Elekma  Autoracing

Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->

  • 25 Vastauksia
  • 17674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« : 08.11.2013, 11:25:53 »
Kuinka nopeasti jarrupalat kuluu otsikon autoissa, kaupunki- / maantiekäytöissä?

Oma case on melko kuluneet etujarrupalat, jotka huomasin renkaita vaihtaessa. Pintaa n. 3 mm ja niiden vaihto pitäisi ajoittaa. Kestääkö teoriassa vielä n. 10 tkm vai jotain muuta.

Miten kuluneiden palojen vaihtoa suositellaan määräaikaishuollossa saate sanoilla "ei pääse enää seuraavaan huoltoon"?

Eli kuinka paljon olette ajaneet etu- ja taka jarrupalojen vaihtojen välillä?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #1 : 08.11.2013, 15:03:28 »
Jos kerran enää on 3mm tavaraa niin kannattaa jo vaihtaa. Palat ei niin paljoa maksa että kannattaisi niiden takia pilata jarrulevyjä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #2 : 08.11.2013, 18:13:31 »
Semmonen 100tkm tuntuu kestävän... Ensimmäisenä loppuu oikealta edestä sisäpala, vaikka muissa oliskin vielä pintaa. Sinällänsä paskamainen, että Volvoissa ei ole varoittimia, joihin tottui Mersuissa vuosia sitten...

Olen koittanut lisätä kestoa virkistelemällä jarrusylintereitä, valoissa seistessä voimakas jarrunpainallus pohjaan.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #3 : 08.11.2013, 19:49:10 »
100tkm maantie voittoisessa ajossa? Oikea sisäpala kuluu nopeiten.. Sisemmät voi kulua rakenteellisesta syystä, mutta miksi oikea puoli, jos ero on huomattava.

Ja ehken sen pinnan kanssa oli hivenen pessimistinen,.. kai se pikemminkin on likemmäksi 5mm. Mutta, jos pintaa on alkujaan 10mm, on 3 mm siitä vielä 30% tai toisin sanoen 100tkm käyttöiästä on 30 tkm jäljellä. Aina voi sanoa että jo millin kulutuksen jälkeen kannattaa vaihtaa uusiin. "turha ottaa riskiä". Eikä levyt mene automaattisesti palojen loppuessa pilalle - sen opin 80-90 lukujen taitteessa, kun ajoin samanlaisella kärryllä kuin Xuppo.

Palat nyt voi ostaa vaikka konttiin odottamaan sitä hetkeä, jotenkin tekisi mieli katsoa miten pitkälle pääsee..

Poissa aalt1n

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #4 : 08.11.2013, 21:22:20 »
Itsellä kesti rapiat 150 tkm, ajoin kyllä palat ihan loppuun eli paloissa oli jäljellä se milli. Puolten välillä en omassani huomannut suurta eroa. Maantiellä tulee omista ajoista suurin osa.

Vaihtaminen on sen verran helppo homma, että sitä ei kannata jännittää. Ulkomailta saa sitä paitsi orggis paloja kohtuulliseen hintaan.
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #5 : 09.11.2013, 12:08:10 »
Niin, Biliasta tasivat sanoa että palat + vaihto eteen on n. 250e luokkaa(?).

Vaihto ei liene mikään mahdoton temppu: rengas irti, satula irti, purista sylinterit sisään, heivaa vanhat palat ja laita uudet tilalle. Kaikki irtosonta työn tuoksinassa pois. Viimeistään lopuksi tarkista jarrunesteen määrä, sylintereitä sisään puristaessa nestepinta luonnollisesti nousee..  Unohtuiko jotain mallikohtaista, kun en ikinä ole tällaiseen paloja vaihtanut.

Mistä olette orggis paloja tilanneet?

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #6 : 09.11.2013, 12:55:17 »
Omassa Romussa kesti 74000 km etujarrupalat.

Jos itse vaihtaa jarrupalat, niin kannattaa ensin tsekata levyn halkaisija, 300 millisissä eri palat kuin 316/336 millisissä.
Volvon mallikohtaisena se 7 millinen kuusiokoloavain.

Aika paljon noista orggispaloista tulee jarrupölyä, ainakin "ajoharjoittelussa" radalla reilulla jalalla jarrutettaessa.
EBC Redstuffit poisti tuonkin ongelman ja halvemmalla kuin alkuperäiset palat.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #7 : 09.11.2013, 17:45:00 »
Eikö sun kärrystä ollut kuvaa radalla ajosta? Voi jonkun verran vaikuttaa kulumiseen ;D

Minä taidan sortua orggiksiin, hyväksi havaitusta ja kaiken maailman elektroniikan käytökseen sovitetuista ei varmaan ole haittaakaan.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #8 : 09.11.2013, 18:03:05 »
16/06 TM:ssä oli jarrupala testi. Sen voitti niukasti Jurid ja Bosch(VW:n orgis), kolmoseksi niukasti jäi Icer ja nelosena (vielä 5 tähteä) Remsa. Loppujoukolla olikin sitten suurempi ero edellisiin, 2 - 0 tähden joukkio.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #9 : 09.11.2013, 20:53:40 »
4/2005 TM jarrupala testin parhaat oli Jurid ja Volvo, jotka taisivat olla sama tavara.
Nyt valmistajana on TRW. Takapalat makso 90,- Volvolla jarrut jossa on mekaaninen seisontajarru.

Minulle katsastus mies sanoi että taka pala alkaa olemaan loppu, ajattelin että kestää ajaa kuukauden pari mutta kuluikin todella äkkiä loppuun.
Epäilen että kulumista lisää sekin kun mäntä on niin paljon ulkona, se ei palaudu jonka vuoksi pala jää hankaamaan levyyn.
Kun panoin männän sisään, aluksi se oli tiukka jonka jälkeen liikkumaan huomattavasti herkemmin.
Ilmausroppu pitää olla auki kun painaa männän sisään.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #10 : 09.11.2013, 21:45:49 »
Ilmausroppu pitää olla auki kun painaa männän sisään.

Miksi se pitää avata ? Yleensähän neste painetaan pääsylinterin kautta jarrunestesäiliöön ?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #11 : 10.11.2013, 01:41:08 »
Miksi se pitää avata ? Yleensähän neste painetaan pääsylinterin kautta jarrunestesäiliöön ?
Alfamerin korjausoppaan mukaan. Uusimpien suositustenmukaan lukkiutumtumattomien ABS-jarrujen varustetuissa autoissa ,tulisi jarrusatulan mäntää sisäänpainettaessa jarruletkun olla kasaanpuristettuna ja jarrunesteen virrata vapaasti ulos ilmausruuvista jotta estetään epäpuhtauksien pääsyn ABS-hydrauliikkayksikköön ja mikä myös saattaa aiheuttaa jarrupääsylinterin tiivisteiden vaurioitumisen.
Itse olen tehnyt remontit ilman tuota tietoa ongelmitta, mutta vara ei venettä kaada.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #12 : 10.11.2013, 20:41:55 »
Kappas vaan, oppi ja ikä kaikki. Tietysti se on hyvä kun vaihtuu sitä jarrunestettäkin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #13 : 12.11.2013, 11:35:23 »


Jos itse vaihtaa jarrupalat, niin kannattaa ensin tsekata levyn halkaisija, 300 millisissä eri palat kuin 316/336 millisissä.
Volvon mallikohtaisena se 7 millinen kuusiokoloavain.

Millä logiikalla noita erikokoisia levyjä on käytetty, löytyykö selkeitä ryhmiä esim. moottorien mukaan? Tunnistaako muutoin kuin mittaamalla?

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
« Vastaus #14 : 12.11.2013, 12:23:49 »
Kaippa ne siellä Volvolla noihin tehokkaampiin/painavampiin malleihin isompia jarrulevyjä laittaavat. Mitä linjalla sattuu olemaan :D  ja mahtuu vanteen sisään.

316/336 millisissä on tämän näköinen jarrusatula (Ate), peittää levystä noin kolmanneksen, 316 merkattuna. Taitaa 336 milliset olla vain T6-malleissa ja S80 V8-mallissa.


Omassa ei jää montaa milliä varaa jarrujen ja vanteen (Naos 16") väliin.



300 millisissä paljon sirompi jarrusatula

-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

KL-varaosat  Race.fi