Kulkukoira  Proturbo

Automaattivaihteisto toiminta

  • 64 Vastauksia
  • 31656 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #15 : 01.01.2014, 20:18:34 »
Mulle väitettiin kesällä (sinisellä) ettei onnistu enää 2009 malliin - pitääkö aidosti paikkansa?

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #16 : 02.01.2014, 02:22:44 »
Saiskos tota laatikkoa mitenkä viisaammaksi?
Ei oikein ole taloudellista vedellä sinne 3000rmp, eikä siihen tarvii kenkiä yhtään.

Tuo olisi mielenkintoista nähdä vaikuttaisiko kulutukseen toi moottori jarrutus, meilläkun se heittää vapaallei kanssa.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14962
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #17 : 02.01.2014, 08:14:39 »
Saiskos tota laatikkoa mitenkä viisaammaksi?
Ei oikein ole taloudellista vedellä sinne 3000rmp, eikä siihen tarvii kenkiä yhtään.

Tuo olisi mielenkintoista nähdä vaikuttaisiko kulutukseen toi moottori jarrutus, meilläkun se heittää vapaallei kanssa.
moottorijarrutus vaikuttaa ihan varmana taloudellisuuteen, eco malleissahan se jarruttaa tomaatilla aina, kokeilin tässä taannoin uuden V40:n tuskin saa vanhaa laatikkoa opetettua vaihtamaan 1500 paikkeilla kuten nää uudet tuntuu tekevän...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #18 : 02.01.2014, 11:47:25 »
moottorijarrutus vaikuttaa ihan varmana taloudellisuuteen, eco malleissahan se jarruttaa tomaatilla aina, kokeilin tässä taannoin uuden V40:n tuskin saa vanhaa laatikkoa opetettua vaihtamaan 1500 paikkeilla kuten nää uudet tuntuu tekevän...

joo eikö se liene syöttö täysin poikki moottorijarrutuksessa. tyhjäkäynnillä kuluu ainetta vähän mutta kuluu kumminkin. sen verran kuluu että ovat viihtineet värkätä niitä start/stop hässäköitä

ja kiertää kyllä turhan korkealle nämä d5:t.. säästyypähän kaksoismassa vauhtipyörät;-)

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #19 : 02.01.2014, 12:41:39 »
Tuota, tuota

Vaikka moottorijarrutuksessa kulutus on pyöreä 0, ei se välttämättä ole taloudellisin vaihtoehto. Vapaalla rullattaessa moottori ei jarruta mutta vastaavasti auto kuluttaa noin 0,7 l/h. Rullausmatka on paljon pidempi vapaalla kuin moottorijarrutuksella ja alamäessä jo paljon pienempi mäki riittää viemään autoa mäen voimalla kun konetta ei tarvitse pyörittää 2000 r/min mäen voimalla.  Mitä kovempi vauhti ja kierrokset, sitä enemmän taloudellisuus on vapaalla rullaamisen puolella. Samalla matkalla ero moottorin pyörimissä kierroksissa voi olla huomattava, jos matkalla on paljon mäkiä ja risteyksiä. Jos autolla on vauhtia ja kone käy esim. 2000 r/min kone voi hyvinkin jarruttaa enemmän kuin että se kävisi tyhjäkäyntiä ja söisi ~0,7 l/h. Jos tarkoitus on oikeasti pysähtyä, tällöin tietysti on edullisinta käyttää moottorijarrutusta. Säästyy jarrutkin sivussa. Kaupunkiliikenteessä moottorijarrutus luultavasti säästää hiukan polttoainetta ja maantiellä päin vastoin vain lisää kulutusta.

Eri asia on sitten kuka tykkää mistäkin. Ainakin itse pidän miellyttävämpänä sitä että auto jarruttaa moottorilla esim. mäkisellä tiellä sen sijaan että se puskee mäet alas "vapaalla", jolloin vuoroon saa jarruttaa jarruilla ja taas kaasulla vääntää seuraavaa rinnettä ylös.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2014, 12:43:39 kirjoittanut Vollemies »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #20 : 02.01.2014, 13:38:45 »
jeps. nämä vehkeet nimenomaan tiputtaa vapaalle vasta taajamanopeuksissa. maantienopeuksissa jarruttaa moottorilla vaikka olisikin neutral control käytössä.

kumpi asetus sitten parempi laatikonkäyttöikää ajatellen. en lähde edes arvelemaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #21 : 02.01.2014, 15:30:15 »
jeps. nämä vehkeet nimenomaan tiputtaa vapaalle vasta taajamanopeuksissa. maantienopeuksissa jarruttaa moottorilla vaikka olisikin neutral control käytössä.

kumpi asetus sitten parempi laatikonkäyttöikää ajatellen. en lähde edes arvelemaan
Meillä laatikko heittää kyllä vapaalle ihan maantielläkin. Ja mäkisillä teillä toi rullaus on kyllä plussaa, sitä kun ällyis aina hyödyntää.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #22 : 02.01.2014, 16:13:45 »
Meillä laatikko heittää kyllä vapaalle ihan maantielläkin. Ja mäkisillä teillä toi rullaus on kyllä plussaa, sitä kun ällyis aina hyödyntää.

Oho. Oisko näissä eroja 5 ja 6 vaihteisten välillä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #23 : 02.01.2014, 16:18:29 »
On, ainakin mitä kaverin 6-vaihteiseen testasin. 6-vaihteinen hyödyntää aktiivisesti moottorijarrutusta, kun taas minulla heittää helposti vapaalle. Maantievauhdista turbiini aukeaa ~70-75km/h vauhdista. Kylillä ajellessa helposti käy että menee aina vapaalle kun kaasun nostaa. Pakko kolmosta ja kakkosta käytän kyllä todella usein hiljentämiseen. Varsinkin motarien rampit ja 70-alueilla valoihin hiljentäesssä.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #24 : 02.01.2014, 17:35:45 »
 :-\ Eipä se heitäkkään vapaalle yli 80km vauhdista...

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #25 : 03.01.2014, 07:39:40 »
Hauska keskustelu, ei ehkä juuri tänne korjaamolle kuulu mutta hauska kuitenkin.

Pitää tuoda tuo oma nelilovinen vielä hämmentämään pakkaa.
Rullaa muuten tuommoinen vähän painavampi paketti aika pitkän matkaa kevyesti vapaalla.
Keskikulutus (tripistä laskettu) pyörii siinä seiskan alapuolella. Eli eiköhän se ole aika paljon ajotottumuksistä kiinni.
Turbiinin lukko toimii siinä ~70 paikkeilla.

Siinä viislovisessa riittää kun laittaa pakko nelosen niin lukko avautuu muistaakseni <60 nopeudesta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #26 : 03.01.2014, 08:25:01 »
Tuo vapaalle heittävä laatikko kyllä säästäisi polttoainetta jos opettelisi ajamaan sitä hyödyntäen. "Normaaliin" tapaan ajellen se todennäköisesti vähän lisää kulutusta.

Mitä tulee jarruihin, niin mun mielestä jarrut kuluvat enemmän käyttämättömyyttään kuin käytössä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #27 : 03.01.2014, 09:38:13 »
Noh, eipä näissä kiisseleissä kyllä häävi ole tuo moottorijarru muutenkaan. Jonkun verran vähemmän tarvii jarrua räplätä kun tuo neutral control eliminoitu. Lisäksi vehje on koko ajan satasella "hallinnassa". Ärsytti kun se itse päätti kuljettajan puolesta että nyt rullataan. Minusta auto tahi prätkä on hiukan epämääräisessä tilassa jos ei ole veto tai jarru päällä 8)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #28 : 03.01.2014, 12:19:55 »
Tjaa tässä taitaa kommnetoijilla mennä nyt kaksi asiaa sekaisin (tosin sillä nyt ei ole oikeastaan mitään väliä, mutta korjataan ettei kelleen jää väärää kuvaa).

Tuo neutral control nyt ei taida liittyä tähän alkuperäiseen kysymykseen/ominaisuuteen millään tavalla.
Tosin alussa kysyjä taitaa kysyä hieman väärällä termillä.

Ymmärsin (saa vapaasti ojentaa jos ymmärsin väärin) että tässä ihmetellään miksi turpiinilukko irtoaa kun ottaa kaasun pois.
Eihän se kokonaan vapaalle heitä (kuten neutral control tekee sitten kun auto on jo kokonaan pysähtynyt).
Tämän voi todeta kun antaa auton hidastua niin se ei kokonaan pysähdy, vaan jää rullaamaan tyhjäkäyntiä pykälä päällä.
Eli siellä on pykälä päällä ja turpiinilukko auki.

Kun taas neutral control kytkee vapaan päälle kun se huomaan auton pysähtyneen ja jarrun olevan päällä.
Saman voit tehdä kun kytket valoissa seisoessasi N -vaihteen päälle.

Näin neutral control on ainakin ennen toiminut. Jos ovat siihen nyt tehneet jotain muutoksia niin siitä en tiedä.
Viisaammat taas ojentakoot erehtynyttä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattivaihteisto toiminta
« Vastaus #29 : 05.01.2014, 17:40:15 »
Varmaankin on niin kuin kirjoitat mutta mulle ohjelmoitiin merkkihuollossa tuo neutral control remove (ainakin laskun mukaan) ja moottorijarruttaa nyt erilailla
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Samppasport  Futurez