Elekma  Autoracing

945 lasit, automaatin tilalle manuaali?

  • 15 Vastauksia
  • 4837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« : 27.12.2013, 00:21:00 »
Tarvis pitkäkattoseen vaihtaa kuskin takasivulasi+tuulilasi. Sopiiko kyseiset lasit 700 sarjan farkusta? 940 sedanin tuulilasi ilmeisesti sama?
Toi automaatti ei oo mun juttu, joten kaipaisin selkeää listaa kaikesta mitä tarvitsen jotta saan muutettua manuaaliksi. Vauhtipyörä,kytkin,laatikko,polkimet,kardaani? Onko automaatin ja manuaalin perissä eroja? Mitä muuta? Onko näissä ollut vaijeri vai nestekytkin? Jos nestekytkin, voiko laittaa vaijerilla?

Jos jollain on noita osia ylimääräisenä niin rohkeasti kauppaamaan! Myös koko 745/945 raato kiinnostaa jos on m47 laatikolla!
« Viimeksi muokattu: 27.12.2013, 00:22:31 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Re: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #1 : 27.12.2013, 10:50:42 »
tietääkseni tomaatin perä on yleensä eri kuin manuaaliaskillisen perä. suosittelen kyl M46 askia ennemmin kuin M47 lootaa joka on kaiken heikoin.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #2 : 27.12.2013, 16:26:48 »
Ei jaksa alkaa värkkään mitään sähkövitosta, m90 lootaan ei oo varaa niin taitaa m47 olla ainoa vaihtoehto kun viisi lovisen haluan. Joo niin mäkin ajattelin että niissä on jotain eroa.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Re: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #3 : 27.12.2013, 20:17:55 »
ei se sähkövitosen värkkääminen nyt mikään kova homma ole, onhan näissä niitä vakionakin ollut. voi olla johtosarjassa valmiudetkin sille.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #4 : 29.12.2013, 00:56:48 »
Nojoo, mutta mitä vähemmän sähköhommia, sen parempi, ne ei oo ollu koskaan mun juttuni. Eikä toi m46 varmaan niin paljoa kestävämpi ole niin varmaan sama kumman sinne laittaa, kaverilla mennyt 740 turbossa noita neljäkutosia kaksi paskaks reilu 250hv tehoilla.

Ottaakos nämä nopeussignaalin laatikosta vai perästä?
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #5 : 29.12.2013, 01:05:05 »
Nopeustieto tulee perästä.
m47 ja m46 laatikot kestää saman verran vaihteiden 1-4 osalta. M46 ylivaihde taasen kestää hieman enemmän tehoa kuin m47 lootan 5 vaihde. Mutta yleensä noista porsii 3 vaihde joka on se ns. heikoin lenkki.
Itse en kylläkään saanut m46 loota rikki +330hp ja +530Nm lukemilla.
>400Nm on kyllä yleensä liikaa m4x laatikoille tai ainakin pidemmässä juoksussa hajoaa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #6 : 29.12.2013, 10:42:45 »
Jos autosi on AW:n lootalla, ei tarvitse sähkövitosen kanssa tehdä justiinsa yhtikäs mitään muuta kuin irroitella ja kiinnitellä liittimiä. Lootan johtosarja vain vaihtaen, vaihdekepin juureen yksi hyppylanka, joka on valmiina jokaisessa manuaalivaihteisessa autossa, liittimen perässä vieläpä. Releen kantakin on sama, senkin voi vain vaihtaa suoraan. Tein askijumpan joskus hölmöön suuntaan, M46 -> AW71L... Kaikki on Volvomaisesti plug-and-pray.

Osatarpeesta:

- Perät ovat ulkoisesti samoja, jos ei välitys aiheuta harmaita hiuksia, anna olla siellä vaan... Ainakin kannattaa kokeilla koskematta. Automaagin kanssa pitäsi olla 3,7 tai 4,1 joista jälkimmäinen on ärsyttävän tiheä arkiajoon manuaalilla.

- Kardaani saattaa jossain kombinaatiossa sopia ainakin pienellä sovittamisella, mutta kantsii sekin ottaa samasta luovuttajasta.

- Aski itsessään, keppitelineet, ympärysmuovi, ainakin PNP-kytkimen hyppylangan tarvitset johtosarjapuolelle

- Vauhtipyörä, kytkinlevy, asetelma, painelaakeri, haarukka... Kytkimen voi tehdä vaijerilla tai nesteellä, ysissä ei ole koskaan tehtaalta ollut vaijerikytkintä, mutta kyllä semmonenkin pelaa. Vähän raskaampi se on käyttää kuin neste. Nestekytkimessä tarvitset pääsylinterin, työsylinterin ja letkut jarrunestesäiliöltä ja sylinterien väliin. Kaikissa jarrunestesäiliöissä on lähtö kytkimelle, melko usein vain tulpattu jollain kutistesukan näköisellä. Huomaa, että haarukka on eri neste vrt. veijari.

- Jotain polkimiakin tarttee vissiin lisäillä.

Askien kestävyyteen en ota kantaa, kun en ole niitä rikkonut. M47 on aika paljon pienempi ja kevyempi, mukavampi asentaa. Itse tekisin valinnan lähinnä saatavuuden pohjalta. Niin kauan, kun pellin alla on vakioahdin, ei kannata minusta juurikaan ressata askista. Hölmöily sit tietenkin erikseen.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013, 10:45:13 kirjoittanut Dartteri »
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #7 : 29.12.2013, 10:46:59 »
Jaaniin, niistä laseista vielä erikseen. Kaikki muut paitsi ovien lasit menee nelikymppisissä ristiin.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #8 : 29.12.2013, 12:53:12 »
Jos autosi on AW:n lootalla, ei tarvitse sähkövitosen kanssa tehdä justiinsa yhtikäs mitään muuta kuin irroitella ja kiinnitellä liittimiä. Lootan johtosarja vain vaihtaen, vaihdekepin juureen yksi hyppylanka, joka on valmiina jokaisessa manuaalivaihteisessa autossa, liittimen perässä vieläpä. Releen kantakin on sama, senkin voi vain vaihtaa suoraan. Tein askijumpan joskus hölmöön suuntaan, M46 -> AW71L... Kaikki on Volvomaisesti plug-and-pray.

^jos tarkotat sitä pinkkiä hyppylankaa, niin cruisellisessa pitää olla rele välissä (tai kytkin jos haluaa kädellä napsutella) ja toimia näin:
startatessa rele yhdistää ja kun käy/ajetaan niin rele katkaisee. Syy: korvaa "Park-kytkimen" toiminnan.
ohjaus mulla otettu releelle ed. omistajan toimesta penkinlämmittimiltä, nyt radiolta (mikä vaan käy joka sammuu startatessa).

ainaki -91 on m46 johtosarja kepinreiälle asti valmiina
mulla on 3.73 perä, joskus luin taulukkoja, että 940 ois aika harvoin 4.1x
ja tuossa autossa ollut:
(joku automaatti)->m46->m47->m90 sama työmäärä loppujen lopuksi sama minkä noista manuaaliesta lykkää paikalleen, ed. omistaja teki tuon a.maatti->m46 muutoksen.
jos oikeen säästölinjalla menee, niin automaatin polkimesta vasen sivu rälläkällä poikki ja kytkinpoljin poljinasetelman jatkoksi.
ja luulen, että nestekytkimellisiä ois tarjolla enemmän...tai en oo nähnyt kuin yhden vaijerillisen  (-82 diesel 760), kaikki muut 7/900 on ollu kytkimellä mitä oon puljannut (n.10kpl)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #9 : 30.12.2013, 02:56:00 »
Kiitoksia, nyt pitäis olla homma aika selvä, eiköhän näillä eväillä saada manuaaliloota vaihdettua :) Loota nyt on periaatteessa se ja sama, että kumpi tulee mutta jotenkin se vaan olis mukavampi kun olis ihan kovalla vitosella. Ja eiköhän se jotenkin kestä kunhan ei kaasu pohjassa vaihtoja harrasta, ja onneks näitä lootia on saatavilla jos innostuu leikkimään :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #10 : 30.12.2013, 05:17:51 »
uus tuulilasi on niin halpa ettei kannata käytettyä vaihtaa tilalle.


ps. olis yks m46 ylimääräsenä ilman kytkinkoppaa(d24 kytkinkopalla), vaihtuu koskavaaan aw-laatikkoon.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #11 : 02.01.2014, 18:17:09 »
Tuulilasin saan tosta tutulta hintaan 25 euroa, uus nyt on kumminkin aika paljon kalliimpi?
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9583
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #12 : 02.01.2014, 18:23:38 »
Tuulilasin saan tosta tutulta hintaan 25 euroa, uus nyt on kumminkin aika paljon kalliimpi?

Juu, 10x tuon. Tosin säästö on edelleen vain ~200e.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #13 : 02.01.2014, 19:31:36 »
135€ oli tuulilasilla hintaa ainakin 2kk takaperin kun omaani vaihdoin. Tuohon tietysti liimat päälle.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 lasit, automaatin tilalle manuaali?
« Vastaus #14 : 03.01.2014, 15:40:03 »
Joo, lasien ja laatikon vaihtohommat näin teoriassa selvillä ja suunniteltu. Kyselen todennäköisesti lisää kun löydän kaikki osat ja pääsen vaihtohommiin.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

KL-varaosat  Race.fi