Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 1.8 -07 Öljymäärän tarkistus, öljytikun näyttämä ihmetyttää

  • 18 Vastauksia
  • 9674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Nyt kuulostaa hurjalta...  :o

Pitäjänmäellä oli ennen Veho. Mersun (man) moottori-ja vaihteiston öljynvaihdossa laittoivat molemmat öljyt moottoriin. Kaverin isän auto, ajoi muutaman kilometrin ja vaihteisto alkoi pitää ääntä, ajoi vielä sen verran, ettei öljynlisäys varmasti auttanut  ;)

Jos öljyä puuttuu 95% (yli 4L) niin luulisi öljynpaineen merkkivalon syttyvän.

Duratec öljytikussa on semmoinen ongelma, että öljytikku sisällään sojottaa ylöspäin mutta se putki vie tikun moottorin kylkeä alas ja lähes vaakatasossa lohkosta sisään. Sillä ei luetettavia lukemia saa. Öljytikku ei ole "tikku" vaan vaijeria, jotta taipuu matkalla.
Itse (silloin kun auto meillä vielä oli), kiersin tikkua ennen ulosvetämistä, silloin mittaukset näyttivät jotain.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2024, 12:44:13 kirjoittanut Jorma »

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Ongelma ei ollut tikussa. Piti lisätä vajaat neljä litraa öljyä että nousi tikulle asti.  :buck2:
Eli aika kuivana on ollut. Käy ja kukkuu kuitenkin edelleen. Joko huollossa on jäänyt vajaaksi tai kulutus on ollut rajua viimeiset sadat kilometrit.  :-\

Laitetaas tähän päivitystä, nimittäin öljyn kulutus on nyt rauhoittunut.

Veikkaan että vika oli öljyssä. Huollossa oli laitettu comma xtech 5W30:stä ja olen sittemmin juottanut tuolle ensin pullollisen shell helixiä ja nyt viimeksi mobil 1:stä.

Tai sitten öljy vaan pysyy paremmin talvisen kylmässä koneessa  :D
« Viimeksi muokattu: 27.01.2025, 19:48:08 kirjoittanut v-femtio »

Poissa Pekka H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • Auton korjausta ja ajoa 55 vuotta
    • sivustot.net
Ulkomaisilta ford, duratec ja vulva forumeilta annettiin hyvät selitykset öljytikkuun, putkeen, niiden asentoon moottorissa ja putken alaosan tasoon.
Putki on täyden öljytason yläpinnasta 3 senttiä alempana ja 45 asteen kulmassa. Tikun yläpäässä on ilmatiivis O-rengas.
Alipaine imee putken kuivaksi eikä öljy pysty nousemaan putkeen vaikka alipaine olisi loppunut tai auto olisi seissyt viikon.

Kun tarkistat öljyn tasoa, se onkin durateceissä maailmaa suurempi ja tarkempi juttu johtuen mm. putken 45 asteen kulmasta, täysin älyvapaasta ja turhasta duratecin öljytikun suojaputkesta. Sekä madzan, fordin ja volvon moottorisuunnittelijoiden erimielisyyksistä ja siitä johtuvista ihan pikku mokista.

                                                                           OIKEAT TAVAT TARKISTAA ÖLJYN MÄÄRÄ
1. Paras tapa: Olen huomannut, että öljyä (kuumaa tai kylmää) tarkistettaessa on parasta poistaa kuminen o-rengas mittatikulta, asettaa mittatikku takaisin putkeen, odottaa 30 sekuntia, vetää ulos tarkistaaksesi tason.Olen huomannut, että tämä tarjoaa johdonmukaisimman lukeman.
O-renkaan jättäminen päälle pakottaa öljyn ulos mittatikkuputkesta ja antaa sinulle väärän lukeman. Muista vain asentaa O-rengas, kun olet tehnyt mittauksen!
2. Nosta tikkua n. 10-20 senttiä, odota 3-5 sekuntia ja pyörittele tikkua. Laske sitten alas. Nosta tikku silmiesi eteen ja tarkista taso.
3. Helpommalla pääset kun nostat kokonaan ylös, kuivaat tikun tarkasti siihen katsomatta ja lasket alas asti. Nosta ylös ja tarkista taso. :)

                                                                            VÄÄRÄ TAPA TARKISTAA ÖLJYMÄÄRÄ
Jos luotat tikun lukemaan ensi ylösnostolla, toteat öljyä puuttuvat vähintään 3-4 litraa. No jos sen verran laitat lisää, eipä näytä vuorokauden päästä tikku vieläkään yhtään mitään ensinostolla. Kampitilaan ja öljypohjaan mahtuu suosiolla ehkä 7-8 litraa öljyä ennen kuin moottori särkyy.
Voit lisätä öljyä kahtena-kolmena päivänä 3 litraa jonka jälkeen ajot on ajettu sillä moottorilla.  :nohnoh

« Viimeksi muokattu: 28.01.2025, 23:24:12 kirjoittanut Pekka H »
Volvo S40 -2005 1.8      Entiset n. 15kpl ja 10 eri merkkistä.
https://www.sivustot.net/phweb/Auto/volvo/  |  Autodata -> https://tinyurl.com/y5nmq37q

Poissa V70_mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Tämä sama ongelma pätee myös V70 2.0F Durateciin.

Ikinä en ole niin älyvapaata öljytikkua nähnyt. Meidän automme ollut jo perheessä kohta 10v, enkä tähän päivään mennessä ole keksinyt, mikä on oikea tapa tarkistaa tikusta öljymäärä. Kilsoja on jo paljon ja arvioilta litran 10 tuhannella auto öljyä syö. Sen takia katson viikoittain ja se tuntuu olevan todellista arpapeliä. Yleensä tosiaan tikku kastuu yön yli seisottuaan vain kärjestä, mutta tikun yläosassa on myös öljyä. Sitten kun ajan koneen lämpimäksi ja seisotan 15 min jäähtymässä, öljy näyttääkin yhtäkkiä olevan ylärajan yläpuolella hieman. Tiedän, että ylitäyttö on haitallista, mutta tuollainen vajaa sentti ylärajan yli ei haitanne mitään. Se ero on vain pari desiä ylärajan ja alarajan välillä ilmeisesti.

Kumpi noista nyt sitten on mielestänne luotettavampi indikaattori? Lämpimän (hetken jäähtyneen) koneen mittaus vai täysin kylmän koneen?

Sitten kun seisoo taas yön yli, tikku kastuu ainoastaan kärjestä. On kyllä käsittämätön viritys muuten superluotettavaksi osoittautuneessa moottorissa.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2025, 15:00:25 kirjoittanut V70_mies »

 

Carcom Oy  Elekma