Carcom Oy  Elekma

Volvo 945 GL vm. -93, B230FD 2.3 l, 8 V, 85 kW kampiakselin kiilahihnapyörä

• 20 Vastauksia
  • 8557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Autolla on ajettu melkein 322.000 km ja melko varmasti siinä on alkuperäinen vesipumppu.
Ostin auton 10,5 v. sitten kun sillä oli ajettu 133.000 km. 
Kuuluuko tuossa 3-osaisessa hiivapyörässä (oikeastaa akselin päässä) olla kiila?

Netissä on näkynyt joissain B200 koneiden kuvissa olevan kiila, mutta Vadiksessa ei näy  ko. osaa.
Aikoisin taas koskea tuohon kiilahihnapyörään. Siinä on paikka 3 remmille.

1 v 1 kk sitten tuli pieni tuskan hiki, kun
asetin ko. pyörän paikoilleen ja kiristin. Ei todellakaan tietoa mistään 60 Nm ja sitten  n. 60 astetta kiristyksestä.
Pultti (24 mm kanta) kiristyi vielä ainakin 180 astetta silloin. Kyllä kone on toistaiseksi kestänyt.
Tein silloin jakohihnan vaihdon itse. Siihen vaihtotyöhön minulla on kampiakselin kh-pyörän kiinnipitotyökalu, kaveri toi USA:sta matkoillaan sen viime kesänä. Skruvatista saa uuden kh-pyörän halvalla, n. 66 €. Siinähän on joku kumijousto
mukana (vibration damper tai oscillation damper). Saan sen ensi viikolla.

Meinasin vain jäädä tielle viikko sitten kun vesipumpun hihna oli löystynyt ja kääntynyt kyljelleen. Autokorjaamo oli lähellä ja heillä ei ollut aikaa kääntää hihnaa. Sanoivat että kyllä se siinä kestää ainakin mökille asti. Ajoinkin yli 100 km mökille, jossa oli työkalut.
Hihna oli kääntynyt nyt täysin ylösalaisin. Laitoin sen oikein päin ja sitten kiristin hihnat.
Hihna pomppasi kokonaan pois urasta kaikilta pyöriltä. Sen huomasin heti koska ohjaustehostin meni pois pelistä.
Olikin kiire palata takaisin n. 1,5 km koeajolenkiltä. Lämpömittari läheni punaista aluetta, joten jätin auton mökkitien puomin väärälle puolelle n. 400 m päähän mökistä yöksi.
Siis käännetty hihna  ei enää toimi oikeinpäin käännettynä!

Seuraavana päivänä ajoin auton sieltä pihalle (ei ehtinyt lämmitä ollenkaan).
Laitoin vanhan käytetyn hihnan pompanneen tilalle. Se oli ollut säilytyksessä auringossa ulkona mökin terassin kaiteen hirressä 1 v 1 kk. Sillä olen nyt ajanut n. 150 km.

Aion nyt vaihtaa itse osat tai viedä auton korjaamoon. Vesipumppu tai mikä lienee on äännellyt jo siitä lähtien kun tein sen
jakohihnan vaihdon itse.   Nyt kannattaa varmaan laittaa uusi hihna (tilattu Biliaan), vesipumppu ja myös se kampiakselin kiilahihnapyörä (värinän esto).

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa sfrhkki

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Lempo! Kirjoitin yhtäpitkän vastauksen ja se hävisi! :'(
Ei ole.
On nysty hammasihihnankäyttöpyörän sivussa. Siihen istuu.
Näin muistelen...
Enkä ole saanut koskaan väännettyä metrisellä jatkolla tuota pulttia (käytettynä) tuohon momenttiin.
Lisäksi siinä voi avaimen luiskahtaessa särkyä paikkoja.
Itsellä on jokapäiväisessä käytössä vastaava FD 623 tkm ajettuna. Ei vielä ongelmaa tuon pyörän vulkanoinnissa.
Enkä ymmärrä miksi siinä se värähtelyn esto laisinkaan on. Turhaa fiilistelyä näissä. Umpirauta olisi poikaa!

Poissa SirBBa

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Tuolta löytyy kiilasta vähän juttua, 900 hyvin varmasti samalla tavalla kun 200 sarjassa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32117.msg580091#msg580091

Ja multa löytyy yksi ylimäärinen kampiakselin hihnapyörä.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2013, 23:02:17 kirjoittanut SirBBa »

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Lempo! Kirjoitin yhtäpitkän vastauksen ja se hävisi! :'(
Ei ole.
On nysty hammasihihnankäyttöpyörän sivussa. Siihen istuu.
Näin muistelen...
Enkä ole saanut koskaan väännettyä metrisellä jatkolla tuota pulttia (käytettynä) tuohon momenttiin.
Lisäksi siinä voi avaimen luiskahtaessa särkyä paikkoja.
Itsellä on jokapäiväisessä käytössä vastaava FD 623 tkm ajettuna. Ei vielä ongelmaa tuon pyörän vulkanoinnissa.
Enkä ymmärrä miksi siinä se värähtelyn esto laisinkaan on. Turhaa fiilistelyä näissä. Umpirauta olisi poikaa!

Olisi ihan hyvä uutinen jos kiilaa ei tarvittaisi. En sitä 1 v sitten nähnyt enkä kovalla netin tutkimisella tai Vadiksen kuvista / osanumeroinnista sellaista löytänyt. Minulla alkoi siis joku ääniongelma jo melko pian sen jälkeen kun viime vuonna laitoin uuden jakopään hihnan. Tuohon 24 mm kantaiseen pulttiin tyydyin laittamaan jotain 25 kpm + vähän yli, tuon yli laitoin "varovasti" ilman momenttiavaintani. Se on levypyörien kiristykseen ja siinä muistaakseni asteikko loppuu 25 kpm. Pikkuisen hirvittää purkaa taas tuota kiilahihnapyörää pois. Ulkona mökillä pitäisi homma tehdä ja aika kylmääkin on. Lisäksi olisi uuden vesipumpun laitto, kun kilometrejä on jo n. 322.000. Se olisi uskoakseni vasta eka vaihto tälle autolle.

Arvoitukseksi jäi viime vuonna, miksi 60 Nm kiristyksen jälkeen 24 mm kantainen pultti pyöri vielä ainakin 180 astetta, ellei enemmän pitkähköllä varrella? Minun vääntöavaimeni varsi oli n. 50 - 60 cm pitkä.
Pystyin muistaakseni alhaalta käyttämään tuota jatkoa. Oli sen verran korkealla auto. "pohjapanssari"-muovi oli poissa työn ajan. Samoin tuuletipropelli suojakoteloineen.

Oliko jotain pois kohdaltaan? Noissa linkin kuvissa oli joku kolo, joten eikö se kh-pyörä menisi syvemmälle kuin silloin, jos se olisi väärään kohtaan pyöriteltynä kampiakselin päässä.
Olen tilannut uuden pultin ja sen paksun prikan Volvon varaosakaupasta (Bilia). Pultti suositeltiin jossain oppaassa vaihtamaan aina kun jakohihna vaihdetaan.  Kyllä minulle koko kh-pyörä on tulossa SKRUVAT.FI:n kautta, eikä ole kallis, h. 66,40 € (Biliassa 180 €).  Siinä on se kumiosa myös. Se kumi  vanhenee ja voi pettää. Engl. kielisen forumin mukaan silloin loppuisi sekä vesipumpun, ohj.tehostimen että laturin toimiminen kun ei niille tulisi käyttövoimaa.
Onkohan tuo nyt oikean kokoinen, kun tuossa toisessa ketjussa kävi ilmi, että voi joku 3 mm ero olla (syvyydessäkö).

Kyllä nyt tuntuu taas siltä, että jotain ryssin 1 v 1 kk sitten kun laitoin sen kh-pyörän takaisin. Pahinta olisi jos saisi kierteet paskaksi siitä kampiakselin päästä. Vieläköhän uskaltaa avata. Tai sitten vien sen jonkun muun murheeksi eli maalle korjaamoon runsaan viikon päästä!   

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tuolta löytyy kiilasta vähän juttua, 900 hyvin varmasti samalla tavalla kun 200 sarjassa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32117.msg580091#msg580091

Ja multa löytyy yksi ylimäärinen kampiakselin hihnapyörä.

Pikkuisen hermostuttava ketju ....

Poissa seiskanelonen

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Kyllä kannattaa viedä auto Biliaan ja tarkistuttaa siellä tuo kampirattaan tila. Kiilan pitää olla paikoillaan ja momentit kohdallaan(muistaakseni 120 nm + 45astetta.). Eli ei ihan kotikonstein onnistu varsinkin jos on automaatti.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa SirBBa

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Olisi ihan hyvä uutinen jos kiilaa ei tarvittaisi. En sitä 1 v sitten nähnyt enkä kovalla netin tutkimisella tai Vadiksen kuvista / osanumeroinnista sellaista löytänyt.
Kyllä siellä mun mielestä kiila kuuluu olla. Itsekkään en Vadiksesta sitä löydä, eli tod.näk. se on "kiinteästi" kampiakselissa eikä vaihdettavissa ??  ??? Mutta kyllä se sinne järjen mukaan kuuluu.

Minulla alkoi siis joku ääniongelma jo melko pian sen jälkeen kun viime vuonna laitoin uuden jakopään hihnan. Tuohon 24 mm kantaiseen pulttiin tyydyin laittamaan jotain 25 kpm + vähän yli, tuon yli laitoin "varovasti" ilman momenttiavaintani. Se on levypyörien kiristykseen ja siinä muistaakseni asteikko loppuu 25 kpm. Pikkuisen hirvittää purkaa taas tuota kiilahihnapyörää pois. Ulkona mökillä pitäisi homma tehdä ja aika kylmääkin on. Lisäksi olisi uuden vesipumpun laitto, kun kilometrejä on jo n. 322.000. Se olisi uskoakseni vasta eka vaihto tälle autolle.
Ootko paikallistanut ääntä? Esim ruuvarilla kohteeseen kiinni ja korva ruuvarin päähän. Tai sitten motonetistä löytyy "kuuntelulaite" tai jotain sinne päin...

Arvoitukseksi jäi viime vuonna, miksi 60 Nm kiristyksen jälkeen 24 mm kantainen pultti pyöri vielä ainakin 180 astetta, ellei enemmän pitkähköllä varrella? Minun vääntöavaimeni varsi oli n. 50 - 60 cm pitkä.
Pystyin muistaakseni alhaalta käyttämään tuota jatkoa. Oli sen verran korkealla auto. "pohjapanssari"-muovi oli poissa työn ajan. Samoin tuuletipropelli suojakoteloineen.
Tuntuu kyllä kovalta toi 180 asetetta 60nm jälkeen...
Itse kun tuota kirin 60nm jälkeen niin se 60 asetta sai vääntää melkein 1 metrisellä varrella.
Oliko sulla tuota kiristäessä "kone" lukittunua? Eli siis kun väänsit kampuran päästä niin kone ei pyörinyt lainkaan, vaan pelkkä pultti kiristyi?

Olen tilannut uuden pultin ja sen paksun prikan Volvon varaosakaupasta (Bilia). Pultti suositeltiin jossain oppaassa vaihtamaan aina kun jakohihna vaihdetaan.  Kyllä minulle koko kh-pyörä on tulossa SKRUVAT.FI:n kautta, eikä ole kallis, h. 66,40 € (Biliassa 180 €).  Siinä on se kumiosa myös. Se kumi  vanhenee ja voi pettää. Engl. kielisen forumin mukaan silloin loppuisi sekä vesipumpun, ohj.tehostimen että laturin toimiminen kun ei niille tulisi käyttövoimaa.
Joo ei paha hinta uudesta pyörästä mutta alkuperäinen se tuskin on.
Jos se hihnapyörä pettäisi niin kyllähän se lopettaisi apulaitteiden toiminnan.
Mutta ylikuumentumista tuskin tapahtuisi kun latauksen merkkivalo kertoisi ongelmasta, ja maalaisjärjen omaava tajuaisi tarkistaa konehuoneesta mikä tilanne.  :)

Onkohan tuo nyt oikean kokoinen, kun tuossa toisessa ketjussa kävi ilmi, että voi joku 3 mm ero olla (syvyydessäkö).
Itse en kyllä ole kuullut faktaa että olisi eri mitoilla, mutta jos 3mm olisi eroa niin se ei kyllä luulisi kauheasti vaikuttavan.

Kyllä nyt tuntuu taas siltä, että jotain ryssin 1 v 1 kk sitten kun laitoin sen kh-pyörän takaisin. Pahinta olisi jos saisi kierteet paskaksi siitä kampiakselin päästä. Vieläköhän uskaltaa avata. Tai sitten vien sen jonkun muun murheeksi eli maalle korjaamoon runsaan viikon päästä!
Ihan ei kuitenkaan avautunut se ongelma, miksi kampiakselin pyörä pitäisi irrottaa?
Kuuluu siis outoa ääntä koneesta, ja vesipumpun kiilahihna ei pysy paikoillaan yms..?

Btw, on helppo lukea teksiäsi kun osaat kieliopin (Pisteet, pilkut kappaleen jaot yms)  :)

Poissa SirBBa

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Kyllä kannattaa viedä auto Biliaan ja tarkistuttaa siellä tuo kampirattaan tila. Kiilan pitää olla paikoillaan ja momentit kohdallaan(muistaakseni 120 nm + 45astetta.). Eli ei ihan kotikonstein onnistu varsinkin jos on automaatti.
Momentit löytyy tuolta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=145.0
Lainaus
Kampiakselin hihnapyörä:B200, B230
Vaihe 1: 60 Nm
Vaihe 2: Kiristä 60o
Eli ihan oikean ohjeen mukaan tässä oli kiristetty.

Ja turha sitä rahaa kuljettaa siniselle jos pystyy itsekkin tarkistamaan/korjaamaan. Ja se kampuran pyörän kiristys onnistuu yhtälailla automaatillakin.

Poissa estate

• Grand Luxe Touring
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Hihna kääntyy kyljelleen tai nurinpäin jos se ei kulje suorassa eli hihnapyörät eivät ole linjassa. Tarkista sivustapäin katsomalla mikä hihnapyörä on sivussa tai vinossa, siinä on syy remmin kääntymiselle. Jos kampiakselin kiilahihnapyörästä on kumivulkanointi pettänyt saattaa se olla vinossa tai poissa linjalta. Vesipumpun ja laturin laakereiden kuntokin kannattaa tarkistaa, remmi pois ja heiluttelee hihnapyöristä, jos klonksuu ja heiluu tai pyörittäessä rohisee niin laakerivikaa.

Noissa on kampiakselissa kiinteä onnettoman pieni kiila ja jakohihnaa pyörittävässä rattaassa siihen sopiva kolo sekä kammen rattaassa pieni kiinteä nysty kiilahihnapyörälle. Molemmat pystyy rikkomaan jos ei ole tarkkana ja varmista ennen kammenpultin kiristystä, että pyörät ovat varmasti kohdillaan ja pohjassa. Kammen rattaan molemmin puolin tulee remmiä ohjaavat peltilevyt, niissäkin on kolot kiilalle ja nystylle, varsinkin ulomman eli kammen rattaan ja kiilihahnapyörän väliin tulevan kanssa on oltava tarkkana tai käy kuten SiBBalle ja hihnapyörä vempottaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa SirBBa

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Hihna kääntyy kyljelleen tai nurinpäin jos se ei kulje suorassa eli hihnapyörät eivät ole linjassa. Tarkista sivustapäin katsomalla mikä hihnapyörä on sivussa tai vinossa, siinä on syy remmin kääntymiselle. Jos kampiakselin kiilahihnapyörästä on kumivulkanointi pettänyt saattaa se olla vinossa tai poissa linjalta. Vesipumpun ja laturin laakereiden kuntokin kannattaa tarkistaa, remmi pois ja heiluttelee hihnapyöristä, jos klonksuu ja heiluu tai pyörittäessä rohisee niin laakerivikaa.
Miten vinossa tuo hihnan linja pitää olla että kääntyy?
Itsellä oli 2-satasessa ohjaustehostin noinkin vinossa mutta ei ikinä ollut mitään onglemia sen kanssa  ::)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4885.msg615826#msg615826

Ja kun hihnan otti pois, niin kyllähän se OT:n pyörä lonksui varmaan 5mm pitkittäin suunnassa, mutta toimi ongelmitta :)

Poissa estate

• Grand Luxe Touring
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Mulla oli laturi saman verran vinossa ja heitti ulomman remmin pois päältä ja toisen käänsi nurinpäin. Toisessa tapauksessa koko laturi oli puolisen senttiä liian edessä ja käänteli hihnat nurin tai nakkasi pois. Hihnapyörien etäisyys toisistaan vaikuttaa kuinka paljon sietää heittoa, ja laturin pienemmältä pyörältä varmaan keikkaa helpommin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa sfrhkki

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
en viittti ( viitsi) koko ketjua läpi kahlata, eli lukea. Varmaankin on se kiilahinnapyörä kampiksellla tullut asennettua sen hammashihnarattaan nystyn päälle... Silloin alkaa viipotus.

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kyllä siellä mun mielestä kiila kuuluu olla. Itsekkään en Vadiksesta sitä löydä, eli tod.näk. se on "kiinteästi" kampiakselissa eikä vaihdettavissa ??  ??? Mutta kyllä se sinne järjen mukaan kuuluu.
Ootko paikallistanut ääntä? Esim ruuvarilla kohteeseen kiinni ja korva ruuvarin päähän. Tai sitten motonetistä löytyy "kuuntelulaite" tai jotain sinne päin...
Tuntuu kyllä kovalta toi 180 asetetta 60nm jälkeen...
Itse kun tuota kirin 60nm jälkeen niin se 60 asetta sai vääntää melkein 1 metrisellä varrella.
Oliko sulla tuota kiristäessä "kone" lukittunua? Eli siis kun väänsit kampuran päästä niin kone ei pyörinyt lainkaan, vaan pelkkä pultti kiristyi?
Joo ei paha hinta uudesta pyörästä mutta alkuperäinen se tuskin on.
Jos se hihnapyörä pettäisi niin kyllähän se lopettaisi apulaitteiden toiminnan.
Mutta ylikuumentumista tuskin tapahtuisi kun latauksen merkkivalo kertoisi ongelmasta, ja maalaisjärjen omaava tajuaisi tarkistaa konehuoneesta mikä tilanne.  :)
Itse en kyllä ole kuullut faktaa että olisi eri mitoilla, mutta jos 3mm olisi eroa niin se ei kyllä luulisi kauheasti vaikuttavan.
Ihan ei kuitenkaan avautunut se ongelma, miksi kampiakselin pyörä pitäisi irrottaa?
Kuuluu siis outoa ääntä koneesta, ja vesipumpun kiilahihna ei pysy paikoillaan yms..?

Btw, on helppo lukea teksiäsi kun osaat kieliopin (Pisteet, pilkut kappaleen jaot yms)  :)

En ole kuunnellut ääniä millään apuvälineellä. Tämä hihnapyörän poisotto tapahtui siis jo 1 v 1 kk sitten kun vaihdoin jakopään hihnan.
Konetta ei tarvitse lukita, vaan on olemassa erikoistyökalu, jolla itse hihnapyörän voi lukita paikoilleen. Tämän jälkeen voi 24 mm kiinnitysmutterin vääntää auki tai kiinni. Sain erikoistyökalun USA:sta, kaveri toi. Googleen volvo special tool 5284.
Minulla on IPD:n teettämä parannettu malli.
http://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230

Kyllä se hihna pysyy nyt päällä. Se oli löystynyt ja "tuhoutunut" kääntymällä ympäri. Tilalle laitoin käytetyn vanhan mutta ehjän hihnan. Se pitää vaihtaa. Vesipumppu on syytä varmaan myös vaihtaa. Se voi olla äänien syy. Se on varmasti ollut autossa jo km-lukemalla 0 km eli käytössä jo 322.000 km! Taksit saattavat vaihtaa vesipumpun vastaa 300 tkm huollossa, mutta jotkut mainostavat vesipumpun vaihtoa aina kun jakohihna vaihdetaan eli jopa 80.000 välein. Tietysti tämän voi tehdä, jos ei luota siihen että osien laatu on yhtä hyvää nykyään kuin vielä 90-luvun alussa.   
Vaihtaisin myös samalla hihnapyörän jossa kumivaimennus, koska autolla on paljon ajoja jo takana ja varaosa oli aika edullinen.

Poissa ari1956

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi

Noissa on kampiakselissa kiinteä onnettoman pieni kiila ja jakohihnaa pyörittävässä rattaassa siihen sopiva kolo sekä kammen rattaassa pieni kiinteä nysty kiilahihnapyörälle. Molemmat pystyy rikkomaan jos ei ole tarkkana ja varmista ennen kammenpultin kiristystä, että pyörät ovat varmasti kohdillaan ja pohjassa. Kammen rattaan molemmin puolin tulee remmiä ohjaavat peltilevyt, niissäkin on kolot kiilalle ja nystylle, varsinkin ulomman eli kammen rattaan ja kiilihahnapyörän väliin tulevan kanssa on oltava tarkkana tai käy kuten SiBBalle ja hihnapyörä vempottaa.

Mielessä kävi, että kiristinkö liikaa hihnoja silloin 1 v sitten, jolloin laakerit olisivat kuluneet vesipumpusta, laturista tai ohjaustehostimesta. Joku kirjoitti tuossa ketjussa vain 1 - 2 mm painumimisvaran olevan oikea esim. laturin hihnalle, kun hihnaa keskeltä painaa.  Itse löysin papereistani (joku eng.kielinen) tiedon että oikea painumisvara olisi 1/4" - 1/2" eli  6 mm - 13 mm. Vesipumpun hihna on pidempi, ja sen tiukkuusrajoista ei ole tietoa.
Kumivulkanoinnin tilasta ei ole vielä nyt tietoa, mutta uusi on hommattuna, kun sain sen edullisesti (66,45 €) Skruvat.fi:stä.
Vesipumppu kannattaa mielestäni näillä km:lla vaihtaa heti (yht. on ajettu 1 ja ainoalla pumpulla jo 322.000 km).

Kokeilin 3 viikkoa sitten 24 mm kiintoavaimella, että hihnapyörän pultti oli tiukka. Apuna oli pyörän kiinnipitotyökalu,
katso http://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230

Silloin näyttivät remmien tiukkuudet hyviltä. Yli vuoden (ja yli 20 tkm) jakopäänhihnan vaihdon jälkeen olen autollani ajanut.

Ei hihnapyörä ole pahemmin mielestäni vemputtanut. Jos se on poissa linjalta, niin ehkä 1 mm luokkaa se on.

Kiilaa en muista nähneeni ollenkaan viime vuoden elokuussa, kun tein jakohihnan vaihdon.

Kyseessä ei ole automaattivaihteisto (tämä vastaus yhdelle toiselle vastaajalle). 

« Viimeksi muokattu: 27.09.2013, 14:42:01 kirjoittanut ari1956 »

Poissa SirBBa

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Konetta ei tarvitse lukita, vaan on olemassa erikoistyökalu, jolla itse hihnapyörän voi lukita paikoilleen. Tämän jälkeen voi 24 mm kiinnitysmutterin vääntää auki tai kiinni. Sain erikoistyökalun USA:sta, kaveri toi. Googleen volvo special tool 5284.
Minulla on IPD:n teettämä parannettu malli.
http://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230
Eikö se kone ole "lukittu" kun hihnapyörä on lukittu?  ??? Eli ei pääse kääntymään.
Mutta kyllä sen kampuran pultin saa kiinnikin ilman lukittamisia.

Kyllä se hihna pysyy nyt päällä. Se oli löystynyt ja "tuhoutunut" kääntymällä ympäri. Tilalle laitoin käytetyn vanhan mutta ehjän hihnan. Se pitää vaihtaa. Vesipumppu on syytä varmaan myös vaihtaa. Se voi olla äänien syy. Se on varmasti ollut autossa jo km-lukemalla 0 km eli käytössä jo 322.000 km! Taksit saattavat vaihtaa vesipumpun vastaa 300 tkm huollossa, mutta jotkut mainostavat vesipumpun vaihtoa aina kun jakohihna vaihdetaan eli jopa 80.000 välein. Tietysti tämän voi tehdä, jos ei luota siihen että osien laatu on yhtä hyvää nykyään kuin vielä 90-luvun alussa.   
Vaihtaisin myös samalla hihnapyörän jossa kumivaimennus, koska autolla on paljon ajoja jo takana ja varaosa oli aika edullinen.
Joo, kyllä alkuperäinen pumppu voi olla jo +300tkm kohdalla vähän kulunut  ;D
Mutta tähän taisikin olla tulossa uusi alkuperäinen tilalle? Sillä taas 300tkm, tai motonetin pumpulla 20tkm :)

Eli vaihda nyt aluksi vaan se vesipumppu+hihna, ei sitä kampuran isoa hihnapyörää tarvitse irrottaa.
Ja koita paikallistaa se äänen lähde, niin ei tule "turhia" osien vaihtoja.

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron