Samppasport  Futurez

virranjakaja lohkossa vai nokka-akselilla/ö-suodatin b230fk

  • 5 Vastauksia
  • 2248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rizza

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Elikkäs ehkä tyhmä kysymys, mutta on tossa tekeillä b230fk kone peräisin 940, josta turbon hilppeet purettu eri rojektia varten. Tarkoitus tähän koneeseen laittaa tupla-kaasarit, joten pystynkö käyttämään tuon koneen omaa virranjakajaa, joka siis sijaitsee nokka-akselin päädyssä vai täytyykö vaihtaa normi kaasarikoneen pystyjakaja sekä mahd. apuakseli tähän? Sekä mitä eroja noilla jakajilla on?

Ja toisena kun tässä turbon lohkossa on tuolle öljynsuodattimelle toi "jalka" tuossa välissä mikä toisesta päästään kiinnittyy lohkon kylkeen, siihen mihin vaparikoneissa tulee suoraan suodatin kiinni, niin pystynkö vaihtamaan vaparikoneen lohkosta tuon öljynsuodattimen"keskitapin" eli kierreosan mihin suodatin kiinnittyy niin tähän lohkoon? Että pystyn laittamaan öljynsuodattimen kiinni ilman tuota turbon mukanaan tuomaa öljynsuodattimen jalkaa, koska vaparipakosarjan kanssa se ei edes mahdu olemaan paikallaan. 

Tietämätön kiittää!

Paikalla Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee

Ja toisena kun tässä turbon lohkossa on tuolle öljynsuodattimelle toi "jalka" tuossa välissä mikä toisesta päästään kiinnittyy lohkon kylkeen, siihen mihin vaparikoneissa tulee suoraan suodatin kiinni, niin pystynkö vaihtamaan vaparikoneen lohkosta tuon öljynsuodattimen"keskitapin" eli kierreosan mihin suodatin kiinnittyy niin tähän lohkoon? Että pystyn laittamaan öljynsuodattimen kiinni ilman tuota turbon mukanaan tuomaa öljynsuodattimen jalkaa, koska vaparipakosarjan kanssa se ei edes mahdu olemaan paikallaan. 

Kyllä. Voit ottaa tuon suodatinjalan pois ja laittaa suodattimen suoraan lohkoon kun ruuvaat vaan lohkoon sen kierrepätkän jostain vapari koneesta kuten itse päättelitkin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Rizza

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Kyllä. Voit ottaa tuon suodatinjalan pois ja laittaa suodattimen suoraan lohkoon kun ruuvaat vaan lohkoon sen kierrepätkän jostain vapari koneesta kuten itse päättelitkin.

Kiitos tästä! mitenköhän helpoiten saisi ruuvattua sen irti? Millä nousulla mahtaa olla, jos hakis sopivat mutterit ja niillä vastakkain? oletettavasti ei ole mikään raakakierre tuossa...
Sitten joku tietävä vielä toiseen kysymykseen vastaus....

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Voit käyttää takajakajaa, mutta jos polttoaineensyötössä mennään 30 vuotta taaksepäin niin kaiketi sytkänohjaus viedään vastaavasti ainakin yksi sukupolvi taaksepäin? Mikäli näin, on jo vähän hankalampi talkoo eli laita siihen pystyjakaja ja sille sopiva apuakseli. Tyhjän takajakajan kanssa suoraan yhteensopivaa sytkäsydeemiä voit kokeilla metsästää kaasarikoneisestä 740:stä, k-jettiversioissakin on hallijakaja niin jakajan vaihdoksi menee enivei.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rizza

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Voit käyttää takajakajaa, mutta jos polttoaineensyötössä mennään 30 vuotta taaksepäin niin kaiketi sytkänohjaus viedään vastaavasti ainakin yksi sukupolvi taaksepäin? Mikäli näin, on jo vähän hankalampi talkoo eli laita siihen pystyjakaja ja sille sopiva apuakseli. Tyhjän takajakajan kanssa suoraan yhteensopivaa sytkäsydeemiä voit kokeilla metsästää kaasarikoneisestä 740:stä, k-jettiversioissakin on hallijakaja niin jakajan vaihdoksi menee enivei.

Juu selkis juurikin, eikun purkamaan toi jakaja ja akseli tosta yhestä irrallaa nurkissa pyörivästä 200k koneesta. Kiitos kuitenkin

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Hankalimman mahdollisen moottorin melkein olet kaasarikoneeksi tekemistä varten hankkinut.

Bensapumppu täytyy laittaa joko sähköinen, tai vaihtaa väliakseli, koska ruiskukoneen väliakselissa EI ole bensapumpun nokkaa koneistettu. Lohkossa ei yleensä myöskään ole koneistettu reikää eikä kierteitä mekaaniselle bensapumpulle.

Väliakselille EI myöskään ole koneistettu pysty virranjakajan ratasta, eli joudut metsästämään väliakselin kaasarikoneisesta 200/300/700 sarjan volvosta.

Sitten siihen joko HALL jakaja tai ihan vaan "tyhmä" kärjellinen jakaja 200/300/700 sarjan pelistä.

Jos käytät "tyhjää" jakajaa, eli Renix/Bendix tai tuo LH 2.4 ja Renix/Bendix systeemiä, tarvitset lisäksi siihen kuuluvan 44-2-2 reikäisen "potta vauhtipyörän" josta sytytysboksi saa sytytystiedon. Tähän hommeliin varmaan TVS viittasi tuolla "Tyhjän takajakajan kanssa suoraan yhteensopivaa sytkäsydeemiä voit kokeilla metsästää kaasarikoneisestä 740:stä" Samaa bendix/renix systeemiä löytyy tosiaan 740 ja 300 sarjan vinokoneista 1985-1990, 700 sarjassa kaasarikoneet (B200/230K ainakin) ja 300 sarjassa kaikki B200 (E/F) koneet.

En kyllä yhtään ymmärrä miksi tehdä kaasarikone B230FK koneesta, matalapuristeinen (8,7:1) mainio turbokoneeksi, mutta vaparina ihan lusmu moottori, hyvä jos siellä on 100 vaparihevosta tuplakaasareilla... Jos kerran 0,3bar = 135hv. :)

Olisi fiksumpi ottaa mikä tahansa vaparikone, esim B23 ja tehdä siitä sama hommeli, pääsisi helpommalla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

KL-varaosat  Race.fi