Futurez  Kulkukoira

Volvo 850 käsijarrun toiminta

  • 16 Vastauksia
  • 7203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 käsijarrun toiminta
« : 07.12.2013, 23:15:54 »
Terve!

Leikkihän alkoi kun kävin hakemassa vikalistaa konttorilta. Toisen puolen käsijarru ei pitänyt ollenkaan. Räjäytin koko jarrusetin palasiksi ja vaihdoin sinne uudet kengät ja varmistin että vaijeri liikkuu helposti. Tämän jälkeen ajelin sillä viikon ja koitin kiristää sitä vielä lisää, mutta silti toisen puolen käsijarru ei tunnu nappaavan kiinni ollenkaan. Mustalla jäällä alamäessä vain pelkääjän puoli menee lukkoon.

Tänään sitten vaihdoin sinne vielä uudet levyt, jonka lisäksi vielä kerran uudet kengät. Sama ongelma jatkui, pelkääjän puoli ottaa kiinni ihan hyvin, mutta kuskin puoli hädintuskin ollenkaan.

Ja kyllä, 6kk sisällä siihen on vaihdettu vaijerit, asennusarjat, kengät kahdesti ja viimeisenpänä nyt levyt. Myös vaijereiden toiminta on katsottu että on ok sekä vaijereiden reitti että on kiinnitetty asianmukaisesti oikeista kohdista.

Sitten nippelitietoa
- Kengät kiristetty molemmilla puolilla aina niin, että menee lukkoon ja pari naksausta takas. Toinen puoli toimii tälläkin hetkellä hyvin näillä säädöillä.
- Koitettu myös kiristää toinen puoli vähän yli ja katsoa alkaisiko se pitää, vastaus on ei.
- Asentaessa tottakai putsattu tehdasrasvat kaikkialta pois, ei vaikutusta.
- Osat tietty tarvikkeena, paloissa koitettu biltemaa ja kahta eri motonetin (pro-sweden ja toinen joku nönönö). Levyt motonetistä ja kenkien sopivuus testattu ennen asennusta, tuntuu menevän hyvin rumpuun eikä heilu/kolise kun heiluttelee. Vaijerit myös motonetistä (ja varmasti oikean mittaiset, kun kasipätkäänhän noita on tehty kahden mittaisia)


Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan mustalta magialta. Kahva on ainakin kesällä ollut mekanismiltään keskikonsolissa ehjä. Ainut mitä käsijarrussa ei ole vaihdettu on juurikin kahva, sekä levittitin-nippeli joka tulee vaijerin päähän siellä kenkien alapäässä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #1 : 08.12.2013, 00:31:41 »
Itsellä alkoi pitää jopa motonetin kengätkin kun vaihdoin juuri ne paisuttimet/levittimet. Tosin samalla vaihdoin motonetin vaijerit ehjiin purkuvaijereihin. Motonetin vaijereissa oli jotain mätää, vaikka pituus olikin prikulleen oikea. Eivät menneet heittämällä paikoilleen.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #2 : 08.12.2013, 00:42:02 »
Itsellä alkoi pitää jopa motonetin kengätkin kun vaihdoin juuri ne paisuttimet/levittimet. Tosin samalla vaihdoin motonetin vaijerit ehjiin purkuvaijereihin. Motonetin vaijereissa oli jotain mätää, vaikka pituus olikin prikulleen oikea. Eivät menneet heittämällä paikoilleen.

Eli ei muuta kuin levittimet kaupasta perkule. Vissiin nämä?

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/22-2004?ajoneuvo=656

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #3 : 08.12.2013, 13:09:11 »
Eli ei muuta kuin levittimet kaupasta perkule. Vissiin nämä?

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/22-2004?ajoneuvo=656

Onkos tuo sun autosi neliveto?
Katselin vain tuota Motonetin linkkiä, niin siellähän lukee sopivuudesta näin: Neliveto-70 Käsijarrukenkien käyttövipu JOS kenkien ø178x25mm.
En sitten tiedä onko samanlaiset normi etuvedossa...
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #4 : 08.12.2013, 17:02:12 »
ei kannata ostaa tarvikevaijereita. ne ovat täyttä kuraa.

tarvikevaijereissa on muovivaijerin päällä joka alkaa ahistaa ja orkkisvaijerit ovat paksummat ja varmasti oikean mittaiset. itse pistin orkkis vaijerit siniseltä aikoinaan 80e kpl.

Poissa MjH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #5 : 08.12.2013, 20:51:45 »
Kannattaa varmistaa että levitin on varmasti oikein päin rummussa. Saattaa mennä vaijerin vaihdossa helposti väärinpäin.

Kahva tuntuu normaalilta mutta jarru ei vain ota jos käyttövipu on väärinpäin.
850 T-5R

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #6 : 08.12.2013, 21:21:00 »
Onkos tuo sun autosi neliveto?
Katselin vain tuota Motonetin linkkiä, niin siellähän lukee sopivuudesta näin: Neliveto-70 Käsijarrukenkien käyttövipu JOS kenkien ø178x25mm.
En sitten tiedä onko samanlaiset normi etuvedossa...

Hyvä huomio, ei ole joten eipä nuo olisi käyneetkään. Tosin eipä ollut motonetissäkään kyseisiä nippeleitä vaikka saldo näytti että olisi toisin.

Muuten, pitää nyt sitten tutkia vielä kertaalleen nuo vaijerit ja muut nippelit. Palikat pitäisi olla kyllä oikein päin, mutta hyvähän sekin on tietty varmistaa. Katsotaan mitä tulee ja milloin tuohon ehtisi taas keskittyä.

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #7 : 09.12.2013, 21:29:20 »
Noniin, mikäs sen parempi idea näin iltahämärissä tuolla melkeen -10c pakkasessa käydä purkamassa molemman puolen jarrut ja todeta että toiselle puolelle pystyi levittimen kääntämään toisin päin ja toiselle ei.

Noh käännettiin toinen puoli, vedettiin palat siitä rummun säädöstä rumpuihin lähelle ja käytiin testaamassa. Meni toinen puoli laakista lukkoon ja toinen mutkassa. Sitten säädettiin testiksi kahvaa vähän kireemmälle ja nyt alamäessä molemmat takanakit nappaa 10cm tarkkuudella samaan aikaan lukkoon. (ja pysyy lukossa)

Jos huomenna päivällä tarkistas vielä mitä tuli tehtyä mutta tuntuis nyt toimivan.

(Keppiä pitäis noiden jarrujen kehittäjälle kyllä antaa...)

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #8 : 10.12.2013, 09:20:38 »
Ei kannata vedellä käkkäristä vauhdissa näillä vempaimilla. Kitkapinnat irtoaa.

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #9 : 10.12.2013, 09:27:27 »
Ole onnellinen että sulla on vielä edes säätö käsijarrussa.  Juuri "säädin"  02vm v70:seen lisää rautaa käsijarruun kun tuli hylky katsastuksesta.  Tuossa ei ole enään mitään säätöä vaan siellä on kiinteä h-rauta.  4mm lisää rautaa,  niin johan taas jarru toimii vähän aikaa.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa FoggeR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #10 : 10.12.2013, 22:59:15 »
Ei kannata vedellä käkkäristä vauhdissa näillä vempaimilla. Kitkapinnat irtoaa.

Vähän offtopic, en oo koskaan ton auton olemassaolon aikana niitä irti saanu.

EDIT: Ennemmin on lentäny vaijerin kiinnikkeet paikasta x ja y helvettiin.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2013, 23:19:06 kirjoittanut FoggeR »

Poissa Tozin

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #11 : 22.10.2014, 19:37:19 »
Mistä ihmeestä saa tilattua 850 -92 103kw B5252:een käsijarruun linkun/levittimen/käyttövivun? Käsijarruvaijereita vaihdellessa napsahtivat Poikki, vaikka ihan ajan kanssa yritin herkistellä jotta sais ehjänä. Foorumia ja googlea selannut melkein tunnin, mutta olen turhan kädetön löytämään. Motonetilläkin näytti olevan vain nelikko malliin nuo palikat. Ois kiire leimalle..  ;D

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #12 : 22.10.2014, 21:34:54 »
Noniin, mikäs sen parempi idea näin iltahämärissä tuolla melkeen -10c pakkasessa käydä purkamassa molemman puolen jarrut ja todeta että toiselle puolelle pystyi levittimen kääntämään toisin päin ja toiselle ei.

Noh käännettiin toinen puoli, vedettiin palat siitä rummun säädöstä rumpuihin lähelle ja käytiin testaamassa. Meni toinen puoli laakista lukkoon ja toinen mutkassa. Sitten säädettiin testiksi kahvaa vähän kireemmälle ja nyt alamäessä molemmat takanakit nappaa 10cm tarkkuudella samaan aikaan lukkoon. (ja pysyy lukossa)

Jos huomenna päivällä tarkistas vielä mitä tuli tehtyä mutta tuntuis nyt toimivan.

(Keppiä pitäis noiden jarrujen kehittäjälle kyllä antaa...)

Muistatko kumalla puolella tuo kääntö onnistuu?

Itellä nuo on aina pitänyt tosi huonosti ja taaksepäin ei juuri yhtään, vakka on uudetkin palikat laitettu.
Tänään katsastuksessa taas katsuri kiskoi käppäriä ainakin 5 minuuttia jotta sai 1kN lukemat aikaiseksi, toinen puoli piti 2,2kN. Oli kuulemma taas siinä kintaalla, että riittääkö... mun lsaskujen mukaan 3kN pitäis riittää, kun auton kokonaispaino on 1910kg *9,81kg/(m/s²)*0,16=2997,94N. No en alkanut sohlaamaan, kun ei siitä hylännyt. Sitten kuitenkin kirjoitti lappuun, että käppärin kahva nousee 3/4= korjauskehoitus... ei tarvi tulla näyttämään. Mitä hittoa, mitä väliä sillä on jos nousee 3/4 silloinhan se on vielä ihan hyvä, mun mielestä. Huono olis jos nousis ihan ylös. Onko tää muka laissa määritetty, että mihin asti kahva saa nousta?

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #13 : 23.10.2014, 13:27:49 »
Veikkaus täältäkin ..... Tuo hytistä vaijerin kiristäminen kannattaa kokeilla ensi???
Mulla muutaman kerran ongelmat sillä asettuneet ja helpoin vaihtoehto

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
« Vastaus #14 : 23.10.2014, 13:44:32 »
Jouduin minäkin jumppaamaan saman ongelman kanssa, vaikka ei ole peukalo keskellä kämmentä.  Niin vai oli hiukan väärin koottu/asennettu se kenkien levityslinkku, minkä vuoksi käsijarruvaijeria en millään saanut kiristämään pyörää!

Eli ota vielä kerran molemmat pyörät ylös saman aikaisesti ja toimivaan älä koske - mutta käytä mallina, kun asettelet sen toimimattoman linkun kohdilleen.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy