Nakutus on asia jota en itsekkään ihan täysin tunne, mutta jotain käsityksiä minulla on siitä. Eli jos tulet vaikka jyrkkään mäkeen isolla vaihteella, matalilla kierroksilla, ja painat kaasua lisää, että vauhti ei putoaisi liikaa, niin moottorista voi kuulua selvä sellainen tasainen nak nak nak...joka lakkaa välittömästi jos hellität kaasua, mutta jatkuu kun painat kaasua uudestaan. Kannattaa ajoissa liikkua sopivalla vaihteella ja kierroksilla, että ei jouduta nakutukseen asti, joka muuten rasittaa suuresti moottorin laakereita ja palotilassa räjähdys tapahtuu hallitsemattomasti. Itse ääni, naknak, tulee painevaihteluista joka saa sylinterin seinämät värisemään, ja ihmiskorva kuulee tämän nakutuksena. Nakutusta voi ilmetä korkeillakin kierroksilla ja silloin ongelmana on se, että ihmiskorva ei erota nakutusta koneen äänestä, mutta yleisempää taitaa olla pienten kierrosten aikana tapahtuva nakutus. Nakutus alkaa siitä, että polttoaine syttyy palotilassa ennen aikojaan, puristuskuumuuden johdosta, eli, polttoaineen oktaaniluku ei ole riittävällä tasolla. Yritän aina välttää liiallista vedätystä, ja vaihdan tilanteen mukaan jo ennen jyrkempää nousua pienempään. Viimeistään silloin on kiire pienempään vaihteeseen, jos tuon nakutuksen kuulee, samalla pitäisi pystyä keventämään moottorin kuormitusta että nakutus lakkaisi. Nyt sitten tosiaan on tilanne se, että minkä enemmän asetetaan ennakkoa sytytykseen, sitä helpommin moottori nakuttaa.
Alipainevuotokin voi aiheuttaa nakutusherkkyyttä, esim imusarjan tiivisteen vuoto sotkee seoksen liian laihaksi ja taas nakuttaa. Tärkeintä on muistaa, että nakutus on moottorille vaarallinen tila, ja kun nakuttaa, on asialle tehtävä jotain kiireesti ja heti. Uudemmassa kalustossa nakutustunnistimet reagoivat nakutukseen ja säätävät sytytystä myöhäisemmälle.