonkorjaamon mies sanoi että kyllä se spray kuluu pois.
Hyvä että äänien lähde löytyi! :) Itsellä myös ex 240:ssa kiilahihnat pitivät ääntä jota en ikinä olisi uskonut hihnojen saavan aikaan.
Jos tähän luottaa, niin uskaltaa ajaa
laturin hihnan vemputuksesta huolimatta.
Onko tämä vemputus ylös-alas liikettä? Silloin taitaa hihna olla liian löysällä.
En usko enää laakerivikoihin, koska sprayaamalla
laturin hihna sisäpuolelta  äänet hävisivät.
Joku kuitenkin aiheutti melkein aina kuuluvan äänen remmien lähettyviltä jo 1 v 1 kk sitten.
Taitaa olla paras että spraytä ei käytä ollenkaan. Vesipumpun remmiin en sitä vaihtotyön yhteydessä enää
uskaltanut laittaa. Kiinni asennettuna on nyt vielä viime vuonna vaihdettu, silloin jo 4 v vanha vesipumpun remmi.
Itse vaihtaisin kaikki kiilahihnat, hihnat maksaa ehkä yhteensä 15e yhteensä motonetissä. (Ja omassa toiminut motonetin hihnat ongelmitta :) )
Varsinkaan kun niiden vaihto ei ole iso projekti.


Alkuperäinen syy hihnan 1 vuoden kestäneelle  ääntelylle jäi vielä vähän hämäräksi. Autolle on tullut mittariin viikossa yli 300 km
siitä kun laitoin 5 v vanhan vesipumpun hihnan uudelleen autoon kiinni.

Ehkä voisi putsata laturin kiilahihnapyörän uran ja katsoa mitä se vaikuttaa. Tai sitten toivoa että spray kuluu
pois urasta, kyllä sitä sielläkin on, eikä pelkästään remmissä.
Sama kun edelliseen, kaikki hihnat vaihtoon.  :) Kun en oikein ymmärrä tuota hihna spraytä, toimii ehkä 500km. Varsinkin kun kiilahihnat ovat puoli ilmaisia...
« Viimeksi muokattu: 28.09.2013, 17:51:56 kirjoittanut SirBBa »

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Hyvä että äänien lähde löytyi! :) Itsellä myös ex 240:ssa kiilahihnat pitivät ääntä jota en ikinä olisi uskonut hihnojen saavan aikaan.Onko tämä vemputus ylös-alas liikettä? Silloin taitaa hihna olla liian löysällä.Itse vaihtaisin kaikki kiilahihnat, hihnat maksaa ehkä yhteensä 15e yhteensä motonetissä. (Ja omassa toiminut motonetin hihnat ongelmitta :) )
Varsinkaan kun niiden vaihto ei ole iso projekti.
 Sama kun edelliseen, kaikki hihnat vaihtoon.  :) Kun en oikein ymmärrä tuota hihna spraytä, toimii ehkä 500km. Varsinkin kun kiilahihnat ovat puoli ilmaisia...
Se vemputus laturin puolen pienessä kiilahihnapyörässä oli hävinnyt kun tänään katsoin sitä moottorin käydessä. Liike oli vielä perjantaina klo 16:30 sivuttaisuuntaista. Olikohan "terva" hävinnyt, joka korjasi asian? Hihnan ääni ei ole onneksi palannut.
Hihnat oli ostettu Biliasta eli Volvon alkuperäisosia. En kyllä ajatellut vaihtaa kuin sen "hätäremmin", joka oli ollut ulkona valolle alttiina jo viime vuoden elokuusta, jolloin kaikki remmit, myös jakopään hihna, tulli vaihdetuksi (itse vaihdoin).
Työkaveri suositteli että hihnaspray poistaa äänet hihnasta. Saa nyt nähdä, kuluuko se pois äkkiä. Viikonloppuisin tulee helposti ajoa lähes 300 km, joten viikon päästä voisi nähdä onko aineen taika hävinnyt. Biliasta saan remmin + pari pikkuosaa tulevalla viikolla. Toivottavasti Volvon osien laadussa ei ole vikaa.
Muuten, en uskalla ostaa Motonetista hihnoja, elleivät ne ole merkkitavaraa, kuten esim. Gates tai Contitech.
 

Ilmeisesti vesipumpun hihna on ollut melko löysä. Laitoin vanhan remmin takaisin, en siis sitä viimeisintä joka oli kääntynyt ylösalaisin. Ylösalaisin menneestä remmistä ei enääkalua saanut. Se putosi helposti pois vaikka oli hyvin kiristetty. Viiko sitten remmin ääntely palasi. Äänet häipyivät ed. kerralla, kun kiristin remmin. Luulen nyt, että remmin löystymiseen on ollut syynä se, että joskus aiemmin olin laittanut vaseliinia säätöpulttiin ja muihinkin, isompiin kiinnityspultteihin! Pitää kai kiristää taas vesipumpun hihna. Se on selvästi löysällä, ja ääntelee. Pitää varmaan yrittää pyyhkiä liiat vaseliinit pois pulteista. Sitten voisi ehkä laittaa vanhanaikaisia jousiprikkoja mutterien alle.

 
« Viimeksi muokattu: 14.11.2013, 23:41:05 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Ei se hihnaspray vaarallista ole, paikat vaan tahmaantuu. Mulla oli joskus hiace ja siinä oli hihnapyörät niin kuluneet, että remmit ujelti aina vaikka veti niin kireelle kun uskalti (pelotti jo laturin ja vesipumpun laakereiden puolesta). Sitten hain purkillisen hihnasprayta ja koneen käydessä ruuttasin reilusti hihnoihin. Viikon verran (300-500 km) meni ilman hihnojen ulisemista aina "voitelun" jälkeen. Purkin loputtua kyllästyin senkin kanssa leikkimiseen ja ostin leveämmät remmit ja johan lakkasi kitisemästä kun remmit eivät enää pohjanneet.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Muuten, en uskalla ostaa Motonetista hihnoja, elleivät ne ole merkkitavaraa, kuten esim. Gates tai Contitech.
Ihan hyvä suhtautua varoen motonetin osiin, mutta itellä ei ole kyllä ollut ongelmia. ::)
ostin leveämmät remmit ja johan lakkasi kitisemästä kun remmit eivät enää pohjanneet.
Tämä kyllä totta.
Vaikka hakisit Volvolta uudet hihnat niin voivat silti luistaa, jos hihnapyörät ovat kovin kuluneet.
Jolloin leveempää hihnaa tai uusi pyörä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron