Olisi ihan hyvä uutinen jos kiilaa ei tarvittaisi. En sitä 1 v sitten nähnyt enkä kovalla netin tutkimisella tai Vadiksen kuvista / osanumeroinnista sellaista löytänyt.
Kyllä siellä mun mielestä kiila kuuluu olla. Itsekkään en Vadiksesta sitä löydä, eli tod.näk. se on "kiinteästi" kampiakselissa eikä vaihdettavissa ??

Mutta kyllä se sinne järjen mukaan kuuluu.
Minulla alkoi siis joku ääniongelma jo melko pian sen jälkeen kun viime vuonna laitoin uuden jakopään hihnan. Tuohon 24 mm kantaiseen pulttiin tyydyin laittamaan jotain 25 kpm + vähän yli, tuon yli laitoin "varovasti" ilman momenttiavaintani. Se on levypyörien kiristykseen ja siinä muistaakseni asteikko loppuu 25 kpm. Pikkuisen hirvittää purkaa taas tuota kiilahihnapyörää pois. Ulkona mökillä pitäisi homma tehdä ja aika kylmääkin on. Lisäksi olisi uuden vesipumpun laitto, kun kilometrejä on jo n. 322.000. Se olisi uskoakseni vasta eka vaihto tälle autolle.
Ootko paikallistanut ääntä? Esim ruuvarilla kohteeseen kiinni ja korva ruuvarin päähän. Tai sitten motonetistä löytyy "kuuntelulaite" tai jotain sinne päin...
Arvoitukseksi jäi viime vuonna, miksi 60 Nm kiristyksen jälkeen 24 mm kantainen pultti pyöri vielä ainakin 180 astetta, ellei enemmän pitkähköllä varrella? Minun vääntöavaimeni varsi oli n. 50 - 60 cm pitkä.
Pystyin muistaakseni alhaalta käyttämään tuota jatkoa. Oli sen verran korkealla auto. "pohjapanssari"-muovi oli poissa työn ajan. Samoin tuuletipropelli suojakoteloineen.
Tuntuu kyllä kovalta toi 180 asetetta 60nm jälkeen...
Itse kun tuota kirin 60nm jälkeen niin se 60 asetta sai vääntää melkein 1 metrisellä varrella.
Oliko sulla tuota kiristäessä "kone" lukittunua? Eli siis kun väänsit kampuran päästä niin kone ei pyörinyt lainkaan, vaan pelkkä pultti kiristyi?
Olen tilannut uuden pultin ja sen paksun prikan Volvon varaosakaupasta (Bilia). Pultti suositeltiin jossain oppaassa vaihtamaan aina kun jakohihna vaihdetaan. Kyllä minulle koko kh-pyörä on tulossa SKRUVAT.FI:n kautta, eikä ole kallis, h. 66,40 € (Biliassa 180 €). Siinä on se kumiosa myös. Se kumi vanhenee ja voi pettää. Engl. kielisen forumin mukaan silloin loppuisi sekä vesipumpun, ohj.tehostimen että laturin toimiminen kun ei niille tulisi käyttövoimaa.
Joo ei paha hinta uudesta pyörästä mutta alkuperäinen se tuskin on.
Jos se hihnapyörä pettäisi niin kyllähän se lopettaisi apulaitteiden toiminnan.
Mutta ylikuumentumista tuskin tapahtuisi kun latauksen merkkivalo kertoisi ongelmasta, ja maalaisjärjen omaava tajuaisi tarkistaa konehuoneesta mikä tilanne.

Onkohan tuo nyt oikean kokoinen, kun tuossa toisessa ketjussa kävi ilmi, että voi joku 3 mm ero olla (syvyydessäkö).
Itse en kyllä ole kuullut faktaa että olisi eri mitoilla, mutta jos 3mm olisi eroa niin se ei kyllä luulisi kauheasti vaikuttavan.
Kyllä nyt tuntuu taas siltä, että jotain ryssin 1 v 1 kk sitten kun laitoin sen kh-pyörän takaisin. Pahinta olisi jos saisi kierteet paskaksi siitä kampiakselin päästä. Vieläköhän uskaltaa avata. Tai sitten vien sen jonkun muun murheeksi eli maalle korjaamoon runsaan viikon päästä!
Ihan ei kuitenkaan avautunut se ongelma, miksi kampiakselin pyörä pitäisi irrottaa?
Kuuluu siis outoa ääntä koneesta, ja vesipumpun kiilahihna ei pysy paikoillaan yms..?
Btw, on helppo lukea teksiäsi kun osaat kieliopin (Pisteet, pilkut kappaleen jaot yms)