RallyBaron  Samppasport

Automaattivaihteisto toiminta

  • 64 Vastauksia
  • 31643 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #30 : 05.01.2014, 22:35:45 »
Noh, eipä näissä kiisseleissä kyllä häävi ole tuo moottorijarru muutenkaan. Jonkun verran vähemmän tarvii jarrua räplätä kun tuo neutral control eliminoitu. Lisäksi vehje on koko ajan satasella "hallinnassa". Ärsytti kun se itse päätti kuljettajan puolesta että nyt rullataan. Minusta auto tahi prätkä on hiukan epämääräisessä tilassa jos ei ole veto tai jarru päällä 8)

Miten sulla turbiinin lukko toimii kun neutral control eliminoitu? Omassa -03 5-vaihteisessa vaihde päällä rullatessa turbiinin lukko lähtee pois kun moottorin kierrokset laskee 1500:n. Mun mielestä olis mukavampi, että rullatessa se pitäis lukkoa pitempään päällä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #31 : 06.01.2014, 17:43:48 »
Miten sulla turbiinin lukko toimii kun neutral control eliminoitu? Omassa -03 5-vaihteisessa vaihde päällä rullatessa turbiinin lukko lähtee pois kun moottorin kierrokset laskee 1500:n. Mun mielestä olis mukavampi, että rullatessa se pitäis lukkoa pitempään päällä.

No se justiinsa noin (en muista kiekkoja) jossain 50-60 nopeudessa tiputti neulan tyhjäkäynnille kertalaakista "zap". Nyt "jyristää" kutakuinkin loppuun saakka eli vielä tuhannen kiekan kohdallakaan ei tipahda neula. Minäpä koetan kattoa kiekkoja tarkemmin kun tuon ratissa seuraava kerran oon
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #32 : 09.01.2014, 18:44:28 »
No se justiinsa noin (en muista kiekkoja) jossain 50-60 nopeudessa tiputti neulan tyhjäkäynnille kertalaakista "zap". Nyt "jyristää" kutakuinkin loppuun saakka eli vielä tuhannen kiekan kohdallakaan ei tipahda neula. Minäpä koetan kattoa kiekkoja tarkemmin kun tuon ratissa seuraava kerran oon

Katoin tuossa kun vehje oli läpikotaisin lämmin että 1200-1300 asti laskeutuu ja sitten tippuu aika tasan 1000 kiekan kohdalle neula jostaa jatkaa edelleen jarruttelua ja neula laskee hitaasti 800 kohdalle. Täysin pysöyksissä sitten vasta tipahtaa 800-> 700 eli tyhjäkäynnille. Huomasin että "kotirampissa" jossa aina samassa kohtaa tapailee jarrua oli jalka taas tutusti jarrulla mutta eipäs tarvinukaan painaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #33 : 14.01.2014, 19:58:43 »
Nollailin eilen vaihteiston oppimat asetukset, muuttui aikapaljon miellyttävämpään suuntaan! Kannattaisi ehkä pyytää sinistä nollaamaan vaihteistoöljyn vaihdossa/perus huollossa??
xc70 D5AWD -06

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #34 : 14.01.2014, 22:53:02 »
On omassani (5v) sellainen omimaisuus että taajamassa 40 kohdalla laatikko pykältää isompaa, en tiedä vaihtaako kolmoselle vai neloselle. Sopivasti kiihdyttäessä tuossa kohti nykäisee ikävästi. Sopivasti tarkoittaa tässä tapauksessa hyvin hidasta, lähes olematonta kiihdytystä. Kiekkamittari jopa heilahtaa tuossa "tyhjässä" kohdassa hieman korkeammalle. Jos kiihdyttää tavalliseen rauhalliseen, mutta määrätietoiseen tapaan kierrokset siellä 2000 paikkeilla niin vaihto on pehmyt, kuten muillakin vaihteilla.

Onko väellä tietoa pystyykö tuolle tekemään mitään kohtalaisilla kustannuksilla vai onko tullut jo johonkin mekaanista kulumista ja käyttöikä vastaan? Tuohon on joutunut opettelemaan omanlaisen ajotyylin ettei aina nykäise. Voisi varmaan kokeilla aluksi nollata tuon muistin kun tuo ajotyyli varmaan vääristää laatikon toimintaa. Senhän kai pystyi nollaamaan jotenkin muutenkin kuin liikkeessä käyttämällä??

Öljyt on vaihdettu vasta ja hydrauliikkayksikkö pari vuotta sitten. Moottorin tuet on kunnossa.
V70 D5

Poissa Wilperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #35 : 15.01.2014, 14:32:13 »
Ainakin itellä autto laatikon päivitys huomattavasti. Oli samanlainen, kolmosen kun heitti päälle niin ikävä nytkähdys tuntui.
Sinisellä reilu viiskymppiä, kun pyydät vain päivityksen.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #36 : 15.01.2014, 15:38:06 »
Nollailin eilen vaihteiston oppimat asetukset, muuttui aikapaljon miellyttävämpään suuntaan! Kannattaisi ehkä pyytää sinistä nollaamaan vaihteistoöljyn vaihdossa/perus huollossa??

Millä sait toimenpiteen suoritettua ?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #37 : 15.01.2014, 15:45:00 »
Millä sait toimenpiteen suoritettua ?

Allekirjoituksen ja muiden tekstien perusteella Juh44:llä näyttäisi olevan ei-ihan-niin-laillinen versio yhdistelmästä VIDA & DICE. Eli merkkikorjaamon järjestelmä.

Tuota settiä löytää kyllä etsivä netistä, mutta aiheen laittomuuden takia emme tällä foorumilla neuvo mistä sen saa hankittua. :)

Ja missään tapauksessa pelkästään paria toimenpidettä varten ei kannata edes sitä piraattiversiota hankkia, tuota Vidaa löytyy ihan laillisena myös muilta kuin merkkikorjaamoilta. Vaikkapa Carcomilta, Autodiagnoosi.fi:ltä, Sercapilta....yhteistyökumppaneita mainitakseni.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #38 : 16.01.2014, 09:29:30 »
Juu kyllä VIDA löytyy....  ;) Kaapeli vain on vähän ongelma.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #39 : 17.01.2014, 20:58:20 »
Senhän kai pystyi nollaamaan jotenkin muutenkin kuin liikkeessä käyttämällä??


Niin meinasin tällä että oliko joku sulake tai rele mitä irrottamalla muisti nollaantui. Muistelen lukeneeni, mutta pätiköhän näihin vaihteistoihin...
V70 D5

Poissa Cornholio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #40 : 22.01.2014, 10:56:45 »

Kun taas neutral control kytkee vapaan päälle kun se huomaan auton pysähtyneen ja jarrun olevan päällä.
Saman voit tehdä kun kytket valoissa seisoessasi N -vaihteen päälle.

Näin neutral control on ainakin ennen toiminut. Jos ovat siihen nyt tehneet jotain muutoksia niin siitä en tiedä.
Viisaammat taas ojentakoot erehtynyttä.

Moi kaikille, tulipa rekisteröidyttyä tänne kun ensimmäinen volvo meikäläisellä ja täältä onkin hyvä kysellä ja lueskella.

Tähän viestiketjuun liittyen ja ehkä ylläolevaan lainaukseen osittain sopien, olen ihmetellyt tuota omaa pirssiäni ja sen laatikkoa.
Taajamassa kun tulee valoihin ja pysähtyy, niin liikkeelle lähtiessä on sellainen "tyhjä kohta" eli nykäisee kun nostaa jalan jarrulta.
Mahtaako tuo olla miten normaalia?
Ikäänkuin laatikossa ei olisi sitä pientä vetoa päällä ollenkaan, kierroslukukin näyttää hieman tipahtavan hetkellisesti samalla kun ilmeisesti päättää tuohon moodiin mennä siinä valojen vaihtoa odotellessa.
Muuten laatikko toimii kyllä hyvin kaikinpuolin

Auto on V70 2.4 ja vm2000.
240tkm mittarissa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #41 : 22.01.2014, 11:43:26 »
Ns. neutral control on syypää ilmiöön. Laatikko vaihtaa vapaalle pysähdyksissä ja nopeasti kaasua painaessa värkki ei ehdi kytkeä vetoa päälle ennen kuin kierrokset nousee ja veto kytkeytyy terävän nykäyksen kanssa.

2 huijaustapaa, toimii ainakin uudemmissa. Nostaa jarrua niin että nippanappa pysyy paikoillaan ja silloin tuntee kun "vaihde" menee päälle tai jarrua normaalisti painaessa painaa vähän kaasua ja veto menee päälle. Kolmas ja paras on käydä sinisellä ohjelmoimassa toiminto pois, tilalle saa sitten pienen jyrinän paikoillaan seisoessa.

Normikäytössä tota ei pitäisi juuri huomata, jos kaasua ja jarrua painaa samalla jalalla. Mutta värkki ei ehdi niihin normaalia vikkelämpiin liikkeisiin mukaan.

Poissa Cornholio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #42 : 22.01.2014, 11:54:03 »
Noniin vähän tuossa jo ounastelinkin että voisi tuo NC olla syynä moiseen kun eksyin tätä ketjua lukemaan.
Pikkuisen ärsyttävä piirre kun ei ole aikaisemmin tullut automaattien kanssa vastaan.

Toimii juurikin noin että kun jarrua hieman nostaa ja antaa ottaa 'löysät pois' niin ei nykäise.
Jos taas istua tönötän valoissa jarrupoljin pohjassa ja siirrän jalan kaasulle niin nykäisee aika napakastikin.

Pitääpä käydä ottamassa toi neutral control pois.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta  :)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #43 : 22.01.2014, 12:00:45 »
Muutamissa viesteissä on kerrottu, että vanhat öljyt hidastaisi neutral controllin toimintaa. Itse en moista piirrettä ole huomannut, mutta ihan järkeen käypä juttu. Kylmänä ainakin omassa toiminta on hitaampi kuin lämpimällä laatikolla.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #44 : 22.01.2014, 12:10:07 »
Näissä vanhemmissa myös laatikon kuluneisuus korostaa tuota nykäisyä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Elekma  Autoracing