Carwist  Race.fi

Automaattivaihteiston (5-vaiht.) öljynvaihto huuhtelumenetelmällä

  • 126 Vastauksia
  • 46910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3703
Omassa 5v on laatikko toiminut pehmeimmin Mannoililla, ei voi valittaa. On kerrankin varaa huuhdella puhtaaksi asti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa MIIKA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Tuli eilen vaihettua Mannolit laatikkoon ja ensi tuntuma oli, että kyllä vaihtaa nyt pehmeämmin eikä nykäse ollenkaan. Laskuissa menin sekaisin, mutta 14-15 litraa meni huuhdellessa. Vielä pitää nollata laatikko ja tehä sopeutus siihen, niin jos sillä taas ajelis pitempään. Jenkeistä tilasin uudet solenoidit, mutta ajella hetki niin tietää tarviiko edes vaihtaa niitä. Voi olla että myyn ne pois sopuhintaan.
Amazon -67 B20, V70 -01

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Itse huutelin Commalla ja vaihteiston toiminta parani hieman. Mietin, että olisikohan laatikon nollauksella ja sopeutuksien uusimisilla jotain vaikutusta, kun neljäs vaihde kytkeytyy aina välillä työksähtäen, mutta ei aina. Tuntuu, että töksähdys tapahtuu ainoastaan pintakaasulla sekä silloin, kun kolmas vaihde on silmässä ja momentinmuuntimen lukko kytkettynä ja tapahtuu vaihto neljännelle. Ihan kuin ei osaisi irrottaa lukkoa ennen vaihtamista.
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
Mannolilla huuhtelin tässä syksyllä 10 litraa läpi kun ei hirvittävän mustalta vanha näyttänyt (ensin propusta pois ja sitten jäähdyttimeltä kierrättäen parin litran sykleillä), ajattelin keväällä kierrättää vielä toiset pönikästä ylijääneet 10 litraa josko sinne vielä jotain olisi liuennut. Tunnin homma ja apumiehen kanssa homma menee mukavammin, ja vähemmin sotkuin.

Välittöminä vaikutuksina käytös pehmeni huomattavasti. Seuraavien viikkojen aikana ilmeni toisinaan pientä hakemista ja viiveitä vaihdoissa, erilaista sekoilua kuin ennen öljynvaihtoa. Nyt muutama tuhat kilometriä myöhemmin on laatikon sopeutukset ilmeisesti hakeneet paikkaansa tai joku sakka lähtenyt poistumaan, toimii kuitenkin paremmin kuin koskaan ennen. Toivotaan että kehitys jatkuu näin...  :D

Mittatikun tarkkailuun saa laatikkoa ihan tosissaan ajaa lämpimäksi ja justeerata tasoa kohdilleen - itse tsekkasin testerillä öljynlämpötilaa että millon kantsii katella  :D
945 Turbo Classic -98 | S60 T5 "Polestar R-look" -04 | Yamaha XV535 -89

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 813
Tullaan kertomaan omista kokemuksista nyt kun on saatu vaihto suoritettua, kahteen mieheen menee todella nopeasti tämä operaatio.

Seuvaavia työkaluja/tarvikkeita tuli käytettyä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/601019/Suppilo-pitka-vaihdelaatikot-yms (Piti hieman veistää pohjasta että meni tiiviisti täyttöaukon sisälle)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500003/KABI-tayttokannu-asteikolla-5-l (Näitä 2 kappaletta)
Kirkasta muoviletkua n. metrin verran.

20 litraa Mannolia tuli tosiaan Saksasta niinkuin monilla muillakin täällä. Auto johon vaihto suoritettiin on allekirjoituksen V70 2.4 Aut. Classic jossa AW55-50/51 automaattivaihteisto. Huuhteluun meni n. 17,5 litraa ja tuli jo melkeimpä yhtä kirkkaana takaisin loppuvaiheessa.

Autolla oli tässä vaiheessa ajettu jo 278tkm ja vaihto oli aikaisemmin tehty nyrkkipajoilla 2 kertaa, ensimmäinen kerta vasta 160tkm kohdalla, ja viimeisin 240tkm kohdalla.
Vaihdot olivat ennen huuhtelua ihan hyvät, 3 -> 4 vaihdot olivat hieman takertelevia välillä, varsinkin kylmänä. R -> D nykäisyä ei omassa autossa juurikaan ilmene, tuntee sen että se vaihtaa, mutta ei kolahda tai nytkähdä mihinkään. Myöskään edellisistä öljynvaihdoista ei ollut tietoa mitä öljyä sinne on edes laitettu.

Ensimmäinen satsi (3,8L) pohjasta tiputettuna oli lähestulkoon pikimustaa ja haisi TODELLA pahalle. Mutta kun päästiin huuhtelussa 10 litran paremmalle puolelle, alkoi haju häipyä ja öljy kirkastui selvästi.

Vaihto tuli suoritettua, testilenkki todella pitkästi ja mahdollisimman paljon erilaista ajoa (nurkka/maantie) ja täytyy sanoa että aivan uskomaton muutos käytöksessä, en todellakaan uskonut miten paljon öljynvaihto voi vaikuttaa laatikon käytökseen mutta uskottava se on. Nykäisyt ovat tipotiessään ja laatikko vaihtaa kaikki vaihteet todella pehmeästi näinkin paljon ajetuksi autoksi. Ensi viikolla vielä Siniselle adaptointiin ja sen jälkeen katsotaan kuinka muuttuu siitä.

Vaihteisto-öljyn laskuri nollattu, TCM muisti nollattu ja adaptointi aktivoitu. Adaptioajon ohjeet hieman kankeat ja se kuinka se ilmoittaa onnistumisesta on kyllä vähän onneton, mutta kaikki kohdat tuli käytyä lävitse ja laatikko vaihtaa entistä pehmeämmin. Ainut mikä jäi niin 3 -> 4 vaihto tuntuu joskus hieman voimakkaammalta kuin muut vaihdot, mutta muuten on kyllä todella hyvä. Eihän tämä mikään DSG ole eikä 280tkm ajettu venttiilikoneisto enää uudeksi muutu, mutta todella nätisti vaihtaa nyt. Suosittelen tätä kyllä ehdottomasti aina kun öljyt on vaihdettu.

edit: lisätty adaptaation vaikutukset + korjattu kirjoitusvirheet.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2020, 18:27:24 kirjoittanut Kraft »
Volvo V70 2.4 Aut. Classic -07 | Volvo S60 2.4 -07 | VW 1300 -73
iCarsoft i906 käytettävissä Pietarsaaren seudulla | iCarsoft 906 tillgänglig i Jakobstadsnejden.

Poissa Volvoman_1967

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi



MInkä vahvuinen letku tarvitaan öljytikun reikään öljyn lisäämistä varten?.


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3703
Kokoa en muista mutta tässä topicissa on sanottu tuon mahtuvan sinne putkeen sopivasti https://www.motonet.fi/fi/tuote/601022/Suppilo-pitka-joustava-vaihteistot-yms
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Elekma  Autoracing