TamCar  KKD Motorsport

PV544 alustan osien päivitys

  • 9 Vastauksia
  • 8217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
PV544 alustan osien päivitys
« : 03.10.2013, 20:24:06 »
Morjens, omistan hienon PV:n jolla on kiva ajella mutta eräs asia häiritsee aika paljon ja se on lötkö alusta. Jouset ovat aika kuoleentuneet ja iskunvaimennuksesta ei ole mitään tietoa.  Tietääkö kukaan että mistä saisi jäykempiä jousia? Tai onko mahdollista patentoida jostain toisesta autosta jäykemmät jouset? Taakse olisi kiva saada jotkut vaununvetojouset ettei tarvi roiskeläppien raapimista kuunnella kun auto on täynnä porukkaa. ::)
« Viimeksi muokattu: 28.05.2015, 17:53:37 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2006
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Alustan jäykennys
« Vastaus #1 : 14.10.2013, 21:12:28 »
240:sen takajouset käy sinne taakse, tarvitsee 200 myös sen jousikupin ylös. Farmarin vakiojousi saattaisi olla aika sopiva.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Alustan jäykennys
« Vastaus #2 : 16.10.2013, 17:53:21 »
Kiitos tiedosta.


Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Alustan jäykennys
« Vastaus #4 : 02.09.2014, 15:39:49 »
Juuh elikkäs Bilsteinit ja vaununvetojouset kolahti postilaatikkoon. Eilen laitoin jo eteen iskarit ja ajettavuus sekä mukavuus parani kertalaakista eli iskareille arvosanaksi 5/5. S* Taakse oli tarkoitus vaihtaa romut tänään mutta ei pystyny kun kaikki pultit ja mutterit on ollu 50 vuotta yhdessä ja ovat erittäin rakastuneet toisiinsa eivätkä halua erota ehjinä. Vaununvetojouset on puoli milliä paksummat kuin alkuperäiset joten onkohan niistä mitään iloa kellekkään.

Eli nyt tarttis hieman apua
-Iskareiden alapultit ja mutterit, mistähän löytyy sopivat? Bilsteinissä on 12mm reikä alhaalla jos joku ystävällisesti kävis mittaan onko alkuperäinen samanlainen niin voi miettiä ettiikö jostain alkuperäiset pultit vai patentoiko ite.
-Jousien pultit ja mutterit, mikä kierre ja mistä saa?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 alustan osien päivitys
« Vastaus #5 : 28.05.2015, 17:50:49 »
Laitoin Bilsteinit taakse ja tein pari muuta jippoa samalla niin kyllähän se tuntuu hieman jämäkämmältä ajaa nyt eikä kallistele niin herkästi. Alkuperäisen takaiskarin alapultin tilalle meni suoraan M12 pultti.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2015, 17:53:50 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 alustan osien päivitys
« Vastaus #6 : 02.10.2016, 22:08:47 »
Tänään oli kaunis sunnuntai päivä joka oli hyvä viettää PV:n alla takajousien kimpussa. :) Uudet vaununvetojouset hilppeineen tuli laitettua paikoilleen, oli syytäkin koska alkuperäisten jousien alakiinnike kupit olivat haljenneet ja aivan lahot :o. Uudet jouset ovat noin kierroksen verran alkuperäisiä jousia pidemmät ja progressiiviset O0 mutta menivät melkein heittämällä paikoilleen. Auton perse nousi arviolta viisi senttiä verrattuna kuolleisiin orkkis jousiin (kasari hottentotti look) :D, oli oikein mukava ajaa ja pitäisi kestää kuormaa. Koko päivä tuossa meni ruosteisten pulttien kanssa tapellessa mutta oli sen arvoista. 8) Vielä jos säätäisi pyöränkulmat ja ajovalot niin se olisi aika lailla siinä, paksumpi etuvakaaja ja jäykemmät etujouset olisi tietty jotain mutta alatukivarret ei tykkää joten antaa olla. Nyt niitä kuvia iskareista ja jousista:

« Viimeksi muokattu: 04.10.2016, 20:56:39 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 alustan osien päivitys
« Vastaus #7 : 02.09.2018, 20:05:10 »
Paljon on vettä virrannut Tornionjoessa... Kun kaikki rahat oli tuhlattu uusiin iskareihin oli hyvä jättää kaikki muu olennainen tekemättä ja keskittyä kovaan ajoon ja huonoon huoltoon.  :P :sundaydriver: :)) Nyt oli kesällä aikaa miettiä uusien puslien laittamista ja pyöränkulmien säätöä. Taka-akselin rajoitinremmit totesin liikerataa rajottaviksi turhakkeiksi ja laitoin ylipitkät ihan vaan näön vuoksi ettei katsastusmies sano mitään. Iskunvaimentimet ja akselin ylätuki rajoittaa liikkeen. Pakoputken lämpö oli tuhonnut ajan saatossa taka-akselin alatukivarren etupuslan, laitoin uudet. Etualatukivarsien puslat oli moottoriöljy turvottanut pilalle ja kaiken lisäksi pultit oli löystyny joten oli aika hervoton ajaa ja ohjauskulmat miten sattuu. Uudet puslat paikalleen silikonirasvan kanssa ettei narise ja putsasin palkista kiinnityspinnat alustamassasta joka oli todennäköisesti syynä pulttien löystymiseen.

Camberit säädin vatupassilla aavistuksen negatiiviselle ja Casterin säätöä varten leikkasin lattaraudasta pätkiä joihin porailin reiät. Alunperin etupalkin ja runkoaisojen välissä takapuolella on 2mm latat, laitoin 10mm molemmille puolille. Nelipyöräsuuntaus näytti että ei ole ihan tasan arvot mutta ei juuri vaikutusta ajettavuuteen jos otti rautaa pois välistä toiselta puolen. Ohjaus on hieman raskaampi pyöritellä ja suuntavakavuus on parempi maantiellä ajaessa. Renkaat on 185/65R15 5,5" vanteilla.

Ruorissa on varttikierros enemmän pyöritettävää vasemmalle päin ja en tiedä onko ohjaus-simpukan keskialue ihan kohdallaan vaiko ominaisuus. Onhan tuo jotenkin kummallisen oloinen ollut tuo ohjaus. Ennen oli kevyempi pyörittää vasemmalle ja puolsi sinne hanakammin, nyt remontin jälkeen melkeimpä päin vastoin. Renkaita kokeiltu erilaisia ilman vaikutusta ja jarruja säädetty. Kaikki näyttää päällepäin hyvältä paitsi alatukivarsissa on eroa puslien tiukkuudessa, vasemmalla tiukempi ja oikea löysä. Oon huomannu samaa muissakin PV/Duett tukivarsissa mitä hypistelly joten antaa olla, pystyy varmaan vääntelemään ruuvipenkissä haluamaansa muotoon jos alkaa ahdistamaan.

Kyllähän tällä ajelee nyt ihan mieleellään. Näin jälkiviisaana voidaan todeta että alkuperäinen PV jossa alusta uusilla osilla kasattu ja paksut renkaat alla on oikein miellyttävä ajaa, ei oo liian race. :3/4 jättää sen:



Kulmat ennen

Jälkeen


King pin arvoista ei kannata välittää, tarkistin uudestaan ja oli ok. Takapyörät harittaa, outoa. Oikea takavanne niin kiero että varmaan toi outo camber arvo johtuu siitä.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 315
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 alustan osien päivitys
« Vastaus #8 : 15.12.2018, 20:52:53 »
Sori offtopic, mun on ihan pakko tähän väliin kertoa että Duettiin sopii vm. 2012 Isuzu D-maxin taka(kaasu)iskarit heittämällä.
Peräpää jämäköityy ja ajo-omituisuudet paranevat aavistuksen.  :3/4 jättää sen:
Duetin iskarin mitat 335-535mm ja Isuzun 10mm lyhyemmät.


Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 437
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: PV544 alustan osien päivitys
« Vastaus #9 : 16.12.2018, 18:36:59 »
Mulla on ittellä Duettissa Hiluxin iskarit..
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

 

Elekma  Autoracing