Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis" MYYTY

  • 219 Vastauksia
  • 73906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #165 : 24.03.2014, 08:48:55 »
Tomaattitoosa  remppa on aina niin mukaavan sottuista puuhaa , onko tarkoitus heittää uudet palikat sisään vaan vai onko tarkoitus hifistellä ja mittailla "järjestelmä " paineet  ? syy kysmyksen on että kerran tein yhen autoomaatin ja mua pelotteli että ei sitä vaan voi  sillai laitta uudet kitkat joutuu säätää paineet myöskin  ??? Hyvin lähti kuitenkin rokkaa

Kaikki tiivisteet, männät, kitka- ja välilevyt on tarkoitus uusia. Lisäksi tulee vielä uusi turbiini.

En tiedä tuosta järjestelmäpaineen mittaamisesta. Se on hoidettu sähköisesti, eikä mun mielestä laatikossa ole mitään paikkaa, mistä sitä voisi mekaanisesti säätää. Öljypumppu on tarkoitus käyttää auki, niin täytyy katsoa josko sieltä jotain sellaista löytyisi.


Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #166 : 24.03.2014, 19:10:33 »
Kaikki tiivisteet, männät, kitka- ja välilevyt on tarkoitus uusia. Lisäksi tulee vielä uusi turbiini.

En tiedä tuosta järjestelmäpaineen mittaamisesta. Se on hoidettu sähköisesti, eikä mun mielestä laatikossa ole mitään paikkaa, mistä sitä voisi mekaanisesti säätää. Öljypumppu on tarkoitus käyttää auki, niin täytyy katsoa josko sieltä jotain sellaista löytyisi.

Paljos tulee tuollainen operaatio maksamaan kun itse tekee? Kerran katoin räjäytyskuvan tuosta laatikosta ja onhan siellä muutama irto-osa  :2funny:
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #167 : 24.03.2014, 20:11:19 »
Paljos tulee tuollainen operaatio maksamaan kun itse tekee? Kerran katoin räjäytyskuvan tuosta laatikosta ja onhan siellä muutama irto-osa  :2funny:

Aika tarkkaan 2000e, kun laskee mukaan öljyt ym. oheistuotteet. Aika paljon (500-600e) halvemmaksi tulisi, jos kunnostaisi vanhan turbiinin, mutta mä halusin ihan uuden. Tämä mun turbiini vaikuttaa itse asiassa niin romulta, että en tiedä olisiko sitä saanut edes korjattua. En tiedä miten pahoja pystyy vielä kunnostamaan.

Tarinan mukaan tämä 6-vaihteinen on huomattavasti yksinkertaisempi, mitä vanhemmat 5-vaihteiset. Tässä on isompia osakokonaisuuksia, mitkä on helppo nostella vaan pois ja toivoa, että saa ne samaan järjestykseen takaisin :D

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #168 : 25.03.2014, 08:33:25 »
Aika tarkkaan 2000e, kun laskee mukaan öljyt ym. oheistuotteet. Aika paljon (500-600e) halvemmaksi tulisi, jos kunnostaisi vanhan turbiinin, mutta mä halusin ihan uuden. Tämä mun turbiini vaikuttaa itse asiassa niin romulta, että en tiedä olisiko sitä saanut edes korjattua. En tiedä miten pahoja pystyy vielä kunnostamaan.

Tarinan mukaan tämä 6-vaihteinen on huomattavasti yksinkertaisempi, mitä vanhemmat 5-vaihteiset. Tässä on isompia osakokonaisuuksia, mitkä on helppo nostella vaan pois ja toivoa, että saa ne samaan järjestykseen takaisin :D

Kyllä noi melkoisiin suorituksiin taitaa pystyä turbiinien kanssa. Mulle sanoi täysremontin maksavan noin 1500€ teetettynä siellä autogearilla missä omaani käytin. Tosin kunnostetulla turbiinilla. Ei nuo osat mitä ilmeisemmin kovinkaan edullisia ole, mutta jos tuolla hinnalla saa autoon käyttöikää 200-300tkm lisää, niin aika pieni kustannuserä  :)
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #169 : 25.03.2014, 09:28:00 »
Kyllä noi melkoisiin suorituksiin taitaa pystyä turbiinien kanssa. Mulle sanoi täysremontin maksavan noin 1500€ teetettynä siellä autogearilla missä omaani käytin. Tosin kunnostetulla turbiinilla. Ei nuo osat mitä ilmeisemmin kovinkaan edullisia ole, mutta jos tuolla hinnalla saa autoon käyttöikää 200-300tkm lisää, niin aika pieni kustannuserä  :)

No eipä siinä työpalkaa sitten paljoa ole. Tai sitten olen maksanut noista varaosista ihan liikaa :D

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #170 : 25.03.2014, 09:38:01 »
No eipä siinä työpalkaa sitten paljoa ole. Tai sitten olen maksanut noista varaosista ihan liikaa :D

Joo, en ala tuohon hintaan itse sitä räpeltämään  ;D  Mutta nythän tuo mun laatikko toimii kuin unelma ja kun vaihtelee öljyjä, niin ei ehkä pariin vuoteen tarvitse sitäkään remppaa tehdä. Tottahan se on että mitä enemmän niitä osia tilailee, sitä kohtuullisemmalla hinnalla niitä saa. Ihan tarkkaan en kyllä vaihdettavien osien määrää tiedä, mitä tuo "täyskunnostus" sisältää. Ne varmaan aukaisee ja katsoo mitä kaikkea on kulunut ja vaihtaa ne ja sitten paistavat uudet pinnat turbiiniin ja mitä muuta siihen nyt kuuluukaan ja hitsaavat kasaan. Tokihan kaikella takuu on, joten ei ne ihan paskaa työtäkään taida tehdä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #171 : 26.03.2014, 21:09:26 »
Vaihteistoremppa etenee lähes suunnitellusti. Sen verran tuli takapakkia, että välilevysarja oli väärä. Siinä oli ihan oikeanlaisia levyjä, mutta liian vähän. Vähäsen harmittaa, kun niistä oikein jotain joutui maksamaankin, mutta en ala uuttakaan tilaamaan, koska vanhatkin levyt olivat tosi hyviä ja siis ihan käyttökelpoisia. Uuden sarjan saaminen olisi kestänyt kuitenkin sen 1-2vko :(

Tässä vaiheessa on nyt menossa


Turbiininkaulan hela oli aika surullisen näköinen


Vanhoja osia

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #172 : 28.03.2014, 19:18:30 »
Aah, vapaapäivä. Sain paljon tallissa aikaiseksi :)

Laatikko on nipussa ja aika pitkälti kasattu koneeseen kiinni. Huomenna voisi kuvitella nostavansa tekniikan takaisin autoon




Ihmetystä herättänyt kulmavaihteen keskityksen puuttuminen sai tänään myös ratkaisun. Ongelma on siis se, että laatikon ja kulmavaihteen vastapinnat ovat ihan tasaiset, eivätkä siis keskitä mitenkään kulmavaihdetta oikeaan kohtaan. Ehkä uutena, kun osat eivät ole kuluneita, niin se surullisen kuuluisa booriholkki varmaan keskittää osat jonkinlaisella tarkkuudella, mutta booriholkkia uusittaessa, tai kuten nyt vanhoilla osilla kasatessa ovat boorit kuitenkin sen varran väljät, että osat asettuvat täysin mielivaltaiseen paikkaan toisiinsa nähden, koska pulttien reiätkin ovat tosi väljät.

Tartuinpa siis härkää sarvista ja kehtittelin aivan ainutlaatuisen keskitysrenkaan kulmavaihteelle


Rengas kulmavaihteessa


Sama rengas vaihdelaatikossa


Asensin osat toisiinsa ensin väliaikaisesti, kun laatikko on vielä kiinni pukissa. Booriholkin ja kulmavaihteen välisiin booreihin laitoin sellaista ydinpomminkestävää peltiliimaa ja sitten pulttasin osat kiinni ja liiman kuivuttua osat saivat jäädä odottamaan lopullista asennusta, joka seurasinkin myöhemmin tämänpäivän tallisession aikana.

Tuli myös samalla havaittua, että juurikin tuosta samaisesta saumasta pääsee vesi ja kosteus booreihin, jotka ovatkin normaalisti aina ihan ruosteessa ja tämä ruostumen varmasti osaltaan edesauttaa myös booriholkin hajoamista. Tuo tekemäni keskitysrengas ja väliin laittamani vaseliini myös tiivistävät sauman, joten ruostumista ei pitäisi enää tapahtua. No toisaalta siellä booreissa on sitä liimaa, niin ei se sieltä kyllä enää ruostu ikinä muutenkaan.

Se, että jos joskus tuo pitää purkaa, niin saattaa olla aika mielenkiintoista, koska tuo liima on niin jämyä. No tokkopa sitä tarvii enää ikinä purkaakkaan, kun siitä tuli niin hyvä :D
« Viimeksi muokattu: 28.03.2014, 19:45:31 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #173 : 28.03.2014, 19:41:27 »
Kulmamiehen kulmavaihde.

Se on surkeaa kun eivät osaa tehtaalla tehdä näitä kunnolla.  :)
144-70

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #174 : 28.03.2014, 20:06:27 »
Kulmamiehen kulmavaihde.

Se on surkeaa kun eivät osaa tehtaalla tehdä näitä kunnolla.  :)

No sanoppa muuta. Vähän voisivat ajatella :)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #175 : 29.03.2014, 20:17:59 »
Konehuone kasaantuu hyvää vauhtia. Enää ei puutu kuin ilmansuodatinkotelo ja jäähdytysnesteet ja sitten pääsee varovasti kokeilemaan. Jännää...

Jos remontti ei tuota haluttua lopputulosta, niin alan itkemään ja huijaan koko paskan johonkin autoliikeeseen :2funny:

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #176 : 30.03.2014, 15:56:01 »
Ei tarvii itkeä.

Lyhyen koejaon jälkeen tunnelma taivaissa. Laatikko tuntuu siis toimivan just niin kuin kuuluukin. Pidemmälle testille ei tohdi vielä lähteä, kun auto on seisonnassa.

Tässä on nyt hyvä aika vaikka väsäillä suunnitelmssa olleet päivävalot toimintaan.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #177 : 31.03.2014, 11:35:34 »
Lainaus
Turbiininkaulan hela oli aika surullisen näköinen
ei hirveästi tänne kuuluu mutta muistatko kun puhuttiin sun vanhasta 960  missä tappelit jurruttamisen kanssa ,niin ehottelin tota hela mikä vois tehä semmosta .
Ja en sano että nämä "eripäin koneeliset"jurruttais vaan meinaan että tota kandee tarkistaa jos mahollisuus
Aika jännä että näinkin uus vehe on syönyt tota (vähän semi offia mutta kun sama mies ja sormet molemissa tapauksissa ATF ssä )
Toki sää vaihoit ton

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #178 : 31.03.2014, 13:27:27 »
ei hirveästi tänne kuuluu mutta muistatko kun puhuttiin sun vanhasta 960  missä tappelit jurruttamisen kanssa ,niin ehottelin tota hela mikä vois tehä semmosta .
Ja en sano että nämä "eripäin koneeliset"jurruttais vaan meinaan että tota kandee tarkistaa jos mahollisuus
Aika jännä että näinkin uus vehe on syönyt tota (vähän semi offia mutta kun sama mies ja sormet molemissa tapauksissa ATF ssä )
Toki sää vaihoit ton

Hämärästi muistan :) Siinä kyllä tärinä tuli kardaanista.

Tuon helan laitoin uuden, kiitos hyvästä vinkistä kuuluu nimimerkille "C70", että ylipäätään oli tuo uusi hela odottamassa.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 "R" AWD -06 "Kulmiksen käyttis"
« Vastaus #179 : 04.04.2014, 19:02:17 »
Nyt on tullut pari päivää ajeltua remontin jälkeen ja tunnelma on ihan katossa :D

Mukautuvuuksien nollaamisen jälkeen laatikko alkaa pikkuhiljaa oppia taas tavoille ja toimii aivan älyttömän hienosti. Vaihteistoremppa on siis 100% onnistunut, vaikka aluksi vähän jännittikin, että mitenköhän tässä äijän käy.

Päivävalotkin tilasin tänään, joten sekin suunnitelma on yhden askeleen lähempänä toteutumista. Saa nähdä onko niiden toimintakuntoon saattaminen yhtä haastavaa, kun kaikki muutkin tähänastiset valomuutokset :2funny:
« Viimeksi muokattu: 05.04.2014, 08:44:29 kirjoittanut Kulmamies »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo