Autoracing  KL-varaosat

XC90 D5 tikitys

• 15 Vastauksia
  • 8204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TuomasL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
XC90 D5 tikitys
« : 23.11.2013, 21:17:27 »
Hei

Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni tälle foorumille.

Minulla on XC90 D5 geartronic vuosimallia 2004, ajettu 240tkm.

Auto ei ole ollut minulla kovin pitkää aikaa. Diesel autoja mulla on kuitenkin ollut useita.

Moottorista kuuluu tikitystä, kun kaasua painaa yhtään pintakaasua enempää veto päällä. Ääni alkaa vähän alle 2000 rpm. Muistaakseni ääntä ei kuulu jos kiihdyttää käsivalinnalla 1-2 vaihteilla mutta 3-> tikitys kuuluu. Ääni ei häiritse millään tavalla jos radio on hiljaisella taustalla.

Kaiken järjen mukaan ääni viittaisi suutinvikaan minun mielestäni.

Vein auton Bosch dieselkorjaamolle ja he diagnosoivat koeajolla äänen perusteella suutinvian, jonka jälkeen sovittiin että penkittävät suuttimet. Yllättäen he diagnosoivat kaikki suuttimet viallisiksi ja sanoivat niiden vaihdon olevan suositeltavaa, joten minulle ei jäänyt oikeastaan muita vaihtoehtoja siinä vaiheessa kun näyttää heille vihreää valoa ja maksaa suurehko lasku. Kyseenalaistin kyllä kaiken moneen kertaan ja onhan mulla hienot dokumentit viallisten suuttimien datasta. Mulle tärkeintä oli tässä vaiheessa, että ääni olisi poissa. Uudet suuttimet on heidän korjaamiaan ja koodattu autoon numeroksi 2 heidän mukaansa. Auton kuulema koeajoi pari heidän kaveriaan ja suutinvika on poissa mutta turbo on kuulema paskana. Ok.

No Yllättäen, ääni ei kadonnut mihinkään. Ja kulutus on kasvanut parilla litralla, ainakin tuntuu siltä.

Tämän toimenpiteen jälkeen vaihdoin turbon imuputken joka oli revennyt ahtimen suulta (imupuolella ei tuntunut välystä). Siinä se rikkinäiseksi diagnosoitu ahdin...
Olen myös käsikopelolla käynyt ahtoletkut läpi. Teetätin myös jakopäärempan jonka yhteydessä vaihdettiin vesipumppu ja apulaitehihna. Laturin vapaakytkin ja apulaitehihnan kiristin ok. Moottorin naputusta/tikitystä järvenpäässä oleva korjaamo ei kommentoinut vaikka olin diagnoosia pyytänyt.

Mulla loppuu ideat? Brittisivuilta luin että Boschin korjaamat suuttimet voivat olla susia? Toivon että saisin tätä kautta uusia ideoita ja uutta suuntaa. Tiedän että se ääni ei sinne kuulu.
Suunnitelmani on seuraavaksi viedä auto Volvolle essential huoltoon jotta päivittäisivät moottorinohjausyksikön softaverison uusimpaan ja antaisivat diagnoosin äänestä.

Hehkutulpat on myös tarkistettu ja ne ei ole märät. Paluuvuotestiä en ole tehnyt, oletan että sitä ei pitäisi olla.

Tarinamiehen virkaa musta ei löydy. Toivottavasti saatte mun viestistä oleelliset kohdat irti.  ::)

Poissa Nortti

• Grand Luxe Touring
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: XC90 D5 tikitys
« Vastaus #1 : 24.11.2013, 10:42:26 »
En usko että kaikki suuttimet kilahtavat kerralla ja kaikki olisivat vaihtokunnossa. En myös luota korjattuihin enkä varsinkaan sen jälkeen jos diagnosoitu ahtimen vika on ollutkin pelkkä putken halkeaminen. Kilinä/tikitys siis tulee moottori enemmän kuormitettuna? Se on kyllä usein palotilaan vuotavan suuttimen aikaansaama ääni. Yksi äänen mahdollisuus on vaikkapa halkeama pakosarjassa jolloin tulee jonkinlainen säksätys kuormitettuna. Muunlaisia ääniä tulee myös rikkinäisistä moottorin tukikumeista mutta ei mielestäni mitään tikitystä.

Jos kulutus on kasvanut, niin voi olla väärän numeroiset suuttimet eikä ole parametrejä korjailtu moottori ohjaimeen. Isommista suuttimista kun ei näissä tietokoneen kanssa käyvissä moottoreissa tule lisätehoa vaan pelkästään kulutusta ja savutusta.

Poissa TuomasL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 24.11.2013, 11:45:49 »
En usko että kaikki suuttimet kilahtavat kerralla ja kaikki olisivat vaihtokunnossa. En myös luota korjattuihin enkä varsinkaan sen jälkeen jos diagnosoitu ahtimen vika on ollutkin pelkkä putken halkeaminen. Kilinä/tikitys siis tulee moottori enemmän kuormitettuna? Se on kyllä usein palotilaan vuotavan suuttimen aikaansaama ääni. Yksi äänen mahdollisuus on vaikkapa halkeama pakosarjassa jolloin tulee jonkinlainen säksätys kuormitettuna. Muunlaisia ääniä tulee myös rikkinäisistä moottorin tukikumeista mutta ei mielestäni mitään tikitystä.

Jos kulutus on kasvanut, niin voi olla väärän numeroiset suuttimet eikä ole parametrejä korjailtu moottori ohjaimeen. Isommista suuttimista kun ei näissä tietokoneen kanssa käyvissä moottoreissa tule lisätehoa vaan pelkästään kulutusta ja savutusta.
Ahdin vihelsi jonkin verran, se väheni huomattavasti imuputken vaihdolla.
Tikitys tulee kun konetta kuormittaa enemmän, oikeastaan silloin kun ahdin rupeaa ahtamaan enemmän. Ääntä ei tule pintakaasulla ajettaessa. Ei myöskään kuulu jos vaihde vapaalla kierrättää konetta.

Suuttimet on Bosch dieselkorjaamon kunnostamat. Lupasivat niille 2v takuun. Kuulema kaikki osat kärkiä myöten on vaihdettu. Neljässä suuttimessa on numero 2, yhdessä viimeinen numero on 4. Onko numeroilla merkitystä jos ovat ns. uudelleen rakennettuja? Koodattu autolle numeroksi 2 (kuulema).

Kaikki suuttimet olivat kuulema viallisia koska jokainen suutin ylitti ääriarvon rajan jollakin suihkutuksen osa-alueella.

Olen miettinyt myös pakosarjan halkeamaa, mutta kaikki on kovin puhdasta ja kuivaa pakosarjan ympäristössä. Onko jotain vakiopaikkaa mistä korkkaa?

Auto ei savuta, käynnistyy ilman lämmitystä normaalisti. Korkeapaineputkia ei ole suutinremontin yhteydessä vaihdettu (tätä ei edes ehdotettu). Yhden niistä huomasin vuotavan suuttimen liitoksesta hyvin minimaalisesti suutinremontin jälkeen (taisi olla nelos suuttimen). Avasin liittimen ja kiristin huolellisemmin, ei ole vuotanut sen jälkeen. Suuttimien pitäisi olla tälle koneelle alun perin tehdyt 5 reikäiset,  eikä uudemmat. Tosin kuka sitäkään tietää...

Miten edetä suutinten parametrejen kanssa? Kannattaako tarkistuttaa että on koodattu numeroksi 2? Vai voiko jotain tarkempaa koodausta tehdä?
« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 11:48:18 kirjoittanut TuomasL »

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #3 : 24.11.2013, 20:37:02 »
Ääni ei häiritse millään tavalla jos radio on hiljaisella taustalla.

Moottorin naputusta/tikitystä järvenpäässä oleva korjaamo ei kommentoinut vaikka olin diagnoosia pyytänyt.

Tuli mieleen että oletko käynyt kokeilemassa jotain toista samanmoista D5:sta ihan vain verrokiksi? Vaikuttaa että hyvin hiuksenhienoja rapinoita sulla sieltä kuuluu. Itsellä lutkuttaa joku (alipaine?)pumppu todella äänekkäästi ja eka kerran kun kuulin niin olin varma että jotain pahasti pielessä. Sittemmin olen oppinut että kyseessä on ominaisuus. Sulla voi hyvinkin olla jotain rikki mutta joskus hyvä epäillä omaa epäilystäkin 8)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 24.11.2013, 21:04:55 »
Omassa kuului tikittävää ääntä, jonka vuoksi myös aloin epäilemään suutin vikaa.
Ääni tuntui olevan 1700rpm paikkeilla ja kaasua höllätessä loppui.
Pääsääntöisesti tankkasin samalta huoltoasemalta, kun tankkasin toiselta asemalta äänet vaimenivat, väittäisin että jonkin ajan kuluttua loppuivat kokonaan.
Olen myös laittanut tankkausten yhteydessä Red-line suuttimien puhdistus ainetta, jota en laittanut silloin kun tankkasin sillä toisella huoltoasemalla.
Tällä hetkellä ääntä ei ole, ehkä ajoittain kuuluu.
katsastuksessa päästöt oli 0,2.
Minun autossa on ne 7 reikäset suuttimet.
Nyt seurailen tilannetta.

Poissa Ristus

• Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
« Vastaus #5 : 25.11.2013, 12:04:31 »
tikittäskö siellä se ahtimen paineensäädin? omasta oel jaksanut mihinkaan kolinaa vaimeempaan äänen kiinnittää huomiota, multa meni polttoaineen paineensäädin... sekin olis voinut tikittää jos olis kiinnostanut mutta jos sulla on diagnosoitu turbovika niin olisko se voinut olla vain se vnt:n ohjausventtiili...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa TuomasL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 25.11.2013, 19:08:19 »
Tuli mieleen että oletko käynyt kokeilemassa jotain toista samanmoista D5:sta ihan vain verrokiksi? Vaikuttaa että hyvin hiuksenhienoja rapinoita sulla sieltä kuuluu. Itsellä lutkuttaa joku (alipaine?)pumppu todella äänekkäästi ja eka kerran kun kuulin niin olin varma että jotain pahasti pielessä. Sittemmin olen oppinut että kyseessä on ominaisuus. Sulla voi hyvinkin olla jotain rikki mutta joskus hyvä epäillä omaa epäilystäkin 8)
En ole käynyt vähään aikaan, mutta minulla oli 4 vuotta sitten vastaavan ikäinen S60 2,4D automaatilla, eikä se pitänyt tällaista ääntä. Perheessä myös V70 D5 manuaali ja siinä ei tällaista ongelmaa.

Omassa kuului tikittävää ääntä, jonka vuoksi myös aloin epäilemään suutin vikaa.
Ääni tuntui olevan 1700rpm paikkeilla ja kaasua höllätessä loppui.
Pääsääntöisesti tankkasin samalta huoltoasemalta, kun tankkasin toiselta asemalta äänet vaimenivat, väittäisin että jonkin ajan kuluttua loppuivat kokonaan.
Olen myös laittanut tankkausten yhteydessä Red-line suuttimien puhdistus ainetta, jota en laittanut silloin kun tankkasin sillä toisella huoltoasemalla.
Tällä hetkellä ääntä ei ole, ehkä ajoittain kuuluu.
katsastuksessa päästöt oli 0,2.
Minun autossa on ne 7 reikäset suuttimet.
Nyt seurailen tilannetta.
Onko sinulla ääni vain 1700rpm vai jatkuuko siitä eteenpäin? Minulla jatkuu. Olen tankannut viimeiset 4 tankkia eri asemilla, ja se ei ole vaikuttanut ainakaan toistaiseksi asiaan.

tikittäskö siellä se ahtimen paineensäädin? omasta oel jaksanut mihinkaan kolinaa vaimeempaan äänen kiinnittää huomiota, multa meni polttoaineen paineensäädin... sekin olis voinut tikittää jos olis kiinnostanut mutta jos sulla on diagnosoitu turbovika niin olisko se voinut olla vain se vnt:n ohjausventtiili...
Miltä tämän paineensäätimen tikitys kuulostaa? Millaisella tahdilla tikittää? Voiko tikittää vain rasituksessa? Olen käyttänyt irti sen moottorin etuosassa olevan "vnt säätimen"? ja puhdistanut sen, ei vaikuttanut asiaan. Tarkoitatko paineensäätimellä juuri tätä kyseistä yksikköä, vai jotakin mikä sijaitsee itse ahtimen luona? Mielestäni ääni tulee suuttimien ja tulipellin välistä, kutakuinkin keskeltä konetta. (tämä on arvioitu siis ajossa kuskin penkiltä). Ääni voisi hyvin tulla ahtimen luota, mutta en käsitä mikä siellä voisi tikittää/nakuttaa. 

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #7 : 25.11.2013, 19:27:58 »
Heitetäänpä tähänkin valttikortti pöytään :D

Kuten monessa muussakin autossa, missä on kuulunut ylimääräisiä ääniä, niin olisiko tässäkin kenties kyse huonosti paikallaan olevasta ohjausakselin läpivientikumista ja sen laakerista? Ylimääräinen ääni olisi siis ihan normaalia, mutta kuuluu vaan epänormaalin hyvin sisälle, tuon huonosti paikallaan olevan kumin vuoksi.

Poissa TuomasL

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 25.11.2013, 20:05:55 »
Heitetäänpä tähänkin valttikortti pöytään :D

Kuten monessa muussakin autossa, missä on kuulunut ylimääräisiä ääniä, niin olisiko tässäkin kenties kyse huonosti paikallaan olevasta ohjausakselin läpivientikumista ja sen laakerista? Ylimääräinen ääni olisi siis ihan normaalia, mutta kuuluu vaan epänormaalin hyvin sisälle, tuon huonosti paikallaan olevan kumin vuoksi.

Heitetään vastakyssäri. Mistä tietää että rattiakselin läpivientikumi ja sen laakeri on huonosti paikallaan? Mitään soittoäänitestiä en ole tehnyt, mutta pää polkimien välissä näyttää "normaalilta". Konehuone sieltä ei ainakaan paista.

Oman muistikuvani mukaan läpivientitiiviste on suurin piirtein tämän näköinen? Tuo ylempi kaulus näkyy, kun pää on polkimien välissä. Ehkä sormen päätä saa vähän sen alle.
Täytyy vissiin syynätä tämä tarkemmin.

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 25.11.2013, 21:20:11 »
Onko sinulla ääni vain 1700rpm vai jatkuuko siitä eteenpäin? Minulla jatkuu. Olen tankannut viimeiset 4 tankkia eri asemilla, ja se ei ole vaikuttanut ainakaan toistaiseksi asiaan.
Ääni oli tasanopeudessa ja myös kun alkoi nostamaan nopeutta tikitys nopeutui,  kierrokset kun nousi riittävän korkeaksi ei enään pystynyt erottamaan ääntä.
Ääni oli todella häiritsevä kyseisellä kierrosalueella koska matkanopeudet sattuivat siihen.
Tänään en huomannut että olisi kuulunut tikittävää ääntä.

Paljastaakohan päästömittaukset jos suuttimissa on vikaa, vai täytyykö olla todella huonokontoinen ennenkuin näkyy päästö mittauksissa?

Poissa Ristus

• Administrator
  • Polestar
  • *
    • Kotisivut
« Vastaus #10 : 26.11.2013, 09:04:17 »
En ole käynyt vähään aikaan, mutta minulla oli 4 vuotta sitten vastaavan ikäinen S60 2,4D automaatilla, eikä se pitänyt tällaista ääntä. Perheessä myös V70 D5 manuaali ja siinä ei tällaista ongelmaa.
Miltä tämän paineensäätimen tikitys kuulostaa? Millaisella tahdilla tikittää? Voiko tikittää vain rasituksessa? Olen käyttänyt irti sen moottorin etuosassa olevan "vnt säätimen"? ja puhdistanut sen, ei vaikuttanut asiaan. Tarkoitatko paineensäätimellä juuri tätä kyseistä yksikköä, vai jotakin mikä sijaitsee itse ahtimen luona? Mielestäni ääni tulee suuttimien ja tulipellin välistä, kutakuinkin keskeltä konetta. (tämä on arvioitu siis ajossa kuskin penkiltä). Ääni voisi hyvin tulla ahtimen luota, mutta en käsitä mikä siellä voisi tikittää/nakuttaa.
Tuota vnt säädintä just tarkotin ja mikä omastani meni on polttoainekiskon päässä. en tosiaankaan huomannut omassa että pitikö melua vai ei.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #11 : 26.11.2013, 09:52:20 »
Heitetään vastakyssäri. Mistä tietää että rattiakselin läpivientikumi ja sen laakeri on huonosti paikallaan? Mitään soittoäänitestiä en ole tehnyt, mutta pää polkimien välissä näyttää "normaalilta". Konehuone sieltä ei ainakaan paista.

Oman muistikuvani mukaan läpivientitiiviste on suurin piirtein tämän näköinen? Tuo ylempi kaulus näkyy, kun pää on polkimien välissä. Ehkä sormen päätä saa vähän sen alle.
Täytyy vissiin syynätä tämä tarkemmin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuon ylemmän/kapeamman kauluksen sisällä on neulalaakeri, joka tiivistää kumin akselille. Jos laakeri on pois paikaltaan, niin kumin ja akselin välistä pääsee äänet hyttiin.

Poissa sheiggi

• Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • Fire Walk with Me
« Vastaus #12 : 26.11.2013, 12:56:21 »
Tikitystä, nykimistä ja vajaalla käynnin tunnetta mullakin autossa. Kylmänä lähtee käyntiin nätistä ja käy hyvin, mutta lämpösenä rykii, tikittää ja käy huonosti. Viikon päästä menossa vian selvittämiseen ja ardicin huoltoon salpaan. Suuttimen uusintaan tässä jojo henkiksesti varautunu..
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Ristus

• Administrator
  • Polestar
  • *
    • Kotisivut
« Vastaus #13 : 26.11.2013, 15:19:54 »
Tikitystä, nykimistä ja vajaalla käynnin tunnetta mullakin autossa. Kylmänä lähtee käyntiin nätistä ja käy hyvin, mutta lämpösenä rykii, tikittää ja käy huonosti. Viikon päästä menossa vian selvittämiseen ja ardicin huoltoon salpaan. Suuttimen uusintaan tässä jojo henkiksesti varautunu..
Sinun vikakuvaukseen sanoisin että sulla on se polttoaineenpaineensäädin yks oikeasti mahdollinen vikakohta.
YouTube

Poissa sheiggi

• Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • Fire Walk with Me
« Vastaus #14 : 26.11.2013, 15:49:25 »
Sinun vikakuvaukseen sanoisin että sulla on se polttoaineenpaineensäädin yks oikeasti mahdollinen vikakohta.

Sitäki miettinny, olis halvempiki kun uusi suutin. Saa sitte kuulla tuomion ens viikolla.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Samppasport  Futurez