KKD Motorsport  Samppasport

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1208 Vastauksia
  • 251698 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5782
  • Teiden tukko
Yleisesti vinkkinä, jos talossa on kuisti niin se kannattaa heti alkuunsa lätkäistä umpeen ja lämpimäksi. Ulkovaatteille enemmän tilaa ja mukavampi kulkea sisään. Talvella ei tartte olla joka välissä kuistia lapioimassa lumesta. Terassit sitten asia erikseen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1431
Vanhemmilla on Pellopuun toimittama hirsikehikko, talo valmistunut -89. Se taitaa olla samanlainen kuin Taavin linkittämä talo, 1,5 kerrosta maanpäällä. Hirsitalon eläminen on jotain niin ihanaa.  S*
Ite oon haaveillut niin kauan kuin vain muistan hirsitaloista, ja sen tuomasta omasta tunnelmasta. Siksi jos ja kun rakentamaan päätyy, se talo tulee olemaan nimenomaan hirsitalo. On se ihan oma maailmansa asua tuollaisessa, tuntee kodikseen. S* Monet ei tykkää siitä, että kaikkialla on puuta - sisältä että ulkoa, kun taas itseeni se kiehtoo. Voihan sitä noihinkin suunnitella tapetointia, kaakelointia sun muuta jos haluaa.
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Paikalla Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5782
  • Teiden tukko
Ite oon haaveillut niin kauan kuin vain muistan hirsitaloista, ja sen tuomasta omasta tunnelmasta. Siksi jos ja kun rakentamaan päätyy, se talo tulee olemaan nimenomaan hirsitalo. On se ihan oma maailmansa asua tuollaisessa, tuntee kodikseen. S* Monet ei tykkää siitä, että kaikkialla on puuta - sisältä että ulkoa, kun taas itseeni se kiehtoo. Voihan sitä noihinkin suunnitella tapetointia, kaakelointia sun muuta jos haluaa.

Minä olen kuuden vanhasta asunu hirsitalossa, tosin viimevuodet rivitalossa, ja kyllä siitä lähtemätön vaikutus on jäänyt.  S* Emäntä ei tykkää siitä että sisäseinät on paneloitu mutta sitähän ei kysytä kun toivottavasti aikanaan tehdään kaupat tuosta upeasta talosta...  :P

Tapetti paneeliseinään. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Bruce Lee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • 13-oikein
täällä päin suomea löytyy pyöröhirrestäkin valmistava yritys.
oma kohtaista kokemusta ei ole hirsitaloista,itse kun asun tiilitalossa.
jos ei innostanut tämän firman tuotteet niin,saat ainakin hintavertailua.
http://www.maunu-talot.fi/
volvo s-70 -99

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1431
Tapetti paneeliseinään. :facepalm:
Gyproc -seinäpintaan aika usein taitaa änkeä tapettia halutessa?
täällä päin suomea löytyy pyöröhirrestäkin valmistava yritys.
oma kohtaista kokemusta ei ole hirsitaloista,itse kun asun tiilitalossa.
jos ei innostanut tämän firman tuotteet niin,saat ainakin hintavertailua.
http://www.maunu-talot.fi/
Nimeltä kuullut ainakin Maunu taloista. :) Kiitos vihjeestä!
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Myös tätini "toimitusjohtaa" yhtä kansainvälistä hirsitalovalmistajien yritystä ja mahdollisesti perheenkin osaamista voisi tässä käyttää hyväksi jossain määrin.

Jos suhteet tätiin on kunnossa, niin valinta lienee selvä. Suhteista -toimivista sellaisista on hyötyä kun jotakin menee pieleen.

Yleisesti valmiiden ratkaisujen sijasta etsisin itseäni miellyttävän suunnittelijan. Osaava henkilö säästää monelta harmilta. Valmistalojen myyjät asettaa talon nätisti osoitettuun rakennuspaikkaan, muttei mieti sopivuutta muuten. Lisäksi tarjoukset ovat vertailukelpoisia, kun hankittava tuote on 1:1.

Toimittajan valinta; jos myyjässä tökkii jokin -älä tee kauppoja. Todennäköisesti projektin edetessä, ongelmien tullessa luottamuksen myyjätahoon pitää olla kunnossa. Tapaa myös muut hankkeeseen osallistuvat ennen allekirjoitusta.

Itse olen leikkinyt seuraavien kanssa:

Honkarakenne; tuotteistettu,  laadukas jne. Miinuksena kahdessa viimeisessä tarjouspyynnössä hinta, joka toisen kohdalla olisi pitänyt maksaa.
Kuusamon hirsitalot, varma, laadukas. Järkevä hintataso.
Ollikaisen Hirsirakenne, kehoitan harkitsemaan vielä kerran, jos joku on sopimusta tekemässä Sertifioitua laaduttomuutta yhdistettynä huonohkoon tapaan käsitellä ongelmia.

Honka ja Kuusamon hirsitalot on seuraavassakin projektissa listalla ja todennäköisesti 1-2 muuta tarjoajaa.


Itse olen suosinut massiivipuuta, todennäköisesti siihen luotan jatkossakin. Testejä sillä on tehty joitakin tuhansia vuosia. Liimapuu, lamellihirsi ei varmasti siedä lämmön/kosteudenvaihteluja /sääoloja yhtähyvin.

Yksi erittäin tunnettu saunavalmistaja teki design-saunan, jossa käytettiin liimapuuta. Pakko myöntää, pari vuotta ja saumat irvistelee. Kotikäytössä voisi kestääkin siedettävän ajan, saunaseuran sähkösaunassa ei kestänyt. (ei kovin suosittu, kyllä käytetään, mutta tyhjään saunaan saa mennä melkein aina ja tyhjän jättää jälkeensä)



V70 D5A -09

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1431
Jos suhteet tätiin on kunnossa, niin valinta lienee selvä. Suhteista -toimivista sellaisista on hyötyä kun jotakin menee pieleen.

Yleisesti valmiiden ratkaisujen sijasta etsisin itseäni miellyttävän suunnittelijan. Osaava henkilö säästää monelta harmilta. Valmistalojen myyjät asettaa talon nätisti osoitettuun rakennuspaikkaan, muttei mieti sopivuutta muuten. Lisäksi tarjoukset ovat vertailukelpoisia, kun hankittava tuote on 1:1.

Toimittajan valinta; jos myyjässä tökkii jokin -älä tee kauppoja. Todennäköisesti projektin edetessä, ongelmien tullessa luottamuksen myyjätahoon pitää olla kunnossa. Tapaa myös muut hankkeeseen osallistuvat ennen allekirjoitusta.

Itse olen leikkinyt seuraavien kanssa:

Honkarakenne; tuotteistettu,  laadukas jne. Miinuksena kahdessa viimeisessä tarjouspyynnössä hinta, joka toisen kohdalla olisi pitänyt maksaa.
Kuusamon hirsitalot, varma, laadukas. Järkevä hintataso.
Ollikaisen Hirsirakenne, kehoitan harkitsemaan vielä kerran, jos joku on sopimusta tekemässä Sertifioitua laaduttomuutta yhdistettynä huonohkoon tapaan käsitellä ongelmia.

Honka ja Kuusamon hirsitalot on seuraavassakin projektissa listalla ja todennäköisesti 1-2 muuta tarjoajaa.


Itse olen suosinut massiivipuuta, todennäköisesti siihen luotan jatkossakin. Testejä sillä on tehty joitakin tuhansia vuosia. Liimapuu, lamellihirsi ei varmasti siedä lämmön/kosteudenvaihteluja /sääoloja yhtähyvin.

Yksi erittäin tunnettu saunavalmistaja teki design-saunan, jossa käytettiin liimapuuta. Pakko myöntää, pari vuotta ja saumat irvistelee. Kotikäytössä voisi kestääkin siedettävän ajan, saunaseuran sähkösaunassa ei kestänyt. (ei kovin suosittu, kyllä käytetään, mutta tyhjään saunaan saa mennä melkein aina ja tyhjän jättää jälkeensä)
Kiitos vinkeistä ja viestistä. Pistetään tämäkin korvan taakse! :)
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Tänään tuli lisäeristystä Termexiltä sidosmuodossa puhallettuna yläpohjaan 32cm lisää kun v-89 rakennetussa talossa ei ollut kuin 20cm ja sitä lasisekotteista.Nykyiset rakennussäädöksethän sanoo että oltava 50cm niin täyttää niiltä osin matalaenergia puitteet ja 60% lämmöstä karkaa yläpohjan kautta.Jk.Hääty tulla lisäämään jotta kyllä se kannatti vanhoissa luissa ei tunnu vetoa ennee. ;) :D
« Viimeksi muokattu: 14.10.2011, 20:20:56 kirjoittanut juse D5 »

The moose

  • Vieras
tänään tuli tehtyä ensimmäisen kerran ihka oikea puu pato.

pontattua/höylättyä kuusi hirsiparrua pistettiin poikki ja pujoteltiin mun tekemiin U-palkki kouruihin jotka taas pultattiin vanhaan betoniin haponkestävillä ankkureilla.

ensimmäisen parrun pohjaan liimattiin D mallinen kumitiiviste ja parrut kun saatiin ladottua päällekkäin puristettiin ne kasaan jumalattoman kokosilla kierretangoilla, hain kaupasta sika uretaania. jota pursotin niihin pieniin koloihin joista vettä vähän pulputti.

jos tuo ny kestäis vaikka mun eläkkeelle jäämiseen asti, edellinen kesti 30 vuotta. ja meidän "nokka" jää vuoden vaihteessa eläkkeelle.

ensviikolla alkaa vanhan padon tuhoaminen ja uuden padon turvotus vettä laskemalla päälle.

vettä menee padon ohitte noin 30 miljoonaa kuutiometriä vuodessa.

Poissa Quality

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Tuolla aiemmin oli linkki Kontion hirsitaloon. Itsellä on kokemusta Nalle-saunatuvasta, joka kohosi mökkitontille vuosi sitten kesällä. Varsin hyviä kokemuksia toimittajasta, laatu pääasiassa kiitettävää. Myös laaja pystytys heidän kirvesmiestensä toimesta, ihan kelpo jälkeä tekivät.
A4 1.8 T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum autom.

Poissa Jakelfin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5, XC90 T6
Mites tommosen kelohirsisen talon sais rakennettua asuintaloksi, eikös semmosessa mee nuo lämpökertoimet ja muut nykyajan eu-vaatimukset vähän alle arvojen.. :idiot2: Ite ainaki tekisin semmosen, itänaapurista saa järeää materiaalia meikäläisen b-laudan hinnalla, tosin sitten on se kokonaishinta vähän eri kun siinä porukka salvoo vuojen tommosia reilumpia pöllejä.. :D

Täältä vietiin yks vanha hirsitalo sveitsiin, osina tietenki. Siellä hirret sahattiin keskeltä halki, lisättiin villa väliin ja taas kasattiin.. Ois mielenkiintonen nähä sen toteutus. Komea hirsitalo se siinä joentörmällä ainaki oli.. :'(

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7308
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Lätkin paneelia eteiseen rappusten alle. Pari nippua pitää vielä hakea lisää, että saa valmiiksi.

Poissa A.J.H

  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1123
  • vrcf Original
Mites tommosen kelohirsisen talon sais rakennettua asuintaloksi, eikös semmosessa mee nuo lämpökertoimet ja muut nykyajan eu-vaatimukset vähän alle arvojen.. :idiot2: Ite ainaki tekisin semmosen, itänaapurista saa järeää materiaalia meikäläisen b-laudan hinnalla, tosin sitten on se kokonaishinta vähän eri kun siinä porukka salvoo vuojen tommosia reilumpia pöllejä.. :D

Täältä vietiin yks vanha hirsitalo sveitsiin, osina tietenki. Siellä hirret sahattiin keskeltä halki, lisättiin villa väliin ja taas kasattiin.. Ois mielenkiintonen nähä sen toteutus. Komea hirsitalo se siinä joentörmällä ainaki oli.. :'(

Porukat teetti hirsikehikon Joroisissa, siitä tulee ihan okt määräysten mukainen. 200mm paksua hirttä ja 127 neliötä. Tällä hetkellä on jo mökkitontilla ja katto lienee päällä parin viikon päästä. Kehikon puut maksoi ihan kotimaasta hankittuna noin 10k€ ja kehikon veistotyö noin 45k€ Tuohon vielä perustuksiin uponnut 30k€ ja sit tietysti mitä kaikkeen muuhun menee. Budjettiarvio on 150k€ kun tontti on vanha ja liittymät samoin. Ite kyllä veikkaan että tulee ylittymään hiukan.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa.
S80 '03 D5 aut. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2339
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Onkos kellään kokemusta legalett perustuksesta? Lähinnä kustannus ero ja ilmakiertoinen lattialämmitys kiinnostaa. Talon pohjan koko ois 178neliötä, antura 93m. Talli taasen 140neliötä josta puolet lämmintä, joka lämpiäisi tuolla lattilämmityksellä.Tallin / katoksen antura olisi 59m.                         Millainen kustannusarvio pohjille olisi hyvä? Perustus hyvälle tasamaalle. Salaojitus, täytöt, sokkeli, viemärit, pari sähkökaapelia, valu, lattilämmitys,ja tietysti työmiesten palkat.                                                                       Legalett paketilla noin 50t€ asennettuna, valettuna, ilmakiertoisella lattialämmityksellä tarvikkeineen. Itse pitäis sorapeti tehdä. Eli kumpi kannattavempi? Mainostavat jotta olisi 30%  halvempi...

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2385
  • www.vrcf.fi
Niin, jälleen vertailu on vaikeaa ja ydinkysymys on -30% verrattuna mihin?

Mitenhän tuolle käy kun se vanhenee? Tekninen elinikä, pinnan ja eristeen korjattavuus? Siinä valossa uskon vielä harkkoon/kiveen/betoniin enemmän.

Lämmityksen suhteen oikeita vastauksia on vähän, mutta itse vetäisin myös sähkökaapelit ilma/vesiputkien viereen. Jos jotakin "mullistavaa" tapahtuu aurinko/tuulienergian tms, tiimoilla.


V70 D5A -09

 

Autoracing  KL-varaosat