Proturbo  Autodiagnoosi

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 80263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #270 : 14.04.2019, 15:10:57 »
Jaa olisiko se kannentiiviste sitten paineen ja huonon tyhjäkäynnin syynä

Se huono tyhjäkäynti hävisi jo pakonokan kääntämisellä... Mutta eipä tuolle ylimääräiselle kuplimiselle ja paineelle oikein muutakaan syyllistä taida olla löydettävissä kuin kannentiiviste. Pitänee ruveta tutkimaan tarkemmin tuota varastossa majailevaa varaosakantta, olisiko siitä mihinkään...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #271 : 08.08.2020, 17:23:20 »
Tunnelmakuva reilun vuoden takaa kun tämä jäi seisontaan:



Uusi tarjokas voimanlähteeksi tipahti tontille tänään:





Nähtäväksi jää onko tuosta mihinkään vai meneekö sulatukseen...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #272 : 12.08.2020, 11:14:47 »
Pulttasin koneen kaveriksi lootan puolikkaan ja siihen autotallin lattialla vuosia maanneen startin. Startti aluksi vain pärisi, mutta kyllä se siitä heräsi henkiin kun räpsi muutaman kerran sille virtaa irtoakusta.

Siinä sitten sain konetta pyöriteltyä ja puristuksia mittailtua, aluksi tuli ihan mitä sattuu, 5-16-9-7-9 tai jotain sen tyylistä... Aikansa kun pyöritteli, niin alkoi tulemaan tasaisempia lukemia, 11,5 tai 12 - mutta kakkospytty antaa koko ajan yli 16...

Laitoin desin dieseliä joka pyttyyn ja jätin projektin yöksi tauolle. Äsken kävin katsomassa: Muissa oli vielä nestettä jonkin verran, mutta kolmonen ja nelonen olivat kuivia. Kaadoin niihin uudet löpöt ja pyörittelin käsin konetta jonkin aikaa.



Mittailen puristukset uudestaan kunhan kaikki pytyt ovat valuneet kuiviksi.

Kone on johtopalon kokeneesta autosta ja seisonut jonkin aikaa ulkona. Perimätiedon mukaan 460 tkm ajettu (vaparitinakoneelle melkoinen lukema...), vuosimallista ei muistikuvaa. Sarjanumeroltaan 441776 eli ei nyt ainakaan ihan alkupään tuotantoa. Tinakoneeksihan tuo on ulkoisesti jopa melko kuiva, öljytkin näyttivät kohtuullisen siisteiltä, mitä nyt tikun päästä nopeasti vilkaisin. Pakopuoli on vahvasti mustan karstan peitossa...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #273 : 12.08.2020, 20:48:04 »
Päivän liotuksen jälkeen ykköspytty rupesi antamaan 16 baaria, muissa ei muutoksia. Kaadoin uudet liemet sisään ja kokeillaan vielä myöhemmin uudestaan.

Kohdeautonkin kävin tänään noutamassa:



Hetken aikaa piti starttailla ennenkuin heräsi henkiin. Lähti kuitenkin lopulta käyntiin tutun nostajien naksutuksen kera, ei kuitenkaan tullut sinistä savupilveä jota odottelin. Aluksi kokeilin pikku lenkin metsätietä:



Hienosti toimi ja nostajatkin hiljenivät, joten uskaltauduin päästelemään (siirtokilvillä) reilun 80 km pikataipaleen kotiin:



(onpas se pienen näköinen :o)

Pidin yhden tarkistustauon matkan aikana - jarrut eivät jumita, vanteet olivat viileän tuntuiset. Hetken aikaa auto oli tien vieressä tyhjäkäynnillä kun tsekkailin paikkoja, ja siitä lähtiessäni sitten havaitsin peilistä sen kaipaamani komean sinisen savupilven :D

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3936
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #274 : 12.08.2020, 21:12:55 »
Mukava aina nähdä tuota autoa, vielä jos se saisi vähemmän väsyneen moottorinkin :D
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #275 : 12.08.2020, 21:21:16 »
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että paikallaan oleva kone on vähemmän väsynyt kuin uusi tarjokas :P Savutuksen ja jäähdytysjärjestelmän ajoittaisen elämöinnin jos katsoo läpi sormien, niin tuohan vetää ihan pirteästi ja käy useimmiten melko nätisti. Vois jopa koittaa leimata tuollaisenaan (no on siinä muuta kaikkea fiksattavaa :D) ja ottaa jonkin noista irtokoneista työn alle, tai hommata turbotekniikan (ostoilmoitus löytyy kierrätyskeskuksesta). Etuvetoisen peltivanteita pari sarjaa vois hommata myös, edelliset meni T5:n mukana.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3936
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #276 : 12.08.2020, 21:42:18 »
Joo mäkin mietin että voiko kannentiivisteen vaihto näissä olla kovempi homma kuin moottorin vaihto. Katselin sen talvisen koeajovideon uudestaan, hyvin kulki.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • vapari
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #277 : 12.08.2020, 21:54:04 »
Aika yksinkertainen tuo tinakone, niin ei kovin kummoinen homma loppujen lopuksi oo esim. kansi käyttää irti ja tehdä perushuolto siihen.. eikä kallis. :)

Tai arpamoottorin kanssa käyttäis melkee koko koneen palasina.
Toki minimibudjetti, ajankäyttö ja oma motivaatio.. niin asia erikseen kannattaako sitte.
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #278 : 12.08.2020, 22:09:17 »
Joo mäkin mietin että voiko kannentiivisteen vaihto näissä olla kovempi homma kuin moottorin vaihto. Katselin sen talvisen koeajovideon uudestaan, hyvin kulki.

Ihan hyvä pointti kyllä... Tietyt asiat on helpompi tehdä irtokoneeseen, ja ihan kätevästi se mylly viimeksikin vaihtui muistaakseni. Voi olla että kuitenkin kokeilen miten pitkään nykyinen mylly kestää, ja ajan kanssa mietin seuraavaa tekniikkaa... Periaatteellisella tasolla 10V-vaparikoneen täysremontointi vaan ei oikein hotsittaisi... Joku (vieläkin) mielenkiintoisempi mylly se sit sais kyl olla, semmoiseen vois vaikka jopa joitakin euroja investoida ;)

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4448
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #279 : 13.08.2020, 07:27:20 »
Laita vinokone sinne. :D
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #280 : 13.08.2020, 08:00:05 »
No jos ajattelee siltä kantilta, että minun 8-pätkissä hajoaa koneet ja 7-satkuissa korit lahoaa, niin ihan hauska ajatusleikki. Toteuttaminen tieliikenteeseen on sitten eri asia...

Poissa Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2377
  • Kantti on kaunista.
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #281 : 13.08.2020, 08:10:26 »
Mut tuo 10v moottorikin on siinä mielessä hyvä että sen kun kunnostaa ja laittaa paikalleen niin häviää tuo kasipätkänkin kori ennenkuin kone hajoaa.  :D

Mulla on varaoptiona itelle tuossa yhdestä purkuromusta kansi irti ja venttiilivarrenkumit, olis varmaa viksu kaveri tehny tuon jo jakopääremontin aikaan mutta..  V:>

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2178
    • Kuvat.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #282 : 13.08.2020, 14:46:57 »
Mut tuo 10v moottorikin on siinä mielessä hyvä että sen...
... hankintahinta on hyvin lähellä nollaa euroa. Tarvittavat osat ja työt sitten toki erikseen, mutta muuten senkun harrastaa  :D
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #283 : 14.08.2020, 14:25:31 »
+ vitoskoneen murina S*

Lisää hankintoja tähän "latolöytöön":



Vanteisiin tarvii ehkä laittaa musta kumimaali. Erään toisen foorumin perusteella mustat vanteet tekevät "poliisimondeo"-lookin, se kuulosti niin hyvältä että sitä lähden tavoittelemaan. Useampi henkilö on maininnut että eikö tuo pitäisi pestä, en kyllä ymmärrä että miksi pitäisi ??? Olen myös lukenut, että musta väri ei ole kovin helppohoitoinen - sitäkään en ymmärrä, ei tuolle mitään ole tarvinnut tehdä :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1300
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #284 : 14.08.2020, 14:56:51 »
Sovittelin lintulautaa paikalleen. S40:n 15" kapselit kaikessa kauheudessaan sopisivat tähän auton irvikuvaan ihan hyvin nekin.




 

Carcom Oy  Ateho