TamCar  KKD Motorsport

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1182 Vastauksia
  • 242277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7266
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Hankittiin emännän kans omakotitalo tässä alkusyksystä, ja tähän asti vapaa-aika mennyt mukavasti remontin äärellä kun on pitänyt eukon käskystä laittaa sisäpintoja uusiksi. Kolmeen makuhuoneeseen ja kodinhoitohuoneeseen uudet tapetit, osa seinistä maalattiin. Yläkerran makkariin tuli yhdelle seinälle muurattua sisustustiililaatasta "sängyn pääty", laatat piti muurata sivusuunnassa eri mittoihin ja melkein kattoon asti. Oli varsin työllistävä projekti. Keittiöön täytyis vielä vaihtaa välitilalaatat ja yläkerran toinen makkari on vielä tekemättä. Siitä olis tarkoitus tulla jonkinlainen saluuna.

Seuraava askel olis lähteä urakoimaan autotalli valmiiksi. Talon entinen omistaja on rakentanut tallin kylmäksi, eli pintalaudoitus on naulattu suoraan runkoon kiinni  :-\ Pitkän pohtimisen tuloksena ajattelin vuorata seinät 30mm tai 50mm täyspontti finnfoamilla ja siihen päälle kipsilevyt. Katolle vuorivillaa eristeeksi. Talli kun ei tule muutenkaan olemaan mallia jatkuvasti lämmin, niin luulis kelpaavan. Tietysti jos olis pirusti rahaa niin repis pintalaudoituksen irti ja tekis koko höskän uusiksi. Liian kallista. Luulis että masterilla aika nopsaa lämmin ja lämpö ei heti haihtuis harakoille, niin tarkenee talvellakin paitasillaan tekemään remonttia ym harrastustoimintaa. Ensiksi pitäis lähteä vetämään sähköt uusiksi..
E39 BMW 530i touring -01

Ex-Volvo C70 T5 -98

Poissa macro

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Volvo se olla pitää...
Tuo tallin lämpimäksi tekeminen kannattaa miettiä vielä... Tietysti ku uutta tekee ni ehottomasti eristeet seinään.

Mutta vanhassa kannattaa miettiä.  Esim. meillä kotitalossa ei ole tallissa eristeitä, mutta on muuten tiivis, ei tuule nurkista.
Talvella vielä yli kahen kympin pakkasilla auton lohkolämmitin riittää nostamaan tallin lämmöt plussalle. Eli lumet valuu lokasuojista pois, lasit sulana, jne. Ja tämä siis normaalin auton roikassa pitämisen sivutuotteena (eikä autoa mitenkään turhaan pidetä lämpimänä, aamulla ennen töihin lähtöä tavanomainen reipas tunti). Sitte ku tarvii remonttia tehdä, ni laitetaan auton sisätilapuhallin talliin puhaltelemaan. Hetken päästä voi pitkähihanen paita päällä tehdä töitä, eli lämmöt kympin huiteilla, ja mukava työskentely lämpö.

Tuonkin lämpimäksi tekoa monesti mietitty, mutta ei ole katottu järkeväksi. Auton lohkis hoitaa riittävän lämmityksen, ja tarvittaessa (pari-kolme iltaa kuukaudessa) lämmitetään muilla keinoin (sillo nakataan kippioven alareunaan joutilas matto ni ei tuuli huili sieltä). Ja auton lämmin konehuone jo itsessään nostattaa lämpöä jonkin verran kun sen ajosta rullaat sisälle päivittäisessä arkikäytössä.

Tämä näin erilaisena mielipiteenä. Kuitenki ovien jne. tiiveys ratkaseen, eli lähtisin siitä liikkeelle, ettei tuule nurkista. Eli ite kokeilisin ensin miten tulee toimeen tallissa/ mikä on todellinen lämmitys tarve. Ja tekee sitten kerralla kunnolla kun hommaan ryhtyy.

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Tuo tallin lämpimäksi tekeminen kannattaa miettiä vielä... Tietysti ku uutta tekee ni ehottomasti eristeet seinään.

Eli ite kokeilisin ensin miten tulee toimeen tallissa/ mikä on todellinen lämmitys tarve. Ja tekee sitten kerralla kunnolla kun hommaan ryhtyy.

No tällähetkellä tuota omaa tallia on turha yrittääkään lämmittää mitenkään kun lämpö painuu harakoille saman tien. Toisekseen kun kipsilevyt on tuskailtu paikoilleen niin ei niitä siitä aleta enää irti ottamaan, ja pelkkä gyproclevy ei lämpöä pidä. 30-50mm finnfoamlevy eristeenä rungon ja kipsilevyjen välissä on ainut mikä sitä lämpöä hiemankin pitää. Villaa mun tapauksessa voi enää laittaa seiniin koska puuttuu tuulensuojalevyt ja rimoitukset ym. Lisäksi finnfoam antaa hieman parempaa äänieristystä, kun tässä lähistöllä asuu muitakin ihmisiä. Ovet on kyllä pitäviä, ja nosto-ovi on eristetty. Talli+varasto+puuliiteri rakennettu vuonna 2000
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 17:01:49 kirjoittanut Kraken »
E39 BMW 530i touring -01

Ex-Volvo C70 T5 -98

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2376
  • www.vrcf.fi
"Tuulensuojavillaakin" on olemassa. Lisäeristä ihmeessä, muista rakenteiden tuuletus ja tilan ilmanvaihto ettei joskus happane sen takia.

Tuulettuvat, muovittomat rakenteet on pop, tiloissa, jotka on välillä kylmänä.. Höyrynsulku väärässä paikassa pilaa helposti..

Edit: uretaani, esim finfoam on huono ääneneristäjä, sen varaan ei kannata laskea.


V70 D5A -09

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Minkäännäköistä villaa en ala sullomaan pintalaudoitusta vasten, sillä viisiin seinistä rapisee maalit aika nopeasti. Finnfoamin ja ulkokuoren väliin kuitenkin jäis reilusti tilaa (15cm), ja uskon että välikkö pääsee tuulettuun sen mitä sen tarvii koska ulkovuorihan ei ole erikoisen tiiviis, ja rungon ja pinnan väliin on sentään tehty 25x75mm värkistä rimat vaakaan, eli ilmatila sisä ja ulkoseinän välissä on samaa päästä päähän. Ja jos varman päälle haluaa pelata niin laittaa rakennuksen molempiin päihin tuuletusritilät ylös ja alas. Tämä tuuletus kysymys koskee vain sivuseiniä. Itse asiassa tuota finnfoamin käyttöä ehdotti työkaveri kun sille kerroin tilanteesta että pitäis saada tallista lämpöäpitävä, mutta kun rakentaja on jostain järjettömästä syystä jättänyt tuulensuojalevyt ja rimoitukset pois kokonaan niin vaikeuttaa hommaa aika paljon >:( 
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 17:50:30 kirjoittanut Kraken »
E39 BMW 530i touring -01

Ex-Volvo C70 T5 -98

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi

No tallin perustukset piirsi perustussuunnittelija ja PÄÄSUUNNITTELIJA hyväksyi ne kommentilla hyvät.


Oliko tässä tapauksessa arkkitehti pääsuunnittelijana, jos oli niin en yhtään ihmettele jos pelkästään hyväksyi, koska ammattitaitoa raudoitusten mitoitukseen löytyy heikonlaisesti yleensä.

Meille tuli -onneksi- pari vanhemman ikäluokan timpuria jotka huomasivat monta suunnittelun kukkasta ja sanoivat sen ajoissa. Huomasivat myös vastaavan mestarin puutteet ensimmäisinä ja raportoivat hänen touhuistaan avoimesti. (Hyvä jos työmaakäynnillä viitsi nousta autostaan tms).
Toin kiitollisuuteni useasti ilmi ja mukava oli järjestää kunnon harjannostajaiset napatanssijoineen tms... 8)
Vielä voi löytää kunnon työväkeä jolla on ammattiylpeyttä. Olen todella kiitollinen näille timpureille asenteestaan ja ammattitaidostaan. -H-

Niimpä. Mitä olen tuossa katsellut noilla uusilla omakotialueilla, niin melkosen paljon on jo Suomenlahden eteläpuolelta tekijöitä pystyttämässä omakotitaloja. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että vaikka kuinka selität asian/työtehtävän näille, niin ei mene jakeluun ei. Ja laatu on sitten sen näköistä, että on pakko purattaa pois  :facepalm:, jos aikataulu sallii ja tehdä uudestaan suomalaisvoimin. Eihän siinä mitään, kun itse on alalla töissä, niin huomaa mahdolliset virheet, mutta kun tietää millaista jälkeä osa näistä (huom. en halua yleistää kaikkiin) etelän ihmeistä tekee, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, kun heitä käytetään niin paljon rakentamisessa (iso rakennus, isot toleranssit :buck2:). Mutta tässäkin ratkaisee vain hinta.
S60 2.4T aut -01

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2376
  • www.vrcf.fi
Minkäännäköistä villaa en ala sullomaan pintalaudoitusta vasten, sillä viisiin seinistä rapisee maalit aika nopeasti.

Ei missään nimessä kannata.. pieni tuulettuva rako on jäätävä eristeen ja ulkopinnan väliin. Jos ja kun toteutat muista tökätä tuuletusreikä myös harjakolmioon, ettei ala sieltä pykimään. Yksi yleisimpiä vikoja rakentamisessa on ettei harjan alta pääse ilma pois/tila ei tuuletu, kun kylmää muutetaan lämpimäksi. Lämmin ja kostea nousee ylös - kondensoituu kattorakenteisiin ja..
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 18:42:19 kirjoittanut D5GT »


V70 D5A -09

Poissa macro

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Volvo se olla pitää...
Minkäännäköistä villaa en ala sullomaan pintalaudoitusta vasten, sillä viisiin seinistä rapisee maalit aika nopeasti. Finnfoamin ja ulkokuoren väliin kuitenkin jäis reilusti tilaa (15cm), ja uskon että välikkö pääsee tuulettuun sen mitä sen tarvii koska ulkovuorihan ei ole erikoisen tiiviis, ja rungon ja pinnan väliin on sentään tehty 25x75mm värkistä rimat vaakaan, eli ilmatila sisä ja ulkoseinän välissä on samaa päästä päähän. Ja jos varman päälle haluaa pelata niin laittaa rakennuksen molempiin päihin tuuletusritilät ylös ja alas. Tämä tuuletus kysymys koskee vain sivuseiniä. Itse asiassa tuota finnfoamin käyttöä ehdotti työkaveri kun sille kerroin tilanteesta että pitäis saada tallista lämpöäpitävä, mutta kun rakentaja on jostain järjettömästä syystä jättänyt tuulensuojalevyt ja rimoitukset pois kokonaan niin vaikeuttaa hommaa aika paljon >:( 

Sulla lienee siis 200 runko siinä?
Saisko yläjuoksuun tehtyä ilmareikiä, ja sama alareunaan? Näillä saatas tehostettua ilmanvaihtoa...
Nimittäin tapausta tuntematta, tuli vain mieleen että tuo tiivis eriste ei välttämättä paras ratkasu ole rakenteeseen, jonka sisälämpötilassa tapahtuu isoja heittoja, eli samoilla linjoilla olen D5GT:n kanssa:

"Tuulensuojavillaakin" on olemassa. Lisäeristä ihmeessä, muista rakenteiden tuuletus ja tilan ilmanvaihto ettei joskus happane sen takia.

Tuulettuvat, muovittomat rakenteet on pop, tiloissa, jotka on välillä kylmänä.. Höyrynsulku väärässä paikassa pilaa helposti..

Edit: uretaani, esim finfoam on huono ääneneristäjä, sen varaan ei kannata laskea.

Jos sinne ulkoreunalle riittävän ilmanvaihdon sais, niin harkitsisin rakennetta (sisältä ulospäin):
- kipsilevy 13mm
- ilmansulkupaperi
- villaa esim. 125mm
- tuulensuojalevy (tuulileijona tai 9/13mm ts-kipsi)
- tolppien kylkeen pystykoolinki esim. kakkoskakkosesta, johon ts-levy otetaan kiinni
- ilmarakoa jäis 198-125-13=60mm
- sitte se olemassa oleva 25mm tuuletus vaakakoolingeista, eli pystykoolinkien kohalla 35mm, ja muualla 85mm
- nykynen ulkoverhous
Eli periaatteessa vastaava kotelointi, kuin mitä tehdään esim. jokaiseen 1,5krs. omakotitalon kattorakenteisiin.
Kuitenkaan höyrynsulkua ei ole -> ei tiivisty kosteus sitä vasten ja rakenteen kokonaiseristemäärä on vielä niin ohut, että se ehtii kesän aikana kuivumaan.
Tuon jos vielä tekee puukuiturakenteilla, eli tuulileijonaa, ja ekovillaa, ni koko seinärakenteen kosteuskäyttäytyminen eri materiaalien kesken on hyvin saman tyyppistä.

Sillä 15cm tuuletusvälillä pystysuunnassa ei paljoa kummempaa merkitystä ole, kuin tuolla yli 5cm tuuletusvälillä, jos et saa riittävästi ylä- ja alareunaan ilmareikiä. Ilmaväli lämpenee, ja lämpö nousee ylös, kosteus sen mukana. Ja jos se ei pääse ylös nousemaan ni tullaan tuohon D5GT:n viimesimpään ongelmaan. Toisaalta tuo puutolpat, ja välissä finnfoam ei tee sen autuaammaksi, kun kosteus pääsee kulkeutumaan sitä puuta pitkin sinne ilmaväliin.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 19:07:44 kirjoittanut macro »

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Ei missään nimessä kannata.. pieni tuulettuva rako on jäätävä eristeen ja ulkopinnan väliin. Jos ja kun toteutat muista tökätä tuuletusreikä myös harjakolmioon, ettei ala sieltä pykimään. Yksi yleisimpiä vikoja rakentamisessa on ettei harjan alta pääse ilma pois/tila ei tuuletu, kun kylmää muutetaan lämpimäksi. Lämmin ja kostea nousee ylös - kondensoituu kattorakenteisiin ja..

Olipa hyvä että kerroit tuosta harjan ilmanvaihdosta, sillä muuten se olis luultavasti jäänyt tekemättä  -H- Eli ilmanvaihtoräppänä sinnekin siis..

Nyt kun hetken mietin, niin en ole ainakaan huonon muistini mukaan nähnyt että jonkin autotallin välikatolle olis tehty minkäänlaista ilmanvaihtoa.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 19:20:27 kirjoittanut Kraken »
E39 BMW 530i touring -01

Ex-Volvo C70 T5 -98

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2376
  • www.vrcf.fi
[quote author=macro link=topic=405.msg242889#msg242889 date=1323450366
Tuon jos vielä tekee puukuiturakenteilla, eli tuulileijonaa, ja ekovillaa, ni koko seinärakenteen kosteuskäyttäytyminen eri materiaalien kesken on hyvin saman tyyppistä.
[/quote]

Toi on yksi filosofia, jonka kannattajaksi olen vanhemmiten tullut.. Vaikkeen vieläkään tiedä miksi uretaani hirsimökin ovien ja ikkunoiden tiivistyksessä olisi huono. Pellavilla jotenkin uskottavampi.

Tohon kyseiseen caseen varmaan vetäisin sen kipsilevypintaisen finfoamin ja katsoisin että tilat ja rakenteet tuulettuu. Lienee helpoin.


V70 D5A -09

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Minkäännäköistä villaa en ala sullomaan pintalaudoitusta vasten, sillä viisiin seinistä rapisee maalit aika nopeasti. Finnfoamin ja ulkokuoren väliin kuitenkin jäis reilusti tilaa (15cm), ja uskon että välikkö pääsee tuulettuun sen mitä sen tarvii koska ulkovuorihan ei ole erikoisen tiiviis, ja rungon ja pinnan väliin on sentään tehty 25x75mm värkistä rimat vaakaan, eli ilmatila sisä ja ulkoseinän välissä on samaa päästä päähän. Ja jos varman päälle haluaa pelata niin laittaa rakennuksen molempiin päihin tuuletusritilät ylös ja alas. Tämä tuuletus kysymys koskee vain sivuseiniä. Itse asiassa tuota finnfoamin käyttöä ehdotti työkaveri kun sille kerroin tilanteesta että pitäis saada tallista lämpöäpitävä, mutta kun rakentaja on jostain järjettömästä syystä jättänyt tuulensuojalevyt ja rimoitukset pois kokonaan niin vaikeuttaa hommaa aika paljon >:(
Laita runkotolppien väliin tuulensuojakangas rimoilla/nitojalla kiinni n. 25mm etäisyydestä ulkoverhoukseen (rimoitukseen), jos tarvitsee niin laita lisä tuet (esim. vesiputkien pu-eristetuubia) pystyyn estämään kankaan painumista liian ulos.
Sitten villat levyinä (tuohon mahtuu 125mm villa) ja päälle eristeestä riippuen höyrynsulkumuovi, ilmansulkupaperi tai bitumipaperi. Päälle pintalevy.

Katon mallista pitäisi tietää enenmmän ennenkuin siitä voi keskustella.

Lisää voin antaa tietoja yv:llä, ettei menen mainostamiseksi.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
Täsmennetään vielä että en ollut laittamassa sitä finnfoamia niiden runkopalkkien väliin, vaan tarkoitus oli asentaa ne vaakaan, suoraan siihen palkkien päälle ja sen eristelevyn päälle sitten gyproc-levyt. Lämpötilanvaihtelut tallin sisällä ja niistä johtuva kosteus pysyis pääasiassa tallin sisäpuolella? Seinien runkopuut on siis 50x130 tavaraa 60cm välein, ja jos sinne väleihin ei alettais laittamaan villaa ym. niin yläjuoksuun on mahdollista porata ilmanvaihtoreikiä mistä kosteus pääsisi nousemaan ylös välikatolle.

Jos löytäisin kameran jostain niin voisin ottaa tallista pari valokuvaa. Ne kertois paljon enemmän kuin se mitä koitan kirjoittamalla selittää  :)
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 20:09:42 kirjoittanut Kraken »
E39 BMW 530i touring -01

Ex-Volvo C70 T5 -98

Poissa macro

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Volvo se olla pitää...
Täsmennetään vielä että en ollut laittamassa sitä finnfoamia niiden runkopalkkien väliin, vaan tarkoitus oli asentaa ne vaakaan, suoraan siihen palkkien päälle ja sen eristelevyn päälle sitten gyproc-levyt. Lämpötilanvaihtelut tallin sisällä ja niistä johtuva kosteus pysyis pääasiassa tallin sisäpuolella? Seinien runkopuut on siis 50x130 tavaraa 60cm välein, ja jos sinne väleihin ei alettais laittamaan villaa ym. niin yläjuoksuun on mahdollista porata ilmanvaihtoreikiä mistä kosteus pääsisi nousemaan ylös välikatolle.
Tuo pystysuuntanen tuuletus on tärkein, sen pitää toimia, koska se tapahtuu painovoimasesti. Vaakasuuntasta tuuletusta tapahtuu vain ku tuulet on suotuisia (joo - karkea yleistys, tokihan se vaakanakin tuulettuu, mutta ei ole läheskään niin tehokasta)... Jos seinien sisäpinnasta tehdään tiivis, niin tilan yläosaan eli kattoon tulee sitten suurempi kosteusrasitus kun vesihöyry ei pääse seinärakenteisiin, eli onhan yläpohjassakin sitten höyrynsulku? Ja talliin muistettu suunnitella myös riittävä ilmanvaihto, että se sisäilman kosteus saadaan pidettyä kurissa.

Tuossa talvena muutamana kävin eräässä moottorikelkkailijan kotiverstaassa, ja kaikista ikkunoista valu vesi, sekä ilma oli todella kosteaa. Oli malliesimerkki siitä, miten paljo lumen mukana talvella kosteutta kulkeutuu talliin (lumisina kelkat sisälle sulamaan, ja samalleenhan sitä on auton rakenteissa), ja se pitää ehdottomasti huomioida.

Rakennepaksuuksien kannalta ajateltuna tuo muovieriste lienee se järkevin vaihtoehto tapauksessasi. Uutta jos tekisi, eli rakenteisiin vois enempi vaikuttaa ni ite ainaki miettisin muita eristeitä / muun laisia rakenteita. Kaiken lisäksi se finfoami tuntuu olevan kalliin maineessa (en tiedä tarkkoja hintoja, mutta yleensä suunnittelupöydällä sitä käytetään vain ku muut eristeet ei oikein sovellu, ja tämä siis hinnan vuoksi).

Toi on yksi filosofia, jonka kannattajaksi olen vanhemmiten tullut.. Vaikkeen vieläkään tiedä miksi uretaani hirsimökin ovien ja ikkunoiden tiivistyksessä olisi huono. Pellavilla jotenkin uskottavampi.

Ei kai tuohon muuta voi todeta, kuin että pellava/normi mineraalivilla/ yms. ovat pysyvästi elastista, ja toimii siis paremmin hirsirakenteissa (jotka siis painuu). Onhan uretaanivaahtokin elastista, mutta jos on luonnon hirsistä kehikko (ei "liimahirsiä"), niin sehän painuu reilummin, ja uretaani voi "repeytyä" (?), eli pysyykö saumat tiiviinä? Tämä siis teoreettisella tasolla ajateltuna... Käytännön kokemusta ei itellä vielä tuommosista pikkuseikoista ole, jospa tulevaisuudessa kuntotutkimuksen/yms. sektorilta työ löytys nykysen suunnittelun sijaan (toki tämänki osaaminen tärkeää on, ja pitää kokemusta kartuttaa)...

Poissa D5GT

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2376
  • www.vrcf.fi
Empiirisiä tutkimustuloksia odotellessa..

-05 hirsimökin ikkunoihin meni pellavilla, oveen uretaani. Painumisessa/ ilmavuodoissa ei havaittavia eroja. Ehkä jälkipolvet sitten joskus toteaa kumpi eli pidempään ja oli kokonaistaloudellisempi.

Ilmanvaihto ja rakenteiden tuulettuvuus on se avain terveeseen asumiseen ja rakenteeseen.


V70 D5A -09

 

Samppasport  Futurez