Carcom Oy  Elekma

Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia

  • 13 Vastauksia
  • 16582 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antti S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« : 28.03.2011, 17:32:55 »
Omistan otsikossa olevan automallin, autolla on ajettu 195tkm ja nyt on ilmennyt muutamia ongelmia.

Ongelma numero 1:

Kun tekee hiukankin reippaamman kiihdytyksen niin antaa punaisen kolmion ja ilmoituksen "Moottorijärj. huolla heti". Tämän jälkeen auto menee jonkinlaiseen safety modeen ja ei ota kuin max 2500 kierrosta.
Aikasemmin viime syksynä auto teki samaa silloin tällöin ja vain rajussa täyskaasukiihdytyksessä. Nyt auto tekee tätä jo kun kiihdyttää hiukan enemmän kuin pintakaasulla ja on erittäin hankala ajaa varsinkin jos tulee ohitustilanteita.
Asiaa hiukan selvittelin ja sain ohjeet että turbo alkaa olla tukossa ja ensihätään auttaa kun kovilla kierroksilla ajaa jonkun matkaa. Tämä ei ole ainakaan ongelmaa poistanut


Ongelma numero 2:

Liittyy varmaan joltain osin ongelma ykköseen. Auto on alkanut tasaisella kaasulla ajettaessa tiputtaa kierroksia ja taas nostaa niitä. Käytännössä siis kun ajaa niin auto nykii vähän väliä.
Alussa tuntui tekevän tätä jos auto on esimerkiksi seisonut viikon paikallaan, mutta nyt olen ajanut sillä päivittäin ja eilisen n. 150km matkan jälkeen tänään se on sitä tehnyt myöskin. Selvää säännönmukaisuutta ei siis ole.


Jos jollain olisi jotain tietoa mistä ko. ongelmat voivat johtua niin ohjeita otetaan vastaan. Myös kaikki mitkä ehkä voi aiheuttaa nämä, ja tietty halvimmat ja helpoimmat korjausratkaisut ekana  :)
Jos oli liian epäselvästi kirjoitettu, niin voin yrittää selventää asiaa ja antaa lisätietoa.

Kiitos jo etukäteen.
Volvo S80 '07 D5 Momentum

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #1 : 28.03.2011, 18:25:27 »
Ainakin ekana tulee mieleen moottorintukikunit ja niiden kunto tai niihin liittyvien alipaineletkujen kunto. Kannattaa myös huomioida se tukikumi/tukivarsi mikä on kiinni automaattilaatikon etuosassa, siinä kun on tuo kumi aika heppoinen ja antaa sitten kuluessaan periksi jolloin mahdollisesti kone pääsee liikkumaan liikaa ja silloin moottori imaisee jostain ravosta ilmaa. Yksi mikä aiheuttaa myös vastaavantyyppisen ongelman on että sinulla on kooleri puhki todennäköisesti alalaidasta jolloin imuputkessa oleva anturi saa vääränlaista tietoa. Onko tuossa vuosimallissa jo se imuläppäsysteemi (vai mikä hitto se nyt oli oikealta nimeltä) jossa on pienimoottori ja muovinen varsi joka menee imusarjaan, jos siitä on kulut se varren liitos niin se lähtee herkästi irti jolloin myös tekee vastaavaa. Varmaankin auttaisi jos lukisi vikakoodit vaikkapa bsr:llä niin silloin olisi helpompi etsiä vikaa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #2 : 28.03.2011, 20:36:30 »
Moottorin etu- ja takapuolella on alipaineella säädettävät moottorityynyt. Samaa alipainetta käytetään turbon säätöön. Varsin yleinen vika on että jompikumpi tyynyista alkaa vuotamaan. Silloin turboa ei pystytä säätämään. Ilmanputsarin etureunassa on musta venttiili jonka sivusta lähtee tyynyille letku. Irroita se ja tarkista imemällä, muodostuuko alipainetta vai vuotaako. Jos vuotaa, niin tilapäiskorjauksen voi tehdä laittamalla letkun solmulla tukkoon. Tuo ainakin aiheuttaa tuon ilmoituksen. Vuotavat tyynyt on helppo vaihtaa. Voi se vika olla muuallakin kuten vnt venttiilissä tai alipainepumpussa.

Edit: korjasin vnt-ahtimen ohjausventtiilin nimen. Tuo muuten sijaitsee hiukan piilossa moottorilohkossa etupuolella.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2011, 08:58:04 kirjoittanut Nortti »

Poissa jarit84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #3 : 28.03.2011, 21:39:51 »
Ootko millon vaihtanu polttoaine suodattimen?
Sekin voi ton tehä jos on paskanen polttoaineen suodatin niin ei saa tarpeeksi soppaa.
Sit kannattaa kattoo onko miten pehmyt turbossa kiinni oleva kumiputki (joka lähtee ilmanputsarille) mulla itellä nyhti ja antoi vikaa täyskaasu kiihdytyksellä kun veti sen putken kasaan.
Tuleeko mustaa putkesta kun kiihdyttää?
Volvo V70 D5 -02

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #4 : 28.03.2011, 22:59:17 »
Itselläni on taas ollut ongelmia eka ahtoletkunjen kanssa viime kesänä, ja nyt meni moottorin ali menevä muovinen ahtoputki... Silikoni letkut tuli heti tilattua vakioigen italialaisten paskojen tilalle ja seuraavaksi lähtee orig. kuuleri ja kaikki muutkin vakio putket ja hilut romukoppaan, ja tilalle järeämpää ja RST putkee... ...herkii vuotamasta...
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa Antti S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #5 : 28.03.2011, 23:04:17 »
Polttoainesuodatinta en ole vaihtanut kertaakaan sinä aikana kun autoon mulla ollut.

Taidankin siis ekana tutkia nuo letkut ja sen jälkeen vaihtaa polttoainesuodattimen. Voi olla että nää kevään lämpötilavaihtelut ei tee suodattimelle kovinkaan hyvää.
Volvo S80 '07 D5 Momentum

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #6 : 28.03.2011, 23:10:49 »
Mootjärj.Huolla heti johtunee siitä että syystä tai toisesta turbon johdin siipiä ei pysty säätämään.
Mahdolliset vikakohteet ovat juurikin tuolla alipaine puolella tai sitten turbo on niin karstainen että siivet ovat jumissa.

- VNT- venttiili (Ei tcv, se on vaan pensa koneissa, mutta sama asia käytännössä). Joskus tämä rupeaa takeltemaan eikä enää ohjaa turboa oikein. Voi koittaa putsata, uusikaan ei maksa hirveästi. Ensin kuitenkin kannattaa katsoa

- Moottorin tukikumit. Menee puhki ja alkaa vuotamaan jolloin alipainetta ei synny tarpeeksi turbon ohjaukseen. Imemällä ei pysty aina varmaksi sanoa vuotavatko kun kiihdytyksessä tyynyt liikkuvat. Paras tapa testata on laittaa tyynyille menevät letkut tukkoon kuten nortti totesi.

- Turbon alipaine kello joka ohjaa johdinsiipiä. Irrota vnt säätimeltä lähtevä alipaine ohjausletku ja ime siitä. Ei saa vuotaa ja jos oikeen posket lommolla imeskelee niin kellon tangon pitäisi liikkua, voi tosin olla vaikeaa havaita kun on hankalassa paikassa.

- Turbo karstassa. Jos ei kuumaksi polkemalla saa puhtaaksi niin joutuu avaamaan. Ei ole raketti tiedettä kun katsoo tarkasti mitä purkaa mutta vaatii jonkun verran tietämystä. Tämän takia näitä olisi hyvä välillä poleskella että ei pääse siivet jumimaan.

- Toki on mahdollista että sulla on ahtovuotokin mutta sen kyllä varmaan kuulisi.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2011, 23:16:08 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Antti S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #7 : 29.03.2011, 10:09:34 »
Kiitoksia, pitänee alkaa näillä ohjeilla selvittämään.

Sitten vielä kysymys, missä tässä mallissa on polttoainesuodatin?
Volvo S80 '07 D5 Momentum

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #8 : 29.03.2011, 17:22:02 »
oikeanpuoleisen takapyörän edessä on pumppu + suodatin.  ohjekirja löytyy  tuolta hakemistosta.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #9 : 30.03.2011, 23:55:30 »
oikeanpuoleisen takapyörän edessä on pumppu + suodatin.  ohjekirja löytyy  tuolta hakemistosta.

tsshh.. taitaa olla Ardicin pumppu ja suodatin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #10 : 02.04.2011, 09:19:31 »
tsshh.. taitaa olla Ardicin pumppu ja suodatin.

Tai lausettasi tarkentaen, ardic:n polttoainepumppu ja moottorin polttoainesuodatin.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #11 : 04.04.2011, 10:55:53 »
ja moottorin polttoainesuodatin.

Ai se on oikeasti siellä?  Eikös siellä ole ardicillekkin suodin?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #12 : 04.04.2011, 15:13:19 »
Ai se on oikeasti siellä?  Eikös siellä ole ardicillekkin suodin?

Joo, nimenomaan moottorin suodatin

Ainut suodatin mikä ardic:lle on, on pumpussa oleva metalliverkko, muuten on ihan suora putki tankista lämmittimeen, vain pumppu on välissä.

Poissa Hiiripäällikkö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 D5 aut. 2005 ongelmia
« Vastaus #13 : 03.04.2013, 14:38:47 »
Moottorin etu- ja takapuolella on alipaineella säädettävät moottorityynyt. Samaa alipainetta käytetään turbon säätöön. Varsin yleinen vika on että jompikumpi tyynyista alkaa vuotamaan. Silloin turboa ei pystytä säätämään. Ilmanputsarin etureunassa on musta venttiili jonka sivusta lähtee tyynyille letku. Irroita se ja tarkista imemällä, muodostuuko alipainetta vai vuotaako. Jos vuotaa, niin tilapäiskorjauksen voi tehdä laittamalla letkun solmulla tukkoon. Tuo ainakin aiheuttaa tuon ilmoituksen. Vuotavat tyynyt on helppo vaihtaa. Voi se vika olla muuallakin kuten vnt venttiilissä tai alipainepumpussa.

Edit: korjasin vnt-ahtimen ohjausventtiilin nimen. Tuo muuten sijaitsee hiukan piilossa moottorilohkossa etupuolella.

Nostan vanhan aiheen, kun en näe tarpeelliseksi alottaa uutta. Oma auto on -03 S60 2.4D.

Mulla on tuosta etumaisesta tukikumista lähtenyt tuo letku irti. Saako tuon letkun liitettyä tukikumiin uudelleen, vai tarviiko vaihtaa koko tukikumi? Nyt en tietenkään tiedä miten se on alunperin sihen kiinnitetty.

Onko jollain tarjota kuvaa tuosta letkunkiinnityksestä tai osaako joku kertoa miten se on alunperin siinä kiinni.

 

Autoracing  KL-varaosat