Proturbo  Autodiagnoosi

Kovaa kolinaa edessä.

  • 40 Vastauksia
  • 14378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #15 : 07.03.2014, 11:30:16 »
Itse olen syyllistynyt samaan, molemmat vaihdettu, leima tuli mutta silti ääni vaan jatkaa kuulimistaan.
Nää on semmosia asioita joita on hirveen hankala kuvailla näin kirjainten/lauseitten välityksellä.

Joskus tullut vastaan että jouset sopivissa joustoissa pitää ääntä joustintukea vasten.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #16 : 23.10.2014, 16:57:16 »
Toisessa threadissa kerroinkin kyseisen puslan vaihtokommelluksista. Nyt se on siis vaihdettu.
Mutta narina ei hävinnytkään. Olin muka todennut öljyä ruiskuttamalla, että narina olisi siitä
alatukivarren takapuslasta muka kuulunut, mutta ei. Kokeilin nyt ruiskuttaa öljyä myös siihen
etupuslaan mutta ei mitään vaikutusta. Joku mainitsi tolpan yläpään laakerin. Pääseekö sinne
kuinka helposti ruiskimaan mitään kokeillakseen vai kannattaako kyseinen ruiskuttelu jättää
suosiolla tekemättä? Onko nariseva laakeri vaihdettava vai voiko putsata ja rasvata, vai onko
sellaisessa touhussa yhtikäs mitään järkeä. Voisiko aiheuttaa ohjauksen jäykkyyttä mutkassa?
Rattia käännettäessä narinaa ei kuulu vaan ainoastaan hidastuspompuissa 20-30 km/h ajettaessa.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #17 : 23.10.2014, 19:02:36 »
Kannattaako noihin pusliin nyt kuitenkaan mitään öljyä ruiskutella,,, Eivät taida olla materiaaliltaan öljynkestävää kumia :(
Entäpäs jos narahtelu tuleekin kallistuksenvakaajan runkokumeista ? Eikös kallistuksenvakaaja liiku myös joustoliikkeen myötä niiden suhteen  eikä pelkästään kallistellessa ?
Noin muuten en antaisi noiden narahtelujen haitata itseäni; tai sitten vaan suhtaudun näiden wanhojen äännähtelyihin suvaitsevaisesti. Etenkin kun tuo oma peli on pukeilla eikä liiku eikä siis edes mahdollisesti narahtele vielä moneen viikkoon  :'(

Joustintuen laakeria ei pysty mitenkään voitelemaan purkamatta tolppaa. Ja kun kysyit, onko siinä ylipäätään mitään järkeä, niin vastaisin, että ei. Ei tuo narahtelu joka tapauksessa sieltä kuulu kuitenkaan :)
« Viimeksi muokattu: 23.10.2014, 19:09:04 kirjoittanut petskula »

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #18 : 23.10.2014, 19:47:18 »
No kun on noin hieno vanha auto niin ne narinat häiritsee koska ne kuuluvat
aina kotoa liikkeelle lähdettäessä sillä kumpaankin suuntaan on kaksi pomppua.
Olen aina ollut yliherkkä kaikenlaisille oudoille ja ylimääräisille auton äänille.  :uglystupid2:

Voisi muuten erittäin hyvin tullakin kallistuksenvakaajan kumeista. Testaan huomenna.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #19 : 23.10.2014, 23:06:47 »
Joustintukilaakeri on kyllä täysin purettavissa ja on syytäkin purkaa ja pestä ja tarkistaa on laakeripinnat ehjät vai pitääkö koko tukilaakeripaketti vaihtaa. Useimmiten vaihdetaan turhaan  koska ehjät laakeripinnat huutaa vaan kunnon voitelua. On myös mahdollista että eivät ole kunnostuskelpoisia, silloin vaan uutta kehiin. Ja aiheuttaa juuri narinaa ja kolinaa mitä ei oikein voi mihinkään kohdentaa.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #20 : 23.10.2014, 23:25:02 »
Siltä tuo näyttää varaosakuvassakin, että on purettavissa. En ole koskaan McPhersonia
tehnyt joten se tässä hiukan pohdituttaa. Eihän siinä kai muuta tarvita kuin turvalliset
jousipuristimet, ettei jousi löydä itseään asentajan aremmista paikoista. Iskarit ovat
katsastuksen mukaan hyvät ja tasaiset mutta niiden vaihtaminen voisi olla asiallista jos
systeemin purkaa. Näillä näkymin saa kyllä jäädä ensi ksään koska muuten toimii.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 01:46:40 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #21 : 24.10.2014, 09:19:55 »
Siltä tuo näyttää varaosakuvassakin, että on purettavissa. En ole koskaan McPhersonia
tehnyt joten se tässä hiukan pohdituttaa.

Ihanko totta  :o
En olis ihan ensimmäisenä uskonut, että kaveri joka kuitenkin rassaa harrastepeliään ja oikeesti tekee siihen muutakin kuin öljynvaihtoja, ei ole ikinä purkanut etutolppaa. Taidat vitsailla siellä  ;)

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #22 : 24.10.2014, 12:04:49 »
Okei. Ehkä ei pitäisi tuntea rimakauhua kyseisen homman edessä.  Johtuu ehkä siitä, että ennenvanhaan
myytävät pärssonpuristimet olivat kaikkea muuta kuin turvallisia. Kuulin liikaa kauhukertomuksia asiasta. *karkuun->
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9527
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #23 : 24.10.2014, 12:15:35 »
Onnistui minultakin sen enempää ihmettelemättä etutolpan (seiskasatasen) purku ja kokoaminen, joten ei sitä tarvi jännittää :)  Hyvät perustyökalut ja jousipuristimet niin ei siinä muuta kuin että aika paljon siinä saa ruuvata. Mutterimopo ei ehkä ole viisas valinta jousipuristimen ruuvaamiseen, mutta joku akkupora tms vois nopeuttaa hommaa paljon.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #24 : 24.10.2014, 12:49:57 »
Mutterimopo ei ehkä ole viisas valinta jousipuristimen ruuvaamiseen, mutta joku akkupora tms vois nopeuttaa hommaa paljon.

Ja se helpottaa hommaa olennaisesti, jos on käytössä kompura ja pulttipyssy. Saa ammuttua kuvan numerolla 3 olevan mutterin näpsäkästi auki  ;)

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #25 : 24.10.2014, 14:40:19 »
Menin hätäpäissäni ja kiireessa siihen miinaan, että ruuvasin alle Motonetistä hommatut kenenlievalmistamat koiranluut.
16 tkm ajettu ja nyt on kaikki neljä suojakumia halkirisana eli enpä taida tällä kertaa käydä Motonetissä näissä merkeissä,,,


Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #26 : 24.10.2014, 14:51:36 »
Toisessa threadissa kerroinkin kyseisen puslan vaihtokommelluksista. Nyt se on siis vaihdettu.
Mutta narina ei hävinnytkään. Olin muka todennut öljyä ruiskuttamalla, että narina olisi siitä
alatukivarren takapuslasta muka kuulunut, mutta ei. Kokeilin nyt ruiskuttaa öljyä myös siihen
etupuslaan mutta ei mitään vaikutusta. Joku mainitsi tolpan yläpään laakerin. Pääseekö sinne
kuinka helposti ruiskimaan mitään kokeillakseen vai kannattaako kyseinen ruiskuttelu jättää
suosiolla tekemättä? Onko nariseva laakeri vaihdettava vai voiko putsata ja rasvata, vai onko
sellaisessa touhussa yhtikäs mitään järkeä. Voisiko aiheuttaa ohjauksen jäykkyyttä mutkassa?
Rattia käännettäessä narinaa ei kuulu vaan ainoastaan hidastuspompuissa 20-30 km/h ajettaessa.

Eli kuten jo tuossa aiemmin vikuuttelin, veikkaan, että sinunkin tapauksessasi narinan alkulähde on http://youtu.be/XEYpDffJv2I

Poissa J_J-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #27 : 24.10.2014, 16:17:00 »
Samalla jos rupee purkaa tolppaa kannattaa kattoa iskarin pohjaanlyöntikumi että ei narise iskarin varteen. Joskus näkyy ihan selvä hankausjälki pohjaanlyöntikumin reijässä.
Volvo 960
Volvo 164

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #28 : 25.10.2014, 14:14:55 »
Ruiskautin öljyä kallistuksenvakaajan kumeihin ja nyt auto on täysin äänetön pompuissa!
Ja tätä hiivatin narinaa minä kärsin varmaan 6 vuotta peläten isoa remonttia. 
-H- -H-

Kolina muuten tuli koiranluista, jotka vaihdoin Motonetin sellaisiin. Pitääpä seurata niiden kuntoa.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Kovaa kolinaa edessä.
« Vastaus #29 : 25.10.2014, 15:45:42 »
Ruiskautin öljyä kallistuksenvakaajan kumeihin ja nyt auto on täysin äänetön pompuissa!
Ja tätä hiivatin narinaa minä kärsin varmaan 6 vuotta peläten isoa remonttia. 
-H- -H-

Tällaista tää elämä näiden wanhojen kanssa on ;)

 

Carcom Oy  Elekma