RallyBaron  Samppasport

900 bensapumpun virtaliittimet ja COP- liittimet

  • 1 Vastauksia
  • 3949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Ostin tuollaisen biliteeman "Boschin" feikkipumpun.


En ole vielä ehtinyt auton alle könyämään, mutta veikkaan, että alkuperäiset liittimet on jo roskis kamaa.
Ja onko ne ylipäätään edes samanlaiset?

Tuossa pumpussa on tälläiset liittimet:




Siihen tuollainen alkuperäinen räjähtänyt COP puolan liitin tuntuu sopivalta:

Liitin lienee 1212901 ja siihen holkki päälle 1308436 tai 1307035

Mutta jostain luin, että tuo olis korvattu tämmösellä valmiilla johdonpätkäsarjalla 3523813


Kysymys kuuluu onko tähän olemassa joku sopivampikin liiitin?
Jos, on niin mistä löytyy?

Omista varastoistani löysin tämmösiä liittimiä:


Nuo on samoja joita käytetään yleisesti moninapaliittimisssä työkoneissa ja 240 volvoissa  :hello: on varmaan joissain muissakin vanhemmissa Volvoissa.
Tuntuu myös sopivan. "Ongelmana" näissä on , että ne ei lukitu tuohon pumpun liittimeen mitenkään ja kaipaavat vähintään kutistesukan päällensä ja teippiä tai jonkin muun keinon varmistamaan, että pysyvät paikoillaan.

Sitten toinen kysymys, että saako näitä em. COP- liittimiä jostain muualta edullisemmin, kuin volvolta?
3523813 maksaa volvolla 7,42€/kpl, kyseessä siis tuote numero 3523813
Ebayssäkin maksavat aivan törkeästi. Ei siinä, näitä menee pumppuun vain 2kpl, joten ei kauhea konkurssi, mutta tarkoitus olis laittaa tuon 6 pyttysen puolan liittimetkin uusiks. Silloin niitä menee 12kpl

ja sitten tuon liitmen kuoriakin olis kiva jostain saada, vaikka nyt satuinkin omasta pakista yhden löytämään


Alkuperäisessä lukee STD 7614.31 ja volvon numero 9144275
« Viimeksi muokattu: 07.10.2013, 18:21:43 kirjoittanut Justus »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
No nyt on pumppu vaihdettu.

Alkuperäiset liittimet olivatkin ihan hyvässä hapessa. Siinä liittimen kuoressa on lukitus.

Meinas kyl alkaa v*tuttaan. Ihmettelin, kun paineet ei vaan nouse vaikka pumppuja pakkokäytin ja sahasin autoakin käymään vaikka kuinka. Meinasin, että ilmaa siellä vaan on, eikä lähde imemään, mutta ei, räpläsin vaikka kuinka ja kauan. Sit lopulta hokasin ottaa uuden pumpun piuhan irit ja suodattimesta putki löysälle ja tankin pumppu käyntiin, no tuleehan sitä bensaa ja paineetkin nousee, mitä hittoa...
Taas uuden pumpun piuha kiinni ja sit konekin yrittää höristellä käyntiin, monen kerran jälkeen sit jäi huonosti käyntiin ja lopulta sammui. Mitä mitä, paine oli 0,5bar. Sit tuli vaan mieleen, että pyöriikö se nyt sit väärään suuntana, no piuhat ristiin ja sitten paineet nousi heti normaaliks.
Jumaleisson, toi alkuperäinen Boschilainen oli sit kytketty ristiin ainakin värien mukaan, pinkki piuha näytti olevan maissa ja musta plussa, no johan on.
Eli autossa on piuhat ristissä ja lisäks toi hiton biliteeman pumpussa on kytketty + ja- ristiin. No niin, sen siitä harakiristä saa, katotaas nyt sit kauanko toi kestää ja ostetaan sit vasta se orggis.

Saman näköisiä myyvät ebayssä aitoina boschilaisina, paha on kyl mennä sanomaan ovatko ne feikkejä vai ei, joten otin tietoisen riskin ja ostin
aidon harakirin. Siinä ei ole edes mitään numerosarjaa stanssattuna. Laatikon päällä vaan biliteeman numerot.

Sit vielä suodattimen banjoliitin vuosi todella hissukseen niin kuin hikoilemalla, pakko sekin oli ottaa vielä auki ja hioa liitos tasaiseksi.
Laiskuutani en sit vitsinyt paineita päästää pois virallista reittiä, vaan meinasin, että kyllä ne sieltä liittimien välistä sitten poistuu ja poistuihan ne, naamalle tosin, nam nam...

Nyt tuntuis sit lähtevän kone käyntiin vähemmällä sahaamisella, ainakin motti lämpöisenä, kylmänä en sit vielä päässyt sitä testaamaan.
Nähtäväksi jää.
Jäännöspaineet ainakin pysyy nyt niin ku pitää.
Eli vanhasta pumpusta vuosi takaiskuventtiili paineet tankkiin, pumppu on kyllä muuten ehjä.
Voishan tuohon uuden venttiilin jostain hommata, olis sit pumppu varalla. Tosin uusi venttiili maksaa volvolla melkein saman, kuin tämmönen pumppu biltemassa, joten ei maksa vaivaa ja ebayssäkin rosvoavat postikulujen kanssa saman kuin tiskillä.

Tuli sit tässä kesän mittaan vaihdettua paineensäädinkin tähän koslaan ja ihan turhaan.
Semmonen on nyt sit ylimääräisenä, jos joku sattuu tarvitseen.

 

Proturbo  Autodiagnoosi