Jos on automaattiset napalukot niin niissä yleensä lukee automatic, auto free hub tjms

.
Manuaalisissa on "kynnet" joista ne käännetään päälle ja lukon kehällä lukee lock ja free

Manuaaliset pitää käydä kytkemässä ennenkuin kytkee kepistä nelivedon päälle, muuten auto pysyy takavetoisena. Ja vastaavasti takavedolle kytkettäessä pitää navat vapauttaa käsin. Automaattiset nimensä mukaisesti kytkeytyvät ja vapautuvat automaattisesti sen mukaan miten kuski kytkee nelivetoa päälle. Yleensä tosin nuo automaattinavat kuluvat ja jättävät kytkeytymättä tai sitten eivät vapaudu. Tuommoisessa mökkikäytössä manuaalinavat saa olla kokoajan kiinni. Maantieajossa säästää vähän polttoainetta kun ajaa takavedolla navat auki. Manuaaliset napalukot on kestävemmät kuin automaattiset. Automaattisia on "korjattu" kemppiliimalla jatkuvasti kytketyiksi tai vaihdettu manuaalisiin. Offipalstalla on oma ketju Ällän omistajille, sieltä löytyy kyllä vinkkejä napalukkojen huoltoon ja muutakin vinkkiä. Taka-akselissa Ällässä pitäisi olla kitkalukko. Sen pitävyys taas sitten riippuu onko perään ikinä vaihdettu öljyjä ja onko käytetty lsd-öljyä tai lisäainetta. Jotenkin toimivan lukon kanssa kun nostaa takapään ilmaan ja pyörittää toista takapyörää pitäisi toisen pyörän pyöriä samaan suuntaan. Jos pyörii vastakkaiseen suuntaan ei lukko toimi tai lukkoa ei ole.
Pajeron ilma-/sähkötoiminen lukko on ollut melko varmasti takatasauspyörästön lukko. Tuossa vanhakorisessa Ällässä on muistaakseni vielä napalukot, uudempikorisessa ei sitten olekaan napalukkoja vaan sitä hommaa hoitaa alipaneella katkaistava vetoakseli. Fronterassa on ollut automaattinavat, ja vielä semmoiset, että se ei ikinä ole neliveto peruutettaessa. Ja "jäykkä" neliveto eli Fronterassa ei ole keskitasauspyörästöä jakolaatikossa vaan nelivedolla etu- ja taka-akselille menee aina voima suhteessa 50:50.
Napalukkoja ja tasauspyörästön lukkoja ei pidä sekoittaa toisiinsa. Napalukot kytkevät etunavat kiinni vetoakseleihin, napalukot avoinna auto on takavetoinen vaikka kuinka olisi kepistä valittu neliveto ja tasauspyörästötkin lukittu. Tasauspyörästön lukko taas kytkee akselin molemmat vetoakselit yhteen, tai jakaa voiman etu- ja taka-akselille tasan. Tasauspyörästön lukkoja on sitten taas monenlaisia, automaattisesti ja manuaalisesti kytkeytyviä. Niissäkin ohjaamosta kytkettävät kestävempiä kuin automaattiset.