Moro! Elikkäs löytyy tuollainen otsikon mukainen kuljetin.
Ongelma: Lähdin liikennevaloista, 1 vaihteella liikenteeseen hieman ripeämmin, oli vesikeli joten pyörä suti (autossa ei ole DSA) ja otti samantien pitoa jolloin etuvedolle tyypillisesti ryskyttää pitoa ottaessa (kesärenkaat alla) . Ykskaks veto pois ja luulin vaihteen pompanneen pois silmästä, kytkin pohjaan ja uudestaan päälle. Ei tapahdu mitään, 2 vaihde, ei mitään, 3 > 4 > 5 = ei mitään. Veto hävisi aivan yllättäen ilman mitään ylimääräistä ääntä, joten arvelin vaihteen vain pudonneen pois päältä... Auto sivuun ja pelti levälleen. Hinaus kotia ja nosturille.
Autossa on 8200km ajettu alkuperäinen Valeon kytkinsetti vastikään vaihdettu. Tähystin työsylinteriltä lähtevästä vivusta laatikkoon suojakumin alta, kytkin täysin ok, asetelma ja laakeri on kondiksessa. Kytkin siis pelaa moitteetta, vetarit täysin ehjät, vaihdevivuston puslat juuri vaihdettu. Auto nosturilla, vaihde silmässä ja kaasu pohjassa (5 vaihde) renkaat ei liiku mihkään vaikka yrittäisi vähän käsineen avustaa. Laatikon ''takaa'' eli tulipellin puolelta kuuluu ääntä, mitä isompi vaihde sen suurempi sirinä / rohina. Ääni myöskin loppuu kun vaihde on päällä ja painaa kytkintä. Sirinä / rohina vaimenee siksi aikaa. Mainittakoon että vaihteet menee päälle myös ilman kytkintä, vaikka auto on käynnissä ja maassa. Kytkinpoljin tuntuu täysin normaalille sekä vaihdekeppiä liikutellessa ei mitään havaittavia muutoksia ennen kuin veto hävisi.
Yhteenveto: Laatikko paskana? Vaihteistoöljyjä en raaskinut pudottaa pois, kun kytkinremontin yhteydessä laitettu uudet Elf Tranself NFJ 75W-80 litkut. Vanhojen öljyjen seassa ei ollut metallimujua tms.
Autolla kurvattu 259tkm, ja aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia vaihdelaatikon / kytkimen suhteen. Ei ole ääntänyt tai pudotellut vaihteita, sekä on mennyt myöskin nätisti päälle.
Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita, varsinkin jos ei tarvitsisi uutta laatikkoa hommata...

Ps. pahoittelen sekavaa tekstiä.
