Elekma  Autoracing

volvo 240 vm-88 Orbit.

  • 255 Vastauksia
  • 99029 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #240 : 02.06.2023, 00:33:44 »
Silloin, kun vaihdoin tuon weberin tuohon niin mietin, että minkälaisen suodattimen laitan. Aluksi oli semmoinen musta yleismallinen kotelo mikä oli suljettu, mutta siihen ei löytynyt silloin suoraan uutta ilmansuodatinta. Nyt voisi ehkä löytyä, kun kattelisi mann:in/wix:in katalookin läpi. Sitten hommasin tämän tapaisen kotelon https://classiccarbs.co.uk/product/weber-dgavdgvdgasdgmsdgev-carbs-remote-air-filter-plenumadaptor , mutta sitten en löytänyt sopivan kokoisia letkuja/putkia niin se rakentelu jäi ja hommasin vaan tuon pyöreän dgv:hen passaavan suodattimen. Olen katellut amazonin ja 140 suodattimia, mutta en ole vielä löytänyt mieleistä ja sitten kaikkiin niihin pitää tehdä se sopiva reikä tuota kaasutinta varten. Olen nyt suunnitellu ja katellu, että jos korkean mallin solexin kaasuttimeen päälle tuleva kumi systeemi passaa tähän https://classiccarbs.co.uk/product/weber-dgv-dgav-airbox-air-filter-adaptor-kit-opel niin sitten voisi saada korkean ja matalan mallin solexin suodatinkoteloista ja putkista yms saada rakennettua sopiva ilmansuodatin. Just tuossa alkuviikosta, kun olin vielä lomalla tutkin niitä koteloita ja putkia.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2023, 10:28:27 kirjoittanut Dmies »

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #241 : 15.05.2024, 00:09:16 »
Otin volvon tuossa vapun jälkeen vasta liikenteeseen. Ajelin viime viikon töihin sillä. American car show:hun ei tullut lähdettyä. Sanoisinko, että onneksi en lähtenyt, kun ihmettelin tuossa pressutallissa vienoa bensiinin hajua. Mietin tuossa myös, että milloinhan sitä on tullut suodatin vaihdettua. Aloin sitä vaihtamaan ja samalla ajattelin tutkia, että vuotaako joku putki tai tankki, kun bensiini haisee. Noh vika löytyi nopeasti, kun aukaisin konepellin. Kaasutin oli puskenut bensat imusarjan päälle kaasuttimen kannen välistä tai sitten letkusta. Enemmän epäilen sitä kaasuttimen kantta, kun tiiviste on märän näköinen ympäriinsä ja sitte imusarja on märkä molemmilta puolilta. Tilasinkin jo uuden tiivisteen kaasuttimen kannen väliin. Kaverin kanssa juttelin niin pitää kateella missä kunnossa neulaventtiili on tai onko siellä jotain kuraa. Samalla mietittiin, että pitäisikö bensan pintaa laskea vähän jos kaasutin tulvii jostain syystä. Mietin, että vaikka bensan paine on oikea niin pukkaako sähköpumppu sen verran kovalla tahdilla polttoainetta, että pääsee tulvimaan. Noh pitää eka mitata se kohon asento, että onko se sinnepäinkään mitä ohje sanoo.



Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit. Kaasutin ongelmaa ja sen korjausta
« Vastaus #242 : 19.05.2024, 02:01:58 »
Tuli tässä viikolla värkkäiltyä kaasuttimen kanssa. Mopo sportista tilasin uuden tiivisteen kaasuttimen kanteen. käytin kohon ja neulan ja neulasuuttimen irti ja putsailin brakecleenerillä paikat. Koitin heilutella kohoa, että hölskyykö se, mutta ei kuulunut mitään niin vaikutti ehjältä. Mittasin kohon asennon ja se oli 41mm mitä ohje sanoo. Pikkuisen säädin bensan pintaa alemmas.

Saksasta tilasin tuommoisen adapterin https://www.pro-gt.de/en/adaptor-weber-carburetor.html. Asensin kaasuttimen ja ilmansuodattimen letkun väliin niin sain alkuperäisen suodatinkotelon taas käyttöön weberin kanssa. Hiukan piti yhdistellä ja muokata letkuja ja koteloa. Tässä on alunperin ollut matalan mallin solex ja ilmansuodatin systeemi. Yhdeltä kaverilta aikoinaan ostin korkean mallin solexin ja ilmansuodatin vermeet niin oli varastossa mistä rakennella. Otin korkean mallin ilmansuodatin kotelon käyttöön, kun siinä ei ole sitä ilmansäätöläpän vaijeria tai ylimääräistä reikää. Tosin siinä kotelossa se anturi ei toiminut niin otin sen läpän yms pois. Mietin, että millä saisin sen lämpimän ilman lähdön tukittua niin yhdestä aerosoli purkista jäi sopiva korkki niin sen kiersin paikalleen.

Ilmansuodattimen kannen otin taas toisesta kotelosta, kun oli tuossa kotelossa ollut kansi kokenut kovia, kun oli toinen alakiinnike poikki. Jostain ilmansuodatin projektista oli jäänyt tuommoinen yleismallin letku. Siihen sitten yhdistin korkeanmallin ovaalin kumihatun niin sai putkiston valmiiksi. Huohottimen letku pitää vielä parantaa, kun saa letkua ja paremman jatkon. Mietin, että kattoisi huohottimen liekkilukon, että missä kunnossa se on ja mietin, että voisiko sen jättää kokonaan pois.

Illalla sitten kävin vielä koeajolla. Tuntui ainakin toimivan. Ehkä paremmin, kun ennen. Ei nyt vuotanut bensaa enää. Toivottavasti nyt toimisi jonkun aikaa
« Viimeksi muokattu: 19.05.2024, 13:23:03 kirjoittanut Dmies »

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #243 : 28.05.2024, 23:08:34 »
Tuli tehtyä tuossa lisää remonttia. Tein paremman letkusysteemin tuohon huohttimen ja kaasuttimen väliin. Samalla putsasin liekkilukon tai meinasin putsata. Otin sen metallisen liekkilukon irti ja se oli reunasta halki. Laitoin vähän huolimattomasti pöydän reunalle ja tippui lattialle niin meni ihan murusiksi. Tilasin motonetistä uuden liekkilukon. Mukana tuli myös letku ja ns pesä eikä maksanut, kun 2€.

Pari päivää ajelin niin taas startatessa veti jumiin. Mietin, että kummassa on vika akussa vai startissa, kun ensin kone pyöri pari kertaa ja veti startin niin, kuin jumiin. Toisen kerran väänsin avainta niin kuului vaan vou. Kolmannella kerralla pyöri ihan normaalisti. Tuli nyt uusittua uusi akku, kun olihan tuo vanha akku jo 5v vanha. Motonetistä ostin mtx:n 60ah akun. Pitää seurata, että oliko vika vaan siinä. Startit tuntuu olevan vähän kiven alla kotimaisilla toimittajilla. Aeromotorsikin näytti, että ei saatavana jos oikein katoin. Seuraavana päivänä lähti taas huonosti käyntiin ja katoin niin imusarjan päällä oli taas bensaa. Tutkin niin kaasuttimen ja imusarjan väliset tiivisteet oli myös ihan kovettuneet. Käytin kaasuttimen irti ja bilteman tiivistepaperista leikkelin uudet tiivisteet sinne muovilaipan molemmin puolin. Sitten mietin, että pukkaako se sähköpumppu liikaa bensaa, kun tuntuu joka välistä tulvivan niin laitoin vanhan mekaanisen pumpun nyt toimintaan. Siihenkin leikkelin uudet tiivisteet tiivistepaperista. Pumpun ja lohkon välinen fiiberipalikka on ollut jo pitempään halki ja joskus tilasin vp autopartsilta uuden niin senkin nyt sitten vaihdoin uuteen. Mittasin bensanpainettakin tuossa eilen, kun weberille pitäisi max olla 0,2bar painetta ja vakio pumppu kuulemma saattaa pumpata vähän liian kovalla paineella. Noh pikkuisen enemmän se pumppaa, kun sain mitattua, että 0,2-0,3bar väliin se mekaaninen pumppu pumppaa. Ajattelin nyt ajella noin, kun neulan kulumiseen se kova paine taitaa vaan vaikuttaa. https://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240/VID_20240527_194216.mp4


Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #244 : 03.07.2024, 22:47:46 »
Jonku verran tässä välissä tullut tuusattua. Kaasari rempan jälkeen laitoin sen separaattorin vai miksi sitä sanoisi takaisin imusarjan alle niin se helpotti kuumana käynnistystä. Kylmänä lähtee nyt ilman imua käyntiin. Sen jälkeen, kun on käynnistynyt niin jos käy matalilla kierroksilla niin laittaa imun päälle.


Mietin, että pitäisi käyttää volvo päästömittauksessa ja säädössä. Katselin, että milloin on seuraava katsastus ja katsoin vikalistasta, että viime vuonna on mennyt ihmeen hyvillä päästöillä läpi ja muistin, että etupöntössä on alalaidassa reikä jonka paikkasin gumgumilla. Möngin auton alle niin oli se gumgumi hävinnyt niin, kuin tuhka tuuleen ja taas vuoti niin ei paljon auta viedä mittaukseen. Motonetistä tilasin uuden walkerin vaimentimen joka tuli tuossa maanataina asennettua. Pikkuserkulta kyselin, että onnistuisko sen tallissa vaihtaa se putki jos se olisi apuna, kun sillä on nosturi. Pikkuserkulle sopi asennus niin ei tarvinnut tällä kertaa pihalla tuusata. Vanha vaimennin oli kyllä tiukassa sillanylitys putkessa. Sille tuli annettua lämpöä ja rakkautta ja lekaa yms, mutta ei inahtanutkaan. Lopulta piti katkaista vaimennin etupuolelta ja nitkuttaa voimalla irti sillanylityksestä, että pöntön sai pois. Oli vissiin ruostunutkin kiinni. Pöntössä oli vielä vanha tarra niin sekin oli walkerin tekemä ja ilmeisesti valmistettu vuonna 2004 eli onhan tuo 20v kestänyt. Olisin vaihtanut sillanylitys putkenki, kun semmoinen oli jemmassa, mutta siihen ei pikkuserkku enää suostunut  ;D

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #245 : 18.08.2024, 23:17:21 »
tässä taistellut jonku verran kaasuttimen kanssa. En silloin, kun vaihdoin kaasuttimen tiivisteet huomannut, että neulaventtiili oli kulunut. Toissa viikolla pukkasi taas bensat imusarjan päälle. Ajattelin silloin, että se vanha bilteman tiivistepaperi oli huonoa, kun sekin oli hiukan aikaa ollut jemmassa. Ostin motonetistä uutta tiivistepaperia ja tein kaasuttimen väliin uudet tiivisteet. koe käytin ja ei vuotanut. Seuraavana päivänä kävin katsomassa volvoa niin taas oli pukannut bensat ulos. Tilasin tt-motorsilta korjaussarjan ja viime viikolla aukaisin taas kaasuttimen niin huomasin, että neulaventtiilissä näkyi selvä kiiltävä ura. En tiedä miten en sitä hoksannut ekalla kerralla. Noh vaihdoin neulaventtiilin, powervalven ja kiihdytyspumpun kalvon sekä kaasuttimen kannentiivisteen. Viikonloppuna ajelin volvolla eikä ainakaan vielä vuoda. Ensimmäisellä kerralla, kun aukaisin kaasuttimen niin säädin sitä bensan pintaa. En tiedä onko sillä vaikutusta, kun nyt meinaa vähän nyhtää/nykiä joillain kierroksilla vai sitten noilla kalvojen vaihdoilla. Vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimen astetta pienempään niin tuntui, että ihan, kuin olisi toiminut paremmin tai kevyemmin lähtenyt käymään. Kävin pienen lenkin koeajolla hautausmaalla niin en osaa sanoa oliko parempaa vaikutusta. Tyhjäkäyntiä en muistanut nostaa, kun vasta koeajon jälkeen niin pitää tässä ajella viikolla. Varasin ensiviikolle katsastusajankin volvolle.

« Viimeksi muokattu: 06.10.2024, 13:53:13 kirjoittanut Dmies »

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #246 : 09.09.2024, 00:15:42 »
Kävin katsastamassa Volvon ja nyt sitten ajellut ja säädellyt Volvoa. Kohon neula , kun vuoti niin se ilmeisesti  hajoitti yhden boschin tulpan,
Kun kolmosen tulppa oli ihan märkä ja elektrodi hiukan punertava. Kiihdyttäessä Ensiopuolella tuntui nykimistä. Ensin kokeilin vaihtaa tyhjäkäyntisuutinta isommaksi ja sen jälkeen tultiin kavereiden kanssa siihen tulokseen, että kokeilla vaihtaa pääsuutin isommaksi. Vaihdoin eka 5mm isomman pääsuuttimen ensiöpuolle tuntui auttavan. Vaihdoin vielä 5mm isomman pääsuuttimen ja sen jälkeen kulku oli ok ensiöpuolella. Toisiopuolella kokeilin pienempää ilmasuutinta ja rupesi vaan nykimään täyskaasu kiihdytyksessä niin vaihdoin vanhan ilmasuuttimen takaisin ja toisiopuolellekkin 10mm isomman suuttimen. Muuten toiminut ihan ok, mutta pintakaasulta kiihdyttäessä nyhtää/nykii vähän. Käyntiin laittaessa räpeltää ja käy vähän röpeltämällä. Kaasua pikkuisen painamalla ja kierroksia ylläpitämällä röpeltäminen loppuu ja käy normaalisti. Kaveri meinasi, että ei saa bensaa. Otin separaattorin pois mekaanisen pumpun välistä ja vedin letkun suoraan pumpusta kaasuttimen ja kävin kokeilemassa niin nyki kiihdyttäessä vielä enemmän. Sunnuntaina laitoin sähköisen bensapumpun takaisin ja ajelin mökille niin toimi ehkä paremmin. Kävin tankilla niin siinä röpelsi ihan vähäsen. Tuntui pitempään ajellessa niin, kuin käynti olisi parantunut ja ei nykisi kiihdyttäessä niin paljon. Mietin, että joko rikas seos hajoitti tulpat/tulpan vai onko se bensanpinta nyt kuitenkin liian alhaalla tai sitten kolmos sylinterissä on joku ongelma. Nyt on ärrällä olevat denson tulpat niin mietin, että kokeilisiko seuraavaksi denson tulppia ilman ärrää. Jossain on nyt kuitenkin hämminki, kun pitäisihän sen nyt toimia mekaanisellakin pumpulla. Sitä en tiedä onko pumppu sitten entinen, kun alkuperäistä pumppua tai sen vipua ei jaksa painaa sormella, mutta tuota tarvike pumppua jaksaa helposti. Tarvike pumppu on kyllä saman merkkinen, kun alkuperäinen
« Viimeksi muokattu: 06.10.2024, 13:55:21 kirjoittanut Dmies »

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #247 : 03.10.2024, 22:50:53 »
Tulikin tuossa tutkittua volvoa ja vaihdettua vanhat tulpanjohdot takaisin, kun epäilytti se kolmos tulpan kastuminen, että olisiko johto vika. Tuli vaihdettua myös kaasuttimeen vanha powervalve takaisin ja sitten tyhjäkäyntisuutin yhtä kokoa isommaksi. Vaihdoin myös ärrättömät denson tulpat niin rupesi toimimaan hyvin. Ryyppy päällä meinaa vähän vielä käydä aluksi ontuen. Ilmeisesti saa ihan liikaa bensaa ryyppy päällä. Kaveri meinasi, että käy rikkaalla, että kannattaisi kokeilla yhtä kokoa isompia ilmasuuttimia, mutta en ole vaihtanut, kun nyt toimii muuten ok ja kiihtyy ja kulkee hyvin. Testasin ja katoin tulppia niin normiajon jälkeen ja parin päivän seisomisen jälkeen tulpat oli ihan ok. Mitä nyt kakkosen tulppa vähän musta. Sitten käytin käynnissä vähän aikaa ryyppy päällä ja normi tyhjäkäyntiä niin kolmosen tulppa oli vähän märkä, muut oli kuivia. Kokeilin myös uusia denson ärrällisiä tulppia, mutta niillä ei jostain syystä käynyt oikein vieläkään niin laitoin ärrättömät takaisin. Niillä nyt ajellut ja toimii ok.
Tulpat ennen johtojen vaihtoa.


Johtojen vaihdosta kaksi viikkoa niin kakkosen tulppa oli tälläinen.


tulpat normiajon jälkeen


kolmosen tulppa ryypytyksen ja tyhjäkäynnin jälkeen. (ei ajettu)
« Viimeksi muokattu: 06.10.2024, 14:13:45 kirjoittanut Dmies »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #248 : 04.10.2024, 10:30:39 »
Ettei tuossa kolmos tulpassa näkyisi häivähdys vihreää? Viittaisi jäähdytinnesteeseen jos on. Häviääkö nestettä?

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #249 : 04.10.2024, 20:31:18 »
Meinaatko elektrodissa vai tuossa kärjessä. No samaa olen miettinyt itsekkin, että eihän kannentiiviste vuoda. Kesällä ajellessa flekti tuntui huutavan useasti ja lämmöt ei ollut ihan puolessa välissä. Pikkuisen on kesän aikana hävinnyt nestettä, mutta ajattelin, että voisiko vuotaa jostain muualta, kun keväällä sai ainakin ylävesiletkun klemmaria kiristää termarikopasta, mutta kädellä kokeillessa en ole vuotoja löytänyt ja vesipumpun taakse on hankala nähdäkkään.  :( Mitenhän tuon testaisi/tutkisi, että onko pystyssä nestettä  :facepalm:

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #250 : 07.10.2024, 23:56:22 »
Lisäisin vähän kuvia aikaisempiin postauksiin, mutta käytin eilen myös tulpat irti.

Kolmosen tulppa näytti tältä ja tulpat muuten tältä

Kaverin kanssa viestittelin niin se meinasi, että jos vuotaisi nestettä pyttyyn niin tuo tulppa olisi puhdas eikä noin öljyinen ja, että ei ole sytytyspuolella vikaa. Meinasi, että enemmänkin puristus puolella tuo vika ja meinasi, että kannattaisi mitata puristukset, että vuotaako renkaat vai venttiilit. Kaikki ongelmat alkoi, kun vaihdoin sen ilmansuodatin systeemin ja, kun neula vuoti. Silloin startatessa veti koneen jumiin niin mietin, että olisiko voinut sitten venttiilit tykätä kyttyrää jos sylinteri on ollut täynnä bensaa.

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #251 : 10.10.2024, 23:56:19 »
Tänään tuli mitattua puristuksia. Pikkuserkulta sain mittarin lainaan. Voisin sanoa, että taisi olla yhtä vanha, kuin volvokin. Ei ollut, kun yksi kortti ja sekin oli dieselin kortti. Kattelin netistä niin voisi tilata jostain uusia kortteja. Nro 4 alaspäin on volvon paineet. Nro 4 on ykkönen ja 5. kakkonen jne. Nelosessa on eniten puristuksia. Ykkönen näyttäisi heikoimmalta.


Käyttelin volvon lämpimäksi pitkään tyhjäkäynnillä niin nyt kolmosen tulppa näytti tältä.


Kakkosen tulppa myös oli musta, mutta kuivan näköinen ei tuommoinen öljyinen niin, kuin kolmonen. Ykkönen ja nelonen oli melkein puhtaat. En tiedä vaikuttiko mitä, kun viimeksi vähän käänsin tyhjäkäynti seosta rikkaammalle ruuvista.

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #252 : 23.10.2024, 23:04:44 »
Viime viikolla tuli vaihdettua öljyt+suodatin volvoon ja laitettua se talvilevolle. Eilen tuli ebay:n kautta saksasta uusia kortteja puristuspainemittariin niin tänään tuli sitten mittailtua uusiksi. Ihan hyvältä kai nuo näyttää.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #253 : 24.10.2024, 00:00:24 »
Tuo motometer meillä oli -70 luvulla koulussa käytössä. Hi-tec. :D

On kai noita vieläkin? https://www.motron.fi/tuotteet/motometer/motometer1.htm
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Paikalla Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #254 : 24.10.2024, 15:10:48 »
Tuo motometer meillä oli -70 luvulla koulussa käytössä. Hi-tec. :D

On kai noita vieläkin? https://www.motron.fi/tuotteet/motometer/motometer1.htm
Tuo mittari millä mittasin on kans joku yli 30v vanha. Pikkuserkulta lainassa. Kyllä noita motometer vielä saksassa tekee ja sieltä saa vaikka mitä varaosia. Suomessa motron tuo maahan. En tiedä paljonko suomessa maksaa nuo laitteet, mutta saksassa on ihan hyvän hintaisia. https://motometer.shop/en/product-category/recording-compression-tester/tester-en/ +postit on kans ihan hyvän hintaiset, kun aluksi meinasin tilata suoraan noita piirturikortteja motometeriltä. 8,8€ maksaa 100kpl kortteja motometerillä ja 30€ postitus suomeen.

 

Futurez  Kulkukoira